Mot Speedster med lätt haltning!

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Ok. Det var en norrman som skickade lite frågor
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pratade med min kära sambo om att köra knix imorrnkväll. Har ju fått lite fason på Hondan igen, så nu kan jag ju slita på den lite. Då frågade hon om jag hade bokat Gelleråsen i helgen än...
Vilket jag inte hade, eftersom att jag är lite sådär smånervös över att faktiskt köra banhoj på bana, på riktigt, i licensgrupp.
Men, jag har väl aldrig riktigt varit någon som tänker efter, så...
Steg_6.png

På söndag är jag på Gelleråsen. Ses där, och jag ber på förhand om ursäkt för att jag är ett rundningsmärke på banan. Ny hoj som jag aldrig kört, ny kropp som jag aldrig pressat. Men, måste ju känna på hur det känns på riktigt på bana, inte bara fisa runt med en gammal skrotfärdig CBR600, eller min för gata kompetenta, men bana lite tveksamma Z1000SX.

Jaja, jag har hoppat i galen tunna nu. Tog bort avbokningsskydd med så det inte går att fega ur. (Smålänning som jag är så kan jag ju inte kasta pengarna i sjön!)
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Pratade med min kära sambo om att köra knix imorrnkväll. Har ju fått lite fason på Hondan igen, så nu kan jag ju slita på den lite. Då frågade hon om jag hade bokat Gelleråsen i helgen än...
Vilket jag inte hade, eftersom att jag är lite sådär smånervös över att faktiskt köra banhoj på bana, på riktigt, i licensgrupp.
Men, jag har väl aldrig riktigt varit någon som tänker efter, så...
View attachment 432477

På söndag är jag på Gelleråsen. Ses där, och jag ber på förhand om ursäkt för att jag är ett rundningsmärke på banan. Ny hoj som jag aldrig kört, ny kropp som jag aldrig pressat. Men, måste ju känna på hur det känns på riktigt på bana, inte bara fisa runt med en gammal skrotfärdig CBR600, eller min för gata kompetenta, men bana lite tveksamma Z1000SX.

Jaja, jag har hoppat i galen tunna nu. Tog bort avbokningsskydd med så det inte går att fega ur. (Smålänning som jag är så kan jag ju inte kasta pengarna i sjön!)

Kul!! Hoppas att det går bra för dig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ja, idag var det dags att packa inför första licensträningen. I god sed så satte jag igång sent på dagen... Och det var en inte helt perfekt start på en dag på bana, och då har fan dagen på banan inte ens börjat än. :gnissla

När jag skulle köra ombord hojen på släpet fick jag stanna lite halvvägs upp för att fötterna inte riktigt hängde med. När jag sedan skulle vidare upp så tryckte bakhjulet iväg rampen så hojen blev stående med framhjulet på släpet och bakhjulet preciiiis bakom kanten. :död
Och, jag var såklart ensam hemma. Ståendes med hojen lite snyggt hängandes på buken på släpet. Det är tillräckligt drygt att reda ut den situationen när man är helt frisk, det är lite av en utmaning när man har brutit ryggen kan jag säga. Men, jag är tjurskallig och ger mig inte förrän kroppen ger upp, och knappt ens då, så... Hojen kom upp på släpet till slut. :crash
DSC_0247.jpg

Jag är lite mindre nöjd med säkerhetskedjan på rampen som inte riktigt höll kvar rampen på släpet. :mad:
DSC_0246.jpg

Efter att ha packat in hojskrället så var det bara att fylla baklyckan på bilen med prylar som kan behövas.
DSC_0249.jpg
Och fylla upp släpet lite till.
DSC_0248.jpg
Hojen får ha kvar regndäcken på, så att det garanterat blir vackert väder på Gelleråsen imorgon. :smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, då har jag kört med min nya hoj på bana, hade ju inget speciellt mål med körningen, förutom att låta både hojen och min kropp bekänna färg på riktigt. Och jävlar, hojen bekände färg minsann. :gnissla

