V twin turbo

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Jag tror inte heller trottlarna lyfter, jag har ingen bell mouth utan ett ventilations uttag som jag har kopplat en 13mm slang till och direkt till plenum.
Finns nog inget flöde runt det uttaget.
Ev så drar jag in en slang i hjälmen imorgon och lyfter trottlarna med munnen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
50b54600e5fbe8dfba3e6f76faeb6939.jpg

Sorry klart det finns Bell mouth men jag har inte uttagen i överkant


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
50b54600e5fbe8dfba3e6f76faeb6939.jpg

Sorry klart det finns Bell mouth men jag har inte uttagen i överkant


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har inga uttag där heller, borrade bara rätt in. Blev knappt halvbra.... Om du ändå inte kör nåt laddtryck, testa att koppla bort slangen till undersida trottlar, då blir ju allt "som vanligt" på membransidan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är du helt hundra på att den går för snålt? Har du mätt med lambda? Har du provat att bestycka ner den ordentligt istället?
Säger den böööö utan kraft när du gasar eller smattrar den och misständer?
Alla är inne på att fetta upp den men då säger jag leana ut den :hihi

Min Suzuki ska ha 130-munstycken original och med dem var det omöjligt att få minsta lilla tryck. Bara bludder. Slutade på 106 eller nåt den gången. Sen gick den som ett skott. 5 turboaggregat sedan :D

Har du trycksatt under membranen med slang från plenum (som man ska om du inte har luftintag i inloppet) så flyger trottlarna i taket när du får minsta lilla tryck. Myyycket sås.

"Har du byggt rätt ska du inte behöva bestycka om" säger säkert någon. Vad är rätt? Rätt är rätt mängd sås. Munstycken är billiga. Jao.
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Den säger bööööö, men ska prova utan tryck under trottlarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är du helt hundra på att den går för snålt? Har du mätt med lambda? Har du provat att bestycka ner den ordentligt istället?
Säger den böööö utan kraft när du gasar eller smattrar den och misständer?
Alla är inne på att fetta upp den men då säger jag leana ut den :hihi

Min Suzuki ska ha 130-munstycken original och med dem var det omöjligt att få minsta lilla tryck. Bara bludder. Slutade på 106 eller nåt den gången. Sen gick den som ett skott. 5 turboaggregat sedan :D

Har du trycksatt under membranen med slang från plenum (som man ska om du inte har luftintag i inloppet) så flyger trottlarna i taket när du får minsta lilla tryck. Myyycket sås.

"Har du byggt rätt ska du inte behöva bestycka om" säger säkert någon. Vad är rätt? Rätt är rätt mängd sås. Munstycken är billiga. Jao.

Här tycker jag man ska ta det lite försiktigt:huvet om man bestyckar ner mycket gäller det att vara uppmärksam på vad som händer på fullt järn:) I mitt fall återkommer a/f ganska fort och det blir jäävligt varmt när det magrar ur. På fullt så går ju trottlarna upp helt och har man bestyckat ner för mycket så blir det inget bra.

Det gäller alltså att bygga så fräna grejer så man inte törs hålla fullt nån längre stund:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag måste vara dum på något sätt för jag fattar inte vad tryck under trottlarna är för något?

Jag tror inte att motorn kan gå bra utan turbotryck för de är nog svårt att få vacumförgasare att funka med öppnad luftburk på en hoj utan turbo.
De är lika bra köra med turbotryck från början. Jag tror du får till den genom att bestycka om den de kan krävas helt annat lågfartsmunstycke och trottelnålshöj/sänk + högfartsmunstycke byte. Du måste köpa en bredbandslambda så du vet hur du ska bestycka och inte spränger motorn!!
Jag tror de är något lurt med trycksättningen ovan trottlar men jag vet inte vad tyvärr de kan ha göra med varifrån de tas. Kan tänkas de ska pluggas vid bellumunt och trycka in från plenum rakt in ovan trottlar istället ,obs jag bara spånar nu!! Jag är väldigt intresserad av att få reda på vad som är fel för jag funderar på bygga en ny turbostånka med vacumfugge.
En annan sak som gör bestyckning enklare på V-twinn och enstånka är så stort plenum. Jag körde 4,5L plenum och provade även 2L plenum på min xr650 stånka och 4,5l va enklare att bestycka in och gav finast botten/mellenreg register samt upplevde ge högre effekt. Till enstånka på minst 500cc rek jag minst 3L plenum + intercooler så den totala volymen blir närmare 4L med tryckslangar inräknat. Jag tror v-twinn har nytta av det också så sätt gärna dit en stor ic också så du får mer volym som raderar ut tryckpulserna. Men jag tror de bör funka halvskapligt med dina 2l plenum så de är inte huvudorsaken till bekymren.

