Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nybliven 701 supermotardägare som har lite frågor.

Är den flerfärgade sadeln original? Jag har nämligen en svart som inte är lika snygg.

Efter lite spöregn så har jag fått vatten/kondens innanför displayen som gör det svårt att se vad displayen visar. Är detta ett vanligt fel på dessa?

Kommer köpa slipon, troligen Wings, det måste väl inte mappas om men det skadar väl inte heller? Något bra ställe att mappa hos i södra Stockholm?

Har du en svart sadel på din ska du bege dig till närmsta åf och få hjälp att få en ny, tidigare ägare skall ha fått den nya till sig för längesen men kan ju ha blivit fel. Du vet inte vart han köpt den ifrån? (Såg du hade en -16)

Hojar som fått svarta sadeln har sålts under tiden det krånglat med leverans av sätena. Den svarta togs fram provisoriskt.

Samma åf hjälper dig med ny display.

För max effekt är en mappning att rek., men du kommer behöva Power commander 5 för att kunna göra något åt det. Så det bär iväg pengamässigt, men en ökning på ca 8-10hk i mellanregistret brukar de kunna ge, toppeffekt knappt något mer.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Nybliven 701 supermotardägare som har lite frågor.

Är den flerfärgade sadeln original? Jag har nämligen en svart som inte är lika snygg.

Efter lite spöregn så har jag fått vatten/kondens innanför displayen som gör det svårt att se vad displayen visar. Är detta ett vanligt fel på dessa?

Kommer köpa slipon, troligen Wings, det måste väl inte mappas om men det skadar väl inte heller? Något bra ställe att mappa hos i södra Stockholm?

Du behöver inte mappa om ifall du inte ändrar annat än ljuddämpare till Wings, och kör med db-killer i!
Men du behöver inte en Power Commander för att mappa ifall du har köpt en 2017. Då kan du mappa den med Husqvarnas egna tuningmapp hos en Husqvarna verkstad. Men byt till ett öppet filter samtidigt då mappen är anpassad för bättre luftflöde med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det någon som vill bli av med sin svarta sadel är jag spekulant.
 

WZY

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2017
Ort
Örebro
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto - 16
Tjenare! Även jag är nybliven 701 SM ägare. Har några snabba frågor!

  • Klistermärket bak på sadeln har börjat lossna, vart kan jag få ett nytt? Hittade inte något under reservdelar.


  • Tänkte sätta på det officiella dekal kitet, värt att behålla original dekalerna fram? (Blå med vit text på).
    Eller är det snyggare att ha kvar den texten och bara sätta på det stora Husqvarna märket bak? :banana
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Tjenare! Även jag är nybliven 701 SM ägare. Har några snabba frågor!

  • Klistermärket bak på sadeln har börjat lossna, vart kan jag få ett nytt? Hittade inte något under reservdelar.


  • Tänkte sätta på det officiella dekal kitet, värt att behålla original dekalerna fram? (Blå med vit text på).
    Eller är det snyggare att ha kvar den texten och bara sätta på det stora Husqvarna märket bak? :banana


Reklamera sadeln och hoppas på att det går igenom så får du den nya snyggare modellen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Tack för svaren rulle_retard, H3dlund och GreenDragon jag ska höra med återförsäljaren och kika på Wings röret.
Blir Wings för skrikigt utan DB-killern?
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Tack för svaren rulle_retard, H3dlund och GreenDragon jag ska höra med återförsäljaren och kika på Wings röret.
Blir Wings för skrikigt utan DB-killern?

Har faktiskt inte provat utan DB-killer. Du får två DB-killers med till Wings, en smal med spark resistor och en bredare, öppnare. Jag sågade av den bredare på typ hälften, tycker det låter lagom. Den bredare DB-killern kommer med ett nerböjt slutrör (ser ut som skit) på grund av att ena blinkersern började smälta på hojar som hade de större blinkersarna som standard (som USA). Men vi som har de mindre klarar oss, be därför att få DB-killern utan nerböjt slutrör så slipper du jobbet att såga av det sen :tummenupp
 

Duddelito

Cobra Kais
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki MeanStreak 1600cc -04 SÅLD. Honda CBR 600rr -05 SÅLD. Triumph Speed Triple 1050cc -07 SÅLD. KTM 660 SMC -05 SÅLD. Yamaha R1 -05 SÅLD. KTM 690 SMC-R -15 SÅLD. KTM Superduke 1290R -15
Någon som vill sälja sin Husqvarna 701 supermotard så är jag ute efter en sådan!
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Någon här som har en 701 enduro och slängt på motardhjul? Hur fungerar det? Bra? Blir den för mjuk?

