Platser att övningsköra i Stockholm med markerade banor

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Jag har börjat övningsköra med en vän och nuförtiden är det krypkörning och höghastighetsbanor osv med i uppkörningen.

På parkeringen vid Hellasgården, där några körskolor brukar öva, finns det sprayade markeringar på asfalten för konernas placering så att man inte behöver mäta upp detta varje gång. Vi utnyttjar det till att sätta upp egna koner när ingen är där och övningsköra med eftersom det tar fasligt lång tid att mäta upp banorna varje gång.

Dock är denna plats inte optimal då det är svårt för en nybörjare att få fart till höghastighetsbanan, samt att det är en massa fartgupp i vägen :3freak

Känner någon till en annan plats i Stockholmsområdet där banorna finns uppmärkta liknande Hellasgården? Ytor att övningsköra på finns det gott om, men det vore toppen att hitta en plats där banorna redan finns markerade.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det ska finnas banor uppmärkta på Solvallas parkering, men jag har inte kört där i krokarna i år så jag kan inte svara på om det fortfarande är hög-/lågfart eller om de ens är kvar.

Annars kan man ju smita in på trafikverkets provområde på Tullinge flygplats, men där är det skyltat med förbud och kan dessutom vara bommat så det är väl lite av ett sista alternativ.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Solvalla, kör där med alla jag handleder, men på vardagar mån-tor så är det Jarla Trafikskola som håller hus fram tills 21.00, på fredagar brukar dom vara där till 18-19.00. Annars är helgen bäst att vara där, då är det alltid tomt där ifall dom inte kör sin moppe utbildning.

:tummenupp
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Solvalla låter värt att spana in, även om det är lite långt från söderort.

Vi åkte förbi Tullinge igår för att provköra landsvägarna i närheten. Kändes inte riktigt som att det var läge att forcera den grinden... :hihi
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ser ofta hojövningar vid Älvsjömässan. Gott om plats där, så även om det är en körskola som håller till där (aldrig svängt in och frågat) så trängs man ju inte...
Tveksamt om det är färdiguppmärkt dock.
Flygfoto på platsen:
Mässan.jpg
 
Last edited:

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Tänkte jag skulle uppdatera detta lite. Min adept tog körkortet på första försöket så det var skoj...

Hellasgården
Oftast tillgänglig. Gott om plats. Banorna är markerade med sprayfärg på asfalten för koner. Vi använde stenar för att markera banan. Tyvärr finns det två fartgupp som är i vägen på alla övningar. Bra som standardplats att öva på.

Älvsjömässan
Inga markeringar på asfalten. Oftast mycket folk. Körskolor använder parkeringsplatserna som måttlinjer för att markera ut banor och tar med sig markeringarna därifrån i slutet på dagen. Vi övade bara här om vi råkade passera på väg till Tullinge.

Solvalla
Väldigt bra övningsområde. Banorna är märkta med koner av Jarla trafikskola som lämnas kvar. Dock får man inte köra där när Jarla trafikskola är där. Egentligen får man inte övningsköra där alls. Finns tom en skylt "Övningskörning förbjuden" vid infarten. Jarla trafikskola har tillåtelse av markägaren. Det blir ett jävla liv om man åker in där medans de är där. Träffade en sjukt otrevlig körskollärare som pustade och frustade mycket innan han kunde lugna sig och förklara läget som var lite svårt att gissa sig till. Annars väldigt bra område för sena kvällar och helger då körskolan inte verkar vara på plats.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag glömde skriva det när du frågade första gången, parkeringen vid Scaniarinken finns det gula pluppar utmärkta. Vet inte om det är manöver eller högfart. Körskolorna har konor där fastlåsta så det borde finnas bra med utmärkning för att övningsköra.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Tänkte se om det finns lite nya platser? Någon som varit på solvalla i år och vet om man fortfarande kan övningsköra där helger? :)
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tänkte se om det finns lite nya platser? Någon som varit på solvalla i år och vet om man fortfarande kan övningsköra där helger? :)
På Älvsjö parkering är det nu två lågfarts banor utmålade, avspärrat för bilar. Dock inte bästa förhållanden för högfarten. Har inte sett några nya platser utan mer att platser försvinner mer och mer.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
På Älvsjö parkering är det nu två lågfarts banor utmålade, avspärrat för bilar. Dock inte bästa förhållanden för högfarten. Har inte sett några nya platser utan mer att platser försvinner mer och mer.

