V twin turbo

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
d2727ebcba043378bf4f49e2977dffb5.jpg

Jag har kört fast och har slut på kunskap
Har monterat turbo på min v-twin och tycker att jag har gjort det efter konstens regler men ändå går det inte att varva den utan att bränslet tar slut och då är inte ens WGn monterad än.

Motorn är på 1100cc och jag har byggt ett plenum på ca 2l, förgasarna är 2st mikuni 37 cv som jag har tätat och använder pitotrör till flotörhusen.
Jag har elpump och btr för övertryck.

Vad har jag missat, förgasarna är av samma typ som till tex R1 tror jag. Måste nålarna slipas?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hur mycket laddtryck har du när den får slut bränsle?

Wg är ju till för att släppa förbi avgaserna så man kan hålla nere laddtrycket. Så den tycker jag nog du ska montera.

Innan jag gick vidare så skulle jag montera en bredbandslambda så man har koll på hur mycket soppa motorn faktist får.
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Inget laddtryck alls, ingen WG så helt öppet spjäll.
Ska montera BBL men tänkte få den att gå utan laddtryck först


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är bränsletrycksregulatorn tryckstyrd? Den enda vettiga tryckstyrda regulatorn som finns är Mellpasi (stavning?) som finn hos Mc express.Vanlig ställbar ej tryckstyrd funkar INTE! En annan sak som är viktig är placeringen av pitotröret. Jag fick bäst resultat med pitotröret direkt efter turbo, de måste absolut sitta innan plenum ivf. Ställ grundtrycket på regulatorn på ca 0,1-0,2 bar vid tomg (innan ladd) de kan i värsta fall krävas att man kapar fjädern inne i Mellpasi regulatorn för att få så lågt tryck!! Du har väl en bränslepump som ger minst 2 bar?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är du säker att bränslet inte räcker? Är förgasarna bestyckade rätt? En förgasare till en r1 borde ju vara hälften så stor ungefär som en till en v twin med nästan samma kubik. iaf för att det ska gå rent nog på alla varvtal tänker jag.

Tror att jag kan för lite om förgasare för att kunna svara på just dom frågorna egentligen. Men jag har hållitpå endel med turbobilar som detbyggts herrejösses turbo på. Men då har jag använt vems insprutning.
 
Last edited:

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Det är en tryckstyrd malpassi ihop med en insprutar pump, det kan vara mitt pitotrör som är boven. Det är bara 5mm invändigt med ett 4mm hål, har läst på flera ställen nu att det ska vara 8/4,5 istället.
Ska bygga ett nytt
Har provat upp till 0,3 i bränsletryck utan förändring, vill få den att gå bra i hela registret innan jag provar laddtryck.

När man kommer upp till kvarts gas är det som att vrida av bensinkranen släpper man lite på gasen går det bra igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En fråga bara. Hur styr du tändningen? Effekten får du ju först när du avancerar tändningen. Finns det nått sätt att lösa den biten på en gammal förgasartwin?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Helt rätt att du försöker få den gå bra utan laddtryck först!
Vid 1/4 gas styr ju nålen mycket, går det att att flytta upp nålen?
Christer Kernell på Bra i gasen är mycket bra!

jet-chart.jpg

Det är inget fel på pitotdimensionerna, få den att gå bra som sugmotor först!
När du sen lägger på laddtryck kan du börja laborera med placeringen av pitotröret.

Det är en tryckstyrd malpassi ihop med en insprutar pump, det kan vara mitt pitotrör som är boven. Det är bara 5mm invändigt med ett 4mm hål, har läst på flera ställen nu att det ska vara 8/4,5 istället.
Ska bygga ett nytt
Har provat upp till 0,3 i bränsletryck utan förändring, vill få den att gå bra i hela registret innan jag provar laddtryck.

När man kommer upp till kvarts gas är det som att vrida av bensinkranen släpper man lite på gasen går det bra igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Pitotröret verkar spela stor roll även utan laddtryck, provade innan allt var klart att starta utan pitotröret och då gick den bara på tomgång och dog så fort man öppnade spjället.
Nu med pitotröret så kommer jag åtminstone till kvarts gas, mitt rör går in i ladd röret och viker 90* mot luftströmmen och dom flesta jag har sett har ett rör rätt igenom med ett hål i. Bygger ett sånt först sen tar jag isär förgasarna och kollar nålarna och provtrycker.
Den kanske inte lyfter trottlarna av någon anledning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör pitotröret ställbart ut/in för då kan du ändra bestyckningen i ett grisblink bara genom att röra det ut/in i tryckröret. De är lätt att göra ställbart pitotrör genom att borra rakt igenom en av siliconslangarna du har direkt efter turbo. Tryck igenom pitotröret genom dessa hål och gör pitotröret så långt att de kan tryckas in/ut. De lilla 4,5m hålet ska kunna röras från mitten tryckrör ända ut till yttervägg ryckrör för att kunna justera bestyckningen fullt ut. Ju längre ut mot vägg man flyttar hålet ju högre tryck blir det (mer soppa får motorn) Jag byggde mitt pitotrör av ett 8mm kopparrör med 4,5mm hål i mitten.

