Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du får på +2 med original kedja beror på hur långt bak bakhjulet är justerat i dagsläget men det är tight. Lättare att ta -1 fram och vid nästa drivpaketsbyte lägga nedväxlingen på bakdrevet
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Om du får på +2 med original kedja beror på hur långt bak bakhjulet är justerat i dagsläget men det är tight. Lättare att ta -1 fram och vid nästa drivpaketsbyte lägga nedväxlingen på bakdrevet
Där är en del att ge på. Tanken är lite att jag kortar hjulbasen lite om det går på.
Värt att prova.
Vart handlar ni drev någonstans?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

AlbinClaesson

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2019
Ort
Rångedala
Hoj
Husqvarna fe501
Tjena vet detta är säkert fel tråd för att fråga detta men vet någon vart man kan köpa strypnings delar till en husqvarna 501 2006? Då jag vill regga den som mellan mc?.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Finns det några diagnosverktyg till dessa? Fungerar OBDII-adaptrar med rätt dongle fortfarande? Dvs. kan man läsa av basic-data, nolla service osv med OBDII fortfarande?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hur mycket kostade en omslipning av kam?

Skriv ett mail till honom, jag minns inte riktigt just nu.

https://danielcrowerracing.com/contact.html

Finns det några diagnosverktyg till dessa? Fungerar OBDII-adaptrar med rätt dongle fortfarande? Dvs. kan man läsa av basic-data, nolla service osv med OBDII fortfarande?

Denna kör jag med:
https://www.obdinnovations.com/6-pi...-motorcycles-with-us-bosch-connector-can-bus/

Funkar tydligen bara på 2017 och framåt, det enda du kan göra är att läsa ur motorfelkoder och nolla dessa. Samt läsa ur några "live-värden" från ECUn. Typ som varvtal, motortemp, TPS m.m.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Håller kammen / motorn ihop än? Hur många timmar/mil har du kört sedan vässningen och är de mest hård bankörning?

Den går hur fint som helst! Åkte på att byta topppackning ganska direkt efter första körningen i våras, men det är jättevanligt på dessa. Den tryckte ur sig komp i kylsystemet, ny packning och riktplanade toppen för ny fin packningsyta. Vid bytet hade den gått 1131mil/147h.

Jag har bara fått ihop ca 15h detta år. Men det är BARA bankörning och några race i supermono. Så i nuvarande stund har motorn gått ca 160h totalt.

Jag ska riva den i vinter i förebyggande syfte, planen är att samtidigt skrämma fram lite mer effekt. :lol
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vågar man fråga i den här tråden om man ska satsa på en 701 eller en 690 eller får man stryk då? :) Jag har förstått att de i stora drag är samma hoj men finns det väsentliga skillnader? Är det stor skillnad i utbud av tillbehör och reservdelar?

Jag är sugen på en enduro men även köpa motardhjul till den samt endurodubbat till det mörkare halvåret. Eller är det bättre att köpa en sm och skaffa endurohjul till den?

Något som gör mig lite villrådig är vad som skiljer mellan årsmodellerna mellan 690 och 701 samt vilken version (sm/enduro) som uppdaterats när och med vad. Finns det någon bra översikt eller orkar någon vänlig själ dra historiken i stora drag mellan 701 och 690? Jag har provat söka men min google-fu fallerade mig å det grövsta.

Edit: kan tillägga att jag inte tänkt köra någon grisenduro i surhål och sån skit, snarare finsmiska grusvägar och annan glidarenduro.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den går hur fint som helst! Åkte på att byta topppackning ganska direkt efter första körningen i våras, men det är jättevanligt på dessa. Den tryckte ur sig komp i kylsystemet, ny packning och riktplanade toppen för ny fin packningsyta. Vid bytet hade den gått 1131mil/147h.

Jag har bara fått ihop ca 15h detta år. Men det är BARA bankörning och några race i supermono. Så i nuvarande stund har motorn gått ca 160h totalt.

Jag ska riva den i vinter i förebyggande syfte, planen är att samtidigt skrämma fram lite mer effekt. :lol

Ok de låter bra så långt :tummenupp
Jag har glömt fråga om du höjde kompförhållandet något och kör på e85 eller racesoppa?
Blev du tvungen slipa ur ventilfickor på kolven eller är de bara dunka i den omslipade kammen?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ok de låter bra så långt :tummenupp
Jag har glömt fråga om du höjde kompförhållandet något och kör på e85 eller racesoppa?
Blev du tvungen slipa ur ventilfickor på kolven eller är de bara dunka i den omslipade kammen?

Standard komp och vanlig ful98 från macken. :tummenupp

Nej behövs inga justeringar på kolv, bara justera ventilspel och köra. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag fulsvarar mig själv med vad jag hittat hittills så kanske någon kan rätta mig om jag har fel :)

701 fick alltså en uppdatering till 2017 med ny motor, elektronik och (förmodar jag) nytt chassi. Vad jag förstått så fick inte 690 sin uppdatering förrän till 2019 års modell men kan det stämma? Att KTM låter Husqvarna uppdatera sin hoj så mycket tidigare än KTMs egen? Och är KTM 690 2019 typ samma hoj som Husqvarna 701 2017 eller skiljer det mer mellan hojarna?

