Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Biltema delsyntet i XTn och TTRen.

Missade ditt inlägg... Men då fortsätter jag nog med del som jag gjort hittills.



Ny fråga:
Har köpt Pirelli MT 16 Garacross till mina reliker (IT 125-250 och TT:n), mest för att jag tycker mönstret är så snyggt! Kommer se hyfsat enhetligt ut när de står ihop med IT 465:an som fick ett set Army Special. Visst, MT16 har ett öppnare mönster, men båda har klackarna i raka rader.

mc. 4 Army Special.jpgmc. 6 Pirelli MT 16 Garacross.jpg

Men, vad passar MT16 till för körning, är det kanske ett crossdäck? Vad är det för däck jag köpt - är det snyggt men odugligt?? :va
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ingen aning vad det passar för :tungan. Mitt däcksval till TTRen är enkelt - alltid MT21 fram, och det grövsta som råkar vara billigast för tillfället på Däckonline till bakhjulet. Ofta Mitas C02. Eller Mefo Stonmaster, bara för det har ett så coolt namn :banana
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Fast i dag köpte jag ett Metzler Tourance, för XTn ska rulla till och i Norge om ett par dagar.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Ingen här som sitter på en rasad XTe eller ram inkl regbevis till en TTe?

//Panos
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ingen aning vad det passar för :tungan. Mitt däcksval till TTRen är enkelt - alltid MT21 fram, och det grövsta som råkar vara billigast för tillfället på Däckonline till bakhjulet. Ofta Mitas C02. Eller Mefo Stonmaster, bara för det har ett så coolt namn :banana

Fast i dag köpte jag ett Metzler Tourance, för XTn ska rulla till och i Norge om ett par dagar.

Ursäkta för att jag missat dina svar. Även om du inte citerade så borde jag nog ha tittat till tråden efter svar, sorry...


Men hur var det i Norge och hur var däcken? Och hur funkade XT:n på långresa - "aldrig mer" eller "ska snart iväg igen"?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ursäkta för att jag missat dina svar. Även om du inte citerade så borde jag nog ha tittat till tråden efter svar, sorry...


Men hur var det i Norge och hur var däcken? Och hur funkade XT:n på långresa - "aldrig mer" eller "ska snart iväg igen"?

Däcken var ok helt ok. Har kört dom förut på andra hojar. Blev två Norgeresormi år. En i juni till Lyseboten, och en i augusti. Blev bort till gamla Strynvägen, sen ut till atlantkusten och följde den norrut en bit. Och så lite trollstig och annat skoj.

Fast jag körde GS800. Var sonen som fick ratta XTn :D. Vilket fungerade utmärkt. Inga problem alls egentligen, och hygglig komfort. Allt beror på vad man är van vid. Fast en vecka efter hemkomsten körde han upp för obegränsat, och skaffade en Suzuki DL650 V-Strom. Så det blir den som får åka till Norge nästa år.

Här finns lite bilder från resorna:
https://www.sporthoj.com/forum/show...ärt-besväret&p=6426919&viewfull=1#post6426919

https://www.sporthoj.com/forum/show...r-från-Norge&p=6432294&viewfull=1#post6432294
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Däcken var ok helt ok. Har kört dom förut på andra hojar. Blev två Norgeresormi år. En i juni till Lyseboten, och en i augusti. Blev bort till gamla Strynvägen, sen ut till atlantkusten och följde den norrut en bit. Och så lite trollstig och annat skoj.

Fast jag körde GS800. Var sonen som fick ratta XTn :D. Vilket fungerade utmärkt. Inga problem alls egentligen, och hygglig komfort. Allt beror på vad man är van vid. Fast en vecka efter hemkomsten körde han upp för obegränsat, och skaffade en Suzuki DL650 V-Strom. Så det blir den som får åka till Norge nästa år.

