Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Beställde en dongel nu de blev 589kr ink frakt men jag köpte en lambdaplugg också i blingblå så de blev 689kr.
Jag kommer montera ett GPR slipon också samt borra hål i luftfilterkåpan de blir nog ett uni skumfilter också. Jag kommer prova att vrida tps givare såpass mycket att den nästan går lite fett på tomg man vrider tills den börjar bluddra och backar tillbaka tills den just precis går rent. Jag siktar på typ 12,5 12,8 afr för då kommer den gå nästan lika bra som med pc5. Jag har en bredbandslambda som jag sätter dit tillfälligt så jag kommer lätt kunna vrida tps givaren till önskad afr värde. Prio 1 i detta fall är att få lös mer mos från tomg till 6000varv för där är de extremt slö tycker jag. De kommer såklart en fullständigt recension på hur de kommer funka.

Intressant om du kunde mäta volten på tpsen när du justerat. Eller iaf hur stor skillnad det blir.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Är det fler som upplever små högfrekventa vibrationer på nya motorn, på nästan alla varvtal? Jag har haft en 690 SMC -08 tidigare, men tyckte den motorn var jämnare. Ska se om det blir bättre med en fueldongel. Sitter akra-paket/evo1-saker på min, med återförsäljar-mappningen som kommer med kittet. Körde Akra-mappen först på min 690, men den gick snålt. Bytte till evo1-mappen och då gick den mycket mjukare. Är mappen som säljs med kittet snål, om någon vet?

Annars går den galet. Nästan för mycket kräm för mig och grus/stigåkande. Man vill ha lite mer botten på den dock. Kanske ska prova orginal-locket till luftburken också och se om det blir skillnad. Ska väl ge bättre botten, och indirekt mer soppa väl då mindre luft kommer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det fler som upplever små högfrekventa vibrationer på nya motorn, på nästan alla varvtal? Jag har haft en 690 SMC -08 tidigare, men tyckte den motorn var jämnare. Ska se om det blir bättre med en fueldongel. Sitter akra-paket/evo1-saker på min, med återförsäljar-mappningen som kommer med kittet. Körde Akra-mappen först på min 690, men den gick snålt. Bytte till evo1-mappen och då gick den mycket mjukare. Är mappen som säljs med kittet snål, om någon vet?

Annars går den galet. Nästan för mycket kräm för mig och grus/stigåkande. Man vill ha lite mer botten på den dock. Kanske ska prova orginal-locket till luftburken också och se om det blir skillnad. Ska väl ge bättre botten, och indirekt mer soppa väl då mindre luft kommer.

Jag är också besviken på vibrationerna på nya motorn de va inte alls så bra som jag trodde men de går undvika vibbarna om man ändrar varvtal lite typ ändrar växel fast man normal inte skulle göra det. Däremot tyckte jag årg 12 av 690 va rel bra i vibbarna de va inte så högffrekventa som nya motorn. Jag har nu kört Honda xr650r några dagar och den ger snälla vibrationer de är typ långa sega lågfrekventa vibbar som gör att min hand har kvar känseln längre tid. Jag har fel i nacken därav tappar jag känseln i händerna otroligt lätt. De är otroligt konstigt att KTm ska ha så svårt att få bort vibbarna när Honda yamaha Suzuki Kawazaki mf fick bort dem redan på 80-90 talet. Ta en Xt 600/660 eller xr 600 & suzuki dr 600/650 från 80-90 talet så går de snorfint med mjuka sköna vibbar vs alla ktm stånkor över 600cc. Däremot alla KTM crossar fyrtaktscrossar går ju snorfint så jag fattar inte varför de inte kan bygga en större stånka som går lika fint som en gammal xr600 från 86:D
 
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag är också besviken på vibrationerna på nya motorn de va inte alls så bra som jag trodde men de går undvika vibbarna om man ändrar varvtal lite typ ändrar växel fast man normal inte skulle göra det. Däremot tyckte jag årg 12 av 690 va rel bra i vibbarna de va inte så högffrekventa som nya motorn. Jag har nu kört Honda xr650r några dagar och den ger snälla vibrationer de är typ långa sega lågfrekventa vibbar som gör att min hand har kvar känseln längre tid. Jag har fel i nacken därav tappar jag känseln i händerna otroligt lätt. De är otroligt konstigt att KTm ska ha så svårt att få bort vibbarna när Honda yamaha Suzuki Kawazaki mf fick bort dem redan på 80-90 talet. Ta en Xt 600/660 eller xr 600 & suzuki dr 600/650 från 80-90 talet så går de snorfint med mjuka sköna vibbar vs alla ktm stånkor över 600cc. Däremot alla KTM crossar fyrtaktscrossar går ju snorfint så jag fattar inte varför de inte kan bygga en större stånka som går lika fint som en gammal xr600 från 86:D

