Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den har inte rullat långt i min ägo egentligen. 1 tur till Finland, lite små turer annars.

Hur skulle du beskriva komforten över längre turer som den till Finland? Behövs det en supertanker-GS ADV så fort man lämnar hemkommunen?

Min längsta resa på min dåvarande 2kf, bestod i en fyrtiomila-tripp till västkusten. Under de 4.30h som det tog, kom jag inte att tänka på något bekvämare än där jag nu satt. Körställningen är rymlig och inte kan man klaga över fartvind i de dryga hundra km/h det handlar om. Men vibrationer då? Nej, snarare pulser! :)




Just det!
Såg den här annonsen igår:
Skärmbild (14).jpg
https://www.blocket.se/vasterbotten/Fin_Yamaha_TT350_67723167.htm?sa=1
Det känns nästan lite synd att jag koncentrerat mig på enbart Yamahas 600:eek:r när TT 350:n dök upp... Inte ens trycket på sadeln är bortnött och t.o.m. orginalblinkersarna sitter kvar, otroligt!


Dessutom fanns en IT 250 -81 med hyfsat utseende, mums! Tyvärr såld på två dar.
Yamaha IT 250.jpg
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men istf att sälja, är den för långt ifrån att bygga tillbaks till offroad-18/21" igen? Tänkte om det kunde kännas lite "nytt" igen?
Annars kanske du kan intyga att XT är den pålitliga slitvarg (förutom cdi-boxen då) den blivit omskriven som?
Jag har ju fälgarna och däcken stående i garaget och det tar ju max 30 min, i långsamt tempo, att byta tillbaka.
Men då är den inte lika cool längre ju :tungan
Kan hända att det sker när jag känner för variation.

XT:n är ju som en Volvo B20, den är inte snabbast, bäst eller mest kraftfull, men den knallar och går tills någon slår ihjäl den. Vilket är mera än man kan säga om vissa äldre österrikiska märken.

Hur skulle du beskriva komforten över längre turer som den till Finland? Behövs det en supertanker-GS ADV så fort man lämnar hemkommunen?
Den är förvånansvärt bekväm för hojtypen faktiskt. Vi pratar ändå stor enstånka här.
Reflekterade över detta för någon dag sen när jag hade kört runt en stund. Den KTM motard jag körde för något år sen var en plåga i jämförelse. Där fick man stå upp för att få tillbaka känseln efter en stund. XT:n kan jag sitta längre tider utan större bekymmer.
Men jämför jag den med V-Stromen jag har så klarar den sig inte lika bra. V-Stromen är en touringmaskin som kan köra 50 mil i ett svep och man kan kliva av lika pigg som när man startade. Det kommer man aldrig göra på en XT600.
Däremot är XT600:an bättre än KTM/Husqvarna/Husaberg och liknande modeller.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Passade förresten på att väga min.
Det har ju alltid debatterats vad de egentligen väger.
Så min, med motardfälgar, full tank och alla vätskor samt batteri, väger: 160 kg :yoparty
Med off-road fälgarna lär det vara mindre då dessa är lättare.

Det är fan inte fy skam. Vore intressant att se vad en XT med elstart väger. Dessa skall ju vara xx kilo tyngre sägs det.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Var inte helt fel med en tråd av det här slaget. :tummenupp
Fick tips om den av Laidback, annars hade jag nog inte sett
den än på ett tag. Har en hel del annat jag pysslar
med just nu så forumen blir inte lika flitigt besökta.

Har tappat räkningen på hur många XT/TT jag haft, förra året
blev lite extremt med 12 hojköp. Nackdelen är att jag inte
behåller dem så länge så jag hinner testa dem ordentligt.

Lite skämmigt kanske men har ingen körbar XT/TT idag kvar.
Har 5 nedplockade hojar och några ramar med papper om man räknar
in custom TTn i detta. 3 av dem samlas det delar till då de skall renoveras
och den siste repareras och säljas.

