Ert svettigaste ögonblick?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hola muchachos!

Här tänkte jag att vi kunde dela med oss om våra svettigaste ögonblick på MC där ni har varit säkra på att det skulle skita sig.

Mitt värsta och fortfarande väldigt färska minne;

Jag ligger på en väg där det råder 60km/h och är påväg in i en rondell. Håller kanske 50 km/h in i rondellen och när jag precis påbörjat nedlägget för att ta svängen så ser jag då att det kommer en Audi i full fart från höger.

Får panik och tänker att, det här skiter sig.. han kommer aldrig hinna få stopp på sin bil och vi kommer att krocka. Nyper till lätt på frambromsen och; swoosh säger det bara, känner hur styret vrider sig till fullt utslag, framhjulet kasar några meter och jag tappar fästet om hojen med benen.

Här någonstans tappar jag uppfattningen lite och agerar nog mest instinktivt eller så var det min skyddsängel som kom ner från himmelen och stoppade tiden och gjorde något för på något sätt får jag upp hojen igen och styret slår tillbaka utav bara fan. Det måste ha sett hel lustigt ut! Flaxar till med armarna av bakslaget.

Jag förvånad att jag ens är kvar på hjulen och med adrenalinet på högsta nivå tittar på audiföraren som stannat precis innan mig och självklart mitt inne i rondellen. :4skrika :dummer :huvet :finger
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mitt svettigaste ögonblick var när jag blev stående i en kö i innerstan en sommar. Det var varmt som tusan och jag hade full utrustning på mig. Jag såg ingen lucka att snirkla mig genom och ville inte lämna hojen mitt i vägen och hitta skugga. Som tur var så började trafiken rulla innan jag hann få värmeslag...

:glömdet
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Mitt svettigaste ögonblick var när jag blev stående i en kö i innerstan en sommar. Det var varmt som tusan och jag hade full utrustning på mig. Jag såg ingen lucka att snirkla mig genom och ville inte lämna hojen mitt i vägen och hitta skugga. Som tur var så började trafiken rulla innan jag hann få värmeslag...

:glömdet

Orutinerat... alla vet väl att det är badbyxor och flipflops som gäller i sommarväder. :crash
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Orutinerat... alla vet väl att det är badbyxor och flipflops som gäller i sommarväder. :crash

Allafall om man kollar på alla youtubefilmer från de varmare länderna, mer regel än undantag att folk kör halvnakna med endast en hjälm som skydd.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Utan tvekan i Tyskland 1997.
Någonstans söder om Leipzig (F.d Östtyskland = dåliga vägar)
Jag och reskompisen hade bytt hojar för en stund.
Vi åker på en väldigt krokig landsväg bakom en stinkande lastbil i ca 70-80km/h.
Plötsligt ser jag inte kompisen i backspegeln längre, tittar till en extra sekund, jaha där var han.
När jag tittar framåt igen så har vägen svängt tvärt höger och jag är precis på mittlinjen och ser bara folkamärket på en blå Golf!!
Millisekunden efter fläktar det till vid vänsterbenet, fattar knappt hur jag kunde undvika en frontalkrock men är ganska glad för det!:Bugar
Det smakade skiftnyckel i munnen en lång stund efter den incidenten kan jag säga...
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Utan tvekan i Tyskland 1997.
Någonstans söder om Leipzig (F.d Östtyskland = dåliga vägar)
Jag och reskompisen hade bytt hojar för en stund.
Vi åker på en väldigt krokig landsväg bakom en stinkande lastbil i ca 70-80km/h.
Plötsligt ser jag inte kompisen i backspegeln längre, tittar till en extra sekund, jaha där var han.
När jag tittar framåt igen så har vägen svängt tvärt höger och jag är precis på mittlinjen och ser bara folkamärket på en blå Golf!!
Millisekunden efter fläktar det till vid vänsterbenet, fattar knappt hur jag kunde undvika en frontalkrock men är ganska glad för det!:Bugar
Det smakade skiftnyckel i munnen en lång stund efter den incidenten kan jag säga...

Det går fort när det väl händer har jag märkt. Skönt att det gick bra!

Vissa situationer kan man dra lärdom av, andra ... inte så mycket. :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På motorcylel, Ta av från Riksväg 50 till Riksväg 68

Jag är för några år sedan på väg till Norrland. Det är första gången som jag kör den här vägen. Är ca 2 mil norr Örebro.
Och har kollat kartan och i det undermedvetna(?) ligger att det är en Y korsning.
Dvs ca 60 graders högerböj. Och farten är därefter.
Det är en 100 graders högerböj. Och jag är på väg rakt in i fronten på mötande bil.

Men lyckas motstyra / fästa blicken åt höger så jag klarar det.
Har aldrig haft sånt nedlägg på landsväg som det känns.

Kanske en del i turen att den SV650S med Metzeler jag hade då var så nervös så den svängde bara jag tänkte. Som det kändes.
Eller om den kände en ojämhet i asfalten.......
Med Dunlop Sportmax Sportsmart blev den senare mycket "lugnare".

