Övningskörningshoj för en total nybörjare.

Anton_95

Ny medlem
Gick med
15 May 2016
Ort
Mullsjö
Hoj
Ingen för tillfället
Hej! Går i tankarna om att ta ett A2 kort nästa sommar. Jag har aldrig suttit på något med motor och två hjul mer än som passagerare så hade jag hade tänkt att köpa en billig hoj som jag kan öva på som man inte behöver vara rädd att lägga ner, den behöver inte vara besiktad eller skattad då jag eventuellt kommer ha tillgång till ett inhägnat område.
Då jag har bil körkort så är tanken att jag bara ska lära mig grunderna och lära mig manövrera hojen och sen köra resten på skola.
Jag har kikat lite snabbt på blocket och såg att det fanns en hel hög med 80 talare på blocket under 10k. Hittade till exempel en yamaha xs400 för 8k som var i gott skick och kör klar.
Min fråga är då hur bra är en veteran hoj som nybörjar plattform?vad finns det för andra alternativ till hoj?
 

Rasmus91

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSX750R, KTM 690 smc
Budget? Annars är det väl bara att man vänjer sig vid koppla, växla, bromsa, reglagen osv. Vilket inte ta så lång tid :tummenupp Det duger de flesta hojar för.

Tjejen fick testa min 690 för par veckor sen, samma visa där. Aldrig kört tidigare. Gick rätt fort tills hon kunde komma iväg själv, växla osv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
BMWs F650-serie lämpar sig bra till nybörjare och är bland de mest prisvärda hojarna med bra ABS.
Jag skulle aldrig rekommendera en hoj utan ABS till en nybörjare nu när det faktiskt finns tillgängligt för rimliga pengar.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag köpte min '84:a (suzukin), tog körkort och tutade runt i 4000 mil på 3 år och hade det hur bra och kul som helst. Och billigt. Och lättmekat. Kanonhoj!

Edit: kanske ska försöka svara på din fråga också...
På en nyare hoj kan du räkna med kraftigare bromsar, bredare däck, möjligen styvare chassi, kraftigare fjädring, hårdare sadel, digitala mätare, abs, insprutning ist f förgasare.
Men annars fungerar de ju precis likadant. Öva principerna för krypkörning, konbana etc går precis lika bra.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Om du tittar på gammelhojar så är Hondas CB modeller bra nybörjarhojar, de är som stora moppar. Enkla att hantera och neutral körställning och borde kosta peanuts nu för tiden.
De flesta körskolor när jag tog kortet hade antingen dessa eller BMW

Titta på en CB400, en sån gjorde jag min uppkörning på.
32kW så du ligger nära gränsen :hojraket

Edit:
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_cb400_n_66612077.htm
Så, åk nu och titta!
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Undvik i störtsta möjliga mån Niklas / CB400 hojarna och dess liknande konkurrenter.Annars är det lätt för att man tappar hojintresset totalt.För övrigt så är det lååångt till nästa sommar när nuvarande knappt kommit igång så om du inte ändrat tankar tills dess så syns vi kanske på vägarna.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Dubbla gärna budget om det går. Du kommer vilja ha en annan hoj sen ändå och potentialen för strul ökar exponentiellt ju äldre bågarna blir. För att inte tala om känsla i bromsar, fjädring, vikt och liknande när de fungerar felfritt. Det är milsvid skillnad på 1982 och 1992, o.s.v.
 

Anton_95

Ny medlem
Gick med
15 May 2016
Ort
Mullsjö
Hoj
Ingen för tillfället
Tack alla för snabbt svar. Vet att det är långt till nästa sommar men försöker planera så mycket jag bara kan så jag har en plan och vet vilken ände jag ska börja i. Veteran hoj får det bli då som övnings hoj.
Tanke var att bara ta kortet och sen så får hoj köpet bli när ekonomin tillåter det. Så därför tänkte jag en billig hoj som möjligt när man ska övningsköra och sen så kan man sälja iväg hojen när man är färdig med kortet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som alltid händer mig när jag köper hoj är att det blir något helt annat än vad jag planerat för mer pengar än jag tänkt. Men inte blivit besviken hittills iaf.
Lillebror köpte sig en cbr600f2 att övningsköra med, och just det här exemplaret är felregistrerat som havandes 37 kw original så även om det kanske inte är helt okej så är det iaf möjligt att strypa och köra på a2. Han skulle ta a däremot så det var aldrig något att fundera på.
Mer intressant är väl att hojen kostade 10000 och sedan jag tog över den som pendlarhoj så har jag bytt och renoverat halva hojen, vilket är ganska väntat för hojar i den prisklassen.
Nu ska jag bara byta koppling och skruva dit lite el så kommer den vara klar, men då har jag köpt delar för åtskilliga tusen till, så rent ekonomiskt hade det varit bättre att vara köpa en hoj för 20000 och få en bättre hoj till att börja med.
 

