Stora genus och HBTQ-tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såg just en pojke i klänning, ca tre år gammal.
Har foto men det kanske är att stretcha.
Men vad är det för fel folk? Flickkläder på en inte ont anande pojke. Wtf.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Smagatusk

Guest
En väldigt nära vän kom hem till oss med deras 4-åring som hade rosa nagellack på sig. Jag kunde så klart inte hålla tyst och fick sedermera förklara för dem att föräldrarnas uppgift är lära barnen sociala koder såsom kläder, beteende och kroppslig utsmyckning.

Men det slutade med att jag var inskränkt och intolerant. Så det är väl jag i ett nötskal.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Folk som utnyttjar sina barn som något slags statement för deras egna sjuka vanföreställningar borde lagföras.

Tänk bara så många barn till vegetarianer som tvingas växa upp utan att få smaska på vare sig rökt fläsk eller hemkokt älgpölsa, vad är chansen att det kan bli folk av dom? 0%? :(
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att bli kallad intolerant 2016 är endast en komplimang.

Är det too much att lägga ut ett foto på spektaklet här? ?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
797fef01-0d40-4450-b5a1-c2d9c911e74e


Personer som definierar sig som ”hen” får bada med bar överkropp i simhallar, enligt ett DO-beslut. Hädanefter riskerar badhus att få DO-kritik om de säger åt eller portar personer med bara bröst.
– Det kommer att påverka samhällets syn på könsfrågor i en mer inkluderande riktning, säger Per Holfve, utredare vid DO, till TT.
Den anmälan som ligger till grund för beslutet från diskrimineringsombudsmannen (DO) gäller en person som definierar sig själv som intergender, men som badhuspersonal uppfattade som kvinna. Personen gick med bar överkropp på ett badhus i Stockholm vilket ledde till att simhallens personal sa till personen att ta på sig på överkroppen.

Källa: http://omni.se/fritt-fram-for-hen-att-bada-topless-i-simhallar/a/63W8o

Två simpla frågor:

1) Hur undviker man att man kränker folk med en trosuppfattning där kvinnan ska bära en säck för att inte hetsa upp herrarna?

2) Får "hen" välja att bada under den könssegregerade kvinnobadtiden?




:3freak :fyllisar
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det är banne mig inte lätt att göra rätt i alla lägen nuförtiden:va
Jag känner mig priviligierad att ha vuxit upp i detta land under 60- och 70-talet.
Känns som att det mesta gällande moralfrågor var enklare då:
På badhus fanns det dam- och herravdelning. Alla visste vilken dörr man skulle välja.
Man blev tillsagd att badbrallor tar man på sig efter tvagning och ev. bastu.
Toppless på damer var helt okontroversiellt under 70-talet och långt in på 80-talet, i badhus såväl som på stränder.
Gamla tanter med "taxöron" var liksom inget att bry sig om. Unga tjejjer med fastare kroppsdelar var förstås trevligt men gav inte carte blanche att bete sig hur fan som helst.
Måste vara förbannat jobbigt att vara ung och i farten idag med all förvirrad moralpanik där det tycks vara hart när omöjligt att göra och tänka "rätt".
Jag tycker synd om er "ungdomar" :(
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
1) Hur undviker man att man kränker folk med en trosuppfattning där kvinnan ska bära en säck för att inte hetsa upp herrarna?

Det går inte. Men är äldre än tre år så skiter man fullständigt i om man kränker personer med sådan trosuppfattning.

2) Får "hen" välja att bada under den könssegregerade kvinnobadtiden?

Svår fråga för pk-isterna att svara på, eller?

Alt1. Nej, identifierar sig vederbörande som en hen och inte som en kvinna så får vederbörande inte bada under kvinnornas badtid.

Alt 2. Har vederbörande två x-kromosomer(och en kärlekspirog mellan benen) så får vederbörande bada under kvinnornas badtid.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är banne mig inte lätt att göra rätt i alla lägen nuförtiden:va
Jag känner mig priviligierad att ha vuxit upp i detta land under 60- och 70-talet.
Känns som att det mesta gällande moralfrågor var enklare då:
På badhus fanns det dam- och herravdelning. Alla visste vilken dörr man skulle välja.
Man blev tillsagd att badbrallor tar man på sig efter tvagning och ev. bastu.
Toppless på damer var helt okontroversiellt under 70-talet och långt in på 80-talet, i badhus såväl som på stränder.
Gamla tanter med "taxöron" var liksom inget att bry sig om. Unga tjejjer med fastare kroppsdelar var förstås trevligt men gav inte carte blanche att bete sig hur fan som helst.
Måste vara förbannat jobbigt att vara ung och i farten idag med all förvirrad moralpanik där det tycks vara hart när omöjligt att göra och tänka "rätt".
Jag tycker synd om er "ungdomar" :(