Egentligen bara en jag testat igenom grundligt på alla underlag
och det var en 2KF som jag hade byggtråd på. Gissar att den är
bland de bättre med sin längre fjädringsväg, i alla fall på
traktorvägar och grus.

Jo och så har jag tidigare köpt en CDI box av Nya Zeländaren Wayne Gum.
Inga problem där med leverans eller annat strul. Funkade klockrent
utan att koppla om några tåtar.

Sen har jag vägt en TT600 motor, drygt 41 kg.
Skall väga en vanlig XT och en XTE senare så återkommer med info.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den är förvånansvärt bekväm för hojtypen faktiskt. Vi pratar ändå stor enstånka här.
Reflekterade över detta för någon dag sen när jag hade kört runt en stund. Den KTM motard jag körde för något år sen var en plåga i jämförelse. Där fick man stå upp för att få tillbaka känseln efter en stund. XT:n kan jag sitta längre tider utan större bekymmer.
Men jämför jag den med V-Stromen jag har så klarar den sig inte lika bra. V-Stromen är en touringmaskin som kan köra 50 mil i ett svep och man kan kliva av lika pigg som när man startade. Det kommer man aldrig göra på en XT600.
Däremot är XT600:an bättre än KTM/Husqvarna/Husaberg och liknande modeller.

Nu har jag aldrig kört nån KTM, men kan bara tänka mig hur den smala, stenhårda sadeln känns parat med vibrationer i överflöd.
Provade en XR 650 en dag när vi var ute och sladdade och bara den kändes ju "två våningar upp" och jättehård jmf med 2kf:en jag kom från. Tror dock att man vant mig efter nån timmes körning. Men en KTM, däremot...

En Transalp 650 är det överlägset bekvämaste jag kört öht, kan tänka mig att den är åt din V-Strom till även om den är ännu mer åt touring-hållet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tröttnade på bakdelen på min.
Åkte förbi ClasOhlson och köppte deras minsta Pelicanväsk-kopia.
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000
8906654908446.jpg

Bultade fast den och flyttade baklampan lite. Såg till att den fästes lite högre upp vid sadeln. Linjerna blev helt fel annars.
Blev riktigt bra :yoparty

XT_Väska_1.jpgXT_Väska_2.jpg
XT_Väska_5.jpg

Sen krängde jag på off-road däcken. De är lite för mycket off-road egentligen (framdäcket är ju ett crossdäck) och jag funderar på att byta ut dem till något lite mera asfalt/grus inriktat nästa säsong.
XT_Väska_3.jpgXT_Väska_4.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tröttnade på bakdelen på min.
Åkte förbi ClasOhlson och köppte deras minsta Pelicanväsk-kopia.
http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000
View attachment 432213

Bultade fast den och flyttade baklampan lite. Såg till att den fästes lite högre upp vid sadeln. Linjerna blev helt fel annars.
Blev riktigt bra :yoparty



Sen krängde jag på off-road däcken. De är lite för mycket off-road egentligen (framdäcket är ju ett crossdäck) och jag funderar på att byta ut dem till något lite mera asfalt/grus inriktat nästa säsong.

Det där va inte dumt, mycket kreativt! Det hade nog inte stört linjerna med mellanmodellen heller. :)
Har du funderat ut nåt att låsa med?



Den här brukar jag sitta och glo på ibland, även om de missat XT 550n:
https://www.youtube.com/watch?v=V_B-k1cf-Ws

...och den här:
https://www.youtube.com/watch?v=W3cyxgrQNn8

...och den också:
https://www.youtube.com/watch?v=QIfDe1AalEg

Lite kul, även om man vet hur filmen slutar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det där va inte dumt, mycket kreativt! Det hade nog inte stört linjerna med mellanmodellen heller. :)
Har du funderat ut nåt att låsa med?
Mellanmodellen hade varit för stor. Det hade blivit en topbox då.
Jag ville bara ha en liten förvaring för typ lås, handskar och så.
Låset blir ett litet hederligt hänglås :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mellanmodellen hade varit för stor. Det hade blivit en topbox då.
Jag ville bara ha en liten förvaring för typ lås, handskar och så.
Låset blir ett litet hederligt hänglås :D

