Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Gick med
4 Aug 2014
Ort
Österlen
Hoj
Vet inte
Någon som har ägt den nya 701:an -17/18, med den nya Duke 690-motorn och kan ge feedback kring dess pålitlighet, och de nya 701:eek:rnas pålitlighet rent generellt? Har sökt en del i olika forum angående detta, men hittar bara äldre inlägg då 17-modellen bara hade varit ute i någon månad.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Någon som har ägt den nya 701:an -17/18, med den nya Duke 690-motorn och kan ge feedback kring dess pålitlighet, och de nya 701:eek:rnas pålitlighet rent generellt? Har sökt en del i olika forum angående detta, men hittar bara äldre inlägg då 17-modellen bara hade varit ute i någon månad.

Rullat 850+ mil med min utan vidare bekymmer. Garantin går ut i april, så kanske kommer då istället ;) :crash :smasha
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Inga större konstigheter, och inte heller några större skillnader mot tidigare 690. Relativt skottsäkra motorer givet korrect service. Finns flera rapporter på AdvRider om folk som kört tusentals mil med sina 701:eek:r utan problem.
 
Gick med
4 Aug 2014
Ort
Österlen
Hoj
Vet inte
Inga större konstigheter, och inte heller några större skillnader mot tidigare 690. Relativt skottsäkra motorer givet korrect service. Finns flera rapporter på AdvRider om folk som kört tusentals mil med sina 701:eek:r utan problem.
Ahh, okej. Har hört en del klagomål kring KTM (kanske tusen mil) 690 enduro/smc pålitlighet, både motor- och elektronikmässigt. Visst, man lägger bara ut inlägg angående sin hoj när den har problem, så statistiken må vara lite vriden, men inläggen är otaliga på engelska forum. Hade dessutom en polare som ägde en 690 smc -10, som hade en del problem.Har dock hört att 701:an ska vara bättre på "hållbarhetsfronten".
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Har två vänner som kört tokslut på sina (servade enligt garanti) 690s en 2014 och en 2015.
Båda åt upp sina kolvar och skar :/
 
Gick med
4 Aug 2014
Ort
Österlen
Hoj
Vet inte
Ja, jag har haft tillräckligt med hojar som har skurit. Vet inte hur många gånger man har stått längs motorvägen med både olika cyklar samt bilar, är ganska trött på både det och mekandet samt dess kostnader...
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Har två vänner som kört tokslut på sina (servade enligt garanti) 690s en 2014 och en 2015.
Båda åt upp sina kolvar och skar :/

Med korrekt underhåll är LC4:eek:rna relativt skottsäkra, givet typen av motor och effekten som plockas ut. Det finns självklart alltid måndagsex, men ryktet om LC4:eek:rna som tickande bomber är i min mening klart felaktigt.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Hej på er.

Jag har läst tråden med stort intresse då jag söker en året runt -"do it all"-hoj. Bor på landet (Grödinge) men behöver kunna köra till stan (Tjockholm, alltså lite motorväg) likväl som jag behöver kunna komma ut i skogen för att kolla spridare och foderstationer eller bara åka till Ica och köpa mjölk. Har tidigare funderat på den betydligt mindre CRF250L:en men är rädd att "växa ur den" för snabbt. Vill ha offroadegenskaper med en lv-reg och glesa serviceintervall. Den ska även köras på vintern, typ med dubbade TKC80, och ska därför inte vara alldeles för tung om man går omkull. 701:an är ju sparsmakad i instrumentering och liknande, och det gör mig ingenting. Bara mindre saker som kan gå sönder. Så, låter det som 701 Enrudo är rätt hoj för mig?

I så fall; på vilket sätt är det negativt att köpa en från 2016 istället för 2017, 2018. Läst tråden och förstått att det inte finns någon omkopplare på dom senare men inte riktigt förstått vad som är så dåligt med 2016-motorn att det skulle vara en dealbreaker. Eller har jag missat något?

Tacksam för svar.:)
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hej på er.

Jag har läst tråden med stort intresse då jag söker en året runt -"do it all"-hoj. Bor på landet (Grödinge) men behöver kunna köra till stan (Tjockholm, alltså lite motorväg) likväl som jag behöver kunna komma ut i skogen för att kolla spridare och foderstationer eller bara åka till Ica och köpa mjölk. Har tidigare funderat på den betydligt mindre CRF250L:en men är rädd att "växa ur den" för snabbt. Vill ha offroadegenskaper med en lv-reg och glesa serviceintervall. Den ska även köras på vintern, typ med dubbade TKC80, och ska därför inte vara alldeles för tung om man går omkull. 701:an är ju sparsmakad i instrumentering och liknande, och det gör mig ingenting. Bara mindre saker som kan gå sönder. Så, låter det som 701 Enrudo är rätt hoj för mig?

I så fall; på vilket sätt är det negativt att köpa en från 2016 istället för 2017, 2018. Läst tråden och förstått att det inte finns någon omkopplare på dom senare men inte riktigt förstått vad som är så dåligt med 2016-motorn att det skulle vara en dealbreaker. Eller har jag missat något?

Tacksam för svar.:)

Den där Hondan är jag förvånad att den ens säljs i europa. Den väger ungefär lika mycket som en 701 men knappt 1/3 av effekten.

Det är inget som är dåligt med förra motorgenerationen, förutom att nya motorn bara är så så mycket bättre. :D Skiljer det 10k i pris på en beg 16 vs 17 är den senare absolut värd det.

Omkopplaren för olika trottelmappningar är inget som behövs ändå.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej på er.

