Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Har köpt ett leovince nu, tack ändå.

Jag har en fråga till er alla, har märkt att hojen slickar i sig en del olja. Jag har kört mycket på bakhjulet och inbillar mig att den drar mer olja då? Hur mycket drar era? Jag fick nog fylla på med 3dl ca 200mil efter service där man fyllde på korrekt.

/Elias
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Den oljeförbrukningen låter inte helt orimlig. Alla LC4:eek:r drar mer eller mindre olja, så det är inget du behöver oroa dig över. Håll koll däremot och låt inte nivån sjunka för lågt - då kan det bli dålig stämning.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag står och Velar lite.
Har varit sugen på en 701 enduro länge nu, och har även fått ett bra pris på min nuvarande hoj i inbyte.

Dock undrar jag hur den nyare motorn är?
Drar dom fortfarande lika mycket olja som dom tidigare modellerna med gamla” motorn??

Är en -19 som är helt ny som jag är sugen på.

Det som jag även tvekar lite på är att jag även gillar att köra hoj året om, så känns det lite så där att köpa en ny för 93900kr för att sedan ta ut den i salt och slask.
Iofs så kommer ju hojen få köras på grus och lite varstans ändå. Så slitage får man ju räkna med.

Ska iväg och kolla på hojen i veckan tänkte jag.
Se hur dessa ser ut ”irl”.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Men inget slår ändå en helt ny hoj, haha. Lycka till! Hojta om du behöver Akra och annan luftbox så har jag det.. :)

Jag står och Velar lite.
Har varit sugen på en 701 enduro länge nu, och har även fått ett bra pris på min nuvarande hoj i inbyte.

Dock undrar jag hur den nyare motorn är?
Drar dom fortfarande lika mycket olja som dom tidigare modellerna med gamla” motorn??

Är en -19 som är helt ny som jag är sugen på.

Det som jag även tvekar lite på är att jag även gillar att köra hoj året om, så känns det lite så där att köpa en ny för 93900kr för att sedan ta ut den i salt och slask.
Iofs så kommer ju hojen få köras på grus och lite varstans ändå. Så slitage får man ju räkna med.

Ska iväg och kolla på hojen i veckan tänkte jag.
Se hur dessa ser ut ”irl”.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag står och Velar lite.
Har varit sugen på en 701 enduro länge nu, och har även fått ett bra pris på min nuvarande hoj i inbyte.

Dock undrar jag hur den nyare motorn är?
Drar dom fortfarande lika mycket olja som dom tidigare modellerna med gamla” motorn??

Är en -19 som är helt ny som jag är sugen på.

Det som jag även tvekar lite på är att jag även gillar att köra hoj året om, så känns det lite så där att köpa en ny för 93900kr för att sedan ta ut den i salt och slask.
Iofs så kommer ju hojen få köras på grus och lite varstans ändå. Så slitage får man ju räkna med.

Ska iväg och kolla på hojen i veckan tänkte jag.
Se hur dessa ser ut ”irl”.

Ja, LC4:eek:rna drar olja. Lite mer eller lite mindre beroende på maskin, miltal, körning osv. En stor stånka kommer alltid att dra olja. Inga större problem egentligen - håll koll på nivån bara.

Jag är svårt nöjd med min Enduro (2018). Det är den enda hojen som jag har köpt helt ny. Första repan är trist (jag löste det genom att tappa hojen i bussen utanför handlaren :crash ) men efter det bryr man sig inte. Det är ju ändå en offroad-maskin som kommer repas upp allt eftersom. Med det sagt tror jag saltet på vintervägarna sliter på hojen på ett helt annat sätt än grusbus och offroad-körning, framför allt på ytskiktet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag står och Velar lite.
Har varit sugen på en 701 enduro länge nu, och har även fått ett bra pris på min nuvarande hoj i inbyte.

Dock undrar jag hur den nyare motorn är?
Drar dom fortfarande lika mycket olja som dom tidigare modellerna med gamla” motorn??

Är en -19 som är helt ny som jag är sugen på.

Det som jag även tvekar lite på är att jag även gillar att köra hoj året om, så känns det lite så där att köpa en ny för 93900kr för att sedan ta ut den i salt och slask.
Iofs så kommer ju hojen få köras på grus och lite varstans ändå. Så slitage får man ju räkna med.

Ska iväg och kolla på hojen i veckan tänkte jag.
Se hur dessa ser ut ”irl”.

