Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Jag har den med ribbor, återkoppla gärna med en kommentar. Isf kan jag köpa det nyare sadelöverdraget.

- - - Updated - - -

Btw, vart kör ni? Skulle vara kul att haka på likasinnade!
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag har den med ribbor, återkoppla gärna med en kommentar. Isf kan jag köpa det nyare sadelöverdraget.

- - - Updated - - -

Btw, vart kör ni? Skulle vara kul att haka på likasinnade!

I helgen är det funkis-avrostning (SMC) på Gröndal utanför Eskilstuna, men du kommer nog kunna hitta oss där även under resten av sommaren. In på https://grundkurser.svmc.se/ och se om det finns några kursdatum som passar!

Nedanstående bild är av den nya sadelmodellen. Överdraget är snarlikt det som jag har på min KTM 990 SMT/R. Små-knottrigt och inte alls halt.

2018-03-29 15.05.49_2.jpg
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Precis köpt mig en ny 701 2018 SM. Blev EVO-kittet + husqvarna dekalkit. Ser fram emot att inkörningen skall vara klar..

Nu till frågan - funderar på det där med crashpuckar. Alltid kört på hjulaxlarna men kanske bättre att köra endast på ramen? Vad säger ni som har hur ska man equippa?
 

gstar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2018
Ort
sthlm
Hoj
Husqvarna 701 -18
Jag har problem med min frambroms på min -18 enduro.
Jag vet inte om skivan är sned eller vad är, men när jag bromsar med frambromsen så tar den väldigt ojämnt och inbromsningen blir hackig.
Tips på vad jag kan göra för att få frambromsen att fungera som den ska? Ny skiva?
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Har samma på min nya hoj. Inte lika stort problem som ditt låter det som, men skivan är lite skev så bromsen går emot hälften och hälften går fritt.
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Precis köpt mig en ny 701 2018 SM. Blev EVO-kittet + husqvarna dekalkit. Ser fram emot att inkörningen skall vara klar..

Nu till frågan - funderar på det där med crashpuckar. Alltid kört på hjulaxlarna men kanske bättre att köra endast på ramen? Vad säger ni som har hur ska man equippa?

Räcker med crashpuckar på hjulaxlar! Byt också ut original "handguards" till KTM's metallbågar (part.nr 7650297900028). Då kommer du med största sannolikhet bara resa hojen upp och köra vidare efter en "12a" :näsblod:tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Sadelrapport :

Kände ingen skillnad på de olika typerna. (-18 enduro och -16 SM)
Kör i skinnställ själv men polaren som hade tygställ tyckte att SM-sadeln var sjukt hal.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Räcker med crashpuckar på hjulaxlar! Byt också ut original "handguards" till KTM's metallbågar (part.nr 7650297900028). Då kommer du med största sannolikhet bara resa hojen upp och köra vidare efter en "12a" :näsblod:tummenupp

Tack Shepard och SwePace. Får bli puckar först så får jag testa och välta ikull den helt enkelt ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har problem med min frambroms på min -18 enduro.
Jag vet inte om skivan är sned eller vad är, men när jag bromsar med frambromsen så tar den väldigt ojämnt och inbromsningen blir hackig.
Tips på vad jag kan göra för att få frambromsen att fungera som den ska? Ny skiva?

Jag fick samma problem när jag tog ut Ktm 990 från vinterdvalan för några år sedan, de hade bildats rost bakom bromsbeläggen, jag va dum och tvättade den och rullade in i källaren blöt inför vintern. Rosten syns knappt man får verkligen kolla noga för de va rost i porerna på skivorna små små svarta prickar. Man kan inte tro att de ger så våldsamma hugg när man bromsar in speciellt i låg fart högg de rejält. Jag provade först bromsa bort problemet under minst 50 mil men de blev bara marginellt bättre. Sedan tog jag rondellen och lammell slipskiva och slipade som ett tok men de blev bara något bättre jag fick de bara någotsånär körbart. Jag funderade på köpa nya skivor men va för fattig så körde på med huggandet . För att lindra huggandet så vred jag ena skivan ett halvt varv då blev de mindre och fler hug som kändes bet bätre. Men nu ca 500 mil senare är de helt borta så de kan ta sin tid att köra bort. Skivorna va inge kinaskit de va KTM original och även klossarna va org Nissin. Numera är jag noga med att köra en sväng efter tvätt inför långtidsdvala.
 
