Portugal 3 v i juni

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej

Nu ska det bli av, en riktig långresa på hoj!!!
Tänkte ett tag på Grekland men jag tycker det verkar lugnare mer västerut, så nu ska det bli Portugal.

Planerar att dra iväg 12 juni ed och ha ca tre veckor på mig... tror det blir kul. Det är egentligen inte målet utan resan som är grejen..., och den inre resan icke oviktig. Det är ju ofta så att man, iaf jag, kommer in i en skön hojsemesterlunk efter mer än en vecka på vägarna så... det räcker liksom inte med en vecka eller så, man måste vara iväg längre tid för att riktigt koppla av och stänga av vardagen därhemma... :D

Ska försöka köra budgetvarianten med gasolkök och burkmat hemifrån och billigt boende... tänkte nog tälta mestadels, nån som har koll på campingar nere i Europa, funkar det som i Sverige typ? Tror juni är rätt bra månad, lättare att hitta boende etc och mindre trafik än i juli/augusti.

Ska köra Tyskland Travemunde-Moseldalen, sen östra Frankrike ner till Medelhavet på Route des grandes Alpes. Sedan längs vattnet... Nice, Marseilles, Andorra, Barcelona, Alicante, Malaga, Gibraltar och så Portugal... Tänker att jag ska stanna i Portugal några dagar och chilla rejält... :D

Hemväg blir mer norrut, kanske via norra Spanien och norra Frankrike. Känner mig själv och vet hur det blir när man vänt näsan hemåt, det blir rakare och snabbare väg... :yoparty

Någon som kört en liknande resa, kanske någon har några roliga tips ? :)
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag gjorde förförra året en tur till Turkiet, Grekland etc. +2grader när jag startade på morgonen.(bor i Norrbotten)
Finns lite bilder o filmer från den turen
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild14/140915/140915.html

Förra året var jag ner till Portugal(västspetsen) och Tarifa(sydspetsen)
Finns lite bilder o filmer från den turen
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild15/150904/150904.html

Kanske länklarna ger dig några ideer?
Billiga hotell o campingar finns det gott om. Tyckte turen med Turkiet etc var lite intressantare. Kanske ändra dig?
Äckligt varmt längst ner i Spanien/Portugal. Åker nog aldrig mer dit :)
Annars så gillade jag Portugals kust.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Betalvagarna i Frankrike och Spanien kostar flask.
Rakna med samma milkostnad ovanpå det som du redan betalar for branslet.

Enkel karta over fria och avgiftsbelagda motorvagar i Frankrike:
http://about-france.com/geo/motorways.htm

Roda vagar = avgiftsbelagda motorvagar
Bla vagar = kostnadsfria motorvagar.
Grona vagar = Route National. Tungkort ibland, acceptabelt ibland


Samma for Spanien
http://about-spain.net/travel/map.htm





I Portugal, missa inte:

800px-Algarve_Portugal_Cabo_de_Sao_Vicente_Letzte_Bratwurst_vor_Amerika.jpg
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för inlägg :)

Har kollat in hela din resa VS, ner till Portugal. Mycket bra tips... fast jag kör ju andra hållet typ.
Hur hittade du billigt boende?
Den där mixen av småvägar och motorvägar är bra..., man vill ju både ha det lilla men också komma framåt, käka mil...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag använder nätet, tälta var alldeles för varmt för det mesta. Annars så funkar booking.com alldeles utmärkt.

Ang motorvägar, vissa äldre motorvägar i Frankrike har cirka halva priset mot bil, vissa har det inte. I Portugal fick jag efter gränsövergång dra ett visakort.(för utlänningar) Tanken är att det registreras och dras på kortet. Dock har det väl inte dragits nåt än i alla fall.

Vill man köra med full utrustning så blir det ju lite för varmt att åka småvägarna alltid. Så länge man kör så funkar det ju, men....ibland blir det ju stopper
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Booking ja... m jag tycker ofta att bara för dyra alternativ visas...
Jag har en Lindstrandsjacka som är väldigt sval m ändå skydd i... den kan funka i värmen därnere...
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Har funderingar kring däck... har fina Pilot Road 4 men... tittar jag på mönstret å tänker 800 mil... kommer d nog.inte funka... kanske man borde byta till nya sulor därnere i sydeuropa nånstans men... Fast d borde väl funka... ?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Imorgon bär d av...
Här är min planerade rutt:
Trelleborg, Rostock, Koblenz, Moseldalen, Metz, Thonon-les-Bains, Menton, Nice, Marseilles, Andorra, Barcelona, Valencia, Cabo da Roca, Biscaya, Autobahn, Danmark, hem. Typ ��
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hemma

Hallå där hojåkare
Nu har jag varit hemma en vecka och vilat mig.
Det blev 890 mil och två och en halv vecka borta. Bytte däck på en mc-verkstad i södra Portugal, bara chansade, stannade och frågade och han hade rätt dimensioner (dock inte PR4, fick duga med Bridgestone den här gången) och tid och rätt pris.
Använde booking.com hela tiden och bokade en natt i taget allteftersom, bodde för mellan 20 och 40 €vro/natt. Använde inte tältet en enda natt.
Levde på mina konserver och grönsaker jag köpte längs vägen, åt ute en enda gång, midsommarafton. Maten kostade mindre än 500 kr för hela resan.
En öl på pub i Odivelas, liten by i Portugal, kostade 0.80 €vro... :)
Route des grandes alpes var kanske inte så fantastisk som jag trott, men har man kört mycket i Norge har man sett mycket fint redan :)

Är väldigt nöjd med resan :)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Näpp, inget tält mer :)

Jaså 50 mil/dag... och då hade jag två vilodagar när jag inte körde nåt :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Reagerade mest på den otroligt låga matkostnaden på 2 veckor utomlands även om det var uttalat från början att det skulle vara så. Oerhört imponerande måste jag säga att hålla nere det kontot. Sedan så klart de många milen per dag. Hann du med och njuta något av vilostunderna?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Reagerade mest på den otroligt låga matkostnaden på 2 veckor utomlands även om det var uttalat från början att det skulle vara så. Oerhört imponerande måste jag säga att hålla nere det kontot. Sedan så klart de många milen per dag. Hann du med och njuta något av vilostunderna?

Jag njöt av vilostunder och vacker natur absolut :) Och de två helt körfria dagarna var det väldigt chill och jag gjorde bara det jag hade lust med. Dvs inget, bada, öl, chill.

Hade tänkt ha fler dagar när jag inte körde men efter två nätter på ett ställe ville jag vidare, var nog inställd på att köra...

Nästa gång skippar jag onödig tid i Frankrike och är istället flera dagar i norra Portugal..., och hänger mer kring Biscaya och i Pyrenéerna... Himla mysiga ställen...:kär

Om ngn vill kolla in min "resedagbok" ligger den på Insta och börjar här:
https://www.instagram.com/p/BGouMeXsq8G/
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top