Ja, den är ju perfekt för det lilla bagaget. Mycket innovativt! :tummenupp



Som liten valp var jag en sån där unge som norpade varenda broschyr jag såg. Kul såhär 35 år senare när jag scannat in alla Yamaha-broschyrer för att ha dem lätt åtkomliga.
Alltså Wiseguy, jag har XT 600E också, men tyvärr tror jag framsidan för stor. Sköna färger... :zpy
XT 600E 2.jpgXT 600E 3.jpg
XT 600E 4.jpg
 
Last edited:

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Haha, underbar reklambroshyr.
Hade lätt kunnat åka runt på en rosa nu. Den skulle skrika 80-tal så högt så det gjorde ont :D

Huu!:zpy
Tyckte verkligen folk att det var tufft med dom färgerna då?

Jag är född 1980 och minns inte så mycket av det, mopeden man hade som femtonåring var en 1990 Honda Mt5, Röd, och vad jag minns så var det nog bara yamaha DT50 som hade moped i tuggummifärger.

/A
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, underbar reklambroshyr.
Hade lätt kunnat åka runt på en rosa nu. Den skulle skrika 80-tal så högt så det gjorde ont :D

Javisst, så jäkla retropoppig eller hur?! :hihi

Huu!:zpy
Tyckte verkligen folk att det var tufft med dom färgerna då?

Jag är född 1980 och minns inte så mycket av det, mopeden man hade som femtonåring var en 1990 Honda Mt5, Röd, och vad jag minns så var det nog bara yamaha DT50 som hade moped i tuggummifärger.

/A

Såhär såg världen ut när 90-talet stod för dörren, pastellfärger i en smaklös blandning. Avskyvärt när man ser på det idag!
Och nog var det mest Yamaha som trillade i pastellhinken, kan annars bara minnas ZXR-loggan på min -93 som var rosa. Rosa - på en stenhård superbike?! :va
Yamaha-YZF750R-1.jpg kawasaki zxr 750 1993.jpg

Men var tid har ju sin stil, det var t.ex. inte så länge sen spolingar i tjugiårs-åldern gick runt med brallorna hängande under arslet. Skitballt tyckte dom givetvis då, men vad tycker de idag? Eller ännu hellre - vad tycker de om trettio år?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha, underbar reklambroshyr.
Hade lätt kunnat åka runt på en rosa nu. Den skulle skrika 80-tal så högt så det gjorde ont :D

Men vänta nu... Du har ju för tusan en 2KF och ingen E! Ber om ursäkt, här är 2KFn:

XT 600 6.jpgXT 600 7.jpg
XT 600 8.jpg
Får fortfarande inte in broschyrens förstasida på 12.3mb, är det nån gräns vid 10 mb?


Vi har ännu inte gått in i pastellåldern här, bra mycket snyggare och mer stilrent.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Klart läsvärt :tummenupp

Igår så djävlades min med att vara svårtstartad igen.
Hittills har den kickat igång på första eller andra kicken varje gång sen jag bytte CDI:n
Samma sak igår när jag stannande lite här och var under utflykten. Några kickar och den gick igång.
Men sen när jag tankade fullt så inte fan ville den gå igång igen. :huvet
Stod och kickade i 5 min tills musklerna i benet inte orkade.
Började klura och tänkte det måste ha nått med bensinen att göra denna gång..... Öppnade tanklocket och kickade en stund till. Sen gick den till sist igång igen.

Så nu funderar jag om det denna gång berodde på vacum eller nått dylikt i tanken...? :va
Osäker hur tankluftningen ser ut på dessa. Det går ju inga extra slangar från tanken undertill. Det är ju bara armaturen till bensinledningen som sitter där under...?
Brukar det sitta en tankluftning i locket på dessa eller hur fungerar det där?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klart läsvärt :tummenupp

Igår så djävlades min med att vara svårtstartad igen.
Hittills har den kickat igång på första eller andra kicken varje gång sen jag bytte CDI:n
Samma sak igår när jag stannande lite här och var under utflykten. Några kickar och den gick igång.
Men sen när jag tankade fullt så inte fan ville den gå igång igen. :huvet
Stod och kickade i 5 min tills musklerna i benet inte orkade.
Började klura och tänkte det måste ha nått med bensinen att göra denna gång..... Öppnade tanklocket och kickade en stund till. Sen gick den till sist igång igen.