Här finns lite bilder från resorna:
https://www.sporthoj.com/forum/show...ärt-besväret&p=6426919&viewfull=1#post6426919

https://www.sporthoj.com/forum/show...r-från-Norge&p=6432294&viewfull=1#post6432294

Fina bilder! Men synd att ni hade tråkigt väder.

Du kan såklart jämföra komforten mellan 600:an och 660:n, kan vi få ett utlåtande?

Jag själv tyckte min 2kf var riktigt bekväm vid den enda helgturen jag kom iväg på, ca 80-90 mil. Tyckte inte det fanns nånting att gnälla på - så länge man inte är inställd på snittfarter på 190 bakom en kåpa.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Fina bilder! Men synd att ni hade tråkigt väder.

Du kan såklart jämföra komforten mellan 600:an och 660:n, kan vi få ett utlåtande?

Jag själv tyckte min 2kf var riktigt bekväm vid den enda helgturen jag kom iväg på, ca 80-90 mil. Tyckte inte det fanns nånting att gnälla på - så länge man inte är inställd på snittfarter på 190 bakom en kåpa.

Vill nog påstå att det är milsvid skillnad i komfort mellan 660n och 600an. Både gällande chassi, motorgång bekväm marschfart mm. Men min 660var iofs ganska moddad. Hade progressiva fjädrar från Wilbers fram, och en fullt ställbar Wilbers bakdämpare. Samt sänkta fotpinnar, rejält höjt styre och 50mm höjd sadel (som blev ganska saggig med tiden, fast bekväm). Och dubbla uppsättningar hjul. En uppsättning med gatdäck, och en uppsättning med offroadddäck. Och sista åren ett 18"-hjul bak för offroadkörningen. Så jämförelsen blir lite orättvis...

Edit: och LeoVince bak, vilket enl. uppgift skulle ge en viktbesparing på 7 kg. Fast absolut största skillnaden gjorde bytet av gaffelfjädrarna fram, och byte av bakdämparen. Som natt och dag före och efter. Och just det; pakethållare, centralstöd och motorbågar slängde jag också på. Och hasplåt.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vill nog påstå att det är milsvid skillnad i komfort mellan 660n och 600an. Både gällande chassi, motorgång bekväm marschfart mm. Men min 660var iofs ganska moddad. Hade progressiva fjädrar från Wilbers fram, och en fullt ställbar Wilbers bakdämpare. Samt sänkta fotpinnar, rejält höjt styre och 50mm höjd sadel (som blev ganska saggig med tiden, fast bekväm). Och dubbla uppsättningar hjul. En uppsättning med gatdäck, och en uppsättning med offroadddäck. Och sista åren ett 18"-hjul bak för offroadkörningen. Så jämförelsen blir lite orättvis...

Edit: och LeoVince bak, vilket enl. uppgift skulle ge en viktbesparing på 7 kg. Fast absolut största skillnaden gjorde bytet av gaffelfjädrarna fram, och byte av bakdämparen. Som natt och dag före och efter. Och just det; pakethållare, centralstöd och motorbågar slängde jag också på. Och hasplåt.

Ursäkta sent svar igen! :Bugar

Det låter som du hade gjort den till din perfekta 660! Men att det är sån skillnad, finns det ingenting som 600:an var bättre på? XT 600 har såklart ca 20 kilos fördel, men om du gav 600:ans fjädring samma omtanke så kanske de blivit mer jämspelta?

Om du får gissa hejvilt, tror du det skiljer mycket mellan din 600 och en 43f eller en 2kf? De har ju nån cm längre slaglängd (255/235 f/b), eller är det skitsamma när man har sunkig orginalfjädring? :va
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ursäkta sent svar igen! :Bugar

Det låter som du hade gjort den till din perfekta 660! Men att det är sån skillnad, finns det ingenting som 600:an var bättre på? XT 600 har såklart ca 20 kilos fördel, men om du gav 600:ans fjädring samma omtanke så kanske de blivit mer jämspelta?

