Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Har en Husqvarna 701 enduro som jag misstänker att kopplingen är sliten på. Ägaren innan mig kopplade upp den mycket på bakhjulet. Igår märkte jag att den slirade på kopplingen vid hög belastning, när den var varm. Idag fungerade den bra, men koppling tar allra längst ut. Bara att byta koppling? Eller har ni några tankar/erfarenhet av detta? Gått 2000 mil.

Har du öppnat upp och kontrollerat skick på skivor och lameller? Om hojen har körts som du beskriver av tidigare ägare så är det säkert dessa som är slitna. Om det behövs så går det relativt fort att byta hela paketet.
 

erik.94

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 1988
Nej det har jag inte gjort, har lite svårt att få tillgång till verkstad just nu. Tänkte att det kanske bara är att byta, om kopplingen tar högt och slirar trots rätt motorolja. Om det är nödvändigt att kontrollera så får jag ordna en verkstad att vara i. Vad är syftet med att kolla, vad skulle det annars kunna vara?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Nej det har jag inte gjort, har lite svårt att få tillgång till verkstad just nu. Tänkte att det kanske bara är att byta, om kopplingen tar högt och slirar trots rätt motorolja. Om det är nödvändigt att kontrollera så får jag ordna en verkstad att vara i. Vad är syftet med att kolla, vad skulle det annars kunna vara?

Det låter onekligen som om du behöver byta kopplingspaketet, så jag tror inte det är något annat som spökar. Att öppna upp och kolla, om du har plats och möjlighet att göra detta, skulle dock ge dig en möjlighet att bekräfta detta innan du trycker på köpknappen :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är inte helt säker, men jag tror att du kan öppna upp kopplingskåpan utan att tömma oljan genom att lägga hojen på sidan. Då behövs bara enkla handverktyg för att inspektera.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lägga den ned ska inte vara några problem. Det för man väl vid filterbyte även på de där? Eller är det bara på de mindre maskinerna?
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Går det att mappa om nya motorn (2017-2020) utan PowerCommander? Förut kunde man göra det själv via TuneECU, sen 2014-framåt kunde återförsäljaren mappa t.ex Evo1. Jag har försökt googla, men inte hittat något bra svar på om man kan få in en evo1 (eller liknande map) för luft/buller utan PC. Någon som vet mer?
Om inte, går det att köra med Wings + skumfilter utan att dom går för snålt?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Går det att mappa om nya motorn (2017-2020) utan PowerCommander? Förut kunde man göra det själv via TuneECU, sen 2014-framåt kunde återförsäljaren mappa t.ex Evo1. Jag har försökt googla, men inte hittat något bra svar på om man kan få in en evo1 (eller liknande map) för luft/buller utan PC. Någon som vet mer?
Om inte, går det att köra med Wings + skumfilter utan att dom går för snålt?

Ja det går att justera i original styrbox, men ingen i Sverige löser det.

Evo1 mapp har funnits till 701orna, verkar nu inte gå att få tag på. Så skaffa en PC5.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Ja det går att justera i original styrbox, men ingen i Sverige löser det.

Evo1 mapp har funnits till 701orna, verkar nu inte gå att få tag på. Så skaffa en PC5.

Ofan, lite trist att det blivit så. Jag antar det är pga emission rules. Gillade att man kunde fire and forget med dom äldre 690s och bara skicka in en ny map med kabeln. Blir större kostnader och mer saker som kan strula med PC5.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ofan, lite trist att det blivit så. Jag antar det är pga emission rules. Gillade att man kunde fire and forget med dom äldre 690s och bara skicka in en ny map med kabeln. Blir större kostnader och mer saker som kan strula med PC5.