Hur är det med frambromsen om man köper en SM och sätter endurohjul på den, kan man köra med samma storlek på bromsskivan på endurohjulen som på SM-hjulen?

Vågar man fråga i den här tråden om man ska satsa på en 701 eller en 690 eller får man stryk då? :) Jag har förstått att de i stora drag är samma hoj men finns det väsentliga skillnader? Är det stor skillnad i utbud av tillbehör och reservdelar?

Jag är sugen på en enduro men även köpa motardhjul till den samt endurodubbat till det mörkare halvåret. Eller är det bättre att köpa en sm och skaffa endurohjul till den?

Något som gör mig lite villrådig är vad som skiljer mellan årsmodellerna mellan 690 och 701 samt vilken version (sm/enduro) som uppdaterats när och med vad. Finns det någon bra översikt eller orkar någon vänlig själ dra historiken i stora drag mellan 701 och 690? Jag har provat söka men min google-fu fallerade mig å det grövsta.

Edit: kan tillägga att jag inte tänkt köra någon grisenduro i surhål och sån skit, snarare finsmiska grusvägar och annan glidarenduro.
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Vågar man fråga i den här tråden om man ska satsa på en 701 eller en 690 eller får man stryk då? :) Jag har förstått att de i stora drag är samma hoj men finns det väsentliga skillnader? Är det stor skillnad i utbud av tillbehör och reservdelar?

Jag är sugen på en enduro men även köpa motardhjul till den samt endurodubbat till det mörkare halvåret. Eller är det bättre att köpa en sm och skaffa endurohjul till den?

Något som gör mig lite villrådig är vad som skiljer mellan årsmodellerna mellan 690 och 701 samt vilken version (sm/enduro) som uppdaterats när och med vad. Finns det någon bra översikt eller orkar någon vänlig själ dra historiken i stora drag mellan 701 och 690? Jag har provat söka men min google-fu fallerade mig å det grövsta.

Edit: kan tillägga att jag inte tänkt köra någon grisenduro i surhål och sån skit, snarare finsmiska grusvägar och annan glidarenduro.

Tittar du på nya eller begagnade maskiner?

Oavsett modell så är det lättare att SM-konvertera en Enduro än tvärtom.

690 Enduro är samma hoj 2014-2018. 2019 kom en helt ny generation med mer elektronik (TC, kurv-ABS, QS), samt den uppdaterade motorn som sitter i 701 sedan 2017.

701 årsmodell 2016 är i stora drag en 690 med lite längre fjädringsväg. Det sitter alltså den "gamla" motorn i dessa hojar.

701 2017 och framåt har den nya motorn. 2018 gjordes några smärre justeringar i auto-dekompen och i växellådan. 2019 ersattes 4CS-gaffeln med Xplor.

Reservdelar och tillbehör är likvärdiga mellan modellerna, och i många fall är det samma delar till båda hojarna.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tittar du på nya eller begagnade maskiner?

Oavsett modell så är det lättare att SM-konvertera en Enduro än tvärtom.

690 Enduro är samma hoj 2014-2018. 2019 kom en helt ny generation med mer elektronik (TC, kurv-ABS, QS), samt den uppdaterade motorn som sitter i 701 sedan 2017.

701 årsmodell 2016 är i stora drag en 690 med lite längre fjädringsväg. Det sitter alltså den "gamla" motorn i dessa hojar.

701 2017 och framåt har den nya motorn. 2018 gjordes några smärre justeringar i auto-dekompen och i växellådan. 2019 ersattes 4CS-gaffeln med Xplor.

Reservdelar och tillbehör är likvärdiga mellan modellerna, och i många fall är det samma delar till båda hojarna.

Tusen tack för fullödigt svar! :)

Nytt eller beggat har nog mer berott på vad som är uppdaterat när på hojarna. Det är ingen helig graal för mig att köpa nytt eller beggat och på det du skriver låter det som att en 701 2017 och framåt är mest bang for the buck, eller i alla fall det billigaste sättet att få den nya motorn. Elektroniken är inget självändamål i sig för mig.

Låter som det är en 701 enduro 2017 och framåt som gäller då.


Mest som en kul grej men har någon provat flat track-hjul (19") på en sådan här hoj? Naturligtvis med frambromsen kvar. Jag har haft både enduro och motarder förut och det kan vara kul med något annorlunda tänkte jag :) Dessutom tycker jag det är sjukt snyggt.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tusen tack för fullödigt svar! :)

Nytt eller beggat har nog mer berott på vad som är uppdaterat när på hojarna. Det är ingen helig graal för mig att köpa nytt eller beggat och på det du skriver låter det som att en 701 2017 och framåt är mest bang for the buck, eller i alla fall det billigaste sättet att få den nya motorn. Elektroniken är inget självändamål i sig för mig.

Låter som det är en 701 enduro 2017 och framåt som gäller då.


Mest som en kul grej men har någon provat flat track-hjul (19") på en sådan här hoj? Naturligtvis med frambromsen kvar. Jag har haft både enduro och motarder förut och det kan vara kul med något annorlunda tänkte jag :) Dessutom tycker jag det är sjukt snyggt.

Ja, har du inget behov av elektronikpaketet i nya 690 så är en 701 2017 eller senare mest pang för pengen, allt annat lika. :tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top