Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Oooh, snyggt! Jag hade en likadan 2012. Ett tips jag kan ge är att inte försöka mixtra med annan ljuddämpare, den låter inte riktigt klokt med mindre dämpning.

Jag gillade verkligen min, riktigt mysig att brumma runt på. Till och med min fru tog en långrunda på flera timmar runt stan.

Kul att höra !
Nä den ska få förbli i originalskick

Har dock ett bekymmer med den nu, den har ingen gnista , ska gå igenom elsystemet när jag har tid och se om det är nåt med dödarswitchen , spolen eller nån jordfel.

Han jag köpte den av hade kört den och ställt bort den innan vintern för 5-6år sedan och sen när han skulle starta på våren fanns det inget gnista , så förhoppningsvis ska det inte vara CDI-boxen i alla fall .
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Du får leta reda på en så att vi kan starta TW-klubb

Hittade en i Tyskland men den var moddad för korvkiosken.:va

$_20.jpg



Jag vill ha en mysmoppe med lagom sitthöjd för att fisa runt på små stigar. Min TTR är på tok för hög för mig i skogen.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hittade en i Tyskland men den var moddad för korvkiosken.:va

$_20.jpg



Jag vill ha en mysmoppe med lagom sitthöjd för att fisa runt på små stigar. Min TTR är på tok för hög för mig i skogen.

Ajdå, den var inte ombyggd till det bättre.

Min är en -87 och är importerad till Sverige -90 , jag vet inte om dom såldes i Sverige under dom årtalen .
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Det var kontakten till stödet som trilskades, nu startar den efter att förgasaren blivit rengjord också
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lite sugen på en YSS till min XT600 -98. Thailändsk dämpare. Runt 3000 på ebay. Någon som testat?
s-l400.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Efter en vecka då jag blivit fullkomligt nedring och fullproppmejlad kom köparen idag, lastade upp hojen och tog med hem.

aa Säljesanonsen.png

Har aldrig varit med om nåt liknande intresse för en hoj som denna - bortåt femton mejl och ett tjugotal kul telefonsnack med olika TT-intressenter. Handpenningen satt på kontot ca fyra timmar efter annonsinföringen. Naturligtvis måste jag satt ut hojen alldeles för billigt, men ändå kul med sån uppståndelse!

Men varför sälja efter att ha hittat ett sånt fynd som jag var så glad över? :va
https://www.sporthoj.com/forum/show...cykel-tråden&p=6378308&viewfull=1#post6378308
Det beror enbart på att jag hittat en annan TT som till skillnad från den första var LV-reggad. Då kan man undra vad det spelar mig för roll, som ändå bara har hojarna står på finhyllan? :va
Nej, det har väl kanske ingen betydelse, men nu är faktiskt alla mina hojar reggade för gata - t.o.m. IT 125:an som jag sprang över för nån månad sen - och det känns bara så helrätt! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hittade dessa videos om en XT600K från 1988

Snyggt XT-snickeri!

Bra klipp, det går att rädda många pengar bara man törs försöka! Men troligtvis var väl killen mer än bara hemmapulare?


Jag återkommer ofta till den här videon för jag önskar att jag också kunde trolla fram nyskick på gammelhojar:
https://www.youtube.com/watch?v=W3cyxgrQNn8

Var får de tag på alla nya grejor??


Jag och checkster har haft lite pm-snack om den här annonsen (kan ingen köpa den här otroliga hojen?):
https://www.blocket.se/vi/84790033.htm

...och jag skulle visa min för blinkersjämförelse:
Mina hojar aug 2016 (77) - kopia.JPG
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Haha, nu syns det tydligt: Den stänkan måste bort! Hur gammal var han du köpte hojen av? :hihi Men du har iaf tur som har den vita modellen, till den finns ofta NOS-plast att köpa.

Min röda hoj har ett svagt veck över stänkan där plasten blivit lite ljusare - irriterande! Jag kollat efter en röd stänka sen jag köpte hojen, men inte hittat nån. Och det ska vara Yamaha-röd, Honda-röd är för tomatig.

5bb4c4328c739bd16162d2b34b8d20c6.jpg
488244f299ac4c5fa2879493fb6d9ad0.jpg


Nu är det annan stänka monterad
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är det annan stänka monterad

Snyyggt, det blev en annan hoj. Nu ser den kompetent ut!:tummenupp

Har du gjort några satsningar på grus med den, eller är det isigt på skogsvägarna hos dig än?
 
Last edited:

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Snyygt, det blev en annan hoj. Nu ser den kompetent ut!:tummenupp

Har du gjort några satsningar på grus med den, eller är det isigt på skogsvägarna hos dig än?

Nä inte än, det är antingen is på skogsvägarna eller så är det lervälling
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä inte än, det är antingen is på skogsvägarna eller så är det lervälling

Ah, trist. Det är segt den där väntan på att det ska stabilisera sig och bli ett perfekt torrt underlag.
Drömmen är en fin, slät nysladdad grusväg där XT:n rår med att hänga ut t.o.m. på 5:an. Jämför med en frasig manchestermönstrad backe i fjällen, mums! :tungan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilken olja kör ni era klenoder på och varför?

Själv har jag alltid kört de gamla spisarna på delsyntet. Varför? För att det ska va delsyntet! Varför? Ingen aning. :fyllisar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bara det bästa är fint nog.
Biltema helsyntet :D

Varför...Pris och för att helsyntet så vet du vad du får.
Lite mera seriöst så har jag kört Biltemas helsyntet i de flesta typer av hojar utan problem. Allt från turbohojar till XT:s. Dels för att jag tenderar att byta olja oftare än intervallerna. Enda hojen, sista åren som fått annat var V-Stromen då jag testade en annan viskositet än Biltema hade.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bara det bästa är fint nog.
Biltema helsyntet :D

Varför...Pris och för att helsyntet så vet du vad du får.
Lite mera seriöst så har jag kört Biltemas helsyntet i de flesta typer av hojar utan problem. Allt från turbohojar till XT:s. Dels för att jag tenderar att byta olja oftare än intervallerna. Enda hojen, sista åren som fått annat var V-Stromen då jag testade en annan viskositet än Biltema hade.

Ja det funkar såklart med både hel och del. Men jag har fått för mig att det ska va delsyntet i luftkylt, kan det ha med min Bike-marinerade uppväxt att göra? :dummer
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Biltema delsyntet i XTn och TTRen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top