Snabbast supermotard?

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Tjenare!
Undrar vilken supermotard/moto som är snabbast och har bäst drag osv?
Visste inte riktigt vart jag skulle posta så jag får hoppas att det blir rätt nu! :p
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Hehe jaså? Har ingen aning om vad det är för modell osv mer än att det är en ducati :p
Vad toppar en sådan på ett ungefär? :p
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Hehe, vet inte vad den toppar, men du får nog av många toppar med den ;-) :tuttar
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det finns stora "motarder" som KTM 990 och Ducati Hypermotard som har klart mest motoreffekt och högst topphastighet men de är också mycket tyngre än "riktiga" motarder. Såna som är baserade på encylindriga crosshojar, de rejsiga stånkorna runt 400-500 kubik, är mycket lättare och bättre lämpade om du vill köra "motardigt" med småbanor, tajta kurvor, blandat asfalt/grus/skog osv. Så det beror på vad du är ute efter! För storbanor, landsvägar i bra skick och motorväg hade jag valt en "stormotard" men för mindre vägar, grus och mer "bus" hade jag valt en "vanlig" motard.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Åkte 28 mil med min Hypermotard, 1 stopp/tankning och det var inte obekvämt alls.
Provkörde en KTM 690 SMC-R i 25 minuter och det kändes som att man hade varit på Blue Oyster Bar :död
Vill du åka långt ibland så ska du ha något i stil med Ducati Hypermotard eller KTM 990 SMR.
Vill du bara busa i stan och ha en "riktig" hardcore supermotard så är det KTM 690 eller Husqvarna 701 som gäller.
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Tack så mycket för era svar! Är inte ute efter något speciellt, ville nog bara ha tips på de snabbaste osv.
Är det inga 2 takt motards som görs idag? Två taktare är det ju bra klipp i! ;)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hade en ktm 530 exc-r (riktigt motard) för två år sedan, helt sjukt va rolig den var inne i stan. men på ländsväg/motorväg va den inte speciellt rolig, fladdrade hejvilt i hela hojen när de gick över 120.

så frågan är hur mycket du kommer att köra och vart isåfall. köra mycket = större motard så att du slipper byta olja och filter hela tiden. leva rövare någon gång ibland = riktig motard.

nu kör jag en ktm superduke 990, funkar bra att åka långt på men är även lika brutal som 530n inne i stan trots att den väger typ 70-80 kg mer
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Ktm 690 smc-r och ktm 530 exc-r är väldigt intressanta. Bor inne i stan så det blir nog mest stadskörning. Men kan väl hända att man åker lite landsväg då och då. Lite ont i rumpan skadar väl inte ;)
Har själv kört cross en hel del och då har jag kört KTM i ungefär 10 år så de vet jag brukar leverera rätt bra.
Hur är bränsleförbrukningen på de, någon som har koll?
Crossarna som jag kört drog så himla mycket så man skulle kunna tro att det läckte från tanken. Visserligen så var ju det 2-takt och de ligger man på höga varv med...
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Åfan. Får ta och försöka hinna med att provköra ett par nu i veckan. Vill ju inte vara utan motorcykel till sommaren :p
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
Nya husqvarnan har väl ganska tilltagen serviceintervall? den är ju en 690 ktm i botten fast bättre :p
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Nej förresten, aprilia sxv 550 vart jag tok-kåt i nu :kär
Någon som har en sådan och kan skicka reg nummer i pm? Skulle vilja se vad en sån kostar för mig i försäkring :p
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Nej förresten, aprilia sxv 550 vart jag tok-kåt i nu :kär
Någon som har en sådan och kan skicka reg nummer i pm? Skulle vilja se vad en sån kostar för mig i försäkring :p

Tycker du om att mecka o riskera långa väntetider på ev. Reservdelar, mellan kalas åkningarna så satsa på en Aprilia :crash
:tummenupp
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Äsch, sicka fördomar! Kollade vad en sådan kostar i trafikförsäkring osv, det var ju inte dyrt kan man säga! Men jag lär ju provköra ett par olika innan jag bestämmer mig. Tycker dock att de ser riktigt fräscha ut och hade ett riktigt skönt ljud.
Vad kör du själv förresten, Pepe? :p
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Sxv550 är en racehoj och behöver vårdas som en sådan.
Har du kunskaper och tid när de gäller att skruva så är de inga problem.



Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top