Ja, jag var ute på en 150+mil resa nu i sommar, med aktiv gruskörning. Då växlar och gasar om vartannat, vilket gör att vibrationerna inte märks så mycket. Det är mest när man ligger och drar på konstant varvtal. Fueldongeln gjorde iaf den lite lenare och man kunde gå lägre på varvtalet innan det börjar hacka.
 

750gixer

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
östersund
Hoj
husqvarna 701 enduro/sm
Absen är ju katastrof och rent av farlig. bak iaf. Så kan man ju inte göra coola sladdar.
Vart beställer man billigaste dongle för att koppla ur den?
Finns det eventuellt något ful-mek som kopplar ur den?

Kuggade iaf ner 1 fram och satt på en otroligt våt guldig kedja från sidan du rekommenderade @eidolon
IMG_1471.JPG

Och ja jag har världens största blåmärke över hela högra skinkan.

Mvh jakkk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Absen är ju katastrof och rent av farlig. bak iaf. Så kan man ju inte göra coola sladdar.
Vart beställer man billigaste dongle för att koppla ur den?
Finns det eventuellt något ful-mek som kopplar ur den?

Kuggade iaf ner 1 fram och satt på en otroligt våt guldig kedja från sidan du rekommenderade @eidolon
View attachment 455887

Och ja jag har världens största blåmärke över hela högra skinkan.

Mvh jakkk

Jag har ställt samma fråga tidigare om de finns billigare alt till den svindyra dongeln. Kompisarens 701a enduro är helt okörbar på grusväg med ABS på bak de är som bromsarna inte tar alls de går inte ställa upp den in i kurvor,,skitäcklig och farlig med andra ord. Fram funkar de ganska bra på grus och asfalt.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Absen är ju katastrof och rent av farlig. bak iaf. Så kan man ju inte göra coola sladdar.
Vart beställer man billigaste dongle för att koppla ur den?
Finns det eventuellt något ful-mek som kopplar ur den?

Kuggade iaf ner 1 fram och satt på en otroligt våt guldig kedja från sidan du rekommenderade @eidolon
View attachment 455887

Och ja jag har världens största blåmärke över hela högra skinkan.

Mvh jakkk

Det är ont om alternativ till OEM-dongeln. Några har försökt ful-meka dit egna lösningar, med varierande framgång.

Jag skulle säga, köp dongeln, installera, tänk aldrig mer på det. Den kostar en tusenlapp hos t ex Sulas; https://sulas.se/produkt/produktprodukthusqvarna-vaxelpeg-kopia/
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är ont om alternativ till OEM-dongeln. Några har försökt ful-meka dit egna lösningar, med varierande framgång.

Jag skulle säga, köp dongeln, installera, tänk aldrig mer på det. Den kostar en tusenlapp hos t ex Sulas; https://sulas.se/produkt/produktprodukthusqvarna-vaxelpeg-kopia/

1000kr är inte dyrt med tanke på hur bra hojen blir men snåltarmen skriker när man vet att man bet 1000kr för ett 30 öres motstånd :gnissla:huvet Någon måste ha listat ut viket motstånd de ska va,,, går de inte mäta upp ett motstånd? Om de nu går får någon som har dongeln 300kr om de mäter upp det :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Citat: "Good day, the TC on 701 2020 can be enabled/disabled by turning on the ignition and holding down the TC button for no longer than 3 seconds."

Det är förmodligen ingen resistor som styr ABS utan görs via OBD och CAN. Tipset var att gå förbi ABS'en med nya direktkopplade bromsslangar till oken = lätt att återställa.
 

750gixer

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
östersund
Hoj
husqvarna 701 enduro/sm
haha vafan, jag kan ju stänga av abs genom att hålla ner den det trekantiga grejen. NU kan jag låsa bakhjul. Behöver dock upprepas vid varje start. Detta är en 2017.

våga vägra intrsuktionsbok
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
haha vafan, jag kan ju stänga av abs genom att hålla ner den det trekantiga grejen. NU kan jag låsa bakhjul. Behöver dock upprepas vid varje start. Detta är en 2017.

våga vägra intrsuktionsbok

Du har väl inte haft den i nästan 4 år utan att veta det:D Synd att både bak o fram abs stängs av bara de är samma system på 19 maskiner.
 