Om man köper pc5a så glöm inte köpa en dongel som ersätter lambdasonden annars går de inte mappa om motorn från tomg till 5500v under 20% gaspådrag. Lambdan ställer om mappen själv till 14.7 på de varvtalen om man inte tar bort lambdasonden. Förut på äldre 701 kunde man förmodligen stänga av lambdareglering i tuneecu för de kan jag göra på min gamla ktm 990.
Här på länken filmen på sidan förklarar Rottwiler varför man måste ha dongel också.Den följer med gratis om man köper pc5 där.
http://www.rottweilerperformance.com/dynojet-powercommander-v-for-husqvarna-701-enduro-sm/
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan man köpa en fuel dongel i sverige för den kostar ju 37 dollar med lambdamutter plugg och 48 dollar i frakt från Rottwweiler!! Och en fråga ang tps kan man justera den för hand genom att lossa en justerskruv och vrida den eller är den fast? Varför jag frågar är för jag funderar på om man kan fattigmansmappa genom att vrida den några grader så hela registret blir fetare. Fan pc5an kostare ju 380d + minst 48d i frakt + 27% i skatt!! Jag tänker följande fattigmappning dit med en dongel och vrida tps några få grader de har ju funkat bra förr så varför inte nu också:)
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Kan man köpa en fuel dongel i sverige för den kostar ju 37 dollar med lambdamutter plugg och 48 dollar i frakt från Rottwweiler!! Och en fråga ang tps kan man justera den för hand genom att lossa en justerskruv och vrida den eller är den fast? Varför jag frågar är för jag funderar på om man kan fattigmansmappa genom att vrida den några grader så hela registret blir fetare. Fan pc5an kostare ju 380d + minst 48d i frakt + 27% i skatt!! Jag tänker följande fattigmappning dit med en dongel och vrida tps några få grader de har ju funkat bra förr så varför inte nu också:)

Fuel dongle kan du köpa inom Europa. Jag vet inte om någon svensk ÅF. Detsamma gäller PC5 - där kan du köpa både inom EU och Sverige. Givet växelkursen just nu är det ändå inte särskilt attraktivt att köpa från USA.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag hade den dongeln och upplevde jämnare gång på lågvarv i låg fart.

Saknar min 701a...

Beställde en dongel nu de blev 589kr ink frakt men jag köpte en lambdaplugg också i blingblå så de blev 689kr.
Jag kommer montera ett GPR slipon också samt borra hål i luftfilterkåpan de blir nog ett uni skumfilter också. Jag kommer prova att vrida tps givare såpass mycket att den nästan går lite fett på tomg man vrider tills den börjar bluddra och backar tillbaka tills den just precis går rent. Jag siktar på typ 12,5 12,8 afr för då kommer den gå nästan lika bra som med pc5. Jag har en bredbandslambda som jag sätter dit tillfälligt så jag kommer lätt kunna vrida tps givaren till önskad afr värde. Prio 1 i detta fall är att få lös mer mos från tomg till 6000varv för där är de extremt slö tycker jag. De kommer såklart en fullständigt recension på hur de kommer funka.
 

750gixer

Ny medlem
Gick med
30 May 2017
Ort
östersund
Hoj
husqvarna 701 enduro/sm
Tänkte sätta 1 kugg mindre fram för att få den axxxigare. Och i samma veva byta bakdrev och kedja.
Räknar till att det är 46 bak och 15 fram. Är det original?
Kan man välja vilket crossdrev som helst? Och en 520 kedja i önskad kulör? Vad är det här o-ring x-ring benämning på kedjan?

Ska man välja aluminium eller stål?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tänkte sätta 1 kugg mindre fram för att få den axxxigare. Och i samma veva byta bakdrev och kedja.
Räknar till att det är 46 bak och 15 fram. Är det original?
Kan man välja vilket crossdrev som helst? Och en 520 kedja i önskad kulör? Vad är det här o-ring x-ring benämning på kedjan?

Ska man välja aluminium eller stål?

Ja, 15/46 520 är original på Enduron.

Drivpaket köper du lämpligen från Addemoto. LC4 har identiska drev sedan Hedenhös, så leta efter LC4 i deras lista så blir det rätt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tänkte sätta 1 kugg mindre fram för att få den axxxigare. Och i samma veva byta bakdrev och kedja.
Räknar till att det är 46 bak och 15 fram. Är det original?
Kan man välja vilket crossdrev som helst? Och en 520 kedja i önskad kulör? Vad är det här o-ring x-ring benämning på kedjan?

Ska man välja aluminium eller stål?
Köp Supersprox stealth så får du både slitstyrka ock lite bling.
https://www.karlstrommotor.se/sv/ar...enduro-hqv-125-501-14-endurosupermoto-701-16-
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top