Sätt pitotröret så nära turbon som möjligt men de måste vara en liten raksträcka innan pitotröret
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Har höjt nålarna och gjort ett ställbart pitotrör utan förbättring, det kanske helt enkelt inte fungerar med dom förgasarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har höjt nålarna och gjort ett ställbart pitotrör utan förbättring, det kanske helt enkelt inte fungerar med dom förgasarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Försök bestycka upp dom innan du kastar dom i soptunnan.

Frågade tidigare hur du tänker justera tändningen? Varför jag frågar är för att jag själv har funderat både en och 2 gånger på att bygga turbo på min japscustom
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har höjt nålarna och gjort ett ställbart pitotrör utan förbättring, det kanske helt enkelt inte fungerar med dom förgasarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok men vart har du satt pitotröret de får inte sitta efter plenum!
Har du trycksatt även ovanför vacumtrotteln?
Vart har du tagit tryckstyrningen till bränsleregulatorn ifrån?
Annan sak som är viktig som nog inte har med ditt problem att göra är att ha minst 10mm returledning till tanken! Har man bara 8mm slang så bygger de mottryck som gör att bränsletrycket skenar.
De ska funka med alla tänkbara förgasare och helst vacumfuggar ska ju vara bra ,,men jag har faktiskt hört fler som gått bet med vissa vacumfuggar men jag vet inte varför? Jag har bara kört olika trottelförgasare och mikuni tm hsr flatslide gasare och de har funkar väldigt bra .

Varför kör du inte med org förgasarna och vad är det för förgasare?
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Pitotröret sitter imellan turbo och plenum.
Det blir trycksatt automatisk ovanför trottel eftersom det går en vaccum kanal igenom den.
Regulatorn är kopplad till plenum men har inte kört med övertryck än.
Har kopplat en slang från avliftningen som sitter under trottelmembranet till plenumet, blåser jag i slangen lyfter trottlarna.
Jag blåste i pitotröret och då kom det soppa ifrån ett munstycke som sitter i förgasarmynningen, lyfte jag trotteln så kom det via nålen. Ska det munstycket pluggas? Borde inte behövas då det blir trycksatt automatiskt.

Det är original förgasare

Ska försöka ta ett kort sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
49b2dfeb1a36e9ee35e59a621317be95.jpg

Det sitter ett litet munstycke vid skruvmejseln som det kommer soppa ur om jag blåser i pitotröret


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Allt låter ok i mina öron och de ska flöda över i soppa överallt som du beskriver om man blåser i pitotröret och inge mer ska pluggas vad jag vet. Jag har som sagt inte kört vacumfugge och turbo så jag vet inget förutom teoretiskt hur man ska trycksätta en vacumfugge ,,de kan ju vara någ trix vi missat. Jag har aldrig provat utan övertryck när turbon varit monterad. Prova koppla in wastegaten och låt den ladda minst 0,5-0,7 bar ,,ev börjar skiten funka då. Bestyckningen bör hamna på nästan org best om du har pitotröret rätt justerat även om du laddar 1 bar.

Pma eller ring Andersson turbo här på forumet för de han inte vet om turbo och vacumfuggar finns inte. Andersson har väl en hemsida också om jag mins rätt så du får nog tag i honom.
 

Rohden

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Trollhättan
Hoj
cr 250
Ja varför inte, har jag kommit så här långt vore det skam att inte prova med laddtryck


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Den kanske inte lyfter trottlarna av någon anledning

Gissningsvis så är trycksättningen av undersida trottel inte rätt. Var tar du den luften ifrån och hur är flödet runt uttaget? Det kan bli lite märkliga fenomen som har med själva hastigheten på luften att göra. Dimensionering av luftslang kan också spela in.

Själv har jag för bra trottellyft så min bike svarar rätt dåligt på bestyckning och jag får åka med nålarna i lägsta läget. Jag har borrat hål från bellmouthen till undersida trottel så slipper man lite slangdragning, nu går ju luften med rätt bra fart just där luften träffar borrhålet vilket skapar ett högre tryck än vad det borde vara. Kanske går det att fixa till med mindre hål.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top