Som sagt kontakta Andersson turbo för han bör veta vad som är felkopplat.
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Jag menar tryck under membranen, ovanför sker automatisk via kanalerna i trotteln.

Provade igår med spänd WG men hinner inte få tryck innan soppan tar slut och då känns det som att bensin kranen är av

Har skickat PM till Andersson turbo men inte fått svar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag menar tryck under membranen, ovanför sker automatisk via kanalerna i trotteln.

Provade igår med spänd WG men hinner inte få tryck innan soppan tar slut och då känns det som att bensin kranen är av

Har skickat PM till Andersson turbo men inte fått svar


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok då har jag har missat att de ska vara tryck under membranen jag trodde man bara behövde tryck ovan membran. Då förstår jag varför Norrmannen jag sålde turbokittet till fick problem med vacumfugge för de va jag som beskrev hur den skulle trycksättas.

Men då är de nog någ knas med tryckförhållandet ovan /under trottlar,,,är du helt 100a på att du inte har en kanal i bellmunt som går till under trottelmembran?.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här tycker jag man ska ta det lite försiktigt:huvet om man bestyckar ner mycket gäller det att vara uppmärksam på vad som händer på fullt järn:) I mitt fall återkommer a/f ganska fort och det blir jäävligt varmt när det magrar ur. På fullt så går ju trottlarna upp helt och har man bestyckat ner för mycket så blir det inget bra.

Det gäller alltså att bygga så fräna grejer så man inte törs hålla fullt nån längre stund:tummenupp

Haha, jo, självklart. Jag menade inte att han skulle gå ner till hälften på huvudmunstycke och sen ge järnet i 3 mil :D
Men gör man en radikal ändring så ser man resultat snabbt. Det räcker att han gasar en gång upp till 0,2 bar i 1 sekund för att han ska se om det blev bättre eller sämre och därigenom se om det var rätt eller fel håll på storleken på munstycke. Dvs upp eller ner. Sen att sätta i RÄTT storlek är en annan femma. Inte alls det jag var ute efter. Men minska från 130 till 128 märker man inte mycket av. Då kan man hålla på i evigheter om man inte mäter lambda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lyssna ny på Lasse Långsving. Han har gjort det här med turbo och fuggar i åratal. :fakta

Nu har jag själv bara skojat med turbo på insprutad v-twin men plenumstorleken var klart avgörande. Gärna betyligt mer än 2x slagvolym, ju större desto mindre fladder på alla reglerdelar (nu är det inte detta som gör vad du har problem med, men för framtiden när du snickrar vidare)

Kan bara gissa att det blir galna pulsationer och egensvägningar när den med ojämnt intervall glufsar i sig 3/5 av volymen varje gång ventilerna öppnar.
 
Last edited:

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Är du helt hundra på att den går för snålt? Har du mätt med lambda? Har du provat att bestycka ner den ordentligt istället?
Säger den böööö utan kraft när du gasar eller smattrar den och misständer?
Alla är inne på att fetta upp den men då säger jag leana ut den :hihi

Min Suzuki ska ha 130-munstycken original och med dem var det omöjligt att få minsta lilla tryck. Bara bludder. Slutade på 106 eller nåt den gången. Sen gick den som ett skott. 5 turboaggregat sedan :D

Har du trycksatt under membranen med slang från plenum (som man ska om du inte har luftintag i inloppet) så flyger trottlarna i taket när du får minsta lilla tryck. Myyycket sås.

"Har du byggt rätt ska du inte behöva bestycka om" säger säkert någon. Vad är rätt? Rätt är rätt mängd sås. Munstycken är billiga. Jao.



Får krypa till korset och skämmas, den får nog inte för lite soppa utan tvärt om drog en slang från undersidan membranen och in i hjälmen och lyfte trottlarna medans den gick riktigt och fick exakt samma fenomen
Får sänka nålarna max istället och prova, skulle man ha haft hårdare fjädrar istället.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top