Last edited:

zadex

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
2002 Honda 954
tja har också just köpt mig en ny 701 2018 SM och undrar vilken olja ni använder under inkörningen perjoden läste på nåt amerikansk forum att dom använder 15w40 olja ?? för att slipa att den ska ta olja i framtiden. och efter inkörningen häller man i vad Husqvarna rekommenderar
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
tja har också just köpt mig en ny 701 2018 SM och undrar vilken olja ni använder under inkörningen perjoden läste på nåt amerikansk forum att dom använder 15w40 olja ?? för att slipa att den ska ta olja i framtiden. och efter inkörningen häller man i vad Husqvarna rekommenderar

Kör med det som är i, om du tvunget vill byta innan 100 mil ska du inte slå i något annat än mineralolja. Jag körde på belray 10w40 under inkörningen.

Tror det är viktigare att du belastar den hårt i början, man har ju sett skräckexempel på en del som drar mängder med olja. Bästa inkörningen gör man på en bandag. :D
 

mrQlan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2018
Ort
Oslo - Norge
Hoj
'17 KTM 1290 Super Duke R - '18 Husqvarna 701 Enduro
Heisann!

Endelig et godt forum for informasjon om MC-er her i Norden :)
Jeg har kjøpt meg en '18 701 Enduro, og vurderer å ha muligheten til å bygge den om til SM. Vet dere om det passer med for eksempel 690 Duke sine hjul? Liker designet på Duke-felgene, kunne vært kult å prøvd de på en 701! :)
 

zadex

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
2002 Honda 954
vart hittar jag 15w40 mineralolja någon som vet ?? vill ha under inkörnings perioden
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Heisann!

Endelig et godt forum for informasjon om MC-er her i Norden :)
Jeg har kjøpt meg en '18 701 Enduro, og vurderer å ha muligheten til å bygge den om til SM. Vet dere om det passer med for eksempel 690 Duke sine hjul? Liker designet på Duke-felgene, kunne vært kult å prøvd de på en 701! :)

Om du byter till större 320mm skiva och spacear ut bromsoket ska de passa. Du kan inte köra med lilla enduroskivan på dukehjulen då dessa har annorlunda skiva med annan bultdelning.
 

mrQlan

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2018
Ort
Oslo - Norge
Hoj
'17 KTM 1290 Super Duke R - '18 Husqvarna 701 Enduro
Om du byter till större 320mm skiva och spacear ut bromsoket ska de passa. Du kan inte köra med lilla enduroskivan på dukehjulen då dessa har annorlunda skiva med annan bultdelning.

Takk! Da får det bli neste prosjekt! Ble akkurat bestilt Dymag CA5 til SDR'n istedenfor nytt hjulsett til 701'n :) Det får bli neste runde! :)
 

HuskyBenji

Ny medlem
Gick med
8 May 2018
Ort
Grästorp
Hoj
2018, Husqvarna 701 Enduro
Skulle ni rekommendera att man köper Enduro-versionen framför Supermoto? Jag kör en del landsväg, grusväg, lite skogsvägar men ingen "riktig" enduro-körning i det avseendet.

Har lurat på konvertering till SM av Enduro och vad jag lyckas begripa är det enklare att gå Enduro -> SM snarare än tvärtom?

- - - Updated - - -

Skulle ni rekommendera att man köper Enduro-versionen framför Supermoto? Jag kör en del landsväg, grusväg, lite skogsvägar men ingen "riktig" enduro-körning i det avseendet.

Har lurat på konvertering till SM av Enduro och vad jag lyckas begripa är det enklare att gå Enduro -> SM snarare än tvärtom?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte för att jag är gruskung på nåt sätt men sm fungerar utmärkt på grusväg.

Körde gruskurs med SMC i fjol och den timmen på grusväg vi körde efter lunchen höll jag jämna steg med ett par triumph tiger och 1200gs.

Kan en medelväg vara att smacka på grövre däck på en sm? Jag vet att 17 tum inte är idealt på nåt sätt. Men de tankarna har jag haft. Dock är det värsta jag kör grusväg av den dåliga sorten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top