Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Din tanke med Rottweiler och mappning, ska du samtidigt byta ut originaldämparen till något slipon?

Själv har jag suktat lite på dämparbyte för ljudets skull. Givetvis räknar jag med att mappa om i samma veva. I dagsläget är Akrapovic för mycket pengar medan GPR ligger bättre till i pris mot leksaksbudgeten.

Wings, bäst pris och ljud OCH bra kvalite :tummenupp
http://wings.si/ver4/index.html
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Verkar riktigt lovande. http://www.rottweilerperformance.com/ ska ta fram ett moddat luftintag till 701an men väntar på att få en lånehoj som de kan testa på. Med det och ny mappning verkar den kunna bli ännu brutalare. Någon som vet hur det funkar med power commander och mappningen, finns det tillgängligt i Sverige redan?

Ang mappning så såg jag i en av de internationella trådarna att ett tyskt bolag verkar ha klart en mappning för hojen, kommer dock inte ihåg vad bolaget heter.

Var tidigare lite inne på att den skulle drevas ner framtill, men jag är inte säker på att det behövs. Någon som testat?

Tror du tänker på pirate racing? Allt är på tyska men några avsnitt finns med undertext.

https://www.facebook.com/Pirateracing/?fref=ts

https://www.youtube.com/user/Pirateracing111

Han ska ha med tuning av 701 i nästa youtube-avsnitt, inte kommit ut än. Han säljer eget kit med luftfilter, batteriflytt, powercommander m.m till 690. så det är väl detta han ska försöka få på husqvarnan. På Supermotojunkie's forum är det en kille som haft kontakt med powercommander i england som fått testa på 701. Passade inte rätt av från 690 utan var nått stift som skiljde i härvan. Så det är på väg, inte släppt ut till kunder än.

Akrapovic dämparen till 701 är ju inte värd sitt pris nånstans. :3freak Bulten till db-killern är fastsvetsad och inget hål för den finns i kolfiberändstycket utan det får man borra upp själv.

Om ändå nån kunde ta fram ett helsystem bara. :tummenupp
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Ja,det verkar som om de har väldigt nöjda kunder. Däremot ställer jag mig tveksam till de (oavsett märke) som hävdar att man inte ska behöva mappa om. Har haft två hojar med den typen av slipon, bägge behövde mappas för att bli körbara.

Jo, mappa om är alltid bäst. Dock så har samma engelskman som i dynovideon här ovanför lagt ut alla kurvor på supermotojunkie. Dom visar att en helt originalhoj med wings slip-on på inte går för snålt, det är ju positivt
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Husqvarna 701 Supermoto

Jo, mappa om är alltid bäst. Dock så har samma engelskman som i dynovideon här ovanför lagt ut alla kurvor på supermotojunkie. Dom visar att en helt originalhoj med wings slip-on på inte går för snålt, det är ju positivt

Jag har wings på min hoj, har suttit på från början. Och dåligt går den inte. Sen lär mappning göra det ännu bättre :)

Från vad jag läst på supermotojunkie om gprs slipon så verkar kvalitet och finish vara skiftande.

Remus har släppt ett slipon som ser riktigt bra ut imho: https://www.remus.eu/motorcycle.html?vehicleId=2-106-1551-2271

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag har wings på min hoj, har suttit på från början. Och dåligt går den inte. Sen lär mappning göra det ännu bättre :)

Från vad jag läst på supermotojunkie om gprs slipon så verkar kvalitet och finish vara skiftande.

Remus har släppt ett slipon som ser riktigt bra ut imho: https://www.remus.eu/motorcycle.html?vehicleId=2-106-1551-2271

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Själva sliponet från remus ser ju okej ut. Men när det sitter på hojen ser det riktigt risigt ut tycker jag, sitter ju typ en halvmeter för långt ner?! Tycker det är samma sak med akrat, alldeles för stort glapp mellan sidokåpan och sliponet.
 

Thekrantz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2016
Ort
Limhamn
Hoj
MT-125
Vet någon om man kan köpa en map-switch och sedan byta från A2-bränsle mappningen till standard och sedan tillbaka om man nu skulle bli stoppad? :tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Börjar bli dags för nya däck. Knappt 500 mil efter inköp så finns det så litet mönster kvar att man bör kolla efter priser/modeller på nytt.