Och en stor del i turen att det gick bra, SMCs bankurser.
Och Full Kontroll.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag försökte ligga i en bastu en gång, hemma hos dåvarande tjejs föräldrar.

Fick näsblod, och blev jättesvettig.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har inte varit nära att krocka med bilar fast att de hade hänt mer än en gång om jag inte tänkt både åt mig själv och idioterna i de rullande plåtlådorna.
men var nära att ja stöp med huvudet först ner i asfalten för 2-3 veckor sedan efter en framhjulslåsning i 100-110 på vägen till jobbet med refug med stolpe och rundel 20 meter framför mig.
tänkte inte på att det är så dåligt fäste när det bara är 0.5 + grader ute :huvet brukar ju köra fort och bromsa in sista sekunden innan rondellen där... hojen vek ner sig och var på väg ner i backen men lyckades tydligen släppa på frambromsen och hojen vobblar upp och stabiliseras ingen :gnissla
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Alperna förrförra sommaren, ligger på som fn för att hänga med testkollegorna, serpentinväg och en högerkurva uppför som nästan tittar sig själv i arschlet.
Jag kastar en snabb blick uppåt, men det är ett överhäng så jag ser inte så långt, det går säker bra tänker jag, för man vill ju inte sinka kamraterna. Tar ut så långt åt vänster som möjligt för att skära in på min högerkant i kurvan. Diket till vänster är säkert 100 meter djupt.
Ur absolut facking ingenting dyker 5-6 fullastade GS i bra tempo upp framför mig, de på rätt sida och jag på fel. Så vad väljer man, stupet till vänster om mig eller fronta med en eller flera stridsvagnar på två hjul? Bromsar och håller rakt fram tills bergväggen tornar upp sig och inser slutligen att bumsarna på nått sätt klarat sig förbi mig och jag hade undvikit stupet... Såg ilska och panik flimra förbi inne i de mötande hjälmarna.
Bromspåren var inte bara i asfalten om man säger så...
:rodnar
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jag är för några år sedan på väg till Norrland. Det är första gången som jag kör den här vägen. Är ca 2 mil norr Örebro.
Och har kollat kartan och i det undermedvetna(?) ligger att det är en Y korsning.
Dvs ca 60 graders högerböj. Och farten är därefter.
Det är en 100 graders högerböj. Och jag är på väg rakt in i fronten på mötande bil.

Men lyckas motstyra / fästa blicken åt höger så jag klarar det.
Har aldrig haft sånt nedlägg på landsväg som det känns.

Kanske en del i turen att den SV650S med Metzeler jag hade då var så nervös så den svängde bara jag tänkte. Som det kändes.
Eller om den kände en ojämhet i asfalten.......
Med Dunlop Sportmax Sportsmart blev den senare mycket "lugnare".

Och en stor del i turen att det gick bra, SMCs bankurser.
Och Full Kontroll.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf

Fantastiskt!

Jag har inte varit nära på att fronta direkt, snarare slicka bildörr men lyckades också lägga ner ytterligare!

Håller med om att SMCs kurser är bra!

Alperna förrförra sommaren, ligger på som fn för att hänga med testkollegorna, serpentinväg och en högerkurva uppför som nästan tittar sig själv i arschlet.
Jag kastar en snabb blick uppåt, men det är ett överhäng så jag ser inte så långt, det går säker bra tänker jag, för man vill ju inte sinka kamraterna. Tar ut så långt åt vänster som möjligt för att skära in på min högerkant i kurvan. Diket till vänster är säkert 100 meter djupt.
Ur absolut facking ingenting dyker 5-6 fullastade GS i bra tempo upp framför mig, de på rätt sida och jag på fel. Så vad väljer man, stupet till vänster om mig eller fronta med en eller flera stridsvagnar på två hjul? Bromsar och håller rakt fram tills bergväggen tornar upp sig och inser slutligen att bumsarna på nått sätt klarat sig förbi mig och jag hade undvikit stupet... Såg ilska och panik flimra förbi inne i de mötande hjälmarna.
Bromspåren var inte bara i asfalten om man säger så...
:rodnar

Ohh får lite handsvett av den berättelsen, skönt att det gick bra .. and live to tell the tale! :fyllisar

har inte varit nära att krocka med bilar fast att de hade hänt mer än en gång om jag inte tänkt både åt mig själv och idioterna i de rullande plåtlådorna.
men var nära att ja stöp med huvudet först ner i asfalten för 2-3 veckor sedan efter en framhjulslåsning i 100-110 på vägen till jobbet med refug med stolpe och rundel 20 meter framför mig.
tänkte inte på att det är så dåligt fäste när det bara är 0.5 + grader ute :huvet brukar ju köra fort och bromsa in sista sekunden innan rondellen där... hojen vek ner sig och var på väg ner i backen men lyckades tydligen släppa på frambromsen och hojen vobblar upp och stabiliseras ingen :gnissla

