Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Här diskuterar vi Husqvarna 701 Supermoto & Enduro. Råd, tips, ris, ros, samåkningar, bilder på skönheten med mera. Bring it! :yoparty
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Helnöjd med min än så länge. Nyss hundramilaservad och en dag på knix med SMC avklarad i slutet av maj.

Om någon funderar på att köpa tail-tidy, gör inte det. Det tar en kvart och plocka av den stora skärmförlängaren och mecka fast skylten på skärmsnutten som blir kvar bakom bakljuset. Lägg pengarna som blir över på soppa istället.

Tar tacksamt emot tips om mer estetiskt tilltalande backspeglar. Det bästa alternativet med bibehållen god funktion hittills är ktm 690s.

DSC_0234.jpg
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är den likadan som Ktm 690? Tycker ram och motor ser exakt likadant ut.

En österrikare i folkdräkt, så att säga. Det är min uppfattning men jag är inte så djupt påläst om skillnader/likheter mellan de två.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Någon som testat att:
- sätta på ledbelysning för främre strålkastaren?
- drevat ner ett kugg framtill (verkar inte vara ett helt ovanligt tilltag på systerhojen KTM 690 SMC R)
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Så som jag förstått det säljs inte KTM 690 SMC R i USA, men Husqvarna 701 gör det, så hojen är nog tänkt som en kompensation för den som vill ha en busig enstånka i staterna.

I övrigt sägs det att Huskyn har en unik subram som är konstruerad av plast.

Huskyn skall vara mer allroundhoj där KTM:en är tanken att vara mer race/ban-fokuserad. I slutändan handlar det nog mkt om tycke och smak som avgör.

För lite inspiration om hur Huskyn används i praktiken, kolla #701rideout :)
http://www.701supermoto.com/en/home/
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade ut min på Gelleråsen i förrgår. Den gjorde inte bort sig med mig som pilot iaf. Kanske säger mer om mig än hojen... Men kul hade jag!:)
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Är den likadan som Ktm 690? Tycker ram och motor ser exakt likadant ut.

Ikväll fick ett stuntproffs prova på min husky och han tyckte den kändes mer harmonisk och rapp än de KTM 690 han kört. Sen är väl smaken som :arsele. Hursom ett gott betyg av någon som kan sin hojakrobatik :)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Väldigt intresserad av en sån här! Närmsta handlare har 2 hemma, men det är en bit bort. Så tänkte ta en tur nästa vecka och kika, bara provsuttit en på mc-mässan i vintras än så länge.

Hur är det med Service? Vad jag läst mig till så första vid 100mil och nästa vid 1 000? Hindrar en ju inte att byta olja några gånger emellan. För det låter mycket för en stånka..

Garanti har jag inte funnit något om, hur många år/mil gäller?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Väldigt intresserad av en sån här! Närmsta handlare har 2 hemma, men det är en bit bort. Så tänkte ta en tur nästa vecka och kika, bara provsuttit en på mc-mässan i vintras än så länge.

Hur är det med Service? Vad jag läst mig till så första vid 100mil och nästa vid 1 000? Hindrar en ju inte att byta olja några gånger emellan. För det låter mycket för en stånka..

Garanti har jag inte funnit något om, hur många år/mil gäller?

Oroa dig inte för oljebytet. Den drar såpass mycket olja att du i praktiken bytt de första 300 milen. :)

Nä, skämt åsido. 1000 mil är mycket. Min kommer att ha fått ny olja och filter flera gånger innan dess. Minst två gånger per säsong beroende på hur långt och hårt jag kör på en sommar.

Garantin har jag för mig var två år. Inte helt hundra på det såhär i semestertider.

Bered dig på en rolig hoj som kommer att bredda de vägar du på sporthoj ansåg vara alldeles för smala att inspireras på. Motorväg har jag sträckkört på i tjugo minuter. Vill inte upprepa det igen, alls.

Bana däremot. Skitkul! Trodde inte att en dag på storbana med den skulle vara så kul. Gokartbana behöver inte sägas att den passar.

Att skicka upp ett hjul i luften är jag alldeles för talanglös, gammal och feg för. De som inte har mina tillkortakommanden tycks gilla den.
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Oroa dig inte för oljebytet. Den drar såpass mycket olja att du i praktiken bytt de första 300 milen. :)

Nä, skämt åsido. 1000 mil är mycket. Min kommer att ha fått ny olja och filter flera gånger innan dess. Minst två gånger per säsong beroende på hur långt och hårt jag kör på en sommar.

Garantin har jag för mig var två år. Inte helt hundra på det såhär i semestertider.

Bered dig på en rolig hoj som kommer att bredda de vägar du på sporthoj ansåg vara alldeles för smala att inspireras på. Motorväg har jag sträckkört på i tjugo minuter. Vill inte upprepa det igen, alls.

Bana däremot. Skitkul! Trodde inte att en dag på storbana med den skulle vara så kul. Gokartbana behöver inte sägas att den passar.

Att skicka upp ett hjul i luften är jag alldeles för talanglös, gammal och feg för. De som inte har mina tillkortakommanden tycks gilla den.

Haha inte för att jag är rädd för att skruva själv, men lät mycket ja.

Förra hojen var en KTM 660 så är hemma på motardernas nackdelar, Ktmen är nog lite traktor i jämförelse med en sån här.

