Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Det är inte akrat på bild som säljs i det paketet.
KTM/Hva som mappar yes.
Vanligast är nog en 15 minuters inställning från kall motor när du öppnar upp för mer flöde.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hur är det med sportavgas utan dbkiller på dessa?
Samma snack om att behöva mappa om som på 690? Eller det är bara att köra?

Mest svar om "nya" motorn jag letar efter. så 2017 års.m. :fyllisar

Det är nog att rek., men visst man vet ju inte hur snålt den går förrns man kollat med en bredbandslambda.

Det är inte akrat på bild som säljs i det paketet.
KTM/Hva som mappar yes.
Vanligast är nog en 15 minuters inställning från kall motor när du öppnar upp för mer flöde.

Fast den där nollställningen gör ingen nytta om inte nollställt ecun med diagnostikverktyget.

Jag skulle avvakta lite med tuning-kitet, ställde en fråga om det på en fb-grupp. Men ta det som ett rykte innan det är bekräftat, iaf han påstog att hans återförsäljare (tyskland) varit iväg på en liten kurs om 701an och fått info om tuning-kitet.

Nya dämparen till -17 har katalysator och är gatlaglig.
16601855_10154566557334563_1861473890426638322_o.jpg


16700569_10154566557339563_2624830230945321953_o.jpg


Tuning-kitet kommer ha en annan dämpare utan katalysator påstår då denna killen, bergos.de har lagt upp kitet på sin sida och säger att det inte är gatlagligt.

Får kitet gamla dämparen utan kat? Det låter ju logiskt, SLS/SAS t ex tas bort i kitet, som är till för att få katalysatorn att jobba effektivare.

Nu är det mer spekulationer än fakta, men jag skulle vänta tills nån köper det först så man vet vad man får.

Köper man istället typ wings är ju en power commander och annan luftfiltersetup ett måste ändå. :p
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Nån som har koll om bagageracket med korvlådor till 690n passar på 701? Ser ut som 701 saknar handtagen bak som 690 har, där skruvar man överdelen på väskfästena.
Tror det är original men kan vara touratech grejer.

Har förresten beställt en 701 enduro och får hämta i Mars förhoppningsvis :)
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
15 minutaren har inget med nollställning av ECU att göra, det är så ECU lär in dom nya värderna med air/fuel.
På 990 behövde man nolla ECU/dra batteriet dock.

Tuningkitet kan man vänta på om man vill, jag ladda in mappen då den tar bort SAS och evapcanister funktionerna. Bara plocka av och slänga skrotet sen.
Sen är mappen även för öppnare filter och avgas vilket jag har.

Akra med katalysator kom redan på 16' modellen, den kör jag fast utan DB killer.

Kollar du med rottweiler så behöver du inte mappa för att du öppnat luftburken och öppet avgas. Dom har dynotestat.
Vill du få ut mer så rekommendera dom dock pcv.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Nån som har koll om bagageracket med korvlådor till 690n passar på 701? Ser ut som 701 saknar handtagen bak som 690 har, där skruvar man överdelen på väskfästena.
Tror det är original men kan vara touratech grejer.

Har förresten beställt en 701 enduro och får hämta i Mars förhoppningsvis :)


Det kommer med handtag när du köper hojen, du får montera dom själv.
Rack för korvlådor finns, tyvärr passar inte 690 racken.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Det kommer med handtag när du köper hojen, du får montera dom själv.
Rack för korvlådor finns, tyvärr passar inte 690 racken.
Hur mycket kan det skilja egentligen? Fästena är ju i handtaget samt ramen vid fotpinnarna..
Synd då får jag sälja dom istället, trist då dom är helt nya och oanvända. Följde med 690n som vart stulen.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
15 minutaren har inget med nollställning av ECU att göra, det är så ECU lär in dom nya värderna med air/fuel.
På 990 behövde man nolla ECU/dra batteriet dock.

Tuningkitet kan man vänta på om man vill, jag ladda in mappen då den tar bort SAS och evapcanister funktionerna. Bara plocka av och slänga skrotet sen.
Sen är mappen även för öppnare filter och avgas vilket jag har.

Akra med katalysator kom redan på 16' modellen, den kör jag fast utan DB killer.

Kollar du med rottweiler så behöver du inte mappa för att du öppnat luftburken och öppet avgas. Dom har dynotestat.
Vill du få ut mer så rekommendera dom dock pcv.

Nja.. Detta är ur 701 -16 verkstadsmanual, på KTM 690 14-16 står det precis samma sak (även duke 690 -16 med nya motorn). Denna magiska 15 minutaren gäller bara KTM 690 2008-2013.

Man måste koppla upp sig med diagnostikvertyget för att det ska göra nån nytta på dessa, annars har ni puttrat på tomgång i onödan. :tungan

index.php


Rottweilers utlåtande om mappning ska man nog inte lite helt på, denna i videon nedan t ex går snålt i botten när dom monterar på EVO1 lock.
https://www.youtube.com/watch?v=gvKq0VpXGhw
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Så ett företag som säljer trimdelar säger att det inte kostar extra att montera deras delar?
Och en annan individiuell video säger att hojjen går snålt vid byte av in-luftskapacitet.

Ska google-kriga lite och se vad jag hittar. Har ni mer info så ös på!