Så nu funderar jag om det denna gång berodde på vacum eller nått dylikt i tanken...? :va
Osäker hur tankluftningen ser ut på dessa. Det går ju inga extra slangar från tanken undertill. Det är ju bara armaturen till bensinledningen som sitter där under...?
Brukar det sitta en tankluftning i locket på dessa eller hur fungerar det där?

Det verkar ju konstigt om det skulle bero på luftningen, jag menar om det plötsligt uppstår sådär bara? När jag lackade tanken på en hoj så var den så ett tag efteråt, innan jag ledde om slangarna. Men om din bara blev så utan att du gjort nåt verkar ju konstigt... :va
Såhär ser locket ut på min 2kf:
XT 600 (1).JPG


Och apropå tankar så har jag en Acerbis till 2kf som verkar helt oanvänd. Köpte den beggad och vet inte vad jag skulle ha den till, har inte ens provmonterat den... Dumt.

Och apropå kicka så har jag för att jag nästan kunde kicka igång min XT 550 (som jag hade irl för 25 år sen) sittande, kan det stämma?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det uppstod bara när jag tankat.
Sen vid garaget så gick den igång igen vid första kicken. Lät den stå en stund och försökte igen sen och även då gick den igång på första. Hojen var lika varm då som vid tankstoppet.
Så just nu bara när jag har nyfylld full tank.

Efter lagom googlande så hittade jag typ ett inlägg på hela internet om tankluftning på XT600 (det finns säkert flera någonstans). Där stod det nått om att tankluftningen sitter i tanklocket, vilket jag gissade på också.
Får öppna upp och kolla lite på det. Dels är ju tanklocket utbytt dels är allt ganska gammalt. Kan ju ha börjat täppa igen.

Teorin i huvudet är i alla fall att ifall att med halv tank så finns det ganska mycket luft i tanken och gravitationen ser till att soppan rinner ned i fuggarna. Är det bara halvt igensatt tankluftning i locket så kommer rörelsen på hojen när den körs och soppans skvalpande att se till att det aldrig blir ett fullt vakuum.
När tanken är full däremot så är det ju bara soppa i den och då orkar den inte suga ur soppan pga. vakuum.
:va
Det låter väldigt luddigt i mitt huvud....
Men får öppna upp tanklocket och kolla imorgon eller nästa gång jag tankar fullt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och apropå tankar så har jag en Acerbis till 2kf som verkar helt oanvänd. Köpte den beggad och vet inte vad jag skulle ha den till, har inte ens provmonterat den... Dumt.

Och apropå kicka så har jag för att jag nästan kunde kicka igång min XT 550 (som jag hade irl för 25 år sen) sittande, kan det stämma?
Du får klura ut något för den där tanken :tungan

Sittande kan jag nog inte kicka igång min. Men får man bara motorn i rätt läge så går den igång på första.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det uppstod bara när jag tankat.
Sen vid garaget så gick den igång igen vid första kicken. Lät den stå en stund och försökte igen sen och även då gick den igång på första. Hojen var lika varm då som vid tankstoppet.
Så just nu bara när jag har nyfylld full tank.

Efter lagom googlande så hittade jag typ ett inlägg på hela internet om tankluftning på XT600 (det finns säkert flera någonstans). Där stod det nått om att tankluftningen sitter i tanklocket, vilket jag gissade på också.
Får öppna upp och kolla lite på det. Dels är ju tanklocket utbytt dels är allt ganska gammalt. Kan ju ha börjat täppa igen.