Tack, var där i helgen. Funkade definitivt för gångart. Högfarts går dock tyvärr inte där, banan är för liten.
 

CpTiger

Ny medlem
Gick med
11 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1190
Tack, var där i helgen. Funkade definitivt för gångart. Högfarts går dock tyvärr inte där, banan är för liten.

@sthlm88 Hittade du några fler ställen själv eller är de som nämns i tråden de mest lämpliga? Framförallt högfarts tänker jag på...
Tacksam för info =)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
@sthlm88 Hittade du några fler ställen själv eller är de som nämns i tråden de mest lämpliga? Framförallt högfarts tänker jag på...
Tacksam för info =)

I barkarby finns ett bra ställe, bakom ikea typ. Utöver det bara kört älvsjömässan och hellasgården! :)
 

Mohed

Ny medlem
Gick med
19 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha mt-07
Kan man bara åka och öva på trafikverkets område för förarprov borta vid gillinge eller tullinge när det är obemannat? Alternativ skjälva gillinge mc området?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kan man bara åka och öva på trafikverkets område för förarprov borta vid gillinge eller tullinge när det är obemannat? Alternativ skjälva gillinge mc området?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Det har jag svårt att tro. I Gillinge är det sannolikt bommat in till banan när de har stängt. De bedriver kommersiell verksamhet på banan och lär knappast tillåta folk in på banan oavsett tidpunkt på dygnet.
 

Josh

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2019
Ort
Sollentuna
Hoj
2015 Ducati scrambler
Hej, var i Barkarby finns den? Det är så ombyggt och avstängt överallt så det är svårt att hitta in där
 

Kossling

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2021
Hoj
2017, Kawasaki Z650
Väcker liv i denna våren 2021 till ära!
Ska övningsköra med tjejen och letar efter plats som är tillräckligt stor för att sätta upp egna koner så nära Solna som möjligt.

Färdiga markeringar är inget krav men så klart ett plus!
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Väcker liv i denna våren 2021 till ära!
Ska övningsköra med tjejen och letar efter plats som är tillräckligt stor för att sätta upp egna koner så nära Solna som möjligt.

Färdiga markeringar är inget krav men så klart ett plus!
Precis vid Bromma flygplats har du ju banan där Bromma MC kör sina lektioner (Linta gårdsväg 25). Det är i princip olåst (bom som man enkelt kan köra runt), så du kan ju öva kväll+söndag utan problem. Markerade banor och oftast är även konerna kvar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Som Erik skriver så är parkeringen mittemot vid Scaniarinken helt OK med utsatta markeringar, även om något luddiga efter regn och snö. Här har jag själv övat med min handledare förra året, både låg och högfart. Du får ha egna koner med dig att ställa upp över markeringarna.

Sedan hade jag en liten avsides lågfartsbana nere vid marinan här i Alby där jag övade själv med min tjej som 'coach', när jag inte övade med handledaren.
 

SlipperyHamster

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2020
Ort
Vällingby
Hoj
2004 Yamaha FZ6-S
Letar själv efter något bra ställe att öva på bromsningar.
Gärna där man kan kontrollerat komma upp i 70km/h.
Tänkte kolla in barkarby flygfält vid tillfälle.
Någon som har andra tips?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Här tillbringade jag några timmar för bromsövningar med sonen inför hans A-uppkörning. Gott om utrymme att komma upp i vilken hastighet du vill, och bra sikt åt båda håll om du som instruktör står mitt i raksträckan, om det skulle komma någon bil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top