Vad går rottweilers grejjer loss på?
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Toleransen för vad som är snålt och vad som är skadligt snålt är det vi pratar om right?
Den går snålare med öppet filter och öppet slipon men inte skadligt snålt, stor skillnad där och bra att hålla isär.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Har någon siffror? AFR / lambda?
Ligger de på 14.8 AFR är ju inte det skadligt snålt.. men börjar de snudda på 15 och uppåt särskilt där vridkurvan toppar av så är det ju ett potenciellt problem. Kanske inte spikar, men ändå.

Bensin används ju för att hålla temperaturen i förbränningen nere också. Inte bara "bangjuice"
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Nja.. Detta är ur 701 -16 verkstadsmanual, på KTM 690 14-16 står det precis samma sak (även duke 690 -16 med nya motorn). Denna magiska 15 minutaren gäller bara KTM 690 2008-2013.

Man måste koppla upp sig med diagnostikvertyget för att det ska göra nån nytta på dessa, annars har ni puttrat på tomgång i onödan. :tungan

index.php

Jag har läst manualen också, diagnostic tool behöver du om du ska ändra värdet eller ta bort felkoder för exempelvis throttle body valve.
Jag fick ett fel som gjorde att neutral slutade lysa. Gick bara få tillbaka den genom att ta bort felkoden...

Enligt handlare i riket är det fortfarande så man ställer in blandningen efter man monterat ny filterlösning och eller nytt avgassystem. Dvs 10 min idle.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Var ut och körde dom första milen på hojen. Jag kör in hojen hårt första 5 milen och nyttjar hela varvregistret på alla växlar och hårda motorbromsningar.

Vilken skillnad det är på 16 och 17! Lägg där till ny luftburk och öppet akra samt nya mappen från handlare... framdäcket lär hålla länge :)
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Någon som har bänkpapper på -17 med tuningkittet?
 

malkan

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2017
Ort
Luleå
Hoj
701 Supermotard 2017
Ska ni shopppa originaltillbehör rek. jag Sulas mc! Dom har nästan alla tillbehörsgrejerna till dessa hemma på lager! Webshop också, så bara klicka hem rubbet. :D

På tal om kraschpuckar så monterade jag på dessa igår från R&G. :tummenupp

View attachment 435133View attachment 435134View attachment 435135

Jag har nu letat i ett par timmar efter samma blåa bobbins/depåstödlyft sakerna som du har, var har du hittat dessa? Nån länk att ge? :kär Hittar inte dessa på Sulas :(
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag har nu letat i ett par timmar efter samma blåa bobbins/depåstödlyft sakerna som du har, var har du hittat dessa? Nån länk att ge? :kär Hittar inte dessa på Sulas :(

Ebay! Men minns inte riktigt, köpte hem 2 olika modeller. Tror dessa här som sitter på fick med skruv med fel gängstigning, så tog skruvarna från andra kitet. Men kostar inte många kronor med 2 nya skruv.

http://www.ebay.com/itm/10mm-Blue-S...ash=item2ef167360a:g:SDAAAOSwXeJXfNH4&vxp=mtr
 

malkan

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2017
Ort
Luleå
Hoj
701 Supermotard 2017
Ebay! Men minns inte riktigt, köpte hem 2 olika modeller. Tror dessa här som sitter på fick med skruv med fel gängstigning, så tog skruvarna från andra kitet. Men kostar inte många kronor med 2 nya skruv.

http://www.ebay.com/itm/10mm-Blue-S...ash=item2ef167360a:g:SDAAAOSwXeJXfNH4&vxp=mtr

Tack så mycket! :) Borde vara samma bak sving som till en 690 smc-r? Ser då identisk ut, var M10 bult på den iallafall. Hoppas hojjen dyker upp snart!! -17 beställd med Evo paketet+mappning, ska bli sinnesjukt kul i sommar :yoparty
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tack så mycket! :) Borde vara samma bak sving som till en 690 smc-r? Ser då identisk ut, var M10 bult på den iallafall. Hoppas hojjen dyker upp snart!! -17 beställd med Evo paketet+mappning, ska bli sinnesjukt kul i sommar :yoparty

Jo det är samma sving som på 690n, M10 är det. Men om det är 1,25 eller 1,5 gänga minns jag ej. Det märks. :tummenupp

Perfekt! Då får du rapportera när du fått den vilken ljuddämpare man faktiskt får med till tuning-kitet. Sugen på det jag med.
 

malkan

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2017
Ort
Luleå
Hoj
701 Supermotard 2017
Jo det är samma sving som på 690n, M10 är det. Men om det är 1,25 eller 1,5 gänga minns jag ej. Det märks. :tummenupp

Perfekt! Då får du rapportera när du fått den vilken ljuddämpare man faktiskt får med till tuning-kitet. Sugen på det jag med.

Tack, jo lär märkas om jag måste köpa skruv.. ingen större fara hehe.

Säljaren av 701an sa att i Evo kittet är det ljuddämparen utan katalysator som medföljer. Köper man Akra-slipon separat så är det MED katalysator som man får till 2017 (Detta hade Husqvarna sagt åt honom) Men jag återkommer med bekräftelse när hojjen är hemma :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top