Är Aprilia Tuono Factory värt dom extra slantarna??

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Hej!

Jag har idag en Triumph Street Triple R -15 som jag är väldigt nöjd med.
MEN suget efter mer effekt finns ju alltid. Så har kollat mycket på Aprilia Tuono V4 1100.

Den finns ju i både RR och Factory.
Factoryn har en mycket snyggare färgsättning enligt mig. Vilket egentligen är den största anledingen att jag ens funderar över en Factory istället för en RR.

Men frågan är, är den värd 15 000 extra?
Visst den har även Öhlins fjädring och lite annan och snyggare bakdel.

Men jag kör inte allt för mycket bana, även om jag gärna vill köra mer bana. Så jag lär ju knappast köra skiten ur en RR ens. Då fjädringen på den knappast är kattskit heller.

Kommer man tröttna på dom röda fälgarna? Eftersom dom väl lär se rätt dassiga ut om man inte tvättar efter varje körning?

Hur ser det ut när man väl ska sälja sedan är ju också en bra fråga?
Kommer den fortfarande vara värd 15 000, eller iallafall mer, än en vanlig RR?

En annan nackdel, om man nu kan se det som det, är ju att Factoryn har Diablo supercorsa original och dessutom 200 brett bakdäck, medans RR har 190 brett bakdäck och har Diablo Rosso Corsa istället. Alltså ett lite hårdare däck som man troligen inte behöver byta lika tidigt som det på Factoryn.

Visst, det "problemet" är ju borta efter första däck bytet troligen. Men vet att våra gotländska vägar verkar slita däcken väldigt snabbt (är inne på bakdäck nr3 och framdäck nr2 på en hoj som gått lite över 800 mil) . Och 200 breda däck är väl betydligt mindre urval av jämfört med 190? Vad jag förstått det som.

Nu lär ju inte däck frågan vara direkt avgörande heller. Men tåls att ha med i tanken för mig.

Kräver Öhlins fjädringen mer underhåll?

Många frågor blir det, och många kan nog vara väldigt idividuella.

För er som köpt Factory istället för RR, vad fick er att välja den istället för RR?
För er som köpt RR istället för Factory, vad fick er att välja RR framför Factory?

Mvh en alldeles för frågvis gotlänning vid namn Simon
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om Factory är värd 15k mer än RR är en högst personlig värdering. På gata kommer du förhoppningsvis inte pressa RRen så hårt att du önskar att du körde en Factory med Öhlinare, så där är det väl som sagt bana som gäller. Och i fallet bana är det ju nästan helt avhängigt hur fort du kör vilken fjädring som egentligen behövs.

Det är nog bara mattsvarta fälgar som inte ser skitiga ut ganska snabbt, men även de behöver en genomgång med fälgtvätt lite då och då för att se fina ut. Men, när du säljer bör inte färgen på fälgarna vara någon fara. Det är som sagt bara att gno av med fälgtvätt så blir det rent.

Däck, herrejösses! Sliter du ut ett backdäck på 270 mil? Kör du på racedäck då?

Tror inte öhlinarna kräver mer underhåll än vad det nu är som sitter på RRen. :hihi
Men det är väl möjligt.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Om Factory är värd 15k mer än RR är en högst personlig värdering. På gata kommer du förhoppningsvis inte pressa RRen så hårt att du önskar att du körde en Factory med Öhlinare, så där är det väl som sagt bana som gäller. Och i fallet bana är det ju nästan helt avhängigt hur fort du kör vilken fjädring som egentligen behövs.

Det är nog bara mattsvarta fälgar som inte ser skitiga ut ganska snabbt, men även de behöver en genomgång med fälgtvätt lite då och då för att se fina ut. Men, när du säljer bör inte färgen på fälgarna vara någon fara. Det är som sagt bara att gno av med fälgtvätt så blir det rent.

Däck, herrejösses! Sliter du ut ett backdäck på 270 mil? Kör du på racedäck då?