Håller med i stort men vi kan inte bortse från att det är den ideologiska framväxten under nämnda årtionden som krattat manegen för dagens tokerier.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Håller med i stort men vi kan inte bortse från att det är den ideologiska framväxten under nämnda årtionden som krattat manegen för dagens tokerier.
Nåja, det kan nog diskuteras om den förhärskande "ideologin" på den tiden verkligen kan belastas för nuvarande soppa.
Luciabeslutet 1989 skulle i dagens politiska landskap nog betraktas som SD's våta dröm. Roten till "Krisen" var då 40000 forna juggar. Ett närmast löjligt problem med dagens situation som fond.
Att beslutet dessutom fattades av en ren sosseregering och sedemera upphävdes av en borgerlig dito, visar väl att det trots allt hänt rätt mycket sedan dess.
Men, allt var inte bättre förr. En del har nog blivit bättre....kommer bara inte på nå't på rak arm:va
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Så om en pojke vill ha klänning ska man tvinga densamme att ha byxor?
Är det så viktigt vad folk har på sig?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
En väldigt nära vän kom hem till oss med deras 4-åring som hade rosa nagellack på sig. Jag kunde så klart inte hålla tyst och fick sedermera förklara för dem att föräldrarnas uppgift är lära barnen sociala koder såsom kläder, beteende och kroppslig utsmyckning.

Men det slutade med att jag var inskränkt och intolerant. Så det är väl jag i ett nötskal.

Vad är det som är så upprörande med att inte följa sociala koder?
De sociala koderna förändras och försvinner för att det finns folk som går utanför boxen.

Det är kul att ni tycker att andra kulturers sociala koder är helt av banan samtidigt som ni orkar bli upprörda över lite rosa färg.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Haha. Ja om det nu är så att föräldrarna valt klädsel till barnet som ett sorts statement, jovisst.

Men då har de fanns ingen normalutvecklad 3-åring heller så då är det kanske ett mindre problem. .. För lycka till med att välja kläder åt en treåring :crash:arsele:näsblod:3freak

Själv gick jag i kjol från tidiga tonår då och få hela vägen upp till lumpen. Befälet lyfte på ena ögonbrynet en fredagsuppställning, frågade om det blir party till helgen och gick vidare.. Vafan spelar det för roll vad jag bär av egen fri vilja? :7peta:dummer
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så om en pojke vill ha klänning ska man tvinga densamme att ha byxor?
Är det så viktigt vad folk har på sig?

I teorin nej, men vi stackare som tvingas leva våra liv i verkligheten och inte uppe bland rosa moln måste ha i åtanke att varje steg från den rådande normen vi tar får konsekvenser vare sig vi tror det eller inte.

Man bör i alla fall låta grabben förstå att inte alla kommer acceptera hans klädval fullt ut, han kan (förutsatt att det är en pojk i skolålder och ingen tvååring) till och med åka på ett kok stryk och i värsta fall bli mobbad genom hela uppväxten. Den ende som kan bestämma om det är värt priset är grabben själv.

Lite som att gå på en arbetsintervju med fulla ansiktet av piercingar, trots att du och dina kompisar säkert tycker det är helt normalt är det arbetsgivarens åsikt om dig som styr om du får jobbet eller inte.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad är det som är så upprörande med att inte följa sociala koder?
De sociala koderna förändras och försvinner för att det finns folk som går utanför boxen.

Det är kul att ni tycker att andra kulturers sociala koder är helt av banan samtidigt som ni orkar bli upprörda över lite rosa färg.

Barn kan gott få ha på sig vad de vill, bra mycket bättre om de experimenterar i unga år än i medelåldern... Sen är det helt beroende på var det sker, ifall det är inom den inre sociala gruppen är det inget problem, men prova släpp ut en liten kille i kjol i valfritt förortsområde och se hur det går.

Men som trenden är nu är det föräldrarna som driver på barnen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Vill en grabb ha kjol så är det helt okej, inget konstigt alls.
Om föräldrarna drar på grabben en kjol bara för att visa andra att pojkar kan minsann också ha kjol, då bör man applicera näven på deras ansikte.
 

Smagatusk

Guest
Vad är det som är så upprörande med att inte följa sociala koder?
De sociala koderna förändras och försvinner för att det finns folk som går utanför boxen.

Det är kul att ni tycker att andra kulturers sociala koder är helt av banan samtidigt som ni orkar bli upprörda över lite rosa färg.

