Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hej!

Hämtar min nya 701 SM -19 vilken dag som helst! Beställde den med acra tuning kittet. har läst här ang DB killern men blir inte klok på alla svar. visst den går snålt? MEN kommer det skada motorn? är det någon som kör/har kört länge med tuning kittet utan db killer???

Vill ju att det ska bröta på så mkt som möjligt :hihi:hihi:yoparty
Tror jag råkade radera mitt förra inlägg... Stort grattis till nya maskinen!

Om du med Acra tuning kit menar paketet med ny luftburk etc så kommer handlaren lägga in Evo-mappen åt dig. Hojen kommer inte att gå snålt.

Om jag inte minns helt fel så är db-killern nitad i pipan, så den går inte att ta bort utan permanent åverkan. Och om jag återigen minns rätt sitter det en katalysator i pipan ändå, så det spelar ingen större roll om du våldar ut killern. Katten dämpar rätt ordentligt.

Låt killern sitta istället - hojen låter fint som det är. Kör och njut :)

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
 

Alex.A

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2018
Ort
TROLLHÄTTAN
Hoj
MT-125 2017
Tjenare!

Precis införskaffat mig en Husqvarna 701 2017 Supermoto. Vilken olja rekommenderar ni?
Hojen har gått 350 mil så all inkörning är gjord.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag kör SBK Racing 10-50 från Swedol. Köp på 20-litersdunk för bästa pris.

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
 

ratz248

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2019
Ort
Fritsla
Hoj
2018 Yamaha Mt125
Hej!

Hade tänkt att byta upp mig i sommar till A2 kort och har nu en yamaha mt125 (standard/naked). Siktar nu på något mer grusvägs vänligt så har fastnat för Husqvarna 701 Enduro. Är dock endast 171cm lång och undrar om det ens är möjligt eller trafiksäkert att åka runt på 701:an med sin 910mm höga sadel. Någon annan som har provat med liknande längd?

(Ps är ny här på forumet så hoppas jag inte bryter mot några regler... :brynad:brynad )
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hej!

Hade tänkt att byta upp mig i sommar till A2 kort och har nu en yamaha mt125 (standard/naked). Siktar nu på något mer grusvägs vänligt så har fastnat för Husqvarna 701 Enduro. Är dock endast 171cm lång och undrar om det ens är möjligt eller trafiksäkert att åka runt på 701:an med sin 910mm höga sadel. Någon annan som har provat med liknande längd?

(Ps är ny här på forumet så hoppas jag inte bryter mot några regler... :brynad:brynad )

Jag skulle råda dig att provsitta en hoj hos handlare eller någon vänlig själ i närheten. Bara du själv kan avgöra vad som känns rätt. När du väl kommit upp i lite fart kan du köra vilken hoj som helst, men 171 cm på en 701E kan bli vanskligt om du behöver sätta ned en fot lite oväntat. Om inte annat kan det gnaga i bakhuvudet att det är väldigt långt ned till marken... :gnissla

Om du befinner dig i Stockholms-krokarna är du varmt välkommen att prova min hoj.
 

ratz248

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2019
Ort
Fritsla
Hoj
2018 Yamaha Mt125
Jag skulle råda dig att provsitta en hoj hos handlare eller någon vänlig själ i närheten. Bara du själv kan avgöra vad som känns rätt. När du väl kommit upp i lite fart kan du köra vilken hoj som helst, men 171 cm på en 701E kan bli vanskligt om du behöver sätta ned en fot lite oväntat. Om inte annat kan det gnaga i bakhuvudet att det är väldigt långt ned till marken... :gnissla

Om du befinner dig i Stockholms-krokarna är du varmt välkommen att prova min hoj.

