Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

FreddyM

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2019
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna 701 Supermotard
Jag äger en 701 - 17 supermoto och undrar över några saker.

* Finns det skjutspinnar?

* På supermoton, om man vill köra på is, är det bara att byta däck? Tänkte ifall det är nödvändigt med andra fälgar än det 17 tummarna som sitter.

* Annat att tänka på vid vinterkörning? Finns handvärmare till 701?

Var kan man isånafall handla skjutspinnar/däck?
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Jag äger en 701 - 17 supermoto och undrar över några saker.

* Finns det skjutspinnar?

* På supermoton, om man vill köra på is, är det bara att byta däck? Tänkte ifall det är nödvändigt med andra fälgar än det 17 tummarna som sitter.

* Annat att tänka på vid vinterkörning? Finns handvärmare till 701?

Var kan man isånafall handla skjutspinnar/däck?
Skjutspinnar får man till när man köper den ny.
Du tar bort dom två trekantiga plastbitarna som sitter med två bultar i höjd med din häl och sätter dit skjutspinnarna där.
Har du köpt din hoj beg så kolla med förra ägaren.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

FreddyM

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2019
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna 701 Supermotard
Skjutspinnar får man till när man köper den ny.
Du tar bort dom två trekantiga plastbitarna som sitter med två bultar i höjd med din häl och sätter dit skjutspinnarna där.
Har du köpt din hoj beg så kolla med förra ägaren.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Köpte den beggad från handlare. Inte ett skit följde med. Fick fixa ny nyckel, backspeglar, instruktionsbok etc -.-

Går det att köpa nya skjutspinnar? Eller monterar man bara vanliga som man själv sitter på?
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Köpte den beggad från handlare. Inte ett skit följde med. Fick fixa ny nyckel, backspeglar, instruktionsbok etc -.-

Går det att köpa nya skjutspinnar? Eller monterar man bara vanliga som man själv sitter på?
Finns speciella.
Gå in på karlströmsmotor å kolla. Han har precis som Lelles ktmshop fast med husqvarna.
Kolla upp hojen på transportstyrelsen och ta reda på ägaren före handlaren. Han har dom kanske liggandes?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

WZY

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2017
Ort
Örebro
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto - 16
Ja ni, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Var ute och körde häromdan och hade stannat till vid ett rödljus.När jag ska accelerera från rödljuset så drev jag framåt 10-15m innan kopplingen liksom segade till halvvägs ute och motorn började varva istället för att driva. Pumpade kopplingshandtaget och tillslut började den driva igen efter ca 4-5 sek.

Tyckte kopplingen kändes skum och hojen hade nu rullat 1470mil så jag passade på att byta olja ifall det var den som var körd.

Drar ut magnetbulten och får då syn på detta. Metallspån och remsor. Vad kan ha hänt?

2016 Husqvarna 701 Supermoto.

metalspan.jpg
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja ni, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Var ute och körde häromdan och hade stannat till vid ett rödljus.När jag ska accelerera från rödljuset så drev jag framåt 10-15m innan kopplingen liksom segade till halvvägs ute och motorn började varva istället för att driva. Pumpade kopplingshandtaget och tillslut började den driva igen efter ca 4-5 sek.

Tyckte kopplingen kändes skum och hojen hade nu rullat 1470mil så jag passade på att byta olja ifall det var den som var körd.

Drar ut magnetbulten och får då syn på detta. Metallspån och remsor. Vad kan ha hänt?

2016 Husqvarna 701 Supermoto.

View attachment 450605

Riv kopplingen och kolla. Har du tur så är det något så enkelt.