Jag lär mina barn vad som är normen i samhället. Jag tror att de hjälper dem senare i livet. Vill de bryta mot normen då, fine by me. Men jag tänker inte sitta tyst och se på när de går tvärtemot vad som är socialt accepterat i vuxenvärlden. För det är uppfostran handlar om, en förberedelse för det vuxna livet.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag lär mina barn vad som är normen i samhället. Jag tror att de hjälper dem senare i livet. Vill de bryta mot normen då, fine by me. Men jag tänker inte sitta tyst och se på när de går tvärtemot vad som är socialt accepterat i vuxenvärlden. För det är uppfostran handlar om, en förberedelse för det vuxna livet.

Jag blir nyfiken. Vad accepterar du som vuxen av dina jämnåriga medmänniskor?
Blir du oerhört upprörd om någon kommer med rosa färg på naglarna?
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
I teorin nej, men vi stackare som tvingas leva våra liv i verkligheten och inte uppe bland rosa moln måste ha i åtanke att varje steg från den rådande normen vi tar får konsekvenser vare sig vi tror det eller inte.

Man bör i alla fall låta grabben förstå att inte alla kommer acceptera hans klädval fullt ut, han kan (förutsatt att det är en pojk i skolålder och ingen tvååring) till och med åka på ett kok stryk och i värsta fall bli mobbad genom hela uppväxten. Den ende som kan bestämma om det är värt priset är grabben själv.

Lite som att gå på en arbetsintervju med fulla ansiktet av piercingar, trots att du och dina kompisar säkert tycker det är helt normalt är det arbetsgivarens åsikt om dig som styr om du får jobbet eller inte.

Det är väldigt lätt att stöta sig med folk och bli mobbad. Det kräver nästan ingenting.
Hur långt ska man gå för att vara alla till lags och bli en i mängden?

Om mina föräldrar tvingat mig att vara en typisk flicka tvivlar jag på att vi haft den goda relation vi har idag.

Ja, det är värt priset. Få saker är värre än att var dag gå runt och låtsas vara något man inte är.
Allt för att inte sticka ut och vara annorlunda. Till slut inser man att det är lättare att bli hånad, spottad på och utstött än att jämt och ständigt förställa sig.

Och det fortsätter livet ut. Det finns ingen ände på de menlösa ting folk kan bli upprörda över.
Lösningen är alltid att anpassa sig och försöka smälta in. Det funkar inte så. Man går sönder då.

:3freak:brynad:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är väldigt lätt att stöta sig med folk och bli mobbad. Det kräver nästan ingenting.
Hur långt ska man gå för att vara alla till lags och bli en i mängden?

Om mina föräldrar tvingat mig att vara en typisk flicka tvivlar jag på att vi haft den goda relation vi har idag.

Ja, det är värt priset. Få saker är värre än att var dag gå runt och låtsas vara något man inte är.
Allt för att inte sticka ut och vara annorlunda. Till slut inser man att det är lättare att bli hånad, spottad på och utstött än att jämt och ständigt förställa sig.

Och det fortsätter livet ut. Det finns ingen ände på de menlösa ting folk kan bli upprörda över.
Lösningen är alltid att anpassa sig och försöka smälta in. Det funkar inte så. Man går sönder då.

:3freak:brynad:)

Jag håller med dig fullt ut i att man ska skita i vad folk tycker och köra sitt eget race, men man bör som sagt vara medveten om priset man får betala för det.

Att som vissa föräldrar uppmuntra sina barn till att "vara sig själva" när det leder till att dom går till skolan klädd som en pajas tycker jag inte är speciellt klokt. Bättre att lära barnen att presentera en hygglig fasad och vara rebell på insidan, då kommer dom långt i livet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är väldigt lätt att stöta sig med folk och bli mobbad. Det kräver nästan ingenting.
Hur långt ska man gå för att vara alla till lags och bli en i mängden?

Om mina föräldrar tvingat mig att vara en typisk flicka tvivlar jag på att vi haft den goda relation vi har idag.

Ja, det är värt priset. Få saker är värre än att var dag gå runt och låtsas vara något man inte är.
Allt för att inte sticka ut och vara annorlunda. Till slut inser man att det är lättare att bli hånad, spottad på och utstött än att jämt och ständigt förställa sig.

Och det fortsätter livet ut. Det finns ingen ände på de menlösa ting folk kan bli upprörda över.
Lösningen är alltid att anpassa sig och försöka smälta in. Det funkar inte så. Man går sönder då.

:3freak:brynad:)

Hur kom du till slutsatsen att pojken valt själv?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top