Går det att montera Supermotardhjul rakt av på en enduro? Går endurohjul att montera rakt av på en supermotard?

Tänkte köpa mig en 701 och ha två hjuluppsättningar men är lite osäker på vilken grundmodell som ska inhandlas. Jag funderar på en 2016 om det nu är av betydelse.

Tack
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Någon här som har en 701 enduro och slängt på motardhjul? Hur fungerar det? Bra? Blir den för mjuk?

Går det att montera Supermotardhjul rakt av på en enduro? Går endurohjul att montera rakt av på en supermotard?

Tänkte köpa mig en 701 och ha två hjuluppsättningar men är lite osäker på vilken grundmodell som ska inhandlas. Jag funderar på en 2016 om det nu är av betydelse.

Tack

Noyah här i tråden åker 701 enduro med sm hjul.

Men ja det beror ju på hur du tänkt köra? Åker du mestadels gata skulle jag gå på motarden utan tvekan, åker du mest grus och vill åka lite lättare offroad är det ju enduro..

Har bara haft rena motarder, ingen konverterad enduro så kan inte uttala mig om de blir för mjuka eller ej. Däremot åkt motard med endurohjul, det funkar! Men åker man av vägen och in på lite lättare offroad känns det verkligen att de är satta för vägkörning. Det går, men det är jobbigt. Och de stora bromsarna fram blir lite utsatta för stenar m.m. Motard med 21/18" på grusväg och is funkar skitbra! Där är det bara bonus med lite hårdare fjädring.

Jag ska skaffa 21/18 hjul till min supermoto när vintern närmar sig för att kunna åka dubbat på isen. Bak passar det rätt av, fram behövs en kväll i garaget.

Enduro till motard ska vara lättare men inte helt hundra om det passade rätt av.

Guide, motard till enduro:
http://www.qubar.se/ktm-690-smc-to-ktm-690-enduro/
 

BjörnR

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Norr
Hoj
Olika
Tack!

Ja svårt att säga, blir lite blandat. Förmodligen mer gata, men kanske mestadels jobbpendling några kilometer snarare än hård gatkörning. Det blir nog ingen bankörning iallafall...

Jag har inte heller nån riktig erfarenhet av de nya enduro eller supermoto -maskinern. Det enda är från min ktm 640 -02 supermoto som funkar ok med 21/18 endurohjul...

Någon mer som har erfarenhet?
 

Mr Bigglesworth

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ska beställa en Husqvarana 701-17
Min handlare sa tvärtom att vill man ha två hjuluppsättningar så utgå från enduron. Antar att motarden blir för låg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Du slipper en hel del strul med distanser fram om du utgår från en enduro och konverterar till motard än tvärt om.

Ekrarna på endurohjulet kommer ta i bromsoket på en motard, det löses med distanser mellan skiva och nav och flyttning av hjulet i sidled, du måste bara få tag på dessa distanser och leva med att hjulen inte spårar (vilket inte gör så mycket...).

Utgår du däremot från en enduro är det väll mer eller mindre att byta till en mindre framskiva på motardhjulet och montera. Bak vill jag minnas jag läst att det inte är några problem oavsett modell.

PS. detta gäller KTM 690 SMC-R, jag utgår från att det blir samma procedur på en 701.
 
Last edited:

SkogsFilip

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Skogen
Hoj
Husqvarna 701 Enduro-17
Min var på besök i dynojet-bänk igår!

Blev fina siffror, här helt original. Kurva syns i slutet av filmklippet, blir återbesök när tuning-kit sitter på. :tummenupp

Hallå! fan va fint, kul och se sen när tuning-kit sitter på vad du får för siffror.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top