Tack för snabbt svar!
Det får nog bli en mc-tripp till närmsta Husqvarna handlare i helgen för provsittning. Om det dock skulle vara så att enduro modellen är för hög är det någon ide att gå på sm modellen (som är lite lägre) och sätta på några TKC80 däck eller liknande? Vet att sm versionen inte är idyllisk för offroad men hade mer tänkt att åka på sämre grusväg i grövsta fall.
(tack för inbjudan btw) (;
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skulle tro att det finns sänkningsats till dessa. Provsatt på mässan i Tokyo och de kändes mycket lägre än i Sverige - troligen anpassade för den lägre medellängden här.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Tack för snabbt svar!
Det får nog bli en mc-tripp till närmsta Husqvarna handlare i helgen för provsittning. Om det dock skulle vara så att enduro modellen är för hög är det någon ide att gå på sm modellen (som är lite lägre) och sätta på några TKC80 däck eller liknande? Vet att sm versionen inte är idyllisk för offroad men hade mer tänkt att åka på sämre grusväg i grövsta fall.
(tack för inbjudan btw) (;

SM-varianten med lite grövre däck kommer inte göra bort sig på grusväg. Man tenderar dock att hamna längre och längre in i salladen allt eftersom, och där gör framför allt de olika hjuldimensionerna mellan SM och Enduro stor skillnad.

Om du vill sänka hojen finns det länkage att köpa (Kouba-link). Jag har aldrig provat själv, men många är helnöjda med den lösningen. Bäst resultat kommer du alltid få om någon bygger om fjädringen åt dig för att sänka hojen lite, men det är en annan prislapp än Kouba-link.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Jag har sänkt min -17 701 Endruro 50mm med ett tyskt system från Metisse. https://www.metisse.de/ride-hight-reductions-kits.html

Det har funkat finfint och jag har kört hela vintern. Får ner tårna eller en hel fot i backen och det räcker. Är dock 178cm men har korta ben, så det kanske funkar för dig också. (Byter dubbdäcken på bilden mot TKC80 imorgon)
8903b6abba3b6b44a8bbadf7dc6bbf6b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nu är min körd i bänk med årets setup, bra ös i maskin nu!

Setup:
Tekmo racing grenrör
Swedish race parts ljuddämpare
K&N RU 1750 filter
DCR omslipad kam
Husqvarna tuning kit ecu flash
PCV

2017 motor med 11000km/140h.

Som väntat tappade jag ork i botten, men det blev lite mer än jag hoppats på. Nu verkar den vara mer lik en originalare i botten. Borde gå att hitta tillbaka lite mer med lite tuning med insugslängder, det korta K&N filtret sitter direkt på spjällhuset så det är nog största boven. Får räkna lite så man hamnar på rätt pulser, annars finns det ju big bore.. :D

Men vilket as på topp! Drar fint hela vägen till varvstopp.

Original i denna dyno var 70,23hk/68,40nm
Husqvarna tuning kit 73,46hk/72,08nm

Denna gång 80,73hk/74,76nm. (på bakhjul) Så skulle säga jag nådde mitt mål som var 85hk i motor.

Röd kurva är Husqvarna tuning kit, blått är nuvarande.

BWsaMLt.jpg


JxUr5PI.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jävlar i min lilla låda, H3dlund!

Bra jobbat. Får man fråga vad kalaset gått på mellan tumme och armbåge?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Helvete vilken effekt att de ens gick slipa kammen så vass!? Var skickar man kammen vart hur får man tag i DCR?
Tips spruta på extra mycket sprayolja på Kn filtret för de släpper igenom mycket damm även med olja!! Är man rädd om livslängden på en motor ska man inte köra kn filter, skumfilter är bet bättre. Kolla in Ramairfilter de är lika bra i flödet men bättre för motorn men även de behöver olja. Ramair har även lösa ark så man kan limma ihop sitt eget filter.
https://www.ramair-filters.co.uk/shop/
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det en annan, vida känd hedlund som slipat kammen?
Nu är min körd i bänk med årets setup, bra ös i maskin nu!

Setup:
Tekmo racing grenrör
Swedish race parts ljuddämpare
K&N RU 1750 filter
DCR omslipad kam
Husqvarna tuning kit ecu flash
PCV

2017 motor med 11000km/140h.

Som väntat tappade jag ork i botten, men det blev lite mer än jag hoppats på. Nu verkar den vara mer lik en originalare i botten. Borde gå att hitta tillbaka lite mer med lite tuning med insugslängder, det korta K&N filtret sitter direkt på spjällhuset så det är nog största boven. Får räkna lite så man hamnar på rätt pulser, annars finns det ju big bore.. :D

Men vilket as på topp! Drar fint hela vägen till varvstopp.

Original i denna dyno var 70,23hk/68,40nm
Husqvarna tuning kit 73,46hk/72,08nm

Denna gång 80,73hk/74,76nm. (på bakhjul) Så skulle säga jag nådde mitt mål som var 85hk i motor.