Först så hade jag ju inte bytt från regndäcken som satt på, eftersom att, well, Gelleråsen.
Och, som det ska vara så var det ju, om inte strålande sol och tillhörande värmebölja, så iaf uppehåll. Som vanligt är det alltid det andra vädret än däcken jag kommer med på hojen.
Besiktningen gick väl sådär, fick ett par saker att fixa (som plugg i båten, och tumbroms som gick emot ramen :crash, och en väldigt spänd kedja.)
Tänkte att det gör jag fort ju! Skifta fälgar är ju lätt, flytta på en tumbroms kan ju vem som helst, och resten med. Men, tji fick jag! Allt strulade, såklart. Konstaterade att beläggen fram såg rätt jävliga ut när jag plockade loss oken, och det fick mig att ta en närmare titt, och inte helt överraskad så noterade jag att åtminstone en kolv hade fastnat. Nåja, jag har ju vanan inne med att renovera bromsok, så bara att ta tag i när jag kommer hem!
Allt mek blev iaf klart efter mycket om och men.
13908904_1202383719804173_2085002545535643914_o.jpg
Missade första körpasset pga att jag höll på och skruvade, men då kunde jag ju sätta mig i baden-baden-stolen och halvsova lite tills nästa pass! Och, sedan när jag gav mig ut på det passet fick jag en oväntad överraskning. Hojen krängde som en sjösjuk mekanisk tjur under instyrning i kurva.
https://www.youtube.com/watch?v=E50v2jVgHrs
Kände redan i Trösen att det inte lirade, i Esset så blev det mer uppenbart, och innan jag ens kom fram till Ejjes så hade jag bestämt mig för att lämna banan det första varvet. Men, i Ejjes så hade jag ett ganska påtagligt litet kast med hojen, och höll på att få leka i grönsakerna men lyckades hålla reda på hojen och få in den i depån, där jag upptäcker att jag har väldigt, väldigt dåligt tryck i bakdäcket. (Jag hade bara kollat trycket på de två regndäcken som satt på hojen, och framdäcket på den andra uppsättningen fälgar, och glömt kolla bakhjulet, såklart det enda med dåligt tryck)
Så, jag letar reda på några vänliga själar och ber snällt om att få låna en slang med manometer och trycker i luft i däcket, och fram till nästa pass kollar jag så trycket håller sig ordentligt så det inte är punka. Och det håller sig.

Nu har jag inte orkat klippa någon video för andra (eller ja, det var väl fjärde passet nu) men, med lite stukat självförtroende går jag ut och kör. Hojen kändes oändligt mycket bättre, men det var fortfarande något som inte stämde. Första flygande varvet är närmast otäckt långsamma 1:45.?, tätt följt av snabbare och snabbare varv ner till 1:30. Kände att jag hade åtskilliga sekunder kvar att kapa i kroppen, men hojen kändes konstig, så jag gick in i depån och kastar ett öga på framgaffeln, och vänster gaffelben som var torrt och fint tidigare, pissar olja.
13913825_1202606263115252_6233568956961935893_o.jpg
Lyckligtvis har inget alls kommit på skivan. Jahapp, bara att packa ihop och åka hem då.

Så, nog fick hojen bekänna färg alltid. Och nu vet jag precis vad som behöver göras. Renoveringskit för oken beställt, tillsammans med packningar och gaffelolja. :gnissla
Hade ju tänkt lägga dagen mest på att känna mig för och kanske pilla med fjädringen och i övrigt ställa in förargeometrin för min kropp. Men, så blidde det inte.

Måste dock säga att trots besvärlig mekanik så är jag ändå nöjd. Kände att om hojen inte känts suspekt hade jag kunnat komma ner på 1:25-tider ganska lätt, vilket fan inte får rynkas på näsan åt med tanke på att jag knappt kunde gå för ett år sedan. :banana
Men, något rejs vetefan om jag kommer fixa i år, dels pga att hojen nu ska skruvas isär och undersökas noga, och dels på grund av att 1:25-tider på gåsen är fan inte tävlingsmaterial. :hihi
Men, hård träning! Så gör vi comeback nästa år istället! :fakta
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
ja, idag var det dags att packa inför första licensträningen. I god sed så satte jag igång sent på dagen... Och det var en inte helt perfekt start på en dag på bana, och då har fan dagen på banan inte ens börjat än. :gnissla

När jag skulle köra ombord hojen på släpet fick jag stanna lite halvvägs upp för att fötterna inte riktigt hängde med. När jag sedan skulle vidare upp så tryckte bakhjulet iväg rampen så hojen blev stående med framhjulet på släpet och bakhjulet preciiiis bakom kanten. :död
Och, jag var såklart ensam hemma. Ståendes med hojen lite snyggt hängandes på buken på släpet. Det är tillräckligt drygt att reda ut den situationen när man är helt frisk, det är lite av en utmaning när man har brutit ryggen kan jag säga. Men, jag är tjurskallig och ger mig inte förrän kroppen ger upp, och knappt ens då, så... Hojen kom upp på släpet till slut. :crash
View attachment 432584

