Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte att vi kunde samla alla Yamahas XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-modeller i en och samma tråd. Kort sagt alla Yamaha offroad-stånkor som delar denna luftkylda, lite småsömniga spis.

Vad vill jag då med den här tråden? Jo, eftersom jag har en hel trave XT:s, är jag nyfiken på vad som skiljer mellan generationerna rent körmässigt. Är en XT 2kf verkligen bättre än 43f på grus och hur mycket snabbare är TTR jämfört med TT?
Jag ser också gärna förslag på effekthöjande åtgärder som varken ökar servicebehovet eller sänker tillförlitligheten. Men också; Om man trimmar, spricker det runt ramlagren direCkt?! :crash



Vet att det redan finns en XT 600E-tråd som känns rätt avsomnad, kanske för att den är för ”smal”. Hoppas den här blir bättre schvung i, och att det inte bara är jag som gillar XT! :)

Jag vet att trådrubriken blev lite lång, så man får gärna posta andra rubrikförslag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har en XT600 2KF från -89.
Under åren har den blivit mera och mera svårstartad.
Första tiden så verkade problemet försvinna med ventiljustering, men sen var det samma sak igen trotts att ventilerna stod rättl.
Förgasarna rengjordes men problemet kvarstod.
Fick till slut tips om att CDI-boxen skulle kunna spöka.

De gamla CDI:erna är ju, tja gamla och elektroniken är inte den bästa.
Vi pratar ju 1989 när Commodore 64 var datorn man skulle ha (majoriteten vet inte vad jag pratar om här :va )
Men sak samma. De gamla CDI:erna blir gamla och tål inte värme så bra.
När den blir varm slutar den fungera och man får vänta tills den svalnat och vill vara med igen.

Så skaffa ny CDI då.
Köpa en från Yamaha är bra glömma. Finns inte och skulle det finnas kostar den multum.
Köpa begagnad fungerar ju, men den är ju lika gammal den och kommer att sluta fungera och de är dyra.
Då fanns det bara nytillverkad eftermarknadsdel då.

Det finns en försäljare med namnet Wayne Gum som säljer dylika från Australien. Han har dock fått mycket kritik på diverse forum och det syns varningsflaggor kring det hela. Googla så kan ni läsa mera och göra egen bedömning.
Jag undvek han i alla fall.


Letade på E-bay och där fanns någon i Slovakien som sålde CDI:er till en massa hojar. Bland annat XT600.
Han finns under namnet ikfish74
http://www.ebay.co.uk/usr/ikfish74

Jag gjorde en beställning och fick hem den på 2 dagar. Skickad med flyg och värdefrakt. Det var snabbare än det tar att posta ett brev Uppsala till Stockholm.

Fick hem den och den hade en adapter för en av kontakterna då den gamla inte längre finns att få tag på.
Jag knipsade av den gamla kontakten från min gamla CDI och lödde ihop det.

CDI:en fungerar klockrent och var enkel att montera/byta ut.

XT600_CDI_1.jpgXT600_CDI_2.jpgXT600_CDI_3.jpgXT600_CDI_4.jpgXT600_CDI_5.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en XT600 2KF från -89.
Under åren har den blivit mera och mera svårstartad.

CDI:en fungerar klockrent och var enkel att montera/byta ut.

Värdefull info, verkligen! Jag hade också gått på att det var ventilrelaterat, och när inte det var lösningen så... skroten! :crash



En annan XT-sjuka, eller iaf XT 550-sjuka är sönderrostade orginal-ljuddämpare. Och vill man prompt ha orginal så finns den här firman (http://www.smebike.com/index.php?route=common/home) på NZ som nytlilverkar dämpare med orginalutseende. Beställde till min 550, ca 2500 sek ink frakt, i mina ögon prisvärt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En 43f som låter som kastanjetter i motorn, vad är problemet? För mig känns det som kamkedjesträckaren har gett upp. Någon som har nån idé?
ö4 Yamaha XT 600 -84.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sprängskisser till XT600 1983-1989

View attachment 431423

Tack för microficherna.