Jag har läst tråden med stort intresse då jag söker en året runt -"do it all"-hoj. Bor på landet (Grödinge) men behöver kunna köra till stan (Tjockholm, alltså lite motorväg) likväl som jag behöver kunna komma ut i skogen för att kolla spridare och foderstationer eller bara åka till Ica och köpa mjölk. Har tidigare funderat på den betydligt mindre CRF250L:en men är rädd att "växa ur den" för snabbt. Vill ha offroadegenskaper med en lv-reg och glesa serviceintervall. Den ska även köras på vintern, typ med dubbade TKC80, och ska därför inte vara alldeles för tung om man går omkull. 701:an är ju sparsmakad i instrumentering och liknande, och det gör mig ingenting. Bara mindre saker som kan gå sönder. Så, låter det som 701 Enrudo är rätt hoj för mig?

I så fall; på vilket sätt är det negativt att köpa en från 2016 istället för 2017, 2018. Läst tråden och förstått att det inte finns någon omkopplare på dom senare men inte riktigt förstått vad som är så dåligt med 2016-motorn att det skulle vara en dealbreaker. Eller har jag missat något?

Tacksam för svar.:)

Instämmer med H3dlund gällande omkopplaren. Jag har inte känt behov av att ändra vredet från det "ystraste" läget. (Kör en -16)

Eidolon vet jag kör mycket utanför asfalten med sin Enduro. För mer input, dra iväg ett PM till honom. Min SM får som mest smaka grusväg och då fåtal tillfällen per säsong, så jag är fel kille att tycka om dina andra frågeställningar.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Enduron är en fantastisk maskin, både på och av vägen. Rejält mångsidig hoj. Jag använder min mestadels för grusvägar och halvbrötig endurokörning. Ibland kommer jag ordentligt ur spår och den halvbrötiga körningen blir riktigt jävlig - då gör sig vikten och det halvkassa styrutslaget påmint, jämfört med en ren enduromaskin.

För ditt beskrivna användningsområde låter Enduron helt perfekt, om du nu vill köpa en så pass ny och dyr hoj för att ha som vinterhoj. Vintern (saltet) sliter ordentligt på våra maskiner.

Ang motorn, ska du bara köra offroad spelar det ingen roll. Låter dock som om du även tänker köra en del gata, och då skulle jag rekommendera årsm. 17 eller senare alla dagar i veckan.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Hallå. Tack för bra svar E3edlund, SwePace och Eidolon. Låter alltså som en 17 är det som gäller för mig. För det kan ju bli några motorvägsmil (södertälje-sthlm) ett par gånger i veckan men den skulle inte användas som ren veckopendlare eftersom jag inte jobbar så.

Och jo, jag har också tänkt på saltet vs. ny hoj men det finns ju ett annat sätt att se det, och det är att man betraktar köpet som en "keeper". Om hojen blir ful så spelar det då mindre roll för den ska ju ändå inte säljas. Jag är van vid "spartansk" komfort efter att ha ägt samma Land Rover Defender 110 i 10 år nästa vinter, och älskar den. Tror att 701:an kan fylla samma funktion, om ni förstår vad jag menar. Alltså en slitvarg som finns kvar efter att jag är borta men funkar och gör det den ska fram tills dess. (Fyller 49 nästa gång så det är ju inte så lång tid ;)

För det finns väl inget hos 701:an som gör den olämplig till åretrunthoj, inte sant?
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Vet inte om du har provkört en 701E, men de är rätt höga. Lite beroende på hur pass långa ben du har så kan höjden på hojen vara ett problem på hala vägar där man gärna vill kunna nå ned med en fot. I övrigt lär det vara en utmärkt vinterhoj. Addera ett par värmehandtag och/eller skotermuffar så är du all set.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Höjden är noterad (ej provkörd endast provsutten) och jag själv är ju bara 180 med korta ben, så för att bli en optimal vinterhoj så kommer jag vara tvungen att sänka den. Lowering links finns ju på Ebay, eller rekommenderas någon annan metod?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Då är du ungefär lika lång (kort?) som jag är. Det gäller att inte parkera fel, alternativt gräva ned hojen lite i terrängen för att nå ned ordentligt :)

Sänkning är lite beroende på budget, där en fullständig overhaul med nya komponenter lär vara bäst men tveklöst mest kostsamt. Kombinationen lowering link samt höjda gaffelben är populärt och lär funka helt okej. Själv har jag inte provat utan pangar på utan sänkning.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Jamendåså. Alltså, en fot får man ju alltid ner i backen, så det ska nog lösa sig. :rock

Ska kollar med några handlare och återkommer i ärendet. Tack alla för bra input.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Om ingen handlare har en hoj hemma för provkörning så är du välkommen att prova min. Dock nordväst om stan, så kanske lite avigt till för din del om du huserar i Grödinge.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om man är vass på att mecka så kan kanske medar till hojen vara av intresse att göra. Typ kronans husqvarna (mc258) och de fjäderbelastade medar som vintertid satt på. Såg grönjävligt kul ut att stå på medarna och hålla stumt i snön.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Om ingen handlare har en hoj hemma för provkörning så är du välkommen att prova min. Dock nordväst om stan, så kanske lite avigt till för din del om du huserar i Grödinge.

Tack för erbjudandet men jag har hittat lite hojar hos handlare. Är ju inte direkt högsäsong hos dom nu, så man får mycket uppmärksamhet.

Kom dock på en fråga till: Har läst flera tester och annat har 701:an där den beskrivs som typ avskyvärd på motorväg men underbar annars. Är den på något sätt mer oäven att ligga på motorväg med än någon annan enstånka, eller är det bara så att skribenterna jämför med typ touringhojar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top