Jag är lite mindre nöjd med säkerhetskedjan på rampen som inte riktigt höll kvar rampen på släpet. :mad:
View attachment 432585

Efter att ha packat in hojskrället så var det bara att fylla baklyckan på bilen med prylar som kan behövas.
View attachment 432586
Och fylla upp släpet lite till.
View attachment 432587
Hojen får ha kvar regndäcken på, så att det garanterat blir vackert väder på Gelleråsen imorgon. :smasha

Du det dära med att benen inte vill hänga med då man allert ska hoppa upp, i bussen i mitt fall, det är du inte ensam om. I fall det är någon tröst...
Helt galet svag och långsam man är... man tar fart, nästan springsteg, hojen rullar upp för rampen så fint, men när man ska kombinera långa raska steg med att lyfta fötterna högre än normalt, då bomskiter det sig.....
Ja ja... men det går ju iaf sakta och säkert på banan... :va
Är det första licensträningen nu?
Men du åkte lite knix nyss med väll ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du det dära med att benen inte vill hänga med då man allert ska hoppa upp, i bussen i mitt fall, det är du inte ensam om. I fall det är någon tröst...
Helt galet svag och långsam man är... man tar fart, nästan springsteg, hojen rullar upp för rampen så fint, men när man ska kombinera långa raska steg med att lyfta fötterna högre än normalt, då bomskiter det sig.....
Ja ja... men det går ju iaf sakta och säkert på banan... :va
Är det första licensträningen nu?
Men du åkte lite knix nyss med väll ?

Jodå, jag har kört en knippe knix, och två vändor storbana i makligt tempo på gathojar innan idag.
Jag hade garanterat varit snabbare på min oerhört härligt skabbiga (men mekaniskt friska) CBR600F2 än på GSX-R750n jag körde idag. Nästa gång tar jag nog med båda. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Igår kom det här i posten.
13920063_1207651072610771_1332179477737138132_o.jpg

Så idag blev det att börja skruva på banhojen, hade som mål att fixxa både gaffeln och renovera bromsoken, men kom igång lite sent, och så dök brorsan och en polare upp så det blev en hel del skitsnack istället för faktsikt arbete gjort på hojen. Ja, polaren ville gärna ta en testrunda på banhojen med, så efter första oket hade blivit renoverat så gav han sig ut på en tur.
Sedan skulle han låna lite verktyg för att kränga däck på sin hoj med, så då blev ett par depåstöd upptagna på hans hoj, så gaffelbenet fick vänta en stund.

Istället blev det nästa ok som fick sig en genomgång.
13987424_1208943165814895_4335924094303815457_o.jpg
Det var ett par av kolvarna som satt riktigt ordentligt på båda sidorna, och resterande 4 kolvar gick rätt trögt. Fanns spår på kolvarna och oken efter någon som klämt in kolvarna med polygrip eftersom att de inte gick att rubba med fingerkraft. Det var märken på åtminstone häflten av kolvarna efter tången med, så det har krävts en hel del tryck för att få in dem. :gnissla
Jaja, nu är det polerat, tvättat och ompackat och kolvarna löper riktigt lätt och fint i oken.
När ok nr 2 var färdigmonterat på hojen så skulle det bara luftas ur ordentligt med... Trodde jag.
Misstänker att min 8mm ringnyckel satt kvar på luftnippeln när min polare tog en testrunda på hojen, för den står inte att frammana i mitt garage längre iaf.
13975381_1208943162481562_4728597720195376301_o.jpg
Så, när jag inte kunde lufta oket ordentligt så blev det lite slut på lusten. Imorgon ska jag åka in till mekonomen och köpa en ny ringnyckel, sedan ska bromsen luftas ur ordentligt. Efter det blir det kanske, om jag orkar och min kära sambo inte lägger in ett veto på sista semesterdagen, att packa om gaffelbenet som kissade på sig.

Snart är hojen fitt får fajt, och om det inte är fullbokat när jag får lönen den här månaden så åker jag nog iväg på en steg6 med SMC igen, och ser om jag inte kan få lite bättre fart med en gaffel som är frisk, så jag får förtroende för hojen med. :hihi
Annars får jag flytta över hela hojen på ramen som är inreggad i Sverige, och besikta den, ställa på och försäkra och köra knix med den. :rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top