750gixer

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
östersund
Hoj
husqvarna 701 enduro/sm
Du har väl inte haft den i nästan 4 år utan att veta det:D Synd att både bak o fram abs stängs av bara de är samma system på 19 maskiner.

Köpa nytt vad är det?
Köpte den denna sommar.

Provkörde 20 års modell. Ljudet lär gjort en del psykologiskt, då jag har acrapovic och det satt orginalburk på övningskörninsobjektet. Stängde av antispinn. Som finns på den. Och ska göra den väldigt mycket tråkigare. Men satan va lam den kändes. En SM.

Vart finns det svart sadelöverdrag..?!
Och cover för sving?

Puss mvh
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Köpa nytt vad är det?
Köpte den denna sommar.

Provkörde 20 års modell. Ljudet lär gjort en del psykologiskt, då jag har acrapovic och det satt orginalburk på övningskörninsobjektet. Stängde av antispinn. Som finns på den. Och ska göra den väldigt mycket tråkigare. Men satan va lam den kändes. En SM.

Vart finns det svart sadelöverdrag..?!
Och cover för sving?

Puss mvh
Provade 690 sm 2020 och de har ju förstört hela hojen med den motorn. Provade en 2012 för ett gäng år sedan och det var en av de roligaste hojarna jag kört.
Kan man inte modda tillbaka gassvaret som fanns tidigare är denna hojen riktig skit...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Provade 690 sm 2020 och de har ju förstört hela hojen med den motorn. Provade en 2012 för ett gäng år sedan och det var en av de roligaste hojarna jag kört.
Kan man inte modda tillbaka gassvaret som fanns tidigare är denna hojen riktig skit...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ok då är jag inte senil för jag körde en 12a ktm sm 690 för många år sedan och nu när jag provade en 701a årg 19 inbillade jag mig att den gick sämre i botten. Nu va 12an bestyckad med öppet avgas och mappad för den så den gav nog närmare 68hk på hjulet. 701an är helt orörd jag tror säkert den går bättre med öppet blås och PC
Men du skriver att du kört en års 20 men är de någon förändring i den vs 19?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ok då är jag inte senil för jag körde en 12a ktm sm 690 för många år sedan och nu när jag provade en 701a årg 19 inbillade jag mig att den gick sämre i botten. Nu va 12an bestyckad med öppet avgas och mappad för den så den gav nog närmare 68hk på hjulet. 701an är helt orörd jag tror säkert den går bättre med öppet blås och PC
Men du skriver att du kört en års 20 men är de någon förändring i den vs 19?
Ska inte vara någon skillnad vad jag hittar... Vet inte när denna, nya, tråkiga, motorn kom... Kanske blir bättre om man byter lite uthäv och så..? Eller så måste man mappa den...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ska inte vara någon skillnad vad jag hittar... Vet inte när denna, nya, tråkiga, motorn kom... Kanske blir bättre om man byter lite uthäv och så..? Eller så måste man mappa den...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Den nya motorn kom i 2017 års 701 och 2019 års 690. Det är klart annan karaktär i denna nya rova, med mer linjär effekt. Den äldre motorn hade mer knuff i mellanregistret. Detta går till viss del att förändra med mappning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med öppen ljuddämpare utan katt och annat luftfilter samt Powercommander bra inställd ger den ca 10hk mer på lägre varv ,,mins inte men runt 6000-7000v och då lär den likna äldre motorn i mellanreg.
 

WZY

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2017
Ort
Örebro
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto - 16
Går i planer att sälja min Husqvarna 701 Supermoto 2016, 1580mil. Om någon är intresserad.
Finns runt Örebro trakten.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Går i planer att sälja min Husqvarna 701 Supermoto 2016, 1580mil. Om någon är intresserad.
Finns runt Örebro trakten.

Får man fråga varför som du tänker sälja? Står i valet mellan 701 2020 och en hypermotard och kan inte bestämma mig.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har nu gått och köpt mig en 701sm, hur är det med dekalerna, är de enkla att pilla bort? Funderar på detta dekalkit20201209_181617.jpg.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top