Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ok vad ska du göra åt motorn nu?

Kompisaren är för snål för en pc5a så de blir bara dongel och ljuddämpare då :näsblod

Det kan vara värt att höra med en Husqvarna-handlare om de har möjlighet att lägga in Evo 1-mappen. Det är den som läggs in ihop med det tidigare tillgängliga tuningkitet. Jag har ingen aning om även denna mjukvara har begränsats hos handlarna i samband med att man strypt försäljningen av tuningkitet, men frågan är fri.
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Det kan vara värt att höra med en Husqvarna-handlare om de har möjlighet att lägga in Evo 1-mappen. Det är den som läggs in ihop med det tidigare tillgängliga tuningkitet. Jag har ingen aning om även denna mjukvara har begränsats hos handlarna i samband med att man strypt försäljningen av tuningkitet, men frågan är fri.
Ecu är stängd på 19. Går inte att lägga in evo på dom.
Jo det går på tidiga 19 som lämnade produktionsbandet innan förbudet kom.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tips på vart man får fatt på nödvändiga delar för & få ”raceväxlat”? Trodde det skulle finnas som originaltillbehör men icke sa nicke..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Står i valet & kvalet på en beg. 701 SM eller en ny 690 SMC R. Men velar fram & tillbaka om KTM’ens elektronikpaket är värt merkostnaden.

Raceväxlat är absolut ingen dealbreaker, men skulle föredra det.
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Står i valet & kvalet på en beg. 701 SM eller en ny 690 SMC R. Men velar fram & tillbaka om KTM’ens elektronikpaket är värt merkostnaden.

Raceväxlat är absolut ingen dealbreaker, men skulle föredra det.
Husky om det är en 18 el nyare.
Den där elen dödar körglädjen

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Står i valet & kvalet på en beg. 701 SM eller en ny 690 SMC R. Men velar fram & tillbaka om KTM’ens elektronikpaket är värt merkostnaden.

Raceväxlat är absolut ingen dealbreaker, men skulle föredra det.

Raceväxlat på en motard är tyvärr bara glömma om du inte bygger om växellåda eller något eget länkage.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hitta någon form av hittepå-lösning på eBay med diverse pinnar & kulleder. Såg dock helt horribelt ut så tänkte om det fanns nå vettigare.
Men som sagt, ingen dealbreaker.

Savant; Har jag missat nå i mina forumdykningar på Husqvarnan, 17 fick ju nya motorn. Hände något till 18 också?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hitta någon form av hittepå-lösning på eBay med diverse pinnar & kulleder. Såg dock helt horribelt ut så tänkte om det fanns nå vettigare.
Men som sagt, ingen dealbreaker.

Savant; Har jag missat nå i mina forumdykningar på Husqvarnan, 17 fick ju nya motorn. Hände något till 18 också?

Till årsmodell 18 gjordes några minimala justeringar i växelmekanismen, men den nya motorn kom mycket riktigt med årsmodell 17. "Förbättringarna" som gjordes till 2018 är inget att hänga upp sig på. Sikta på en 2017 eller nyare så är du home safe.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jahopp,

Då blev min 701SM inlöst. Litet tråkigt är det allt... Men med tanke på att ramen fick sprickor inte oväntat. Det var kraschpucken som högg tag i underlaget vid en lowsider. Nästa 701 om det blir en ska jag ha annan lösning på, typ bågar eller motorskyddskåpor.

Försäkringsbolaget har under processen skött sig strålande gentemot mig som kund. Kanske pga att jag haft ordning på mina papper och utan dröjsmål svarat på frågor och kompletterat uppgifter fortlöpande? Jag kan rekommendera Gjensidige både sett till premie och skadehantering.

Nu äger jag bara en hoj så länge. Men till våren som senast blir det arvtagare till Husqvarnan!
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Nya 2020 Enduro LR ser ju oerhört lockande ut. QS upp och ner, TC, 50-ish mils räckvidd. :banana
 

banonas

100% MOTOBRAIN
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Lönsboda
Hoj
CCM 644 SUPERMOTO ´03
Är det någon som vill sälja original 701-nummerskyltsbelysning med kabel o kontakt för en billig peng?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jahopp,

Då blev min 701SM inlöst. Litet tråkigt är det allt... Men med tanke på att ramen fick sprickor inte oväntat. Det var kraschpucken som högg tag i underlaget vid en lowsider. Nästa 701 om det blir en ska jag ha annan lösning på, typ bågar eller motorskyddskåpor.

