Magnetventil efter bensinkran?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag bytte till en vanlig förgasare från en vakuum styrd för 2 år sedan men jag glömmer fortfarande bensinkranen stup i ett. Funderar på att sätta en magnetventil på bränsleslangen efter kranen så det räcker med att slå av tändningen för att strypa flödet.

Någon som har testat detta eller vill yttra sig?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vakum som vakum, även en vanlig trottelförgasare får se insugsvakum precis som en CV-förgasare. Att återsinstallera den vakumstyrda bensinkranen är den enkla lösningen - om det nu fanns en sådan kran på din hoj från början. Magnetventil är lite... uhm, ehm, bonn-meckigt - och källa till problem. Keep it simple!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade satt magnetventilen efter ett bensinfilter.
Magnetventiler läcker lätt om det kommer smutspartiklar i dom.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vakum som vakum, även en vanlig trottelförgasare får se insugsvakum precis som en CV-förgasare. Att återsinstallera den vakumstyrda bensinkranen är den enkla lösningen - om det nu fanns en sådan kran på din hoj från början. Magnetventil är lite... uhm, ehm, bonn-meckigt - och källa till problem. Keep it simple!
Det är nog den svåraste lösningen iom att jag måste byta till min gamla förgasare vilket jag inte tänker göra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är nog den svåraste lösningen iom att jag måste byta till min gamla förgasare vilket jag inte tänker göra.

Fast det går ju att ha en vacuumstyrd kran även med trottelförgasare. Man måste bara plocka vacuumsignalen från insuget.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Fast det går ju att ha en vacuumstyrd kran även med trottelförgasare. Man måste bara plocka vacuumsignalen från insuget.
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Var som helst mellan insugsporten och spjäll/trottel i förgasaren, där blir det undertryck då motorn suger in luft och trotteln/spjället begränsar flödet. Så om du kan sätta en nippel i insugsgummit/på förgasaren så är det en möjlig lösning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.

03_zpsedehydse.jpg
[/URL][/IMG]

Här kan du se exempel på hur det ser ut på en KTM LC4 som har en port i insuget för att driva en vacuumstyrd bränslepump. Gör en hemmasnickrad variant med en vacuumport i insugsgummi eller topp.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Var ska jag montera vakuumslangen då om denna inte ska kopplas till föggen? Jag vet inte riktigt hur det där fungerar.


Gissar TM40 på din maskin? (keihin vet jag inte hur det ser ut på)
TM40-6vorne.jpg

Den lilla gummipluppen på vänster sida, där ska du ansluta vakuum-slangen så använder du originalkranen utan bekymmer.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober

Inte alltid förgasaren håller tätt, så välja mellan chansen att ha en bensinfylld motor eller en kran som stängs av torde ju vara relativt enkelt? (så har man en, fungerande, vakuum styrd kran eller insprut behöver man ju inte bry sig)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
TS: Vad är det för symptom du vill motverka?

/en som öppnar bensinkranen i april och stänger den i oktober
Jag vill motverka att jag glömmer kranen för en natt och får tömma motor på olja dagen efter för att flottören har läkt bensin ner i motorn.

Men jag har TM40 föggen så vi kanske har en lösning på det, ska höra mig för på drriders.com
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Är det inte lättare att byta en sliten nålventil, än att göra en hoolabaloo med en magnetventil?

Behöver ju faktiskt inte vara slitet för att det ska läcka, flottörer kan hänga sig halvvägs ändå.


Men nä, jag skulle nog inte bråka med någon magnetventil när vakuumkranen fortfarande går att använda.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men nä, jag skulle nog inte bråka med någon magnetventil när vakuumkranen fortfarande går att använda.
Jag var helt omedveten om att det gick att köra men vakuumkranen med TM40 föggen men det står ju faktiskt på procycle... "It even has a vacuum port for the stock fuel petcock." :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top