Fint att se att magnetpluggen gjort sitt jobb och samlat upp den där skiten. En genomsköljning efter reparation kan nog vara lämpligt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur funkar slirkopplingen Slipper clutch?
Kompisaren ska köpa en 2019-2020 701 enduro men vi oroar oss om hur slipper clutch funkar. Att den slirar vid motorbroms fattar vi men vid påslag är vi lost.
Om man drar på medvetet för att ställa ut hojen i gruskurvor slirar kopplingen bort en massa effekt då så man måste gasa överdjävligt mycket?
Kan man ens få hjulspinn?
Slirar kopplingen även på asfalt om man drar full pälle som ex om man vill ha upp den på bakhjulet?
Går de skruva bort den skiten eller jag tyckte mig läsa på Ktm 690 att de gick justera mer eller mindre alt ta bort helt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja ni, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Var ute och körde häromdan och hade stannat till vid ett rödljus.När jag ska accelerera från rödljuset så drev jag framåt 10-15m innan kopplingen liksom segade till halvvägs ute och motorn började varva istället för att driva. Pumpade kopplingshandtaget och tillslut började den driva igen efter ca 4-5 sek.

Tyckte kopplingen kändes skum och hojen hade nu rullat 1470mil så jag passade på att byta olja ifall det var den som var körd.

Drar ut magnetbulten och får då syn på detta. Metallspån och remsor. Vad kan ha hänt?

2016 Husqvarna 701 Supermoto.

View attachment 450605

De där ser ut som en lagerhållare för kulorna i ett lager :näsblod
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hur funkar slirkopplingen Slipper clutch?
Kompisaren ska köpa en 2019-2020 701 enduro men vi oroar oss om hur slipper clutch funkar. Att den slirar vid motorbroms fattar vi men vid påslag är vi lost.
Om man drar på medvetet för att ställa ut hojen i gruskurvor slirar kopplingen bort en massa effekt då så man måste gasa överdjävligt mycket?
Kan man ens få hjulspinn?
Slirar kopplingen även på asfalt om man drar full pälle som ex om man vill ha upp den på bakhjulet?
Går de skruva bort den skiten eller jag tyckte mig läsa på Ktm 690 att de gick justera mer eller mindre alt ta bort helt?

Slirkopplingen slår bara till vid kraftig motorbroms. Vid påslag är den helt effektlös och det är ingen skillnad att köra 701:an kontra valfri hoj utan slirkoppling.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Slirkopplingen slår bara till vid kraftig motorbroms. Vid påslag är den helt effektlös och det är ingen skillnad att köra 701:an kontra valfri hoj utan slirkoppling.

Men de står ju i förklaringen att den påverkar accet för bästa fäste ut ur kurvor eller fattar jag texten fel?

Slipper clutch
The APTC (Adler Power Torque Clutch) from Adler allows for greater speeds going into and coming out of corners by maximising rear wheel grip under hard acceleration as well as preventing rear wheel instability and chatter when braking hard into turns. The rider thus enjoys maximum control and perfect down-shifting.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är marknadsföringsbullshit för en vanlig slirkoppling

De vore bra om de ljuger för kompisen vill inte ha slirade koppling.
Men de är förjävligt att de ljuger svart på vitt om de är som du skriver.

Läste om Adler koppling till Honda crf 450 och där står de att den funkar som en traction controll ut ur kurvor. Jag vet inte vad jag ska tro Adler själva kan borde inte ljuga om sådant. Man blir orolig att kopplingen ska slitas fort och att man får onödigt mycket kopplingsskräp i oljan när den slirar till stup i kvarten.

Description
Adige APTC OffRoad Honda CRF450R Adler Power Torque Clutch 02-08 Slipper Clutch gives better performance, handling, riding comfort and safety Slipper clutch prevents rear wheel hopping when downshifting Acts as a form of traction control when throttle is opened and helps rider to open throttle faster out of turns
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det som slirkopplingen gör är ju att tillåta att bakhjulet bibehåller samma fart som backen oavsett hur mycket motorn bromsar. (Beroende på inställningar osv osv.)
När man sen ska macka på gas igen så har du redan rätt växel i och koppling utsläppt. När du har tillräckligt mycket gas som gör att bakhjulet går från broms till acc så blir det en mjuk övergång då det enda kopplingen behöver göra är att återfå greppet.

Det är nog det dom menar med TC. Men ja, det är lite lätt överdrivet.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det som slirkopplingen gör är ju att tillåta att bakhjulet bibehåller samma fart som backen oavsett hur mycket motorn bromsar. (Beroende på inställningar osv osv.)
När man sen ska macka på gas igen så har du redan rätt växel i och koppling utsläppt. När du har tillräckligt mycket gas som gör att bakhjulet går från broms till acc så blir det en mjuk övergång då det enda kopplingen behöver göra är att återfå greppet.

