Snorvalpar på stulna moppar - Vad göra?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hej bullen, jag har ett problem.

På senare tid har ett gäng snorvalpar på stulna moppar (Visst, vill du anta att de råkat tappa sina regskyltar och hoppar över hjälm, kör som sopor, helst 3 på en moppe och med sladdar hängande ur det före detta tändningslåset bara för att de är för bra för att köra som folk så får du förutsätta det, men jag lever i övertygelsen om att de är stulna) börjat hänga och köra omkring i området där jag bor. I samma veva så får bil efter bil efter bil påhälsning och saker försvinner. Det är numera glassplitter utmed i princip hela trotoarkanten efter alla bilinbrott.
Jag har ringt polisen ett antal gånger, men de har inga möjligheter att vara här tillräckligt snabbt och göra något åt skitungarna.

Vad kan jag göra åt saken?
Skulle jag åka dit om jag råkade tappa en hög fotanglar framför dem? Hur illa skulle straffet bli om jag satte mig med ett paintball-gevär laddat med ståldankar och sköt prick på dem när de åkte förbi? Att hänga efter dem med hojen efter att ha råkat tappa min regskylt och kanske råka toucha dem när de gör något konstigt så de trillar, skulle det innebära att jag riskerar mitt körkort?
Jag har ingen lust att få bilen tömd igen, så bort ska dem, på något sätt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Misstänker att du inte är ensam på gatan att vara brydd om valparna.

Vår rikspolischef har vid minst ett tillfälle medgivit att polisen inte kan lösa sin uppgift och hållit med om att medborgargarde inte är en dum idé. Så mitt förslag är att prata ihop dig med likasinnade grannar och gör envarsgripande på buset. Tänk på att det måste vara ett gripande på bar gärning, inte mer våld än nöden kräver och brottet skall ha fängelse i straffskalan. Dokumentera gärna förfarandet med filmkamera. Polis ska skyndsamt tillkallas efter genomfört gripande. Det är också olämpligt att provocera fram brottet. Se till att inte jobba ensam.

Huruvida du har nödvärnsrätten på din sida gällande egendom såsom bil är jag osäker på. Brukande av våld i nödvärnssituationer ses litet blidare på av domstolar.

Ovanstående är den korrekta vägen att gå. Vill man gå annorlunda till väga så sätter fantasin gränser, tänk bara på att rättssystemet tenderar att sätta busets väl och ve framför mycket annat vid fantasifulla sätt att låta karma jobba.

Ps. Ståldankar är för tunga för paintballbössan. Det blir inte någon bra räckvidd och anslagskraft i målet vid verkanseld. Har jag hört...

Lycka till
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är inte heller någon expert på det här,
men frågar man experterna så är det bjuda på kaffe som gäller! :tummenupp













:dummer
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En handgranat bakom instrumentbrädan med en ett snöre kopplat mellan sprinten och bilens stereo. Överrasknings effekten smäller högt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ps. Ståldankar är för tunga för paintballbössan. Det blir inte någon bra räckvidd och anslagskraft i målet vid verkanseld. Har jag hört...

Lycka till

Men paintball-kulor blir inte tyngre av att man förvarar dom i frysen.

Lagom tills polisen kommer är dom mjuka och gosiga igen
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En "nära bekant" till mig körde ikapp en kamelryttare på en stulen gäggmoppe och gjorde en flygande besiktning på hans handbroms. Det var relativt effektivt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är inte heller någon expert på det här,
men frågar man experterna så är det bjuda på kaffe som gäller! :tummenupp













:dummer

Eller nya moppar? Det kanske är därför ungdomarna är så frusterade?

Hade liknande problem i vårt område där några ynglingar förklarade sin tendens att "låna" andras egendom med att dom var "avundsjuka" för att dom inte hade samma grejor...:3freak
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Har du testat att lägga vanliga kulor i frysen, det skall vara det bästa " har jag hört" ��


Misstänker att du inte är ensam på gatan att vara brydd om valparna.

Vår rikspolischef har vid minst ett tillfälle medgivit att polisen inte kan lösa sin uppgift och hållit med om att medborgargarde inte är en dum idé. Så mitt förslag är att prata ihop dig med likasinnade grannar och gör envarsgripande på buset. Tänk på att det måste vara ett gripande på bar gärning, inte mer våld än nöden kräver och brottet skall ha fängelse i straffskalan. Dokumentera gärna förfarandet med filmkamera. Polis ska skyndsamt tillkallas efter genomfört gripande. Det är också olämpligt att provocera fram brottet. Se till att inte jobba ensam.

Huruvida du har nödvärnsrätten på din sida gällande egendom såsom bil är jag osäker på. Brukande av våld i nödvärnssituationer ses litet blidare på av domstolar.

Ovanstående är den korrekta vägen att gå. Vill man gå annorlunda till väga så sätter fantasin gränser, tänk bara på att rättssystemet tenderar att sätta busets väl och ve framför mycket annat vid fantasifulla sätt att låta karma jobba.

Ps. Ståldankar är för tunga för paintballbössan. Det blir inte någon bra räckvidd och anslagskraft i målet vid verkanseld. Har jag hört...

Lycka till
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hur har det gått med kaffebjudningen, eller inväntar du helgen för det? :va ;)

Vi har övat med slangbella och kaffekoppar från balkongen men det är svårsiktat så det lutar mer åt frysta paintballkulor. Plus att det börjar bli ont om kaffekoppar nu :glömdet
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men paintball-kulor blir inte tyngre av att man förvarar dom i frysen.

Lagom tills polisen kommer är dom mjuka och gosiga igen

De ska inte ligga i frysen, de ska ligga i solen. Då blir de stenhårda. Gelatin blir sprött av kyla. Det gör jävligt mycket ondare att bli skjuten en varm dag än en kall


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Aldrig funderat att gå med i deras klubb? då får du också glida runt som en galning plus att din bil och saker lämnas ifred samt att du "äntligen" kan ge igen på den där dumma grannen som grillar/röker på sin balkong genom att sabba hans bil :cool:
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
åka ifatt dem och dra pepparspray i farten så de krockar/kvaddar vore ju kul... om du filmar det vill säga...:tummenupp

mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top