Bild & Video GoPro och Laptimer

janpe066

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha YZF R6
Hej!

Någon här inne som har erfarenhet av att använda någon form av laptimer till Android och sedan lagt till grafiken från laptimern i gopro filmen. Har sett några filmer som har det.

Så till mina frågor:
Vilken app ska man använda?
Hur gör man rent praktiskt att få in grafiken i filmen?

Vore sjukt kul att få till på nästa bandag.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag skulle använda:

RaceChrono
http://www.racechrono.com/

DashWare
http://www.dashware.net/


RaceChrono har jag testat och blivit imponerad av. Jag har inte tagit steget att exportera informationen och lägga in den i en film med DashWare, men de är kompatibla. Du kan säkert lista ut hur man gör om du läser på hemsidorna eller söka fram en instruktion.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Dashware från GoProfilmen.
https://www.youtube.com/watch?v=9WjKRJRr2zw

Mitt data kom från min "riktiga" laptimer men stämmer Peters info borde resultatet bli samma.
Men: hur ofta uppdaterar telefonen sig? Är det inte en gång per sekund? Kanske blir lite laggigt?

(Min laptimer uppdaterar sig 10 gånger per sekund)

De nya Garmin-kamerorna med GPS verkar grymt läckra annars. Enklare.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Dashware från GoProfilmen.
...

Mitt data kom från min "riktiga" laptimer men stämmer Peters info borde resultatet bli samma.
Men: hur ofta uppdaterar telefonen sig? Är det inte en gång per sekund? Kanske blir lite laggigt?

(Min laptimer uppdaterar sig 10 gånger per sekund)

De nya Garmin-kamerorna med GPS verkar grymt läckra annars. Enklare.

Vanliga mobiltelefoner har en GPS-frekvens på 1 Hz, alltså en uppdatering i sekunden. Vill man ha bättre precision får man köpa en GPS-puck med 5-10 Hz eller en dedikerad GPS-laptimer. Jag skulle dock vilja påstå att 1 Hz duger för vanlig hobbykörning på väg och bandagar. När jag testade RaceChrono körde jag utan GPS-puck (sedan köpte jag en puck som jag sålde, men det var för att jag fick tag i en Aim Solo...) och tiderna som den visade skiljde sig inte märkbart mot "officiella" tider. Det stämde nästan alltid ner till tiondelen.


Vilken laptimer använder du?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dashware från GoProfilmen.
https://www.youtube.com/watch?v=9WjKRJRr2zw

Mitt data kom från min "riktiga" laptimer men stämmer Peters info borde resultatet bli samma.
Men: hur ofta uppdaterar telefonen sig? Är det inte en gång per sekund? Kanske blir lite laggigt?

(Min laptimer uppdaterar sig 10 gånger per sekund)

De nya Garmin-kamerorna med GPS verkar grymt läckra annars. Enklare.

c1fc87ec7bebdb1a522b01f319f2ffad.jpg


Virb behöver ni inte lägga pengar på om ni ska ha den som laptimer. 1hz är alldeles för dåligt för att man ska få ut nån sanning av det.

Qstarz LT-q6000 däremot.
fa746f791f86aefbd8ae184ddb83316a.jpg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
c1fc87ec7bebdb1a522b01f319f2ffad.jpg


Virb behöver ni inte lägga pengar på om ni ska ha den som laptimer. 1hz är alldeles för dåligt för att man ska få ut nån sanning av det.o

Qstarz LT-q6000 däremot.
fa746f791f86aefbd8ae184ddb83316a.jpg

Men..... den nya virb har väl gps på 10Hz? Den som demades av en dansk på mässan?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Skrev en enkel recension om Virb när jag testade en sån för ett par år sedan! Folk fattade ändå inte! "Men den har ju så mycket häftiga funktioner....." JA MEN DOM FUNKAR JU INTE!!! "Jooo liite funkar som ju..." NEJ! Antingen funkar en sak eller så funkar den INTE!

Jag testade sony med gps efter. Stämmer inte heller! Så då köpte jag en Gopro! Dom e dom enda som fattat att suger tekniken så ska den fan inte användas!

Så jag är också jätteintresserad om man kan använda racechrono och lägga luren under cutsen och få in hastighet och varvtider på filmen i efterhand.

Testade racechrono för ett par år sedan med lastbilen i ett industriområde vid jobbet... Bara för att se om laptimern funkade... Slutade med att jag kom på mig själv att köra varv efter varv för att försöka pressa ner tiden :rofl Kom aldrig till skott att använda den med hojen på bana ändå :glömdet
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara en notis - Ska verkligen styrdämparen sitta så löst ?

Jag hoppas det, förra ägaren monterade den. Inget har förändrats i min ägo.
Den är monterad via en kula, bultarna är åtdragna.

Är det något jag ska bygga om?
Edit: du har en poäng. Får pilla isär och fundera.
 
Last edited:

janpe066

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
2005, Yamaha YZF R6
Jag skulle använda:

RaceChrono
http://www.racechrono.com/

DashWare
http://www.dashware.net/


RaceChrono har jag testat och blivit imponerad av. Jag har inte tagit steget att exportera informationen och lägga in den i en film med DashWare, men de är kompatibla. Du kan säkert lista ut hur man gör om du läser på hemsidorna eller söka fram en instruktion.



Super, jag ska genast testa lite. Tack för hjälpen :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skrev en enkel recension om Virb när jag testade en sån för ett par år sedan! Folk fattade ändå inte! "Men den har ju så mycket häftiga funktioner....." JA MEN DOM FUNKAR JU INTE!!! "Jooo liite funkar som ju..." NEJ! Antingen funkar en sak eller så funkar den INTE!

Jag testade sony med gps efter. Stämmer inte heller! Så då köpte jag en Gopro! Dom e dom enda som fattat att suger tekniken så ska den fan inte användas!

Så jag är också jätteintresserad om man kan använda racechrono och lägga luren under cutsen och få in hastighet och varvtider på filmen i efterhand.

Testade racechrono för ett par år sedan med lastbilen i ett industriområde vid jobbet... Bara för att se om laptimern funkade... Slutade med att jag kom på mig själv att köra varv efter varv för att försöka pressa ner tiden :rofl Kom aldrig till skott att använda den med hojen på bana ändå :glömdet

Tråkigt, jag är helt bombis på att jag i närmast nyktert tillstånd på mässan frågade dansken ifall GPS-delen var på 10Hz och han svarade ja.
(Kameran i fråga hette vad jag minns Garmin Virb XE)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tråkigt, jag är helt bombis på att jag i närmast nyktert tillstånd på mässan frågade dansken ifall GPS-delen var på 10Hz och han svarade ja.
(Kameran i fråga hette vad jag minns Garmin Virb XE)

Om du hade varit drängfull hade du förstått danskan bättre. :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top