Första resa utomlands på hoj!

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Har en kompid som tog lappen i veckan och våra semestrar klaffar 1 vecka så vi tänkte fara utomlands någonstans. Vill ha fina mc vägar och sevärdheter någonstans där vi också kan slå oss ned någon dag och njuta av ledigheten :)

Kompis föreslog Amsterdam, häftigt land och uteliv men kanske gör sig bäst utan 2hjuling tänker jag?..
Kroatien?
Norge har hälften av oss redan sett lite av :)

Tacksam för hjälp!
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag drar ner runt den 26 juni till österike - över grossglockner ner mot garda sjön - mandello del lario - cochem med bla nurburgring - holland och sen hem. Kan nog bli en bra första turné i europa tror jag. 2 veckor har jag räknat med
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Absolut inte Amsterdam på hoj. Hela det landet har rätt trista vägar. I princip är hela vägen från Sverige dit rätt platt och trist.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ni skall vara borta en (1) vecka. Lägg då inte resmålet för långt borta, det kan ta kål på alla framtida MC-semestrar...

Varför inte Åland? Skitfina vägar, lite trafik, vackert och trevligt. Känns det för nära, åka via Polen-Baltikum-Finland...
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Färjan till Tyskland avgår sent på kvällen, så starta direkt på em och tjäna en dag.

Dag 1 så hinner ni till Harz och åk sedan till Ringen och åkt runt i omgivningarna
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag hade inte satt målet för långt bort första försöket.
Framförallt om ni är gröna på hojåka och inte har så lång tid på er. Stressar man blir det bara motorväg och man hinner inte se så mycket. Roligare då att skrota runt på så små vägar som möjligt, och försöka uppleva omgivningen mer än att göra mil.

:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Detta är kanske överflödig info som inte handlar om resmålet utan om packningen. Alltså vad man "måste" ha med sig (gäller på bandagar också).

Silvertejp, buntband och kemisk metall (den varianten man knådar till i handen - typ http://www.jbweld.com/products/steelstik-epoxy-putty-stick - finns många olika tillverkare, men denna är lättarbetad ute på fältet)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Färjan till Tyskland avgår sent på kvällen, så starta direkt på em och tjäna en dag. Dag 1 så hinner ni till Harz och åk sedan till Ringen och åkt runt i omgivningarna
Yep. Håller med. Det är 30-40 mil från kusten till foten av Harz. Går på en dryg halvdag om ni bränner på raka vägen (Autobahn o dyl). Eller en heldag om ni rullar fram på de mindre vägarna. Sedan har ni fin körning i ett par dagar i Harz. Lite lagom bergigt, många fina byar, sköna kurvor, vackert landskap.

Om ni sedan som föreslogs tar er västerut till Eifel/Ardennerna/Nürburgring så är det runt 40 mil dit. Samma där, en dryg halvdag om ni jobbar på det. En heldag om ni kör mindre vägar (självklart mycket trevligare).

I de trakterna tillbringar man lätt ett antal dagar. Det finns gott om go'a vägar som svänger fint i vackert landskap. Värt att besöka!

Från Eifel/Mosel har ni sedan en bra bit (runt 60 mil) upp till Östersjöhamnarna i norra Tyskland (Kiel, Travemünde). Tar en dag på Autobahn eller en jääääättelång dag på mindre vägar.

Frågor på det? ;)

EDIT: Håller med om Amsterdam. En skön stad, som jag gillar. Men Nederländerna och norra Tyskland är platt och rakt. Och kör du av från stora vägen och letar dig fram på mindre vägar så är det en by med hastighetsbegränsning 40 km/tim varannan kilometer, känns det som... Tättbefolkat!

EDIT2: Har kompisen färskt kort så är Autobahn jobbigt. Mycket att hålla reda på, både framåt och bakåt. Kräver koncentration och tröttar. Ofta rätt höga hastigheter. Runt 130 i mittfilen. 90 i högerfilen (där vill man inte vara). Vänsterfilen då? Där skall kompisen nog inte vara om han har nytt körkort.

Vi har gjort så att vi kört 15 mil i mittfilen (typ 130). Sedan kort paus.
15 mil till. Sedan paus/tanka/fika/lunch.
Sedan 15 till. Kort paus.
Sedan 15 till. Tanka/fika.
Osv!
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag räknar med rostock - salzburg på en dag. Samt mandello del lario - cochem på en dag. Är väl en 90 mil båda dom sträckorna. Är det lite väl ambitiöst tro?
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Jag räknar med rostock - salzburg på en dag. Samt mandello del lario - cochem på en dag. Är väl en 90 mil båda dom sträckorna. Är det lite väl ambitiöst tro?