Jag tänkte att om det nu är sträckaren som är kass, var exakt skapas det "skrapande, tickande" ljudet? Är det i själva sträckaren, eller är det när kamdrevskuggarna träffar liite snett på kedjan, eller vad?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns inte det en instruktion på hur man kollar kamkedjesträckaren i verkstadsmanualen?
Har för mig det.
Jag har lite dålig koll på vad som skulle kunna orsaka ljudet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns inte det en instruktion på hur man kollar kamkedjesträckaren i verkstadsmanualen?
Har för mig det.
Jag har lite dålig koll på vad som skulle kunna orsaka ljudet.

Jag (eller kanske han med hojen) får kolla lite. :)



Förresten...
Har du ägt fler XT än 2kf:en? Det skulle va intressant att få en jämförelse mellan de olika generationerna XT, vad som skiljer i komfort, fjädring, osv.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har en TTR600 2001. Letar extra framhjul på ebay. Hittar bara från äldre TT-modeller. Någon som har koll på vad som passar över årsmodellerna, eller om det finns hjul från XT600 (eller annan modell) som passar rakt av på TTR:en?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nä, bara den nuvarande 2KF:en.

Yami härinne äger/har väl ägt en av varje sort snart tror jag :D
Haha ja, men han bygger ju om dem så fort han ser en! :hihi

Har en TTR600 2001. Letar extra framhjul på ebay. Hittar bara från äldre TT-modeller. Någon som har koll på vad som passar över årsmodellerna, eller om det finns hjul från XT600 (eller annan modell) som passar rakt av på TTR:en?

Det verkar tyvärr vara olika art.nr. på alla hubbar iallafall:
TT
https://www.megazip.net/zapchasti-d.../tt600-25986/4gv4-773124/front-wheel-13434586
TTR
http://www.shag.com.au/dirtbike/partsList.html
XT
https://www.megazip.net/zapchasti-d...4/xt600-30637/2kf-779595/front-wheel-13503544
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har en TTR600 2001. Letar extra framhjul på ebay. Hittar bara från äldre TT-modeller. Någon som har koll på vad som passar över årsmodellerna, eller om det finns hjul från XT600 (eller annan modell) som passar rakt av på TTR:en?
Ifall man surfar in på https://www.motorcyclespareparts.eu och letar fram den nyaste TT600R som finns.
En 1999 så ser man sprängskissen på fälgen.

Där kan man sen klicka på en specifik del av den. T.ex. bromsskivan är en bra början.
https://www.motorcyclespareparts.eu/yamaha-genuine-parts/4gvf582t0000-remschijf-voor.aspx

När man sen klickar på part number så ser man vilka modeller just den skivan passar rakt av.

Detta är ingen exakt metod, men ger ett hum om vilka saker som passar mellan modellerna.

Sen vad som just gäller dig har jag inget svar på.
Finns så många saker som diffar mellan åren.
På gamla XT600 så skiljer t.ex. axeldiametern mellan -1989 & 1990-
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tack för svar boys. Jakten går vidare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har för mig man fick se totalsumman med moms och allt innan man betalde.

Okej, det låter ju bra. Har en del framtida inköp som kommer allt närmare, kanske blir från dem då.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
www.wemoto.com har ganska gott om saker också och är snabba med leverans. Även om jag nu senast fick vänta 3 veckor på ett bakdrev som de inte hade inne. Det var faktiskt första gången jag fått vänta en längre stund på leverans från dem och jag har handlat mycket därifrån.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
www.wemoto.com har ganska gott om saker också och är snabba med leverans. Även om jag nu senast fick vänta 3 veckor på ett bakdrev som de inte hade inne. Det var faktiskt första gången jag fått vänta en längre stund på leverans från dem och jag har handlat mycket därifrån.

Just i mitt fall kommer det inte gå åt slitdelar, så leveranstiderna spelar mindre roll. Mina hojars uppgift är att glädja sin ägare genom att stå och bara va jäkligt snygga! :) Men den tidigare länken du postade ska jag absolut undersöka närmare!