Tror inte öhlinarna kräver mer underhåll än vad det nu är som sitter på RRen. :hihi
Men det är väl möjligt.

Ja jag förstår att nog är väldigt personligt. Men kul att få lite input hur andra resonerar också angående det :tummenupp

Ja det är ju sant, har mörkgråa fälgar nu. Brukar väl i och för sej tvätta hojen typ var 50-70 mil alternativt oftare beroende på tid och lust. Tänkte mest på att eftersom det är en ljusare färg så syns det kanske tydligare så fort dom blir skitiga. Har aldrig haft en hoj med röda hjul så vet ju inte.

Första däcket var ett Pirelli Diablo Rosso Corsa (sitter original) det höll 375 mil, sen var det rejält slut, då var ändå endel inkörnings mil. Andra däcket var Pirelli Diablo Rosso 2, höll bara 345 mil har jag för mej. Fick ju gå lite hårdare. Bytte båda då. Fram var väl inte direkt tvär slut, men var dags att byta ändå tyckte jag. Nu har jag Dunlop Sportsmart 2 på. Får se hur länge dom håller. Har funderat på att sätta på hårdare däck i fortsättningen sen. Vet inte varför dom gått åt så fort dock.
Och nej jag kör inte bara rakt fram :D

Tack så mycket för svaren iallafall :tummenupp

Mvh
Simon
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Öhlinsgafflar tenderar att behöva byte av packboxar lite oftare än andra då deras packboxar är konstruerade med mindre anliggande motstånd för att inte inverka på fjädringens rörelser.

För ca 4000 får du alla delar i original för att få factoryns bakdel till rr.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Köp den modellen du får mest puls av annars kommer du att ångra dig ..

Du borde kunna ha 190 eller 200 på båda modellera .. Supercorsa Sp håller längre än man kan tro .
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Personligen skulle jag ta Factoryn, spannet i högre kostnad är inte så stort med tanke på vad du får.

Det är värre nu om man kollar på den vanliga RSV4 RR vs RSV4 Factory...då är spannet för stort.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Innan du behöver öhlinare istället för standard på bana så har du bytt hoj för just det ändamålet.

Välj den hoj du vill ha mest.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Öhlinsgafflar tenderar att behöva byte av packboxar lite oftare än andra då deras packboxar är konstruerade med mindre anliggande motstånd för att inte inverka på fjädringens rörelser.

För ca 4000 får du alla delar i original för att få factoryns bakdel till rr.

Precis, träffat en hojägare som inte var så glad över att ena Öhlins gaffelbenet på hans Panigale var läck efter 1 år.
Så ska hojen behålla sitt värde på 15000kr extra , så fodras väl kvitto på Öhlinsservice fram och bak innan den säljs.
För annars är det ju nått köparen kan räkna med som en utgift.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag tog RR av tre anledningar.

1. Öhlins är inte nödvändigt för mig på en gathoj, och de är mer krävande gällande packboxar som nämnts. Vill jag verkligen ha Öhlins, så vill jag isf. ha TTX. Har bytt ut styrdämparen dock. 2. Föredrar faktiskt den mer sobra färgsättningen. 3. Det går att skjutsa på den, i.s.t.f. det "går" att skjutsa på den. ;)

Är rätt nöjd med mitt val i efterhand, då även min inre hipster får sitt eftersom majoriteten sålda verkar vara factorys. :hihi

Däckproblemet lär bli ett kortvarigt sådant, i vilket fall. Rosso Corsa som satt på höll ~400 mil, skulle nog egentligen bytt vid 350, en i tuono-tråden kör slut på sina Super Corsa på 150... 190 eller 200 bak kan du ha på endera hojen.
 

Kjellar

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Ort
Motala
Hoj
Aprilia Tuono-06 och en Mille räser
Hur är det med fälgarna, är det samma modell/vikt på dessa? På RSV1000 hade Aprilia lättare fälgar på factory och detta var en klart märkbar skillnad både på gata och bana.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är samma. Det är fjädring+styrdämpare, baksitsen (rsv4) och färgsättning som skiljer.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Precis, träffat en hojägare som inte var så glad över att ena Öhlins gaffelbenet på hans Panigale var läck efter 1 år.
Så ska hojen behålla sitt värde på 15000kr extra , så fodras väl kvitto på Öhlinsservice fram och bak innan den säljs.
För annars är det ju nått köparen kan räkna med som en utgift.