Om du köper ny hoj så kan man undvika senare oljedragning genom att köra in motorn på ett speciellt vis. I med mineralolja och kör ganska hårt inte tokvarva undvik jämn gas. Bäst är att simulera rr banåka i lugnt tempo mycket pådrag men lika mycket motorbromsning. Undvik extremt låga varvtal segdra den inte under 3000varv! Efter ca 100 mil kan du hälla i syntetolja och köra normalt. Byt olja vid 15 mil 50 mil och slutligen vid 100 mil därefter normal intervall. Dessa oljebytesintervaller är hämtade från Honda xr650r manualen och de låter väldigt logiskt o bra.
De hojar jag och kompisar kört in enligt denna rek har inte dragit olja alls någon har väl tagit extremt lite och de har varit enstånkor på 600-650cc olika märken allt från Husaberg 650/ktm 660/640 Xr 650r xr600 xl600 mf. Jag har kört in många nyborrade cylindrar/kolvar på samma vis och ingen har dragit ögonbrynshöjande olja.
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Den oljeförbrukningen låter inte helt orimlig. Alla LC4:eek:r drar mer eller mindre olja, så det är inget du behöver oroa dig över. Håll koll däremot och låt inte nivån sjunka för lågt - då kan det bli dålig stämning.


Tack för svar!!

Ni som drevat ner från 15-14, har ni bytt kedja? Funkar drevet ifrån Ktm 690
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Så.
Nu har jag kollat på en 701.
Det blev en beställning på en Triumph New Scrambler 900 istället.
Gjorde en helomvändning.

Frugan kallar det en omvänd 40-årskris.

Kör Triumph 1200 tiger Explorer i dag, och fick prova kompisens Scrambler ett par mil i onsdags.
Samt att jag fick bra betalt i inbyte för min tiger också.

Roliga hojar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gick ner en kugg fram på min SM. Förbättring på bana för min del. Körde gröndal i söndags och fick ett bättre flyt och kunde puttra runt på trean varv efter varv. :)

På söndag och måndag blir det gelleråsen. Får se om jag byter framdrev eller är nöjd på stor bana också?
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Har någon erfarenhet hur en 701a tar en wheelie som går över? Jag tänker på bensintanken. Stor risk för brand eller?

Någon i Uppsala området här som kör 701sm?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gick ner en kugg fram på min SM. Förbättring på bana för min del. Körde gröndal i söndags och fick ett bättre flyt och kunde puttra runt på trean varv efter varv. :)

På söndag och måndag blir det gelleråsen. Får se om jag byter framdrev eller är nöjd på stor bana också?

Självcitering. :)

Det var inga problem med det mindre drevet på Gelleråsen. Tog en stund att vänja sig bara.
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Hej på er!
Min koppling har gått sönder bokstavligen. En skruv har vibrerat loss så att fästet för skruven har gått av.
Det ligger en del metallflisor i kopplings kåpan. Vad tror ni om risken för spridning till andra delar av motor/växellåda??
Med vänliga hälsningar, Elias
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hej på er!
Min koppling har gått sönder bokstavligen. En skruv har vibrerat loss så att fästet för skruven har gått av.
Det ligger en del metallflisor i kopplings kåpan. Vad tror ni om risken för spridning till andra delar av motor/växellåda??
Med vänliga hälsningar, Elias

Finns risk för spridning? Ja.

Finns det något enkelt sätt att utröna om, och i så fall var, flisorna tagit vägen? Nej.

Utan att ha sett exakt hur det ser ut blir det mest gissningar här, och ett judgement call från din sida huruvida du nöjer dig med att byta olja och filter, alterativt börjar riva i motorn. Själv hade jag nöjt mig med olja och filter då det låter som mindre flisor, och inte större stycken.
 

WZY

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2017
Ort
Örebro
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto - 16
Vad kör ni med för däck?
Gått igenom orginal. Michelin Road 4. Michelin Power 3 nu. Värt att testa Diablo Rosso 3?
 

Crille90

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2019
Ort
Ödeshög
Hoj
Ingen just nu
Ingen som går i tankarna att sälja sin 701:a supermotard?
Letar efter en 2017 eller nyare
Gärna med något annat system, akrapovic eller liknande.
Gärna nära Östergötland men kan åka en bra bit för rätt cykel

Dom som finns på blocket för tillfället är inte av intresse.
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Ingen som går i tankarna att sälja sin 701:a supermotard?
Letar efter en 2017 eller nyare
Gärna med något annat system, akrapovic eller liknande.
Gärna nära Östergötland men kan åka en bra bit för rätt cykel

Dom som finns på blocket för tillfället är inte av intresse.

Hej. Jag funderar på att sälja min 701 SM -16.
Ny servad, ny koppling, nya däck, väldigt bra skick. Gått ca 600mil. Intressant?
Säljer pga att jag ska köpa en ny hoj.
 

Savant

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Åhus
Hoj
2018 på jakt
Jag tänkte dreva om min från original.
Frågan är ska jag gå ner 1 kugg fram eö gå upp 2 kugg bak?
Är inne på att gå upp 2 kugg bak om det går på originalkedjan?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top