Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är märkbar skillnad i framför allt gången på motorn mellan en 2016 och en 2017 eller senare. Klart mindre vibrationer i den uppdaterade motorn. Användningsområde och personliga preferenser väger dock tungt, så bäst är att provköra båda modellerna och bilda dig en egen uppfattning.

Den extra balansaxeln uppe i toppen kom 2018 så jag antar du menar att en 18 går finare än en 17?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Kikar på en -16 och en -18 så då får jag eventuellt en mjukare gång i en -18 då. Känns ju intressant om man tänker sig en längre sträcka TET tex.
Skiljde 1800:-/år i försäkring på dem, ingen större skillnad heller..
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nej, den kom med 2017 års modell. Det är bara 701:eek:r av årsmodell 2016 som har den gamla motorn.

Bra att du va med där jag misstog mig här ser man ju balansaxen på en 17 årg.
Men då kan man säga att en årg 17 har bet bättre motor än 16 både glidlagrad vevstake och extra balansaxel de är bara glömma köpa en 16 helt enkelt om man nu inte får en 16 snorbilligt.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Bra att du va med där jag misstog mig här ser man ju balansaxen på en 17 årg.
Men då kan man säga att en årg 17 har bet bättre motor än 16 både glidlagrad vevstake och extra balansaxel de är bara glömma köpa en 16 helt enkelt om man nu inte får en 16 snorbilligt.

Hur billigt är snorbilligt? :p
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hur billigt är snorbilligt? :p

De billigaste jag har sett hittills har varit i häraden 55 - 57 tkr. Med det sagt är det ingen större skillnad i beg-pris 2016 kontra 2017, men desto större skillnad i motorn. En 2017+ är en hoj med senaste generationen av LC4:an, till (oftast) samma pris som en 2016 med den äldre generationen.

Dock, som sagts tidigare; försök provköra båda generationerna för att se om du ens märker skillnaden själv. Gärna back-to-back. Jag har en Enduro -18 som du kan provköra om du vill, nordväst om Stockholm.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
De billigaste jag har sett hittills har varit i häraden 55 - 57 tkr. Med det sagt är det ingen större skillnad i beg-pris 2016 kontra 2017, men desto större skillnad i motorn. En 2017+ är en hoj med senaste generationen av LC4:an, till (oftast) samma pris som en 2016 med den äldre generationen.

Dock, som sagts tidigare; försök provköra båda generationerna för att se om du ens märker skillnaden själv. Gärna back-to-back. Jag har en Enduro -18 som du kan provköra om du vill, nordväst om Stockholm.

Har inte kommit längre än att slökika på blocket, men det ligger lite högre än 55-57 med 60-65 för -16 onekligen, och bara en tia till för en -18.

Tar provkörning i PM.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vist går de koppla ur abs enbart bak? Kompisaren köpte just en årg19 701a enduro men han har inte satt sig in i om och hur man kopplar ur abs bak. Den är ju helt värdelöst tråkig att köra grus med abs inkopplad bak.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vist går de koppla ur abs enbart bak? Kompisaren köpte just en årg19 701a enduro men han har inte satt sig in i om och hur man kopplar ur abs bak. Den är ju helt värdelöst tråkig att köra grus med abs inkopplad bak.

Det går att koppla ur bakhjulets abs om man har en dongel för det. Den finns som originaltillbehör. Visserligen har jag en -16 men jag tror att det är samma på -19.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det går att koppla ur bakhjulets abs om man har en dongel för det. Den finns som originaltillbehör. Visserligen har jag en -16 men jag tror att det är samma på -19.

Ok de va bra vetande köper man den prylen från reservdelslistan Husqvarna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp, som tillbehör. Tror att abs-dongle är produktnamnet i listan.

Fan va dyr de va överallt även utomlands ebay mf ställen. 1170-1400kr de är ju stöld finns de ingas billigare?
Finn s de ingen pillsnerlösning typ att man bygger en själv.

Fler frågor vid vilka mil ska oljan bytas första gången och när ska ventiler kollas första gången och även hur tätt kollar man ventilerna sedan? Kompisaren fick ingen handbok med är de så illa att man inte får ett häfte med hojen?
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Fan va dyr de va överallt även utomlands ebay mf ställen. 1170-1400kr de är ju stöld finns de ingas billigare?
Finn s de ingen pillsnerlösning typ att man bygger en själv.

Tveksamt. Jag har sett några hemma-mek på ADV-Rider, men kontentan verkade faktiskt vara att det var bättre att bara köpa dongeln från Huqsvarna och be done with it.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som vet serviceintervallerna och vad som ska göras vid dem jag tänker främst på när kollas ventilspel och när senast måste oljan bytas för att behålla garantin?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Man får inte ställa ner med mönster kvar på bakdäcket, det är sen gammalt. Nu är garagesäsongen igång för fullt! :tungan

CAgm2Xc.jpg


xs9rDE7.jpg


4kN6vbP.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir de mer trimning i vinter H3dlund?

Kompisarens nyköpta 701a låter som en tyst gräsklippare så han skäms men han är för snål för att köpa hela tuningkittet. Om han monterar ett öppet slipon och sågar hål i luftburkskåpan finns de någon lös mapp som går att stoppa i eller duger en Rottwiler dongel? För några sidor tillbaka bromsade någon utan mappning och de såg inte så skadligt snålt ut för motorn.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Blir de mer trimning i vinter H3dlund?

Kompisarens nyköpta 701a låter som en tyst gräsklippare så han skäms men han är för snål för att köpa hela tuningkittet. Om han monterar ett öppet slipon och sågar hål i luftburkskåpan finns de någon lös mapp som går att stoppa i eller duger en Rottwiler dongel? För några sidor tillbaka bromsade någon utan mappning och de såg inte så skadligt snålt ut för motorn.

Japp motorn ska snart iväg på rehab & träningsläger. ;)

Tuningkitet tror jag inte går att köpa ens längre pga nya regler m.m., tillverkaren får ej sälja saker som inte är gatlagligt verkar det som.

Klart det fungerar att köra med upptagen luftburk och dongeln, men slipon + öppna upp luftburken och en pc5 så vaknar dom till liv ordentligt! Mer sås behövs. :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp motorn ska snart iväg på rehab & träningsläger. ;)

Tuningkitet tror jag inte går att köpa ens längre pga nya regler m.m., tillverkaren får ej sälja saker som inte är gatlagligt verkar det som.

Klart det fungerar att köra med upptagen luftburk och dongeln, men slipon + öppna upp luftburken och en pc5 så vaknar dom till liv ordentligt! Mer sås behövs. :D

Ok vad ska du göra åt motorn nu?

Kompisaren är för snål för en pc5a så de blir bara dongel och ljuddämpare då :näsblod
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top