Om du får gissa hejvilt, tror du det skiljer mycket mellan din 600 och en 43f eller en 2kf? De har ju nån cm längre slaglängd (255/235 f/b), eller är det skitsamma när man har sunkig orginalfjädring? :va

Min 600 är nu i princip original, men ska få en YSS-bakdämpare till våren, så får vi se hur den känns sen :).

Men den perfekta 660:n byggde Gnutten här på forumet. Kraftigt lättad. Men han har inte kvar den längre.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här måste ju ändå vara den nästan perfekta XT:n eller...?
Kort, kompakt och stor tank.
(Enda gången en hoj har för mycket bensin är när den brinner /känt djungelordspråk)
Skulle älska att ha en sån som slit/släng-hoj.
Perfekt att köra till jobbet, skogen, grusvägen, staden, osv.
Fast i rusningstrafiken på E4:an. Inga problem, bara gena över åkern invid.

Stubby.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min 600 är nu i princip original, men ska få en YSS-bakdämpare till våren, så får vi se hur den känns sen :).

Men den perfekta 660:n byggde Gnutten här på forumet. Kraftigt lättad. Men han har inte kvar den längre.

Nåja, vi får se hur orginal den är efter 8000 mil som på 660:n! Kan tänka mig att det ofta låter "Undrar om..." och "Man kanske skulle..." följt av ett par snabba klick på Köp nu-knappen för nya delar! :hihi
Men kör hårt och kom ihåg att rapportera.

Det här måste ju ändå vara den nästan perfekta XT:n eller...?
Kort, kompakt och stor tank.
(Enda gången en hoj har för mycket bensin är när den brinner /känt djungelordspråk)
Skulle älska att ha en sån som slit/släng-hoj.
Perfekt att köra till jobbet, skogen, grusvägen, staden, osv.
Fast i rusningstrafiken på E4:an. Inga problem, bara gena över åkern invid.

Den där ser ju så jäkla hård ut att den automatiskt skrämmer mottrafikanterna att lämna tio meters lucka!
Vi får väl hoppas att Ozzian lämnar en kommentar, han har ju en och jag är riktigt avis! :kär
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det här måste ju ändå vara den nästan perfekta XT:n eller...?
Kort, kompakt och stor tank.
(Enda gången en hoj har för mycket bensin är när den brinner /känt djungelordspråk)
Skulle älska att ha en sån som slit/släng-hoj.
Perfekt att köra till jobbet, skogen, grusvägen, staden, osv.
Fast i rusningstrafiken på E4:an. Inga problem, bara gena över åkern invid.

View attachment 451523

Man får vibbar av den bästa tiden i livet när man körde crossmoppe med boysen och levde rövare! :kär :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Självklart säljs inte orginalfluff till "fågelpinnen" till våra grushojar längre, så var kan jag hitta sån där snygg slät, svart rörisolering som ser ut som på min DT?

040.JPG


Och sån moralpredikan som på klibban hade var och varannan hoj hade på 80-talet. Ungefär som "Spola kröken"-märkena som folk satt överallt. Ni minns väl? :)
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Självklart säljs inte orginalfluff till "fågelpinnen" till våra grushojar längre, så var kan jag hitta sån där snygg slät, svart rörisolering som ser ut som på min DT?

View attachment 451532


Och sån moralpredikan som på klibban hade var och varannan hoj hade på 80-talet. Ungefär som "Spola kröken"-märkena som folk satt överallt. Ni minns väl? :)

Om det inte måste vara original så kan kanske detta funka?

https://www.ebay.com/itm/PRO-Handle...hash=item5b50c724e4:m:mCAI_16oQejYmEbSiWo5nyg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Jovisst de ser seriösa ut, men jag tycker inte blått passar så bra på mina mestadels röd-vita cyklar. Har försökt att hitta en som antingen är röd eller svart, men inte hittat nån snygg.
Den här har inte kommit hem än och den köpte jag bara för att den var billig:

https://www.ebay.com/itm/Universal-...var=541883023536&_trksid=p2057872.m2749.l2648