Okej. Ja det är ju såna tråkiga utgifter man gärna vill slippa. Dock borde väl ett läckage som händer efter ett år täckas av garantin kan jag tycka? Är väl minst 2 års garanti på alla nya hojar?

Jag tog RR av tre anledningar.

1. Öhlins är inte nödvändigt för mig på en gathoj, och de är mer krävande gällande packboxar som nämnts. Vill jag verkligen ha Öhlins, så vill jag isf. ha TTX. Har bytt ut styrdämparen dock. 2. Föredrar faktiskt den mer sobra färgsättningen. 3. Det går att skjutsa på den, i.s.t.f. det "går" att skjutsa på den. ;)

Är rätt nöjd med mitt val i efterhand, då även min inre hipster får sitt eftersom majoriteten sålda verkar vara factorys. :hihi

Däckproblemet lär bli ett kortvarigt sådant, i vilket fall. Rosso Corsa som satt på höll ~400 mil, skulle nog egentligen bytt vid 350, en i tuono-tråden kör slut på sina Super Corsa på 150... 190 eller 200 bak kan du ha på endera hojen.

Innan du behöver öhlinare istället för standard på bana så har du bytt hoj för just det ändamålet.

Välj den hoj du vill ha mest.

Jaha där ser man :) kul med input från en som har en sån hoj jag är intresserad av :)
Jag lär nog knappast egentligen har någon nytta av Öhlins fjädringen. Då jag till 90 % kör gata. Så en RR är väl den som förnuftet och plånboken säger åtminstone.
Nu ska man väl inte välja hoj efter vad som är förnuftigt heller kanske.
Utan vad som ger en mest puls, som en nämnde högre upp i tråden.

Varför bytte du styrdämpare?

Ja däcken är ju ett mindre problem så klart. Är väl mest att det skulle kännas tråkigt att behöva byta bakdäcket så fort man börjat lära känna hojen och bara vill köra o köra.

Jag har förstått det precis som du att dom flesta har valt Factory. Vilket möjligen skulle tala emot Factoryn även i andrahandsvärde. Om man ser till tillgång och efterfrågan alltså.



Är det någon som vet om det kommer bli några ändringar på Tuono till nästa år? För vad jag förstått det som så ska väl alla hojar som säljs nya då uppfylla Euro 4 kraven? Eller är det jag som fått det om bakfoten?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Vad innebär Euro 4 rent praktiskt för motorcyklar?
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Vad innebär Euro 4 rent praktiskt för motorcyklar?

Har med utsläpp att göra. Vet inte exakta siffror på vad som gäller. Men för att få ner utsläpp brukar man även behöva få ner bränsleförbrukningen, sätta på större katalysator eller liknande. Alltså kan antalet hk även minska och vikten öka.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jaha där ser man :) kul med input från en som har en sån hoj jag är intresserad av :)
Jag lär nog knappast egentligen har någon nytta av Öhlins fjädringen. Då jag till 90 % kör gata. Så en RR är väl den som förnuftet och plånboken säger åtminstone.
Nu ska man väl inte välja hoj efter vad som är förnuftigt heller kanske.
Utan vad som ger en mest puls, som en nämnde högre upp i tråden.

Varför bytte du styrdämpare?

Alltså, det finns ju värde i Öhlins utöver banåka, de ska vara lite mer följsamma och bekväma också. Men personligen så känns det inte riktigt värt. Jag ville ha minst strul. Dessutom var det problem med några av de första levererade factorys som läckte ifrån justerskruvarna om jag minns rätt. Nånting med fel o-ringar tror jag. Så slapp man det strulet också! :D

Angående styrdämparen så gillar jag sen banåkandet att ha en justerbar styrdämpare (original är det en vanlig ojusterbar på RR). Tyckte jag fick lite för mycket styrslag ibland då den gillar att skicka framhjulet till väders i tid och otid. :) Men det är ju min personliga preferens också.

