Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet de fan om jag löste problemet....
Bromsade ju motorstopp på hojen tidigare idag. (Finns tråd i film/bild-forumet)
Efter det stoppet var den återigen omöjlig att starta.
Nu hade jag kört den varm, hade nästan full tank och tänkte stanna vid garaget och göra några startförsök.
Nu blev det göra startförsök vid ett vägarbete istället. :3freak
Givetvis gick det inte. Den vägrade starta hur jag än gjorde.

-CDI är ny och ok.
-Tanken har inte vakuum då jag öppnade tanklocket under försöken.
-Testade att ha bränslekranen i reserv, vanlig och till och med off läge utan skillnad.
-Testade att ha choken ute helt, halvvägs eller inte ute alls utan skillnad.
-Jag vet att ventilinställningarna är ok

Så.... vad f*n är felet?
Vad gör att den inte vill starta när den är varm?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg denna på nätet och måste medge att de tidiga Tenerena med kort sadel är riktigt coola.
Hade ju varit perfekt som en city-beater som man kan bomba grusväg med.
:yoparty
gallery_3792_537_1049351.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Såg denna på nätet och måste medge att de tidiga Tenerena med kort sadel är riktigt coola.
Hade ju varit perfekt som en city-beater som man kan bomba grusväg med.
:yoparty
View attachment 432363

Visst, Tenererna är ju så brutal-råa, särskilt den du har på bilden med 30-liters tank. Såg en röd-vit i Tyskland (tror jag) som var ärrad och bucklig. Den såg ut att ha legat länge vid fronten och nu återvänt med sina skador, hotfull!

Ozzian har ju en röd-vit som han tog bilder och la ut i den här tråden:
https://www.sporthoj.com/forum/show...-med-sina-ex&p=6144245&viewfull=1#post6144245
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inte än.
Kan väl säga som så att jag har tagit på mig lite för mycket för tillfället.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Inte än.
Kan väl säga som så att jag har tagit på mig lite för mycket för tillfället.

Okej, ta det lilla lugna i sommar och bombardera oss med bilder senare!
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en TTR600 2001...

Har du kört nån annan offroad/enduro-light som du kan jämföra TTR:en med? Vet inte var på skalan den hamnar, jämfört med t.ex. XR 600-650 och KTM 690. Och vilken lägger du längst sladdar med på grusväg, TTR:en eller ditt ex XT 660:n? :tungan
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har du kört nån annan offroad/enduro-light som du kan jämföra TTR:en med? Vet inte var på skalan den hamnar, jämfört med t.ex. XR 600-650 och KTM 690. Och vilken lägger du längst sladdar med på grusväg, TTR:en eller ditt ex XT 660:n? :tungan

Det där med sladdarna är nog hugget som stucket. Men vet definitivt vilken jag har roligast på utanför asfalten, och vilken som är mitt självklara val för ändamålet. Dvs. Mellan dom två hojmodellerna :).

Edit: har inte kört XR650 eller 690:n. Dom har man nog ännu roligare på ;-)...
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det där med sladdarna är nog hugget som stucket. Men vet definitivt vilken jag har roligast på utanför asfalten, och vilken som är mitt självklara val för ändamålet. Dvs. Mellan dom två hojmodellerna :).

Edit: har inte kört XR650 eller 690:n. Dom har man nog ännu roligare på ;-)...

Haha ja, då funkar 660:n att sladda grus med så länge det är väg alltså. Men annars förstår jag dig, en 180-kilosklump kan aldrig bli lika smidig som en 130(?)-kilos. När jag köpte min 660 så såg den en halv gång större ut än mina äldre, luftkylda XT. Där skiljer ju bara 30 kilo, men skillnaden i storlek var märkbar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte att vi kan fortsätta snacka TTR här, i tråden för denna mysiga, lite småsömniga motor.

Skulle absolut kunnat vara - men varför satte man då på en liten crosstank om 10 liter, när konkurrenterna lämnar 15-18-20 liter?
Men, egentligen spelar originaltanken ingen roll - nomalt sett så väljer man den tillbehörstank man känner för: Acerbis, Safari, Clarke.
...om det nu bara fanns något att köpa.
Tyvärr så lämnade denna Belgardabyggda uddamodell aldrig den europeiska marknaden - och därför är man låst till standard 10 liters tank, kompletterad med kanske Acerbis häcktank om 6 liter om man inte spyr på att köra med packbox där bak.
Man är alltså därigenom också låst till just det som säljaren nämner: "korta turer hemmavid"
"Vildmarken" är bara att glömma, såvida man inte planerar en envägsresa a' la "In to the Wild"...