Teorin i huvudet är i alla fall att ifall att med halv tank så finns det ganska mycket luft i tanken och gravitationen ser till att soppan rinner ned i fuggarna. Är det bara halvt igensatt tankluftning i locket så kommer rörelsen på hojen när den körs och soppans skvalpande att se till att det aldrig blir ett fullt vakuum.
När tanken är full däremot så är det ju bara soppa i den och då orkar den inte suga ur soppan pga. vakuum.
:va
Det låter väldigt luddigt i mitt huvud....
Men får öppna upp tanklocket och kolla imorgon eller nästa gång jag tankar fullt.

Din teori låter helt rimlig, det var ungefär så jag tänkte mig problemet när min tank dummade sig. Men vad har du för tanklock nu, inte orginal gissar jag? Du kan ju chansa på att det är locket som är boven, och antingen köpa ett "orginal" från Kina: http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-XT...105484?hash=item33b4d3b54c:g:5BsAAOxyu4dRsLp7

Eller bara prova det billigaste smäck med luftning du hittar: tanklock.jpg

Du får klura ut något för den där tanken :tungan

Sittande kan jag nog inte kicka igång min. Men får man bara motorn i rätt läge så går den igång på första.

Haha, att jag nämnde tanken var en förtäckt säljannons. Juh! :hihi

Okej, jag kanske har drömt att jag fick igång 550n sittande, det var ju några år sen...

Men att jag fick hålla igen för att inte slå över när jag drog iväg på ettan från start, är det också drömmar? Isåfall håller jag nog på att bli som de där gamla BSA-gubbarna som kom fram när man tankade och drog till med "Du ska se att nog fan gick det en bit över 200 minsann. Å då ska du veta att på den tiden fanns det bara grusvägar!"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Din teori låter helt rimlig, det var ungefär så jag tänkte mig problemet när min tank dummade sig. Men vad har du för tanklock nu, inte orginal gissar jag?........
......
Haha, att jag nämnde tanken var en förtäckt säljannons. Juh! :hihi
Tror tanklocket är från Wemoto. Är ju några år sen jag köpte det.
Nåväl, jag plockade isär det och det finns 2 små hål med kulventiler som skall ge luft via diverse kammare i locket. Ena var väldigt trög och fungerade nog inte. Den andra täppte när det blev undertryck i tanken :va
Det såg klart komplicerat ut.... Så jag borrade ett 1,5 mm stort hål in i en av kammarna. Så nu är det inte vakuum där längre :crash
Det kommer inte att orsaka något egentligt bensinspill heller om jag vurpar. Det rinner inte ut mycket ur ett 1,5 mm stort hål som dessutom bara fyller en kammaren i tanklocket och sen skall rinna ut genom sidorna till tanklocket även om man vänder upp och ned på tanken.

Acerbictank är coolt, men jag har ingen nytta av den. Har inte tilräckligt med kolfiberfolie att täcka den med och formen är på snudd omöjlig att ens göra det.
Så pass på den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror tanklocket är från Wemoto. Är ju några år sen jag köpte det.
Nåväl, jag plockade isär det och det finns 2 små hål med kulventiler som skall ge luft via diverse kammare i locket. Ena var väldigt trög och fungerade nog inte. Den andra täppte när det blev undertryck i tanken :va
Det såg klart komplicerat ut.... Så jag borrade ett 1,5 mm stort hål in i en av kammarna. Så nu är det inte vakuum där längre :crash
Det kommer inte att orsaka något egentligt bensinspill heller om jag vurpar. Det rinner inte ut mycket ur ett 1,5 mm stort hål som dessutom bara fyller en kammaren i tanklocket och sen skall rinna ut genom sidorna till tanklocket även om man vänder upp och ned på tanken.

Acerbictank är coolt, men jag har ingen nytta av den. Har inte tilräckligt med kolfiberfolie att täcka den med och formen är på snudd omöjlig att ens göra det.
Så pass på den.

Två Smartness by Wiseguy-lösningar på mindre än en vecka. Du borde starta uppfinnarfirma och bli rik! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top