Hur länge har du ägt din 2kf och hur långt har den gått? Råkat ut för nåt som krävt reparation?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur länge har du ägt din 2kf och hur långt har den gått? Råkat ut för nåt som krävt reparation?
Jag var tvungen att kolla upp hur länge jag ägt den :D
Jag köpte den 2006-06-04. Så 10 år alltså :banana

Den har inte rullat långt i min ägo egentligen. 1 tur till Finland, lite små turer annars. Sen har den stått nedplockad i x antal år medans jag gjort annat också.
Sen för något år sen bestämde jag att sätta ihop den igen.
Besiktigade den och sen kom problemet med att starta den tillbaka (eller om det aldrig egentligen försvann). Så den stod tills i år, då jag köpte ny CDI till den.
Inga egentliga problem att laga med den under åren. Alltså min är ju överservad utan dess like.

Tror den har rullat någonstans precis mellan 3000-3500 mil.
Dels därför att den stått så länge, men även därför att originalmätaren har varit inkopplad tills den gick sönder i min ägo.

Sen kanske inte mycket är sådär original heller. Elsystemet har ju någon tidigare ägare pillat på så det är ju lite intressant om man skall peta i det.
Allting fungerar nu och kommer att fungera framöver också, det är inga problem. Men är man som jag, petnoga och ogillar att någon bytt färg på en sladd när de drog om någon pryl så är den irriterande.

Funderar faktiskt om jag skall sälja den.
Har lite grand vuxit ifrån motardgrejen. Sen alltså den är rolig att köra, men.... jag har ju haft lite väl länge nu.
Det kommer ju i sådana fall sättas ut som den dyraste XT600:an på Blocket :tungan

XT600_1.jpgXT600_2.jpg

Jag testade att sätta reflexer på framgaffeln på den, för bilisterna ser en inte när man kommer. De tror man är en moped eller nått.
XT600_3.jpgXT600_4.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag var tvungen att kolla upp hur länge jag ägt den :D
Jag köpte den 2006-06-04. Så 10 år alltså :banana

Den har inte rullat långt i min ägo egentligen. 1 tur till Finland, lite små turer annars. Sen har den stått nedplockad i x antal år medans jag gjort annat också.
Sen för något år sen bestämde jag att sätta ihop den igen.
Besiktigade den och sen kom problemet med att starta den tillbaka (eller om det aldrig egentligen försvann). Så den stod tills i år, då jag köpte ny CDI till den.
Inga egentliga problem att laga med den under åren. Alltså min är ju överservad utan dess like.

Tror den har rullat någonstans precis mellan 3000-3500 mil.
Dels därför att den stått så länge, men även därför att originalmätaren har varit inkopplad tills den gick sönder i min ägo.

Sen kanske inte mycket är sådär original heller. Elsystemet har ju någon tidigare ägare pillat på så det är ju lite intressant om man skall peta i det.
Allting fungerar nu och kommer att fungera framöver också, det är inga problem. Men är man som jag, petnoga och ogillar att någon bytt färg på en sladd när de drog om någon pryl så är den irriterande.

Funderar faktiskt om jag skall sälja den.
Har lite grand vuxit ifrån motardgrejen. Sen alltså den är rolig att köra, men.... jag har ju haft lite väl länge nu.
Det kommer ju i sådana fall sättas ut som den dyraste XT600:an på Blocket :tungan

View attachment 431805View attachment 431806

Jag testade att sätta reflexer på framgaffeln på den, för bilisterna ser en inte när man kommer. De tror man är en moped eller nått.
View attachment 431807View attachment 431808

Den va riktigt snygg jue!
Fick tidigare intrycket av att din XT skulle va mer slit & släng-pendlarhoj, liksom. Och minst sagt orginella gaffelbälgar! Man har ju målat in sig i hörnet att de ska va sånadär vanliga veckade.
Men bäst: JOHN DEERE :rofl

Men istf att sälja, är den för långt ifrån att bygga tillbaks till offroad-18/21" igen? Tänkte om det kunde kännas lite "nytt" igen?
Annars kanske du kan intyga att XT är den pålitliga slitvarg (förutom cdi-boxen då) den blivit omskriven som?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top