Är väl inte helt nöjd med greppet i annat än torr asfalt när det gäller de däcken som satt på vid lev. (Conti Attack SM vill jag minnas att det är) Har någon av er andra med 701 bytt modell och i så fall till vad?

Historiskt har jag varit supernöjd med Michelin Pilot Road 3 och 4. Suttit på tidigare hojar jag haft. Så det lutar väl åt dem igen eftersom jag inte kör så sportigt att jag egentligen behöver sportiga däck.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Sitter PR3 bak på min motard. Helt OK fäste men Sportsmart 2 eller vad dom nu heter är bättre och håller jävligt bra.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Vet någon om man kan köpa en map-switch och sedan byta från A2-bränsle mappningen till standard och sedan tillbaka om man nu skulle bli stoppad? :tummenupp

Såg att någon på ett utländskt forum satt en mappswitch från KTM på styret och kunde ställa om de olika mappningarna därifrån, det kanske skulle funka?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Såg att någon på ett utländskt forum satt en mappswitch från KTM på styret och kunde ställa om de olika mappningarna därifrån, det kanske skulle funka?

Det är ju endast för att slippa justera på vredet under sadeln, så bara "gashandtags-mappning" man ändrar.
 

Mr Bigglesworth

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ska beställa en Husqvarana 701-17
@H3dlund, gratulerar, det blir nog kanon. Jag är också på gång att beställa en 701, visste inte att priserna redan var klara?!

Men lutar åt enduron då jag vill köra en del grus och stigar också. En del körglädje lär ju gå förlorad på asfalt dock. Någon som testat både enduro och supermoto som kan berätta om skillnaderna i känsla på asfalt?

Det trevliga med enduron är att det går att sätta på supermotohjul utan vidare problem, tvärtom är dock mer komplicerat pga markfrigång och bromsskivan fram.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
visste inte att priserna redan var klara?!

Nej som du säger, inget pris klart än. Får hoppas det inte stigit för mycket, lagt en handpenning för tillfället. ÅF skulle återkomma under veckan på ungefärlig leverans. Bokade en för att vara säker på att få en, först på Marin&fritids lista iaf. :tummenupp

Det där beror ju lite på vad man vill köra mest, en enduro med motardhjul fungerar nog bättre än tvärtom? Jag har haft en KTM 660 som fick endurohjul på de kallare säsongerna. På grusväg och is fungerar det ju jätte bra om man justerar lite fjädring. Bökig terräng blir det väl hård fjädring vid hårdkörning.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Lutar åt att jag kommer beställa en 2017 701 Enduro, men vill gärna veta vad priset kommer hamna först! Och måste sälja min BMW innan också! :)
 

Mr Bigglesworth

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ska beställa en Husqvarana 701-17
Jag vill ju kunna burna djupa spår på grusväg och åka nån stig så enduron blir fint. Lär ju kännas pigg och så med 74 hk.

De brukar höja listpriset 3% om året var det en åf som så listpris blir då runt 90. Jag skulle inte köpa en utan ett erbjudande på 5000 i gratis extrautr eller rabatt. För handlaren är det värdefullt att få en beställning redan nu, så det borde gånatt förhandla. BMW:n går nog att sälja om du inte ska ha för mycket för den
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag vill ju kunna burna djupa spår på grusväg och åka nån stig så enduron blir fint. Lär ju kännas pigg och så med 74 hk.

De brukar höja listpriset 3% om året var det en åf som så listpris blir då runt 90. Jag skulle inte köpa en utan ett erbjudande på 5000 i gratis extrautr eller rabatt. För handlaren är det värdefullt att få en beställning redan nu, så det borde gånatt förhandla. BMW:n går nog att sälja om du inte ska ha för mycket för den

Nu är priset satt, 90.900kr kostar en 2017! Och på Söndag kommer en och kollar på BMW:n, så jag hoppas verkligen att han tar den! För jag har redan förhandsbokat en 701 Enduro nu! :yoparty
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Bmw:n är såld och Husqvarnan beställd! Nu längtar man till 24 November då det är sagt att min ska komma hem! :banana
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Någon som vet om 701an får samma elektronikpaket med TC osv som nya Duken har?

Nej inget sånt, enda körhälpen är absen. Instrumentering är tyvärr samma som 701 -16. Men på en motard är det nog inget man kommer sakna.

Kanske något de spar på till nästa uppdatering av modellen, svårt att tro att den får samma instrumentering som Duken dock. Vart ska den få plats..

TC och Launch control vore ju fränt dock!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top