DR, KLR, XR, LC4 - till varenda konkurrent finns det tanklösningar om 20, 25 eller 30 liter.
Tro mig - skall.man "utforska vildmarken" så behövs det. Tyvärr även för allting över "korta turer hemmavid" i pumplagens Sverige.



10 hästar till från fabrik hjälper föga när nan redan ligger 10 häst efter den sämsta konkurrenten, och 20 efter den bästa...
Dessutom ligger den gamla luftkylda 600an märkligt långt fram ramen, och att stoppa dit en tyngre, vattenkyld maskin i den positionen skapar en bastard utan dess like.





Jag hade också älskat min. Jag vill ha en. Det går att vålda dit tankar från andra hojar, svetsa om styrstoppen så inte gaffeln slår sönder gökungetanken - men jag vill ha en för att den är... nej, inte en "milstolpe" utan snarare ett rundningsmärke, en anakronism, en döende dinosaurie redan när den presenterades.
Det var den luftkylda 600ans sista suck, det var kick only när de flesta andra satsade på elstart, det är grymt påkostade fjädringskomponenter - hoprafsade från olika leverantörer och kräver massor av tålamod för att paras ihop, och framför allt var det gammgaffel när alla andra hoppade jämfota över USD.

Men det var aldrig någon "tävlingsmotorcykel" och det i annonsen föreslagna priset är groteskt högt.

Ang etta med "en liten crosstank" och "konkurrenternas 15-18-20 liter", vilka tänker du på då? De närmaste hojarna jag kommer på är XR 600 och 650, som rymmer 10.5 resp. 9.5 liter (600: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xr600r 98.htm och 650: http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xr650r 02.htm). 650n får ju tyvärr skrattretande kort aktionsradie när man utnyttjar all kul effekt motorn ger.

På helgerna förr var vi ofta ute 5-10 grabbar och sladdade grus och en kille på XR 650 fick en dag tanka två ggr, medan jag med min XT 2kf aldrig behövde tanka. Anledningen till att jag nämner detta är förstås att TTR:en har "samma" motor som 2kf:n.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Motorn i de här hojarna tråden gäller har ju förutom borrning, funnits orörd sedan XT 550 kom 1982 ända till TTR:en lades ned 2005. Men är det verkligen inget som har ändrats? Vet att TT 600 -83 hade annan beläggning i cylindern och andra kolvringar än XT:n, men är det allt? Nån som har koll?

Det är ju rätt fantastiskt om "samma" motor använts i över tjugi år!
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hej jag behöver lite hjälp för att hitta ett begagnat bakre bromsok till YAMAHA XT 600 2KF -1988 och undrar om ni har några tips på var jag kan hitta!!!:)

Jag har faktiskt sökt på ebay och google utan resultat:3freak


Tjena!

Jag ryckte igång en tråd som innefattar alla XT/TT med samma luftkylda snurra i hopp om lite bättre flöde än i den här tråden: https://www.sporthoj.com/forum/show...T-XT-E-XT-Ténéré-TT-TT-E-och-TTR-TTR-E-tråden

Som svar på din fråga så kolla de svenska mc-skrotarna, har för mig det finns en tråd här nånstans med lista på alla skrotar.
På närmare håll finns vår egen Yami som bygger om alla offroad han ser med Yamahamärket på tanken! Kolla med honom, har själv köpt delar där.
Yamis trådar:
https://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8864611

Länken nedan funkar inte :3freak
[url skrev:
https://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8864611[/url]
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Länken nedan funkar inte :3freak

Ah, nu förstår jag. Det var länken till den här tråden, men den har du hittat redan.

Det är väl bara att inse; tyvärr är vi inte jättemånga på SH som gillar hojarna med denna luftkylda, nästintill oförstörbara motor. Undrar fortfarande över den där tråden med mc-skrotarna...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I väntan på intressanta inlägg här i tråden, kan jag väl lägga upp några bilder på mina XT:s så länge.

600 2KF -90:
Mina hojar aug 2016 (33).JPG

600 43F -85:
Mina hojar aug 2016 (34).JPG

550 5Y3 -82:
Mina hojar aug 2016 (35).JPG



Eg. fel motor för den här tråden, men 500:an blev rätt fin efter light-renoveringen:
5 sept -16 (11).JPG5 sept -16 (13).JPG

Å då får väl DT:n va med den också:
Mina hojar aug 2016 (30) - kopia.JPG
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top