Tänkte prova att ta bort det blå och så dra fast med buntband, så får jag se om det blir snyggt. Vill nog helst ha nån typ av rörisolering som på DT:n, lite diskret sådär.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Hej! Har kört sporthoj i alla år förutom de fem senaste då jag kört bmw f800gs. Den var dock alldeles för dyr och fin för min smak. Nu vill jag ha något oförstörbart som funkar till såväl pendling som jorden runt, asfalt som grus och traktorstigar. Billig och enkel att skruva med och med långa serviceintervaller.

Några bekanta har xt660r men jag tycker att xt600e är tuffare. Har dock inte provkört någon. Är det stora skillnader på årsmodellerna av respektive cykel eller är det skick som avgör?

Verkar som att det är lättare/ billigare att hitta delar till xt600 eller har jag fel?

MVH Linus
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då man tillbaka i XT-träsket då.
Fast denna gång med elstart :D
En tidig XTZ660 Tenere.
Klurade lite vilken tråd jag borde skriva i. Denna eller XT660 X/R-tråden, men eftersom XTZ660 inte har något egentligen gemensamt med efterföljaren XT660 så skriver jag här.

Vad jag förstått så är XTZ660 en lite udda fågel med vätskekylning och 5-ventils topp.
Den har väl mera gemensamt med quaden Raptor 660 än med XT660-Serien.
Förutom vevaxeln då, som är lättare i Raptorn.
Nåväl...

Min är nyligen omlackad och faktiskt väldigt bra gjort i riktig 2-komp.
XTZ660_0.jpg

Tänkte först att jag lackerar den blå under vintern och drar på lite dekaler på den. Lite så här:
XTZ660_1.jpg


Fast nu vet jag inte riktigt. Den nuvarande lacken är bättre än vad jag skulle kunna åstadkomma själv hemma och att förstöra den känns synd. Så jag får nog spela med den istället och kanske bara ha på dekaler av något slag.
:va
Den röda bikinin blir nog dock svart. Samma sak med sadeln. Den får nog någon annan kulör framöver.
Men först skall det köras tills säsongen är över.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Första lite bättre provturen gjord då :banana

Den känns ganska mycket som min gamla XT600. Lite tyngre iofs, men det är den ju också. Eller ja, den är ju rejält mycket tyngre, men det maskeras väl ändå.
Motorn ger ungefär samma knuff. Den vibrerar lite på lågvarv, men sen jämnar den ut sig. Inget man stör sig på egentligen.
Bromsarna bak är helt ok.
Bromsarna fram är dåliga. Förvisso var handtaget lätt böjt på min så det förtar lite av känslan, men de var dåliga annars med. Det var de original på min XT600 också. Tills jag bytte till en radiell Brembo bromspump. Då var bromsarna fram ok.
Får se om jag gör något sådant på denna. Byta handtag finns i alla fall med på listan. Skall dock kolla om jag inte har något redan liggandes hemma.

Tempmätaren verkade inte funka :va
Det finns kylarvätska, slangarna blir varma, kylaren blir varm, pumpen snurrar när man lyssnar med stetoskop (alla hobbymekaniker bör ha stetoskop :fakta).
Mätaren rör på sig ett hack precis när man vrider på elen, men sen är den still.
Kollade var givaren satt och den verkar sitta högst upp på påfyllningsröret. Typ uppe vid styret/under tanken.
Det är väl lite luft där vid givaren gissar jag på. Annars bör det vara givaren i sig.
Får kolla det när den svalnat.

Men första intryck överlag.... Det är en bra hoj och den är rolig till det jag tänk mig att ha den till. En allt-i-allo hoj som går att utforska vägar i närområdet och inte behöva svänga bara för att det blir lite grusväg eller traktorstig. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top