Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Var och köpte mig en XT550 nu i början av året, en -82 med bara 1700mil.

Visst sitter det fel framskärm på den, eller fanns dom med denna framskärm original ?

Har beställt en ny vit standardskärm som sitter i nederkant på gaffelkronan istället, tycker det ser bättre ut då den kommer upp lite från hjulet.

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var och köpte mig en XT550 nu i början av året, en -82 med bara 1700mil.

Visst sitter det fel framskärm på den, eller fanns dom med denna framskärm original ?

Har beställt en ny vit standardskärm som sitter i nederkant på gaffelkronan istället, tycker det ser bättre ut då den kommer upp lite från hjulet.

Gratulerar till en fin hoj! :tummenupp

Bara 1700 mil, den måste va riktigt fin! Du får lägga upp fler bilder när du kan. Självklart ska XT:n ha hög framstänka - mycket snyggare! Annars ser det alldeles för gubbigt ut.

XT 550 tycker jag är en kanonhoj som funkar till allt, inom rimliga gränser. Lite väl tung för trial och lite väl klen för dragracing.
550:n var min första tunga hoj efter DT:n och jämfört med den upplevde jag motorn ångmaskinsstark när det skulle sladdas grus. Utan att begripa bättre använde jag den till allt; helgtripper med tält, expeditioner på ortens endurospår, sportkörning på den lokala fortåkarslingan och allt utan en tanke på att den enbart skulle va gjord för grus.

Det som var mindre bra var bromsarna. Yamaha borde nog ha kostat på en skiva fram, även om ingen annan offroad hade det då.
Ljuddämparna både på den jag hade då, och den jag har nu, hade rostat upp helt inuti men som tur är tillverkas ännu exakta kopior på orginalet. Och oljesvettningarna som kryper ut mellan topp och ventilkåpa är också samma på de båda jag ägt. Ser tråkigt ut på en i övrigt ren och snygg hoj, hittar du en lösning på det får du gärna meddela det.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Gratulerar till en fin hoj! :tummenupp

Bara 1700 mil, den måste va riktigt fin! Du får lägga upp fler bilder när du kan. Självklart ska XT:n ha hög framstänka - mycket snyggare! Annars ser det alldeles för gubbigt ut.

XT 550 tycker jag är en kanonhoj som funkar till allt, inom rimliga gränser. Lite väl tung för trial och lite väl klen för dragracing.
550:n var min första tunga hoj efter DT:n och jämfört med den upplevde jag motorn ångmaskinsstark när det skulle sladdas grus. Utan att begripa bättre använde jag den till allt; helgtripper med tält, expeditioner på ortens endurospår, sportkörning på den lokala fortåkarslingan och allt utan en tanke på att den enbart skulle va gjord för grus.

Det som var mindre bra var bromsarna. Yamaha borde nog ha kostat på en skiva fram, även om ingen annan offroad hade det då.
Ljuddämparna både på den jag hade då, och den jag har nu, hade rostat upp helt inuti men som tur är tillverkas ännu exakta kopior på orginalet. Och oljesvettningarna som kryper ut mellan topp och ventilkåpa är också samma på de båda jag ägt. Ser tråkigt ut på en i övrigt ren och snygg hoj, hittar du en lösning på det får du gärna meddela det.

Intressant läsning !
Ja den är riktigt fin, tror att karln som ägt den sedan -83 har kört 95% landsväg med den.
Har beställt en ny framskärm till den, bilder kommer när den är monterad.
Det är samma med avgassystemet på denna med, rätt så rostigt, men mest ytrost dock, så kanske klarar sig några år till med en blästring och lite värmetålig färg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Intressant läsning !
Ja den är riktigt fin, tror att karln som ägt den sedan -83 har kört 95% landsväg med den.
Har beställt en ny framskärm till den, bilder kommer när den är monterad.
Det är samma med avgassystemet på denna med, rätt så rostigt, men mest ytrost dock, så kanske klarar sig några år till med en blästring och lite värmetålig färg.

Härligt, det skulle ju va drömmen att hitta en så oförstörd gammal finhoj! Och att det varit samma ägare i 35 år betyder ju oftast att det varit struktur i service-schemat.

Ang ljuddämparen är det lite gambling att blästra, väggarna kan ju vara lövtunna och mer eller mindre försvinna om man blåser på. Men det är bara att chansa. På den 550:n jag hade IRL lossnade en bit stor som en handflata under en omkörning, konstigt nog med endast en måttlig ljudökning. :va

Inväntar bilder på din hoj! :)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Härligt, det skulle ju va drömmen att hitta en så oförstörd gammal finhoj! Och att det varit samma ägare i 35 år betyder ju oftast att det varit struktur i service-schemat.

Ang ljuddämparen är det lite gambling att blästra, väggarna kan ju vara lövtunna och mer eller mindre försvinna om man blåser på. Men det är bara att chansa. På den 550:n jag hade IRL lossnade en bit stor som en handflata under en omkörning, konstigt nog med endast en måttlig ljudökning. :va

Inväntar bilder på din hoj! :)

18eaabcabe412f673f20f775a98affa3.jpg
c1f823491d57d828cf601280486b27c7.jpg


Här kommer två bilder, har dock inte fått tag i ny framskärm än och dom är lite mörka, är ju inte många timmar dagsljus häruppe så här års



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här kommer två bilder, har dock inte fått tag i ny framskärm än och dom är lite mörka, är ju inte många timmar dagsljus häruppe så här års

Haha, nu syns det tydligt: Den stänkan måste bort! Hur gammal var han du köpte hojen av? :hihi Men du har iaf tur som har den vita modellen, till den finns ofta NOS-plast att köpa.