Allt beror väl på dina egna erfarenheter av långåkande.
Pojkarna i IronButt tar 90mil i en nysning men tvivlar på att vi andra vanliga dödliga gör det.
Hur långt har du själv som mest sträckkört, på den hoj du ska semestra med?
Jag åkte 65mil med min Kawa och redan efter 25mil i relativt laglig hastighet på mindre vägar så önskade jag att jag snart skulle vara framme. Blev många små stopp på den resan och tror att det tog dryga 9tim.
Så visst hinner du med 90mil om dagen men det kan bli långa dagar...
Att sedan köra +200 för att avverka 90mil om dagen är nog inte heller det allt för behagligt.

Tror att som Tmax sa; "15mil - rast - 15mil lunch osv." är rätt modell för en behaglig resa.



Ps. Köp en Airhawk så kanske 90mil/dag är mer hanterbart... Ds. :banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Detta är kanske överflödig info som inte handlar om resmålet utan om packningen. Alltså vad man "måste" ha med sig (gäller på bandagar också).

Silvertejp, buntband och kemisk metall (den varianten man knådar till i handen - typ http://www.jbweld.com/products/steelstik-epoxy-putty-stick - finns många olika tillverkare, men denna är lättarbetad ute på fältet)

Du "måste" bara ha med dig ett kreditkort med täckning. :fakta


victuhh:
Testa något udda! Sverige har massor med fina vägar. Släng ut en fråga här om ni kan få krascha hos Sporthojare som bor en dagtripp isär, så åker ni och hälsar på några nya vänner och ber att de visar sina favoritvägar på väg till nästa övernattning.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Allt beror väl på dina egna erfarenheter av långåkande...
Har åkt som mest en 40 mil och det har ju gått bra. Jag gör en chansning att det kommer gå utmärkt och gör det inte det ja då får jag väl stanna nånstans på vägen och ändra lite i planerna. Det ordnar sig nog.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag räknar med rostock - salzburg på en dag. Samt mandello del lario - cochem på en dag. Är väl en 90 mil båda dom sträckorna. Är det lite väl ambitiöst tro?

Har åkt som mest en 40 mil och det har ju gått bra. Jag gör en chansning att det kommer gå utmärkt och gör det inte det ja då får jag väl stanna nånstans på vägen och ändra lite i planerna. Det ordnar sig nog.

Du verkar inte ha planerna ristade i sten och det är rätt. Det finns saker som gör att man inte hinner lika långt per dag som det var tänkt. Regn är en av dem, stau en annan, 35+ och trötthet ett par till. Såna dar är Autobahn pest och man vill bara kliva av.
En perfekt dag är det å.a.s. en dröm att ligga och mata mil, men är inget att räkna med utan se det som en bonus att drömma sig tillbaks till. :)

En fin söndag i östra Tyskland hinner man lätt ned till Alperna, medan samma sträcka på den av trafikinfarkt igenkorkade västsidan kräver start 02-03. Det är mina personliga erfarenheter.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Varför inte ta en sväng till Norge.
Autobhan i 30° värme med vägarbeten och semestertrafik och nytaget körkort kan vara jobbigt.
Mitt tips är ta en tur till Norge lugnare trafiktempo o mycket fina vägar.
Sen ta en weekend med något flyg till någon kul storstad om ni vill festa till det.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Norge? Svindyr öhl, dyr mat baserat på torsk och dåliga vägar kombinerat med oändliga fjordar som skall korsas med färja.
Nejtacksåmycket, en veckas semester gör sig bättre neråt europa.
Moseldalen eller Harzbergen är en bra början för en nybörjare, Moseldalen med närheten till eifelbergen och Nürburgring är trevligt om man gillar vin och racing även om det är lite längre transport.
Hartz är att föredra om man gillar lite högre berg och småvägar på relativt liten yta i kombination med mindre transport.
Vill man avancera ytterligare är det Alperna som gäller. Österrike följt av Italien, slovenien, kroatien osv.
Överkursen är franska medelhavskusten, Spanien och Andorra, rekomenderas dock inte för en veckas ledighet då det är mycket transport.
Gillar man platta spikraka vägar med låg hastighet i genom byar kan jag rekomendera att spara några tusenlappar genom att köra runt i danmark några dagar och sedan flyga till Amsterdam på höstkanten istället.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Mycket snack om Autobahn

Den åker man bara på om det inte finns några vettiga alternativ

Byar och små städer kan man åka igenom men allt större
då åker man upp på Autobahn för att komma förbi
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Plus att holländarna kör som mongon hela bunten! Sämsta landet att köra i!

Äsch. Kört bil i downtown amsterdam och runt omkring 2 gånger. Tycker inte det var värre än valfri dag i valfri stad i Svea. I regel är folk förjävla dåliga på att köra överallt och man får anpassa sig därefter
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Norge säger jag, även om några redan varit där. Finns massor med fina vägar.
Alternativet ät halvtrist transport nedåt Europa....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top