Vilken tur! Hur upplevde du förloppet? Är det luddigt under delar eller var du "med" hela tiden?
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tycker det svettigt mest hela tiden när man är ute o kör.
typ igår körde en stor fucking audi suv som kom från sido gata till vänstre rakt ut framför mej så jag fick nypa bromsen på ultran.
här om dagen körde mötande bil om en cykel o lå på frontalkurs om inte jag hade liggat hårt på bromserna hade vi smaskad front mot front, han så lika glad ut för det idioten.
man vågar fan snart inte köra mc på gatan

för många år sen körde en käring i en stor suv rakt ut framför mej när jag kom på Harley choppern,
jag körde upp på sidan o sparkade en stor bula i dörren.
då kunde hon försöka förklara det när hon kom hem. :D
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
tycker det svettigt mest hela tiden när man är ute o kör.
typ igår körde en stor fucking audi suv som kom från sido gata till vänstre rakt ut framför mej så jag fick nypa bromsen på ultran.
här om dagen körde mötande bil om en cykel o lå på frontalkurs om inte jag hade liggat hårt på bromserna hade vi smaskad front mot front, han så lika glad ut för det idioten.
man vågar fan snart inte köra mc på gatan

för många år sen körde en käring i en stor suv rakt ut framför mej när jag kom på Harley choppern,
jag körde upp på sidan o sparkade en stor bula i dörren.
då kunde hon försöka förklara det när hon kom hem. :D

Ja! Jag håller verkligen med... jag upplever att det har blivit mycket värre på sista tiden, kanske bara jag som har blivit skonad? Dunno...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
det HAR blivit MYCKET värre
före sommaren blev jag påkörd bakifrån
bromsade in vid ett vägbula o det blev 30 km-t samtidigt
bakifrån kommer en jävla gubbe runt 70 i ful fart o har inte tänkt sej att sänka hastigheten
SMAK o då flyger harleyn o jag i bakken, tror du fanskabet stannar
NOPE han drar mej o hojen framför bilen i ca 50-60 meter
hade sån jävla änglavakt att jag hamnade ovanpå harley´n o inte under
så jag kunde krabla över hojen o kasta mej ut i mötande fil
som tur hade allt trafik stannat upp, efter jag kommer loss från hojen o ligger på vägen
fortsätter han ytterligare en bit med harley´n framför sej.
o inte kom han o tittade va som hade hänt med mej heller
han gick bara in på gräset sidan om vägen, o sa jag måste ha varit avsvimmad.
gissa va åklagaren gjorde
ju som vanligt han la ner ärendet gubben gick fri
det var ju bara en idiot på mc
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
det HAR blivit MYCKET värre
före sommaren blev jag påkörd bakifrån
bromsade in vid ett vägbula o det blev 30 km-t samtidigt
bakifrån kommer en jävla gubbe runt 70 i ful fart o har inte tänkt sej att sänka hastigheten
SMAK o då flyger harleyn o jag i bakken, tror du fanskabet stannar
NOPE han drar mej o hojen framför bilen i ca 50-60 meter
hade sån jävla änglavakt att jag hamnade ovanpå harley´n o inte under
så jag kunde krabla över hojen o kasta mej ut i mötande fil
som tur hade allt trafik stannat upp, efter jag kommer loss från hojen o ligger på vägen
fortsätter han ytterligare en bit med harley´n framför sej.
o inte kom han o tittade va som hade hänt med mej heller
han gick bara in på gräset sidan om vägen, o sa jag måste ha varit avsvimmad.
gissa va åklagaren gjorde
ju som vanligt han la ner ärendet gubben gick fri
det var ju bara en idiot på mc

Vilken skräckhistoria! :zpy

Skönt att du klara dig och det är trevligt att höra att man inte är ensam på att uppmärksamma detta. Undrar vad förändringen beror på? :va
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Är man ovan vid bakhjulsköra och kommer över krönet efter hårnålen på sviestad med en starkare hoj än man är van vid kan man få spännande upplevelser.
Provkörde en daytona675 där för några år sedan och gjorde som jag var van med från aprilia rs250. Full gas med den direkt efter kurvan var standardförfarande.
Trajjan lyfte dock upp framhjulet där och när detta landade var det inte rakt.
Tankslapper deluxe var ett faktum, men på något vis rätade det hela upp sig. Kanske var så att fullgas var lösningen. ��
Har inte vart så nära att ofrivilligt köpa en helt ny hoj. ��
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tomgångsskruven kunde vandra något på xr:en när man legat på hårt. Slog av gasen inför ett rödljus i 30-gradig sommarvärme... "Ptjiiip" sa den och dog. Fick ge den två siffrigt antal kick innan den startade. Helställ och integralhjälm de var svettigt. Decompen behövs ju inte heller så den låg i garaget. :crash
 

J1

Medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
I Norrlands djupa skogar
Hoj
Suzuki SV1000-N 2004
Inte hunnit bli så mycket som tur är men måste nog säga att det var den gången jag och polaren låg efter en landsväg ett par månader efter vi båda tagit kortet. Låg kring 110 km/h i en uppförsbacke som övergick i en ganska snäv högerkurva, när vi väl kommit in i kurvan ser vi ett flertal renar stå mitt på vägen, (Ja, vi bor i norrland) som tur han vi väja men lite svettigt blev det allt!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top