Ert svettigaste ögonblick?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Tog för givet att han/hon blev sedd av bilisten"? Är det inte just det som står på hälften av gravstenarna? På de andra stod det "Tog för givet att asfalten var torr och ren i kurvan".

Just därför har det inpräntats i motorcyklister i alla tider att 1. Du kan ALDRIG ta för givet att du är uppmärksammad och 2. Du kan ALDRIG ta för givet att vägbanan är fri och torr/ren.

Kör därefter.


Som Talmud uttrycker det:
Om kruset faller på stenen, ve kruset.
Om stenen faller på kruset, ve kruset.

Alltid ve kruset.

(Ungdomarna får väl googla "krus". Talmud är ca 3000 år gammalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Det blev svettigt igår strax innan elfborgsbron påväg hem från jobbet, jag kör som vanligt mellan bilarna i lite lugnt tempo då det alltid är kö. Kommer till ett ställe där en lastbil och en suv ligger bredvid varandra bedömer att jag kommer förbi och påbörjar omkörning då går lastbilen ut mot mitten och jag blir trängd mellan lastbil och suv....jag var inte helt nöjd med situationen men lyckades krångla mig tillbaka in bakom suven.
 

maxido

Ny medlem
Gick med
12 May 2016
Ort
-
Hoj
Harley davidson forty eight -11*såld* Honda cbr fireblade -98*såld* Yamaha fz1-n -09 *Såld*
Kom körandes på en modell mindre och ganska dålig landsväg. Skall ta en vänsterkurva och mitt i kurvan får jag av någon anledning "troligtvis en bula i vägen" vobbel. Bad en sista bön och det visade sig hjälpa, lyckades upphäva vobblet. Men fy fan man var svettig en stund efter:Bugar
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Ca 2 säsonger sen åker jag i stan. Kommer till en liten söt rondell o ska svänga höger. Blinkar o lägger mig som jag ska enligt konstens alla regler. Ser hur en bil kommer in i alldeles för hög fart så jag nitar o hoppas på det bästa o styr så långt in mot vänster jag kan.. får stopp på hojen o bilen stannar till men touchar mitt underben med kofångaren. Lagom skakis ser jag bilisten kliver ur och till min föga förvåning så får jag mig en sån jävla avhyvlning om mc-ligister (va en äldre herre) försökte förklara att jag inte gjort något fel då jag redan befann mig i rondellen och har väjningsplikten till min farvör, och de va bara rent flax att jag fick syn på han o bromsa och styrde såsom jag gjorde.. till svars får man att självfallet är det mitt fel och de va synd att jag inte fick mig en liten lagom kyss så jag kunde lära mig något av situationen. Blev så jävla arg så tog o sparka in kofångarn på bilen o åkte vidare..( jag vet inte fullt så lämpligt uppförande)
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Varifrån kom bilen? Svänger du till höger är du ju egentligen aldrig "inne" i rondellen och har väjningsplikt mot alla andra... ("Inne" i en cirkulationsplats är man först då man kört förbi en möjlig utfart)
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Varifrån kom bilen? Svänger du till höger är du ju egentligen aldrig "inne" i rondellen och har väjningsplikt mot alla andra... ("Inne" i en cirkulationsplats är man först då man kört förbi en möjlig utfart)

Sorry menade givetvis vänster. jag som är lite fredagstrött:tungan inne i cirkulationsplatsen är man väl när man åker i rondellen?
 

Jannebanan

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2014
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Ninja
Utan tvekan i Tyskland 1997.
Någonstans söder om Leipzig (F.d Östtyskland = dåliga vägar)
Jag och reskompisen hade bytt hojar för en stund.
Vi åker på en väldigt krokig landsväg bakom en stinkande lastbil i ca 70-80km/h.
Plötsligt ser jag inte kompisen i backspegeln längre, tittar till en extra sekund, jaha där var han.
När jag tittar framåt igen så har vägen svängt tvärt höger och jag är precis på mittlinjen och ser bara folkamärket på en blå Golf!!
Millisekunden efter fläktar det till vid vänsterbenet, fattar knappt hur jag kunde undvika en frontalkrock men är ganska glad för det!:Bugar
Det smakade skiftnyckel i munnen en lång stund efter den incidenten kan jag säga...

Hjälp! fy fan vad läbbigt!!!
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
.
Jag tvärnitade och lyckades klämma in mig mellan släpet och bilen och låg där i 90 på gränsen till diket med rejäl turbulens som drog och slet i hojen tills han behagade svänga tillbaka.

Haha... Har nästan exakt samma historia. Fast jag blev aldrig rädd den gången av nån konstig orsak.

2004 däremot, första repan efter 100milaservicen på fläng nya, dåtidens värsting hoj cbr1000rr.

Polaren körde en nått år äldre busa & vi bränner miltal efter miltal & bara myser i vårvädret.
Vi kommer ut från skogen i 110-120, till ett ställe där vägen är bred & det är stora ängar på båda sidor. Gräset hade just börjat växa & var kanske 4-5dm högt.
Både jag & kompisen har kört massor här, och känner till vägen mycket bra.

Man ser flera km framåt, att inga hus, bilar, cyklar eller rådjur finns framför oss, och som på ett klockslag vrider vi samtidigt rullen i botten... Busan drog första metrarna, men jag kom ikapp efter en stund.
Mätaren ligger i botten & jag tar mig upp vid sidan av honom och hann tänka "jag släpper ALDRIG" innan vi ser 4st vildsvin 50m framför oss..

Osäker på den matematiken, men 50 meter i den hastigheten går FORT...

Ena svinet på min vänstersida, ett annat på höger, så nära jag slår i foten.... och de 2 sista på andra sidan busan mot diket...
PANG.... så var vi båda förbi...
Rullande på friläge tills vi stannar... ..
Stänger av hojen och tar av hjälmen....