Får se hur det blir i år, handlaren har en -15 hemma och en -16. -15 var 2 000:- billigare, borde gå att pruta mer än så om den stått. Inget prut så kan jag lika gärna vänta och köpa en -17 till våren. Så kanske det har kommit ut Akra helsystem och mappar tills dess. :tummenupp
 

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
Jag plockade ut min 701 SM i våras och har nu kört 500 mil. Jag har kört allt från HD blyslädar, classic racing med Ducati och moderna sporthojar. Att jag inte testat motard tidigare är en gåta. Jag är helnöjd med Stampe (thumper heter det ju på utrikiska) men visst finns det "brister". Sportmappen upplever jag som väääldigt kantig pch nästan nervös. Har gjort flera försök med att vänja mig men icke. Åker på normalmappen och där får det förbli. Köp till ABS-dongeln, då kan man stänga av abs bak = sladda in i kurvor. Hysteriskt kul och skrämmer en del bilister. Inställningarna av fjädringen fram/bak är enorm. Jag leker och labbar fortfarande. Har kört en del knix och det är underbart. Har inte testat storbana än men det kommer väl. Kan inte uttala mig om hur det är att åka på bakhjulet då jag inte längre har modet att testa :) Jag har även kört en del motorväg, 8 mil i sträck, kommer inte att göras igen. Men det är väl typiskt motard kan jag tro. Summerat - varför har jag inte testat motard tidigare, jag har missat massor av busiga år :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den sportigare mappen håller jag med om är litet väl känslig för 30-vägar och villaområden. Men på bana och mer inspirerande turer kommer den till sin rätt.

Körde två dagar på Gelleråsen med SMC den här veckan. Likt mitt tidigare inlägg så är den kalaskul. Däremot så måste man planera omkörning av sporthojar noga, på raksträckor är man torsk om man vill om. Utgång kurva är en annan sak, man kan ta larvigt mycket höjd och nästan lågt flygande med ett leende på läpparna vrida på rullen mer och sen är man plötsligt framförvarande ett minne blott.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Var nöjd från början och blir bara mer och mer nöjd ju mer jag kör. Är ingen bakhjulsfantom men den går att gasa upp till och med 3:an (med litet ryck). Har den alltid inställd på sportmappen, vilket kan bli lite ryckigt i lågfart men fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Den är inte ryckigare än den KTM 950 SM jag hade innan, så det är inget jag stör mig på. Motorväg är som tidigare nämnt rena öken. Drar mig för de tillfällen jag ska mata motorväg med hojen, men samma gäller för alla motarder/hojar utan Xjell-kåpa.

På nackdelar i övrigt kan nämnas att hastighetsmätaren är väl spartansk (tänk motocross/enduro), att vänster bakblinkers svärtas ner av avgaserna från effektsliponet samt att de gula fälgdekalerna sitter dåligt.

Ser fram emot att testa Huskyn på bana samt att skaffa usb-dongeln för urkoppling av ABS :yoparty
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
de gula fälgdekalerna sitter dåligt.

Ja, verkligen katasrofalt dåligt. Började släppa i kanterna efter knappt 60 mil.

Gasa upp på trean? Jag lyckas göra små krumsprång med hjälp av gasen på tvåan i drygt 50 knyck. Jag behöver övning, mod och tid för att kunna kontrollera en wheelie märker jag. Nåväl, den är skitkul med två hjul i backen också. Oplanerat gick jag ut ur en kurva med framhjulet i luften. Det var... Intressant.
 
Last edited:

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Jag behöver övning, mod och tid för att kunna kontrollera en wheelie märker jag.

Samma här :) Själv har jag inte lärt mig att koppla upp den på bakhjulet utan kör bara på gas, så det blir mest power-wheelies. Men någon dag skall man väl nå balanspunkten...

Skulle f ö vara superkul att köra den på bana. När jag hade KTM så arrangerade de bandagar man fick åka på, Husqvarna borde göra det samma!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle f ö vara superkul att köra den på bana. När jag hade KTM så arrangerade de bandagar man fick åka på, Husqvarna borde göra det samma!

Får väl se hur det utvecklar sig när det finns mer än två hojar i modellprogrammet.
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Verkar riktigt lovande. http://www.rottweilerperformance.com/ ska ta fram ett moddat luftintag till 701an men väntar på att få en lånehoj som de kan testa på. Med det och ny mappning verkar den kunna bli ännu brutalare. Någon som vet hur det funkar med power commander och mappningen, finns det tillgängligt i Sverige redan?

Ang mappning så såg jag i en av de internationella trådarna att ett tyskt bolag verkar ha klart en mappning för hojen, kommer dock inte ihåg vad bolaget heter.

Var tidigare lite inne på att den skulle drevas ner framtill, men jag är inte säker på att det behövs. Någon som testat?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Verkar riktigt lovande. http://www.rottweilerperformance.com/ ska ta fram ett moddat luftintag till 701an men väntar på att få en lånehoj som de kan testa på. Med det och ny mappning verkar den kunna bli ännu brutalare. Någon som vet hur det funkar med power commander och mappningen, finns det tillgängligt i Sverige redan?

Ang mappning så såg jag i en av de internationella trådarna att ett tyskt bolag verkar ha klart en mappning för hojen, kommer dock inte ihåg vad bolaget heter.

Var tidigare lite inne på att den skulle drevas ner framtill, men jag är inte säker på att det behövs. Någon som testat?

Din tanke med Rottweiler och mappning, ska du samtidigt byta ut originaldämparen till något slipon?

Själv har jag suktat lite på dämparbyte för ljudets skull. Givetvis räknar jag med att mappa om i samma veva. I dagsläget är Akrapovic för mycket pengar medan GPR ligger bättre till i pris mot leksaksbudgeten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top