Teoriprovet

Sanfransy

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2016
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rg 125 gamma -88
Tjena! :)

Tänkte det kunde vara bra att dela med sig utav vilka frågor man tyckte var svåra och överraskande när man skrev förarprovet. Här skulle man också kunna slänga in frågor man undrar över.

Kan börja med några som jag själv aldrig hade hört talas om:
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan.

"Hur många fingrar du ska använda om du frikopplar?", läste därefter att det var alla men det känns ju svårt att frikoppla med tummen?
 

fafnesbane

Ny medlem
Gick med
12 May 2016
Ort
smedjebacken
Hoj
puch dakota
det svåraste jag fick var dom häringa miljöfrågorna. Om man ville vara miljövänlig hade man ju nöjt sig med att lägga pengarna på en cykelhjälm istället:banana
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Frågor om vikt, motoreffekt, behörighet tycker jag var lite klurigt. Då jag tog A behörighet direkt så pluggade jag aldrig in detta då jag inte tyckte det var aktuellt.

Samma när jag tog bilkörkortet. Brydde mig inte om de olika reglerna för när jag får dra vad samt hur mycket de får väga. Då jag anser att jag kollar upp detta när det är aktuellt. När det väl var det flera år senare så fanns Släpvagnskalkylator :fakta
 

Sanfransy

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2016
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rg 125 gamma -88
det svåraste jag fick var dom häringa miljöfrågorna. Om man ville vara miljövänlig hade man ju nöjt sig med att lägga pengarna på en cykelhjälm istället:banana

Det känns ju som vissa utav dem var där bara för att man skulle tappa några poäng, hade någon fråga om vad som händer med brunnarna när du tvättar hojen :smasha
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju så att körkort inte bara handlar om att framföra fordonet, det är också att kunna umgås med det i vidare mening och ta tex ett miljöansvar som fordonsägare...
 

Sanfransy

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2016
Ort
Täby
Hoj
Suzuki rg 125 gamma -88
Frågor om vikt, motoreffekt, behörighet tycker jag var lite klurigt. Då jag tog A behörighet direkt så pluggade jag aldrig in detta då jag inte tyckte det var aktuellt.

Samma när jag tog bilkörkortet. Brydde mig inte om de olika reglerna för när jag får dra vad samt hur mycket de får väga. Då jag anser att jag kollar upp detta när det är aktuellt. När det väl var det flera år senare så fanns Släpvagnskalkylator :fakta

Jo blir ju svårt att hålla reda på vad som gäller för hoj och inte när man skriver bilprovet sedan. Skönt att förarprovet är billigare än uppkörningen med alla dessa frågor :Bugar
 

lebensgefahr

Ny medlem
Gick med
12 May 2016
Ort
rimbo
Hoj
John Deere 6m
jag kommer ihåg, det var ca 30 år sedan. på den tiden var det lite andra regler men det jag torskade på var att jag trodde att cord-väven fick synas på däcken :huvet
lite segt så här i efterhand då frugan aldrig gav mig en andra chans :död
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan."

Om du tex åker på en 90väg och svänger av på en gruväg där det inte är någon skylt som visar vilken hastighet som gäller så är det samma som vägen du svängde av ifrån. I detta fall 90.

Sen så ska man så klart anpassa farten beronende på sikt,väglag osv osv
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Hur fort man får köra på grusväg om inte det finns någon skylt?", vet fortfarande inte svaret på den frågan."

Om du tex åker på en 90väg och svänger av på en gruväg där det inte är någon skylt som visar vilken hastighet som gäller så är det samma som vägen du svängde av ifrån. I detta fall 90.

Sen så ska man så klart anpassa farten beronende på sikt,väglag osv osv

Jaså, är det samma hastighet på den vägen? Skall du kolla igen kanske?
 

Bjjb

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF 750S -82, Triumph Thruxton 900 -13

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, du hade snarare INTE lärt dig. :)

Men NU har du lärt dig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det viktiga är att göra proven och förstå hur frågorna fungerar. T ex Får man stanna på motorväg. Svaret är nej. Jag svarade ja för visst får man stanna om man tror det är något farligt fel på bilen, punka ellet om bilen brinner.
 

praetorian

Ny medlem
Gick med
15 May 2016
Ort
sumpan
Hoj
Apollo 14
När jag skrev provet fick jag sånt jävla hjärnsläpp så det kändes som att jag tog bilkortet igen. Sen när frågor om anatal passagerare o grejer kom så blev jag jävla förbannad när jag inte kunde svara 4 :smasha
FML
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Den absolut svåraste frågan på teoriprovet när jag skrev det för MC var: "hur mycket kedjespel ska det vara?"

Det beror nämligen på hojen och i instruktionsboken för den hojen jag ägde då stod det klart och tydligt en siffra som inte stämde med rätt svar på provet :huvet
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Den absolut svåraste frågan på teoriprovet när jag skrev det för MC var: "hur mycket kedjespel ska det vara?"

Det beror nämligen på hojen och i instruktionsboken för den hojen jag ägde då stod det klart och tydligt en siffra som inte stämde med rätt svar på provet :huvet

Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)

Det är ju beroende på hoj, en del ska ha ett mindre spel, en del ska ha ett större spel. Har för mig att det finns hojar som ska ha spel mellan 5-7 cm, och hojar som ska ha ett spel på 1-2 cm. Det skulle dessutom vara tekniskt möjligt men mekaniskt onödigt komplext, att bygga en hoj utan spel i kedjan med.

Det finns ett flertal frågor i teoriprovet som är faktiskt felaktiga, men man får lära sig felaktigheter bara för att kunna svara "rätt".
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kedjespelet får va mellan 20-40 mm,men det är ju olika, med de hade gett ett rätt på provet:)

Ja som sagt det som gav rätt svar på provet stämde inte med det som manualen till min hoj sa. Vill minnas att manualen till min hoj gav ett mått som var mindre än det som transportverktrafikstyrelsen tyckte var rätt. Därför blir det som Ulvhamne skriver att man får lära sig "rätt" svar även om det inte alltid stämmer med verkligheten. Sen hade jag kuggat med 1 poäng och jag fått fel på just den frågan hade jag säkert kunnat gå vidare med ärendet och hävdat att svaret på frågan är fel och att jag därför borde bli godkänd.

Namnlös.jpg

Som sagt, på en Yamaha FZ750 från -86 är 20mm max måttet. Alltså är inte 20-40mm rätt svar på frågan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top