Vad är det för straff om man kör Tung MC på bara B körkort?

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Fyller inte 24 förräns nästa vår men är sugen på att köpa en hoj och köra lite på landet, mest småvägar som knappt är någon trafik.

Men om jag skulle bli stoppad av polis, Vad är det för straff då? Ryker mitt bilkörkort? Förlorar jag rätten att ta MC kort när jag fyllt 24?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varning och upp till 6 månader indraget körkort (finns inte flera körkort. Har du BECEDE så är det ändå bara "ett körkort". Kör du igen så räkna med ytterligare 12mån

Har du eller har haft indraget körkort pga förseelse påverkar det bedömningen av din lämplighet vid ansökan om körkortstillstånd (för att övningsköra/avlägga prov för ny behörighet)

Åker man på spärrtid över 12mån får alla gamla behörigheter tas om på nytt.

Fritt ur alzheimer-minnet
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fixa övningskörningstillstånd och kör med en handledare istället. Ingen risk och du får köra.
 

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
Fixa övningskörningstillstånd och kör med en handledare istället. Ingen risk och du får köra.

Känner tyvärr ingen som har haft MC kort tillräckligt länge för att vara handledare. Men jag kommer inte köra där det är mycket trafik. Dock har jag inte sett en enda polisbil på 6+ månader och då kör jag till jobbet varje dag vilket är 2 mil + på trafikerade vägar.

Så är villig att ta risken om det bara innebär böter och varning. Men tvivlar på att jag kommer stöta på någon polis på dem vägarna som jag planerat att köra på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man kan åka på stryk av kjEtTing-typen. Hojåkare är väldigt priviligerade. Om nån får vädring på en som snyltar blir det offentlig förnedring. Oftast släpas efter en Hånda :brinnerup
 

boppan

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Halland
Hoj
KTM 690 SMC R
En viss skillnad i att köra bil och mc så det borde vara ett kok stryk offentligt utanför kyrkan på Söndag om man ändå kör trots avsaknad av rätt behörighet. :crash

Klart att man inte borde köra utan kort. Men har väntat så jävla länge nu! Jag är väldigt försiktig av mig så kommer inte direkt vara av någon fara för trafiken. Vill mest köpa en nu för att lära mig underhålla den och småköra lite.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Fyller inte 24 förräns nästa vår men är sugen på att köpa en hoj och köra lite på landet, mest småvägar som knappt är någon trafik.

Men om jag skulle bli stoppad av polis, Vad är det för straff då? Ryker mitt bilkörkort? Förlorar jag rätten att ta MC kort när jag fyllt 24?

Du får övningsköra från "Övningskörning 23 år (19 år och 6 månader om du har A2)". Har du ingen kompis som kan vara handledare och köra med på helgturen ?

Det är ju alltid roligare att åka flera. Det stoppar ju ingen från att övningsköra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid upprepade förseelser kan fordonet förverkas också.

Men det du bör oroa dig för är den ganska dystra statistiken över olyckor med MC där föraren saknar körkort, snarare än de rättsliga påföljderna.
 
Last edited:

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Jag förstår dig, och jag gjorde samma sak. Körde olovligt i några år innan jag fick råd/tid/tummen ur, att fixa kortet.
Det blev inte många mil med olovlig körning, men jag tyckte att det var värt det då.
Men nu vet jag att det var rätt korkat. Mest pga att man inte är bra mc förare trots att man "tar det lugnt".
Och med all övning jag senare fick på körskola så insåg jag hur pass dålig förare jag var, trots att det gick jätte bra landsvägarna.
Du är sugen på att skaffa hoj, men har du kört det innan?
Det är inte som en moppe, bara att tuta och köra.
Tänk efter några gånger om det är värt det?
Man blir en säkrare förare när man går igenom utbildningarna och fått in korrekt sätt att köra via körskola/handledare. Det krävs så lite för att något ska gå galet fel.
Och då är polisen ditt minsta problem.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Klart att man inte borde köra utan kort. Men har väntat så jävla länge nu! Jag är väldigt försiktig av mig så kommer inte direkt vara av någon fara för trafiken. Vill mest köpa en nu för att lära mig underhålla den och småköra lite.

Du har inte väntat längre än någon annan. Vad fan ger dig rätten att skrota ute på din "på landet väg" o höja mina försäkringspremier menar du?
Skärp dig valp.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
30 dagsböter har jag lä'st mig till. eventuellt indraget körkort med ja vet inte.
 

Jaws

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2013
Ort
Varberg
Hoj
cb1000ra/K1300s
Ditt straff blir en jävla massa tjöt.. å lite pengar inte mycket mer.
Blir du av med ditt kort så spelar det mindre roll. Det blir inte tuffare straff.

Jag kör 7500 mil om året med bil och 2000mil med mc varje år. och jag kan garantera att du inte är sämmre än någon annan, de flesta skall inte vara på vägen och jag röstar för uppkörning varje år för att bekräfta bristande kompitens på vägen och även mer kontroller då hade du inte haft denna fråga.
//D
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Om du nu tvunget skall köra utan kort så borde inte de första du tänker på vara vad polisen säger om du blir stoppad utan vad försäkringen täcker om du råkar ut för en olycka.


_____________________________________
Säkert en hel del stavfel pga mina stora tummar med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top