Är det någon som vet om det kommer bli några ändringar på Tuono till nästa år? För vad jag förstått det som så ska väl alla hojar som säljs nya då uppfylla Euro 4 kraven? Eller är det jag som fått det om bakfoten?

Det kommer det nog garanterat bli. Den är Euro 3 nu. Man får väl hoppas på att 1100:an är något föranpassad, för den har vissa problem redan nu som inte kommer bli vackert om den ska snålas till väldigt mycket ytterligare på bränsle/utsläppssidan. Ang. ljudnivån så sticker jag väl inte ut hakan alltför mycket om jag säger att de har fuskat sig igenom det hittills. ;) RSV4/Tuono V4 måste vara bland de mest högljudda originalhojarna någonsin, tillsammans med Panigale...

Annars är det väl att titta på Ducati 959 och nya ZX-10R om vad som man kan vänta sig... :-/
 
Last edited:

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Alltså, det finns ju värde i Öhlins utöver banåka, de ska vara lite mer följsamma och bekväma också. Men personligen så känns det inte riktigt värt. Jag ville ha minst strul. Dessutom var det problem med några av de första levererade factorys som läckte ifrån justerskruvarna om jag minns rätt. Nånting med fel o-ringar tror jag. Så slapp man det strulet också! :D

Angående styrdämparen så gillar jag sen banåkandet att ha en justerbar styrdämpare (original är det en vanlig ojusterbar på RR). Tyckte jag fick lite för mycket styrslag ibland då den gillar att skicka framhjulet till väders i tid och otid. :) Men det är ju min personliga preferens också.



Det kommer det nog garanterat bli. Den är Euro 3 nu. Man får väl hoppas på att 1100:an är något föranpassad, för den har vissa problem redan nu som inte kommer bli vackert om den ska snålas till väldigt mycket ytterligare på bränsle/utsläppssidan. Ang. ljudnivån så sticker jag väl inte ut hakan alltför mycket om jag säger att de har fuskat sig igenom det hittills. ;) RSV4/Tuono V4 måste vara bland de mest högljudda originalhojarna någonsin, tillsammans med Panigale...

Annars är det väl att titta på Ducati 959 och nya ZX-10R om vad som man kan vänta sig... :-/

Okej. Ja det är väl som sagt väldigt personligt om man tycker dom är värt dom extra slantarna.
Strul är ju något jag verkligen vill slippa också. Speciellt efter som jag har rätt besvärligt att ta mej till närmsta Aprilia verkstad.

Har du haft något problem annars på hojen? Har du hört någon annan som haft något problem med sin 1100 förutom det där oljeläckaget på tidiga Factorys?

Tänkte att italienarna har väl inte alltid varit felfria direkt. Detsamma gäller så klart Trajja som jag kör nu. Men tiden går ju framåt och saker och ting blir oftast bättre. Och jag har inte haft några som helst problem med min hoj heller så något måste ju blivit bättre även hos britterna :fyllisar


Har också förstått det som att dom har väldigt gött ljud redan original på dessa hojar.

Jag får nog se till att slå till på en innan nästa år då fall om dom blir "tråkigare" efter Euro 4 :smasha
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Har haft noll problem hittills, men jag har bara kört 500 mil ännu. Men problemet som jag antydde ovan är att 1100:an verkar gå magert på lågvarv och är därmed rätt stökig att köra i lägre farter.

Det som ev. kan vara typfel av vad jag hört/läst; läckande oljetråg, display i instrumentbräda kan lägga av intermittent, tanken kan deformeras av för mycket etanol i soppan. Avgasspjället misstänker jag själv kommer orsaka bekymmer med tiden. Motorn till den känns som en leksak.