johanmalmo

Ny medlem
Gick med
3 May 2017
Ort
Vellinge
Hoj
1900, Har, ingen
Hej alla sporthojare!

Helt ny på detta med MC, trots att önskan har funnits läääänge :)

Ska börja läsa igenomalla trådar här för jag anser att det finns svar på de flesta av mina frågor angående bra hojar att börja med, priser etc. Eller skulle man kanske börja med att boka in sig på körskolan? Jaja, ser fram emot en massa bra läsning i alla fall :)
 

johanmalmo

Ny medlem
Gick med
3 May 2017
Ort
Vellinge
Hoj
1900, Har, ingen
Om du tittar på gammelhojar så är Hondas CB modeller bra nybörjarhojar, de är som stora moppar. Enkla att hantera och neutral körställning och borde kosta peanuts nu för tiden.
De flesta körskolor när jag tog kortet hade antingen dessa eller BMW

Titta på en CB400, en sån gjorde jag min uppkörning på.
32kW så du ligger nära gränsen :hojraket

Edit:
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_cb400_n_66612077.htm
Så, åk nu och titta!

Det låter ju som en ganska cool hoj också. Ska börja titta runt, bl. a. på denna modellen då :) bra tips, tack.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köp en gammal xj 900, de var körskolehojar i evighet av en anledning.

Bör inte kosta över 10, går hur långt som helst.

Enda du bör kolla efter är rost på undersidan av tanken ute i sidan, resten brukar vara odödligt på dem.

Framfjädringen var inte ens bra då de var nya, men kan du så köp en 84 eller nyare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är väl lite som att köra moppe? ;)

Att köra mc är som att köra moped lika mycket som det är som att köra moped som att cykla. De har säkert gemensamt, men är olika.
Men ja, skriv in dig på en körskola och börja boka! Nu på en gång!
 

Irmeli

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Eliminator ZL 600
Eller skulle man kanske börja med att boka in sig på körskolan? Jaja, ser fram emot en massa bra läsning i alla fall :)
Jag gjorde allt i fel ordning: Köpte en MC först (pojkvännen fick provköra) och skaffade mig all nödvändig utrustning. Först därefter skrev jag in mig. Första gången på en MC NÅGONSIN var på körskolan en månad senare.

Min första reflektion: Körskolans BMW F700GS ger mig så jäkla mycket gratis. "Gör som du vill så fixar jag resten!" typ. Min egen MC (Kawasaki ZL600), som jag körde för första gången först nyligen, är desto svårare att ha att göra med. Skulle rentav vilja kalla den "svårkörd".

Fördelen med det är å andra sidan att allt annat jag kör efter Kawan kommer att vara piece of cake, haha.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Har man tänkt att ta kortet på skola skulle jag vänta med att köpa hoj tills efter man tatt kortet. Om inte annat har man då en bättre bild över hur skoj man tycker det är och kan anpassa budget efter det.

Med andra ord, det är mycket lättare att rättfärdiga mer pengar på hoj när man väl har kortet i handen ;) Det är ju då det roliga börjar på allvar.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Lyfter en gammal tråd.
Frun har funderingar på att kunna börja övningsköra med mig. Jag funderar på en lättkörd hoj och tänker mig då kanske 500cc +/-100cc.
En XJ600 Diversion....är det en bra nybörjarhoj?
Tänker mig en hoj på 10 till 20 tusen som man inte behöver vara så noga med så får man kliva upp i prisklass sen om hon tycker det är kul och kanske klurat ut vilken typ av hojåkare hon är.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är urtypen för en billig, bra och lättkörd hoj som är alldeles utmärkt för det ändamålet.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top