Min röda hoj har ett svagt veck över stänkan där plasten blivit lite ljusare - irriterande! Jag kollat efter en röd stänka sen jag köpte hojen, men inte hittat nån. Och det ska vara Yamaha-röd, Honda-röd är för tomatig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min röda hoj har ett svagt veck över stänkan där plasten blivit lite ljusare - irriterande! Jag kollat efter en röd stänka sen jag köpte hojen, men inte hittat nån. Och det ska vara Yamaha-röd, Honda-röd är för tomatig.

Kan det funka med varmluftspicka på det ljusa på skärmen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som han sa det finns massor av sätt. Såg ett annat klipp där en kille började våtslipa på 320 och via 600 och 1200 avslutade med 2000-papper. Sedan polering. Rakblad och 220-papper ger ju en massa repor.

Det funkar fint på bilars stötfångare och sådant med värmepickan direkt. Men då är det väl mest oxid.

Din skärm har väl vikt sig så plasten har sträckt sig och blivit ljus? Jag tänkte att du kunde testa lite försiktigt. Kanske på undersidan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som han sa det finns massor av sätt. Såg ett annat klipp där en kille började våtslipa på 320 och via 600 och 1200 avslutade med 2000-papper. Sedan polering. Rakblad och 220-papper ger ju en massa repor.

Det funkar fint på bilars stötfångare och sådant med värmepickan direkt. Men då är det väl mest oxid.

Din skärm har väl vikt sig så plasten har sträckt sig och blivit ljus? Jag tänkte att du kunde testa lite försiktigt. Kanske på undersidan.

Precis, skärmen har ett "vik-veck." Och just det, man kanske skulle våga på undersidan - fiffigt! Annars får jag leta upp nåt i likn plast (glasspaket?) och testa på.
Det är ju lite nervöst iom att det är den enda skärm jag har.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du kan få köpa dem och få hojen på köpet :D
Den är alltid till salu för rätt pris.
Sen är ju mitt pris ett vårpris som börjar på en 2:a, men det gör ju bara att jag får behålla hojen ett år till.
:banana
Har faktiskt inte satt ut den på annons i år och kommer nog inte göra det heller.
Men visst springer någon förbi med för mycket pengar på fickan eller ett roligt byte så vem vet.

Den har körts väldigt lite och faktiskt inte strulat.
Ja, förutom tjuvstopp på besiktningen. Men det var faktiskt inte jag som fick tjuvstopp! Det var besiktningsmannen som fick det under provkörningen. Sen skulle han kicka igång den utan stöd och höll på och välta :jisses
Sen så stod jag och kickade i typ 10-15 minuter utan lyckas, då den hunnit bli sur.
Fast den gick igenom besiktningen utan anmärkning :D
:va

View attachment 444198

Så nu är beslutet taget, alltså? :(

https://www.blocket.se/ystad/John_Deere__XT600__SuperMotard_83894120.htm?ca=11&w=3
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beslut och beslut :tungan
Om den säljs eller inte får tiden utvisa.
Skall saker säljas skall det göras under våren.
Största skälet till att den går ut på annons är att jag kör för lite med den.
Skaffade ju en VT750S förra året och den rullade därmed mest. Förvisso lite den med, men XT:n rullade typ 5-8 korta turer och en till besiktningen.
Det är liksom inte försvarbart att bara låta den stå.
Nu är det ju ingen kostnad att låta den göra det, men det är ju inte därför man har hoj.

Nu är suget stort efter något mera ökenräceraktigt igen.
Alltså en Tenere/africa/GS med kort sadel skulle sitta fint :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Beslut och beslut :tungan
Om den säljs eller inte får tiden utvisa.
Skall saker säljas skall det göras under våren.
Största skälet till att den går ut på annons är att jag kör för lite med den.
Skaffade ju en VT750S förra året och den rullade därmed mest. Förvisso lite den med, men XT:n rullade typ 5-8 korta turer och en till besiktningen.
Det är liksom inte försvarbart att bara låta den stå.
Nu är det ju ingen kostnad att låta den göra det, men det är ju inte därför man har hoj.

Nu är suget stort efter något mera ökenräceraktigt igen.
Alltså en Tenere/africa/GS med kort sadel skulle sitta fint :D

Ja det går ju inte att försvara upplåst golvyta i garaget om du kör så lite. Om det blir en Tenere, vilkeen tänker du då på? Och apropå African Twin, såg du lågmilar-650:n på blocket härom dan? Grymt fin, kommer förstås inte ihåg hur långt den gått men priset på 38.000 (var det väl) indikerar hur fin den var.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Köpte en ny hoj igår , inte en XT dock , men TW200 hade ingen egen tråd så jag tyckte den kunde passa in här med

347c4391c1f57d4fb38a9a607578add9.jpg

a1a65340068be9b99ff51c0298d1da34.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köpte en ny hoj igår , inte en XT dock , men TW200 hade ingen egen tråd så jag tyckte den kunde passa in här med

347c4391c1f57d4fb38a9a607578add9.jpg

a1a65340068be9b99ff51c0298d1da34.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Oooh, snyggt! Jag hade en likadan 2012. Ett tips jag kan ge är att inte försöka mixtra med annan ljuddämpare, den låter inte riktigt klokt med mindre dämpning.

Jag gillade verkligen min, riktigt mysig att brumma runt på. Till och med min fru tog en långrunda på flera timmar runt stan.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top