Det är nog det dom menar med TC. Men ja, det är lite lätt överdrivet.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk

Ja de är så den funkar jag har lusläst allt om Adler kopplingen ända från 2008 till nu. Jag läste om hur mycket skräp som släpper från lamellerna som sätter sig i oljefilter. De gällde eftermonterade Adler slirkopplingar på dv hojmärken enbart cross endurohojar har jag läst om! Körde man KTM va de fördel byta till Honda crf lameller för de slog inte igen oljefiltren lika mycket som med ktm lameller.
Nu får man hoppas KTM 690 motorn har bra lameller som inte skitar ner lika mycket men de slits ju fortfarande ner fortare än vanlig koppling så skräp kommer de bli i oljan.
Om jag varit ägare till en Husqvarna 701 eller ktm 690 skulle jag ställt in kopplingen så hårt som jag kan stå ut med för då skräpas oljan ner mindre än löst ansatt koppling. Jag skulle även kollat noga hur oljan och framförallt oljefiltret ser ut vid oljebyten. Om de ser skrämmande ut skulle jag bytt fjädrar till Bergos hårdare fjädrar så de slirar mindre.
Jag skulle även halverat oljebytesintervallen vs samma motor med vanlig koppling åtminstone tills man fått en uppfattning hur skitigt oljefiltret och oljan blir.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är i praktiken inget problem för vanlig körning. Det krävs i princip banåkning för att man skall motorbromsa så hårt att kopplingen öppnar.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är i praktiken inget problem för vanlig körning. Det krävs i princip banåkning för att man skall motorbromsa så hårt att kopplingen öppnar.
Ja
Eller vad då, menar du att det finns folk som använder sina hojar till vardags?

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja
Eller vad då, menar du att det finns folk som använder sina hojar till vardags?

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk

Eller är det så att bombrepor är vardagsmat? ;)

(iaf var det så för några hojar och åratal sen när jag reggade mig här.)
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hej,

Blev lite lite sugen på en 701 Enduro, både för vardag och tex TET. Gjorde mig av med min 1290 SAR i somras pga sugen på något smidigare.
Såg att det kommit någon motoruppdatering på 2017 års modell, hur stor skillnad gör det i praktiken på körbarhet osv?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej,

Blev lite lite sugen på en 701 Enduro, både för vardag och tex TET. Gjorde mig av med min 1290 SAR i somras pga sugen på något smidigare.
Såg att det kommit någon motoruppdatering på 2017 års modell, hur stor skillnad gör det i praktiken på körbarhet osv?

Den viktigaste uppdateringen som kom 17- är Glidlagrad vevtapp. De är brutalt hållbart vs rullagrad vevtapp även om inte de varit ett stort problem vad jag vet med rullagrat. Om du ska mont turbo så kan jag nästan lova att veven håller för 140hk. Underligt nog om man kollar in en årg 17 KTM 690 så har den rullagrad vevtapp medans Husqvarna 17 har den nya glidlagringen? Normalt ska ju Husqvarna ligga efter Ktm i nya delar men i detta fall kan ktm fegat och provat glidlagringen ett år på Husqvarna först :va
18 kom nya toppen med extra balansaxel då vibrerar den mindre men vet ej hur mycket mindre än en 17?
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hej,

Blev lite lite sugen på en 701 Enduro, både för vardag och tex TET. Gjorde mig av med min 1290 SAR i somras pga sugen på något smidigare.
Såg att det kommit någon motoruppdatering på 2017 års modell, hur stor skillnad gör det i praktiken på körbarhet osv?

Det är märkbar skillnad i framför allt gången på motorn mellan en 2016 och en 2017 eller senare. Klart mindre vibrationer i den uppdaterade motorn. Användningsområde och personliga preferenser väger dock tungt, så bäst är att provköra båda modellerna och bilda dig en egen uppfattning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top