Först DÅ... börjar pumpen slå, eller rusa. Ljudet av hjärtat var öronbedövande, jag får svårt att andas och känner att jag måste lägga mig ner. Höll fan på att svimma.

Vi hade båda snuddat vid djuren, det satt borst (hår) på min bromspedal & på polarens fotpinne. Men "Thats it" Svinen hade fortsatt springa över vägen & in på ängen, oskadade dem med.

Hem gick sakta,,, riktigt sakta.
Körde nån gång till med den hojen, men bytte in den mot en ren banhoj innan midsommar.

Har aldrig haft en sån fysisk upplevelse tidigare, av nått "som kunde ha blivit"
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Förra helgen när jag övningskörde. Kör i en 90 väg och en Audi bestämmer sig för att köra om ett par Harleys, han är framför mig och jag börjar panikbromsa. Bakhjulet låser sig jag jag börjar köra i slalom med hojen. Men på något sätt lyckas han hitta en lucka mellan glidarna och kör tillbaks. Var kanske 10-20 meter ifrån att krocka med bilen. Aldrig i mitt liv har jag varit så rädd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1997 kom jag körades i rasande tempo på en mjuk smal sandväg med min Cagiva elefant,,,helt plötsligt hoppade en fet älg ut ca 20-30m framför mig! Jag körde ca 80-90ktm och bedömde att en krock va oundviklig om jag inte gjorde en extrem inbromsning utan dess like. Jag chansade på en supermotardliknade nerlägg typ vurpa med bredställ för då skär bägge hjulen ner djupt i sanden så de tar tvärstopp. Denna typ av nerlägg hade jag övat på i många år på isbana/crossbana/motard asfalt men med crosshoj inte en Elefant på 200kg!!. Inbromsningen/vurpan tog bra men de skulle smälla ändå om jag inte kunde räta upp hojen och passera arslet på älgen. Otroligt nog fick jag upp den och kunde passera baken på älgen med ca 0,1mm tillgodo.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
När jag tog hojen för att det var bråttom, skulle köpa kvarg på Ica. Glömde att ta av mig luvan, och märkte det efter ett bra tag. True story :crash

Snapchat-8099687989587156372.jpg
 

LED

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Älvängen
Hoj
VFR 800 '01
När jag tog hojen för att det var bråttom, skulle köpa kvarg på Ica. Glömde att ta av mig luvan, och märkte det efter ett bra tag. True story :crash

View attachment 430475
Jag gjorde typ samma sak på den lokala banken. Travade in och började ta av ⛑ och balaklava inne på banken. Tur att kassörskan kände igen mig... <Skämdes lite>

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
När jag tankat färdigt på Shell macken, Rinkeby.
Går in och ska betala, säger killen bakom disken.... På bredaste nysvenskan...

Tjenna kompiss, 14liter diesel blir 387 spänn, varebra så kompiss?
Jag tvärstannar, tittar upp och hinner tänka: FUUUUUKKK:huvet

När han fortsätter med: Bara skojar kompiss, bensin menar jag.
Men NU kan du ha en fortsatt trevlig dag.
Tack så myket, åck på återseende....:D

Gick halvt bedövad därifrån.... What if?
Så, Ja, jag fick en bra dag haha
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
När jag tankat färdigt på Shell macken, Rinkeby.
Går in och ska betala, säger killen bakom disken.... På bredaste nysvenskan...

Tjenna kompiss, 14liter diesel blir 387 spänn, varebra så kompiss?
Jag tvärstannar, tittar upp och hinner tänka: FUUUUUKKK:huvet

När han fortsätter med: Bara skojar kompiss, bensin menar jag.
Men NU kan du ha en fortsatt trevlig dag.
Tack så myket, åck på återseende....:D

Gick halvt bedövad därifrån.... What if?
Så, Ja, jag fick en bra dag haha


Ba svettigt att tanka hojen på en mack i rinkeby jöe! :tungan
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
LIgger bakom en vit skåpbil och har en personbil mellan mig och skåpbilen. Blinkar ut för att dra om och när jag ligger precis bakom till vänster om biljävlen svänger den bara rätt ut. Jag hade fullt pådrag så fick smita utanför den så det var på håret att båda fick plats. Vart så jävla bajsnödig så jag glömde räcka finger åt den jäveln....
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Vet inte om det var så svettigt men...
Åker på en 70väg och kommer en korsning i en vänstersväng. Det åker en hel del bilar här så jag håller ofta lägre hastighet då folk har tendens att köra först titta sen. Innan jag kommer fram till korsningen ser jag en lastbil svänga in på en angränsande vägen som har väjningsplikt. Efter lastbilen ligger ett gäng bilar som ska svänga in vänster efter lastbilen och som man ska göra stannar och står kvar tills jag passerat. På den angränsande vägen sitter en gubbe med ett gäng tanter i bilen och väntar på att svänga ut på vägen. Jag håller 55-60 då man aldrig vet om nån tänkte få för sig att köra efter lastbilen men tyvärr fick gubben från höger för sig att åka ut eftersom de som stod bakom lastbilen väntar på att jag ska åka förbi så tyckte väl att han kunde köra ut eftersom han inte ser mig överhuvudtaget. Jag var i princip nästan igenom korsningen när han börjar köra så det kom som en överraskning. Låste bromsarna men höll mig kvar på vägen mellan refugen och gubbens bil. Tanterna i bilen ser lite bättre i bilen och skriker på gubben att stanna. Nu i efterhand hade jag klarat mig bättre genom att gasa men blev en bromsning istället

Tänk på att ni är osynliga därute för gubbar med flaskbottnar i nyllet och många många andra nötter
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top