Första resa utomlands på hoj!

Motosapien

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2016
Ort
På en ö
Hoj
Honda CB1000R
Åk ner till alperna och kör så många alp-pass ni kan, det är mitt tips, det och att alltid ta med sig två olika kreditkort från två olika utgivare, t.e.x. VISA och Mastercard, för ibland kan den ena ligga nere och då är det omöjligt att komma åt sina pengar. Har aldrig varit med om att båda legat nere samtidigt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en kompid som tog lappen i veckan och våra semestrar klaffar 1 vecka så vi tänkte fara utomlands någonstans. Vill ha fina mc vägar och sevärdheter någonstans där vi också kan slå oss ned någon dag och njuta av ledigheten :)

Kompis föreslog Amsterdam, häftigt land och uteliv men kanske gör sig bäst utan 2hjuling tänker jag?..
Kroatien?
Norge har hälften av oss redan sett lite av :)

Tacksam för hjälp!
Hur blev det till slut?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hur blev det till slut?
Amsterdam om 2 veckor! Sen får vi se om vi drar runt lite i Holland, möjligen Belgien? Polaren ville hinna med frankrike också men vet inte hur mycket tid man vill tillbringa i sadeln under 1 vecka.. Men det är ett tag kvar till semesterstart och avresa! Regnkläder och lite packutrust ing beställt, ordnat nytt pass så snart händer det ?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Amsterdam om 2 veckor! Sen får vi se om vi drar runt lite i Holland, möjligen Belgien? Polaren ville hinna med frankrike också men vet inte hur mycket tid man vill tillbringa i sadeln under 1 vecka.. Men det är ett tag kvar till semesterstart och avresa! Regnkläder och lite packutrust ing beställt, ordnat nytt pass så snart händer det ��

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Jamen Holland låter som en rimlig tidsplan utan att behöva stressa. Ta det som känns viktigast först och se hur mycket ni hinner sen. Krisar det så tar ni er hem snabbt ändå, kanske med sträckkörning, längre är det inte.

Å, vad kul med ny packutrustning! Sånt går jag igång på, det är verkligen semester över såna grejor. :) Försök att provpacka (och provköra) innan hur mycket du får med dig, så det inte blir nån tråkig överraskning kvällen innan.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jamen Holland låter som en rimlig tidsplan utan att behöva stressa. Ta det som känns viktigast först och se hur mycket ni hinner sen. Krisar det så tar ni er hem snabbt ändå, kanske med sträckkörning, längre är det inte.

Å, vad kul med ny packutrustning! Sånt går jag igång på, det är verkligen semester över såna grejor. :) Försök att provpacka (och provköra) innan hur mycket du får med dig, så det inte blir nån tråkig överraskning kvällen innan.
Jajamen vi måste ses nu i veckan och reda ut allt. Nån som sitter på smidig lista på saker man verkligen bör ha med sig? Har du varit i tyskland och holland? Hur är det med boende? Måste man boka?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu har jag kört för mycket i glesa trakter, men:
-Vatten
-Nåt tugg som ger energi
-Punkalagning
-Första hjälpen
-Vajerreparationssats
-Flera rena strumpor:)

3-5 finns billigt på biltema. Men kolla också olika regler som finns. Tex införde de ju i Norge krav på varselväst. Förra året tror jag. Inte att man behöver ha den på sig när man kör, men den ska finnas i packningen. Jag tror det var så att om man blir stående måste man ta på sig den.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Amsterdam om 2 veckor! Sen får vi se om vi drar runt lite i Holland, möjligen Belgien? Polaren ville hinna med frankrike också men vet inte hur mycket tid man vill tillbringa i sadeln under 1 vecka.. Men det är ett tag kvar till semesterstart och avresa! Regnkläder och lite packutrust ing beställt, ordnat nytt pass så snart händer det ��

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk


Tänk på att Frankrike har en massa dumma regler för MC-förare, exv krav på en viss sorts reflexväst, alkomätare ska medföras, en komplett uppsättning av alla lampor på hojen ska medföras, osv. Dessutom har polisen häxjakt på motorcyklister och övervakar och bötfäller snabbt varje trafikförseelse.

Det finns mycket vackert att se i Frankrike, det är bara synd att landet är så fullt med fransmän! :brynad
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag drar på söndag. Vet inte ens hur länge jag blir borta. Salzburg, riva del garda, mandello del lario, cochem, Holland är tanken. En rejäl dos resfeber har man i alla fall.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jajamen vi måste ses nu i veckan och reda ut allt. Nån som sitter på smidig lista på saker man verkligen bör ha med sig? Har du varit i tyskland och holland? Hur är det med boende? Måste man boka?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Jag har bara varit i Tyskland och Alpländerna, där har jag aldrig haft problem med boende och aldrig bokat innan. Åas har jag aldrig varit i storstäderna utan mest bott i rum i Alpbyarna.

Ang packning, så ta inte med såna där "bra att ha-saker", de blir aldrig använt. Det är civiliserade trakter du ska till och allt finns att köpa där om du saknar nåt. Men visst, punka- och kedjesprej är väl vettigt att ha med. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag drar på söndag. Vet inte ens hur länge jag blir borta. Salzburg, riva del garda, mandello del lario, cochem, Holland är tanken. En rejäl dos resfeber har man i alla fall.

Avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk och liite bitter också. ;)
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Ja det börjar bra. Köpte en gig surf av tre för att kunna surfa utomlands ifall jag behöver. Den tog slut så fort jag klev av båten i Tyskland av någon anledning. (Roaming har varit avstängt) i Linköping regnade det nåt för jävligt och regnstället blåste sönder. Har kört med en läckande packbox sedan berlin. Ska lagas imorgon i munchen. Vi får se vad resten av resan har att erbjuda
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Svensk surf duger ju inte utomlands ;) Du måste, beroende på operatör, köpa till särskild utrikessurf.

Lite äventyr får man ju räkna med, en packbox hit eller dit är ju småsaker om man kör japanskt :)

Själv har jag anlänt på kontinenten idag, imorgon stundar Prag och någon eller några tjeckiska pilsner på kvällen hoppas jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På resande fot brukar jag vara en vandrande DDOS attack så fort jag kommer i närheten av ett öppet Wi-Fi.
Går jag in på ett Hotell så hör jag folk omkring mig klaga på att Wi-fi:et går sakta när alla mina nytagna semesterfoton synkas med Dropboxen.
Så mitt råd är att utnyttja gratis Wi-Fi där möjlighet ges. McDonalds, kaféer, restauranger, köpcentrum, hotell, osv.
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Kör med wifi där det finns. Anledningen till surfing är att jag kör Google maps när jag är lost eller behöver guidning. Ingen annan gps eller karta. Fungerar utmärkt och har tagit mig på måååååånga fina vägar denna resa. Sitter just nu i cochem och funderar över vad jag ska göra imorgon. Nurburgring kanske. Italien avklarat och Schweiz var rätt jobbigt att åka igenom när motorväg inte var ett alternativ. Dock var väg 3 med diverse alppass förjävla rolig. Bättre än grossglockner om man får säga så. Och gratis utöver bensin. Faktum är att många vägar jag åkt i italien och Schweiz var bättre. Inte för att grossglockner var fel det heller
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top