Aprilia har nog det bästa ryktet om tillförlitlighet ("Italiens Honda") av italienarna, men iofs. så byggdes det nog upp genom att de har använt 3:e-partsmotorer historiskt (Rotax, Suzuki, Yamaha). Men förutom RXV/SXV-maskinerna och ett missöde med den allra första RSV4 factory-batchen 2009, när det gäller sina "in-house"-motorer så har det varit rätt lugnt tycker jag. Utslitna kammar har en del råkat ut för. Men det är ju alltid svårt att bilda sig en uppfattning om felfrekvenser och liknande baserat på forumpostningar.

Originalsystemet ser jag personligen ingen anledning att byta för ljudets skull, men funderar ändå på ett slip-on. Mest för att spara på originalpipan och kanske lite vikt.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jovisst , nu vet jag inte om de ändrat sedan min Tuono -11 men luftburken är en dålig konstruktion med nån jäkla plastram som filtret sitter i som ofta är otät , enkel lösning är ett kn rsv4 filter ..

Ja luftburken ja , tom min 1290 är lite sisådära i luftburken Dna Filter och silvertejpat luftburkslock löste det .. känns smått otroligt att det slarvas med sånt ..
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Har haft noll problem hittills, men jag har bara kört 500 mil ännu. Men problemet som jag antydde ovan är att 1100:an verkar gå magert på lågvarv och är därmed rätt stökig att köra i lägre farter.

Det som ev. kan vara typfel av vad jag hört/läst; läckande oljetråg, display i instrumentbräda kan lägga av intermittent, tanken kan deformeras av för mycket etanol i soppan. Avgasspjället misstänker jag själv kommer orsaka bekymmer med tiden. Motorn till den känns som en leksak.

Aprilia har nog det bästa ryktet om tillförlitlighet ("Italiens Honda") av italienarna, men iofs. så byggdes det nog upp genom att de har använt 3:e-partsmotorer historiskt (Rotax, Suzuki, Yamaha). Men förutom RXV/SXV-maskinerna och ett missöde med den allra första RSV4 factory-batchen 2009, när det gäller sina "in-house"-motorer så har det varit rätt lugnt tycker jag. Utslitna kammar har en del råkat ut för. Men det är ju alltid svårt att bilda sig en uppfattning om felfrekvenser och liknande baserat på forumpostningar.

Originalsystemet ser jag personligen ingen anledning att byta för ljudets skull, men funderar ändå på ett slip-on. Mest för att spara på originalpipan och kanske lite vikt.

Jovisst , nu vet jag inte om de ändrat sedan min Tuono -11 men luftburken är en dålig konstruktion med nån jäkla plastram som filtret sitter i som ofta är otät , enkel lösning är ett kn rsv4 filter ..

Ja luftburken ja , tom min 1290 är lite sisådära i luftburken Dna Filter och silvertejpat luftburkslock löste det .. känns smått otroligt att det slarvas med sånt ..

Okej. Har du jämfört med någon annan hoj vad det gäller typ stadskörning? För har provkört Suzuki GSX-S1000 och den var bedrövlig i stadstrafik tyckte jag. Visst säkert något jag skulle kunna vänja mej vid efter ett tag kanske.
Kör i och för sej inte jätte mycket stad, men ibland kan det vara skönt att bara ta ett litet varv på stan med o spana runt lite :tuttar

Okej, där ser man. Ja helt felfria är väl inget hoj -märke nästan. Iallafall inte Europeisk, skulle jag tro.
Ja det kan ju snackas en hel del på forum med. Dom vars hojar funkar läser man ju sällan om på nätet. Är i regel bara dom som har problem som brukar höras o synas.

Jaså det är så pass bra ljud original?!


Micke65- Hur märkte du att filtret var otät? Blev det plötsligt extra mycket insugsljud eller var det av en slump när du skruva?

Tänkte är nog inget jag hade tänkt på annars om det nu skulle vara lite otät från början, speciellt inte efter som jag ännu aldrig kört en Tuono.

Mvh
Simon
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top