Röd kurva är Husqvarna tuning kit, blått är nuvarande.

BWsaMLt.jpg


JxUr5PI.jpg
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jävlar i min lilla låda, H3dlund!

Bra jobbat. Får man fråga vad kalaset gått på mellan tumme och armbåge?

Tror jag mår bättre om jag inte räknar! :lol

Helvete vilken effekt att de ens gick slipa kammen så vass!? Var skickar man kammen vart hur får man tag i DCR?
Tips spruta på extra mycket sprayolja på Kn filtret för de släpper igenom mycket damm även med olja!! Är man rädd om livslängden på en motor ska man inte köra kn filter, skumfilter är bet bättre. Kolla in Ramairfilter de är lika bra i flödet men bättre för motorn men även de behöver olja. Ramair har även lösa ark så man kan limma ihop sitt eget filter.
https://www.ramair-filters.co.uk/shop/

Jag blev förvånad då kammen faktiskt inte är så vass?

Ytterst lite mer lyft på insug och avgas, största skillnaden är mer duration på avgassidan. Överlapp m.m vet jag inget om.

Här har du kontaktuppgiftter:
https://danielcrowerracing.com/contact.html

Ja filtret är väl inte det bästa, men nu kommer denna bara gå asfaltsbanor i sommar så ska nog klara mig. Får ha i tanke att kladda på lite extra.

Tänkt fixa till någon egen luftsetup frampå där man kan ändra längd relativt enkelt för att kunna testa smidigt i bänken.

Är det en annan, vida känd hedlund som slipat kammen?

Tyvärr inte gjort i Sverige, Daniel Crower racing från USA som gjort den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tror jag mår bättre om jag inte räknar! :lol



Jag blev förvånad då kammen faktiskt inte är så vass?

Ytterst lite mer lyft på insug och avgas, största skillnaden är mer duration på avgassidan. Överlapp m.m vet jag inget om.

Här har du kontaktuppgiftter:
https://danielcrowerracing.com/contact.html

Ja filtret är väl inte det bästa, men nu kommer denna bara gå asfaltsbanor i sommar så ska nog klara mig. Får ha i tanke att kladda på lite extra.

Tänkt fixa till någon egen luftsetup frampå där man kan ändra längd relativt enkelt för att kunna testa smidigt i bänken.



Tyvärr inte gjort i Sverige, Daniel Crower racing från USA som gjort den.

Otroligt att den gav 80 hk på hjulet med så små medel de måste ha blivit fel på bänken :va
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Otroligt att den gav 80 hk på hjulet med så små medel de måste ha blivit fel på bänken :va

Efter första provkörningen så tvivlar jag inte, haha fyfan vad det går! :D Ska bli att göra första testet på bana om 2 veckor, se hur den står sig mot liknande hojar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För att "ystra till" min så har jag blott bytt framdrev. (-1 kugg)

Ja, så gick jag ner ett gäng procent i vikt under vintern. Så vikt/hk blir avsevärt bättre nu.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Efter första provkörningen så tvivlar jag inte, haha fyfan vad det går! :D Ska bli att göra första testet på bana om 2 veckor, se hur den står sig mot liknande hojar.

Jag vet hur bra en 650+cc enstånka går med 80hk för jag hade nästan 80hk de va nog ca 78hk på hjulet på min xr 650 och de va "inte med turbo" de va sugtrim. Skitkul är ordet om man har de pulvret i en stånka.

Men om man kollar på ditt dynopapper ger den ju bara ca 75 nm och 75 hk?
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag vet hur bra en 650+cc enstånka går med 80hk för jag hade nästan 80hk de va nog ca 78hk på hjulet på min xr 650 och de va "inte med turbo" de va sugtrim. Skitkul är ordet om man har de pulvret i en stånka.

Men om man kollar på ditt dynopapper ger den ju bara ca 75 nm och 75 hk?

Det blev nog tokigt när jag scannade in pappret, högra grafen är nm, vänster är hk som knappt syns i kanten.

Visst ska man inte kolla sig blind på siffror, men från original är det ändå en ökning på 15% i toppeffekt sen första gången jag var där med en helt standard hoj.

Vi körde även farsans hoj efteråt och den såg ut att stämma bra med liknande tester man sett. 193 på bakhjulet på en lite småtrimmad gixxer L7.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top