Försäkringsbolaget har under processen skött sig strålande gentemot mig som kund. Kanske pga att jag haft ordning på mina papper och utan dröjsmål svarat på frågor och kompletterat uppgifter fortlöpande? Jag kan rekommendera Gjensidige både sett till premie och skadehantering.

Nu äger jag bara en hoj så länge. Men till våren som senast blir det arvtagare till Husqvarnan!

Ooooh tråkigt!

Men detta är ett stort nej på dessa! Sett några nu som kört med rampuckar som inte ens har vurpat där motorfästet spruckit pga man kört med puckarna på. Kollar man även på fästet man fäster pucken i så är det väldigt vekt vid en ev. krasch. Jag tog bort mina direkt jag såg första fallet med sprucken ram, har inte ens samvete att sälja dom vidare. :tungan
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Provkörde 701 Supermoto och Enduro idag. Jäklar vilka hojar. Riktigt bra tryck i båda men det kändes verkligen att SM var snäppet bättre på gatan där jag hade möjlighet att testa dem. Hade jag bara haft mer grusväg runt där jag bor hade Enduro varit given.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Provkörde 701 Supermoto och Enduro idag. Jäklar vilka hojar. Riktigt bra tryck i båda men det kändes verkligen att SM var snäppet bättre på gatan där jag hade möjlighet att testa dem. Hade jag bara haft mer grusväg runt där jag bor hade Enduro varit given.

Härligt att kunna testa båda på samma gång! :tummenupp
Hur upplevde du skillnad i drevning mellan SM och enduro?
Har du nån info om dom är Euro 5 klassade, alltså kommer finnas kvar efter 2021?

Edit: Stavfel..
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Härligt att kunna testa båda på samma gång! :tummenupp
Hur upplevde du skillnad i drevning mellan SM och enduro?
Har du nån info om dom är Euro 5 klassade, alltså kommer finnas kvar efter 2021?

Edit: Stavfel..
Ja det var riktigt bra. Upplevde SM som mer rapp men det kan ha berott på mapp switchen som ju har två lägen. Tänkte inte på att kika på hur de var ställda. Kan säga att båda gick mycket bra men man känner verkligen att Supermotarden är lägre och har inget försprång på gaffeln. Den är mycket mer snabbstyrd som jag ser det. Mindre framdäck gör nog sitt med.
Är de inte bara Euro4? Jag har ingen aning. Såg nu efter ditt inlägg att man stoppar eu4 i innerstan i vissa städer. Hmm man kanske ska kolla upp hur det ligger till här innan man köper en. Surt om man inte får köra in i stan...tack för tipset
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
https://www.motorradonline.de/enduro/husqvarna-701-enduro-lr-701-supermoto-2020/

"Beide, Husqvarna 701 Supermoto und 701 Enduro, kommen mit dem bekannten 74 PS starken Einzylinder-Motor mit 692,7 cm³ Hubraum, der seine volle Kraft bei 8.000/min entfaltet. Das maximale Drehmoment von nun 73,5 Nm liegt bei 6.500/min (zuvor 71 Nm bei 6.750/min). Von Euro 5 ist noch keine Rede, braucht’s ja auch noch nicht. Beide hochstelzigen Husqvarnas gibt es ab Werk auch A2-tauglich auf rund 41 PS gedrosselt."

Och på svenska
"Det finns inget prat om Euro 5 ännu, det behöver det inte ännu."
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Ja det var riktigt bra. Upplevde SM som mer rapp men det kan ha berott på mapp switchen som ju har två lägen. Tänkte inte på att kika på hur de var ställda. Kan säga att båda gick mycket bra men man känner verkligen att Supermotarden är lägre och har inget försprång på gaffeln. Den är mycket mer snabbstyrd som jag ser det. Mindre framdäck gör nog sitt med.
Är de inte bara Euro4? Jag har ingen aning. Såg nu efter ditt inlägg att man stoppar eu4 i innerstan i vissa städer. Hmm man kanske ska kolla upp hur det ligger till här innan man köper en. Surt om man inte får köra in i stan...tack för tipset

Tack för infon! Ska försöka komma iväg och testa dom imorgon då jag ändå har ärenden till handlaren. Kör Duke idag och är helnöjd, men motard och enduro är alltid najs! Det där med Euroklassning är verkligen trist. Förstår inte varför motorcyklar i Europa ska rädda hela världen från utsläpp, men det är väl inte så mycket att göra åt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top