Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just det, 1300km var det ju. Nja, den har nog gått 130 mil efter renoveringen. Så antingen har de haft tur och hittat en spretans mätare, eller så har de trollat tillbaka räkneverket till noll vid renoveringen.

Hursomhelst är hojen riktigt läcker, tycker att det är den Dakar-replika som Yamaha lyckades bäst med. Skulle gärna vilja ha en på finhyllan. :kär
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, kollade faktiskt på just den på Mobile idag. Har inte surfat på Mobile på typ 6 månader och såg den idag tänkandes "det verkar som om det gamla Dakarstuket börjar få en revival även när det gäller andra hojar än BMW i Tyskland"

Ja de gamla Dakarhojarna från 80-talet är väl värda en plats i Hall of fame, allihop. :tummenupp

När jag kollade på bilderna från mobile.de fick jag se att det står "558" på cylinderfoten, men 600:an har ju 595cc?!
XT 600 Ténéré 558cc.jpg

Innebär det detta att första generationens Tenere har 550-motorn, som var på 558cc? :va Inte så konstigt kanske, då Teneren började säljas 1983, när 550:n fortfarande fanns kvar.

Enligt MCS har den iofs 595cc:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xt600z_te 83.htm
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har förvisso XT:n ute till salu just nu, men har inte haft några vettiga köpare på den ännu. Så det blir nog att jag behåller den, vilket faktiskt passar mig bra
:banana
(Kommer någon och ger mig pengar eller ett roligt byte så får vi se hur jag gör :tungan )

Så fippla med förgasarna gjordes. Får se om pillandet med flottören gav nått sen. Har inte hunnit provköra ännu. De är ju sådär lagom "enkla" att komma åt
:brinnerup

Enklare däremot var att hinka i en ny koppling. Började fundera om det var en del av det jag känt att den tappat ork/drivning. Skulle kunna varit kopplingen som slirat lite på max belastning.
Nåväl, en ny inhandlades och sattes i. Inte hunnit provköra där heller ännu.

Tyckte det var lika bra att byta både skivor, lameller och fjädrar när jag ändå höll på.
XT600SH_1.jpg
XT600SH_3.jpg

Fjädrarna är lite hårdare än tidigare. Viss skillnad i höjd :D
XT600SH_2.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja de gamla Dakarhojarna från 80-talet är väl värda en plats i Hall of fame, allihop. :tummenupp

När jag kollade på bilderna från mobile.de fick jag se att det står "558" på cylinderfoten, men 600:an har ju 595cc?!

Innebär det detta att första generationens Tenere har 550-motorn, som var på 558cc? :va Inte så konstigt kanske, då Teneren började säljas 1983, när 550:n fortfarande fanns kvar.

Enligt MCS har den iofs 595cc:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_xt600z_te 83.htm

Det där var konstigt, isf gäller det -83 för -84 har iaf 595 ccm.20170612_151131_resized.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min -89:a har 595 cc


På tal om annat så passade jag på att svetsa ihop ett nytt stöd till bettan.
Den står ju med motardfälgarna på och med original (?) stödet blir den lite lätt upprätt när stödet brukas. Motarddäcken är ju mindre än original och stödet blir därmed för långt.
Så ett nytt stöd behövdes. Inte något mästerverk, men det håller och ser ok ut :D
Stöd.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Min -89:a har 595 cc


På tal om annat så passade jag på att svetsa ihop ett nytt stöd till bettan.
Den står ju med motardfälgarna på och med original (?) stödet blir den lite lätt upprätt när stödet brukas. Motarddäcken är ju mindre än original och stödet blir därmed för långt.
Så ett nytt stöd behövdes. Inte något mästerverk, men det håller och ser ok ut :D
Det där blev ju helt okej, originalet ser ju rätt hemmasmitt ut om man jämför med t, ex R1ans smidda alustöd :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Någon som har en hasplåt till XT600E till salu?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som har en hasplåt till XT600E till salu?

Kanske ett långskott, men till 2KF passar TTR-plåten. Eller "passar" kanske är rättare sagt, då jag tror det krävdes ett nytt borrhål eller likn enkel modd.
Det jag vill säga är att jag tror det går att byta plåt sinsemellan alla hojar som har "vår" motor. :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kanske ett långskott, men till 2KF passar TTR-plåten. Eller "passar" kanske är rättare sagt, då jag tror det krävdes ett nytt borrhål eller likn enkel modd.
Det jag vill säga är att jag tror det går att byta plåt sinsemellan alla hojar som har "vår" motor. :)
Åhå, ska undersökas. Tack!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Men... Hasplåt på en E - ska det bli skogskörning den mest asfalt-orienterade XT:n?

Jepp : -). Och vi får väl säga den "näst mest" asfaltsorenterade XT, med 660n på första plats. Hade en sån tidigare, och den gick myyycket utanför asfalten innan ramen sprack efter ca 8000 mil :). Kolla länken i min signatur för mer info.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jepp : -). Och vi får väl säga den "näst mest" asfaltsorenterade XT, med 660n på första plats. Hade en sån tidigare, och den gick myyycket utanför asfalten innan ramen sprack efter ca 8000 mil :). Kolla länken i min signatur för mer info.

Ah, du har rätt. :)
Och jodå, har läst om dina bravader med 660:n, mycket underhållande! :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ah, du har rätt. :)
Och jodå, har läst om dina bravader med 660:n, mycket underhållande! :tummenupp

Och sen har jag en liten baktanke gällande inskolningen av nästa generation också (och även jobbpendling) :)...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nytillskottet. Visst är den fin :D?

23847170_10215273698825555_9130194047265840823_o.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jepp.
EDIT: eller nja, en bra bit till upp. I Hudik-trakten.

Jaha Hudik kanske det var.

Har du varit ute och känt nåt på XT:n, så du vågar dig på en jämförelse med 660:n? Det skiljer väl sådär 25kg, borde ge utrymme för lite mer vågade itag, menar jag.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har bara kört den några hundra meter fram och tillbaka på gatan där jag vinterförvarar den, vid hemkomst i söndags. Kunde inte provköra den i Hudik när jag köpte den, pga isgata/snö. Känns dock betydligt nättare än 660:n, vid ett första intryck. Men inte i närheten av TTR:en. Ska ut och klämma lite på den i helgen igen.

Sen var min gamla 660 rejält moddad, med utbytt fjädring både fram och bak. Så jämförelse gentemot en standard 660 blir lite orättvis...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har bara kört den några hundra meter fram och tillbaka på gatan där jag vinterförvarar den, vid hemkomst i söndags. Kunde inte provköra den i Hudik när jag köpte den, pga isgata/snö. Känns dock betydligt nättare än 660:n, vid ett första intryck. Men inte i närheten av TTR:en. Ska ut och klämma lite på den i helgen igen.

Sen var min gamla 660 rejält moddad, med utbytt fjädring både fram och bak. Så jämförelse gentemot en standard 660 blir lite orättvis...

Ser fram mot ett uttömmande test!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ny fråga: är det någon som sitter på en reparationshandbok-pdf till XT600E?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top