Mer hat mellan trafikgrupper.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Expressen listar idag "10-vårtecken vi hatar i trafiken"

www.unvis.it/www.expressen.se/motor/10-vartecken-vi-hatar-i-trafiken/?bullet=3

Cyklister finns med, sådana som kör för fort, sådana som kör för långsamt - och, knappast överraskande: motorcyklister.

I detta fallet specifikt "klantiga motorcyklister" som "tränger sig fram till rödljuset" - och sedan tydligen inte gasar som dom skall.


Var kommer detta hat ifrån?
Varför ställer vi olika trafikantgrupper i konflikt mot varandra.
I hur stor utsträckning kommer en sådan här kvällstidningsspya att rättfärdiga bilister att göra livet svårare och farligare för oss på två hjul...?



Edit: har lagt unvis-prefix på URLen, men eftersom det är en sida man skall klicka sig fram igenom så funkar det inte genomgående.
Därför valde jag ut den sidan som handlar om oss motorcyklister.
Den är förövrigt illustrerad av en hoj i stadstrafik.
...som man lagt rörelseoskärpa på för att det skall se ut som det går riktigt jävla fort.
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fast hela artikeln sa ju att alla är puckon på vägarna, så värst seriöst kan man ju inte ta den.

Alla stör vi oss på folk och händelser, överallt, i alla saker o ting. jag tycker det är helt okej. så länge man ställer det i perspektiv o lugnar ner sig relativt snabbt efteråt.

Ställer mig många gånger frågan hur fan folk tänker (t.ex omkörningar i skymda kurvor, dåligt planerad körning med korkade filbyten etc etc) som man ser ganska frekvent.
Man får svära över idioten, men det behöver heller inte utveckla sig till något man grämer sig över varje dag.

För handen på hjärtat, vem har inte själv gjort misstag? Glömt att kolla backspegeln vid omkörning och den bakom redan har börjat svänga ut? Ska kolla på ny förvärv till mc-parken och ska in i någon byhåla/stad som man aldrig varit i och hittar inte den där jäkla vägen och har tappat nästan all fokus på övrig trafik?
Gjort en korkad omkörning? påbörjat omkörning på dumt ställe och fått avbryta?

Hursomhaver, bittra individer som finner nöje i att beklaga sig på sin omgivning kommer det alltid finnas.
Och framförallt älskar bittra individer att få veta att det finns andra bittra individer som är bittra på samma gammalt skit som de själva är :D


Lolrazz slår ju dessutom huvudet på spiken, rent klick-fiske för att få fram annons-pengar :D
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Läste vi samma artikel? Den jag läste skrev lite skämtsamt med glimten i ögat om de saker som irriterar oss flesta i trafiken, att andra trafikanter ej visar hänsyn. Jag tycker även att motorcyklister inte direkt hamnar i skottlinjen utan de punkter som lyfts fram är fullständigt rimliga.

Om du inte kan kontrollera din MC och du vinglar, då skall du inte köra mellan filerna. Samt om du nu tränger dig först. Ser då till att komma iväg förre de andra för det är inte svårt om du kör MC.

Jag tyckte samtliga punkter var relevanta oavsätt vilket fordon jag vistas med i trafiken.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, det är inte så enkelt att bara noncha det man tycker är dumt.
Ord har ett värde, och genom att fronta med "hata" så har man tagit till ett av det tyngst värdeladdade orden som finns.

Hat förblindar, fördummar och river ner murar inom människor och bygger istället upp dom mellan oss - individer eller grupper.

Utan att man tänker på det så gör en sådan här spya att somliga kommer ett steg närmare att hata på riktigt.

"Till och med tidningen skrev..." och plötsligt känns det inte så fel längre att stänga vägen för någon - provocera fram den där olyckan man kan skylla på "klantig motorcyklist", kanske tillochmed känns rimligt att öppna förardörren lite - bara för att markera.

"Alla hatar ju..." ...och så inbillar man sig att man har ett outtalat stöd för sitt agerande.


Jag anser att ord har betydelse. Jag upplever att det går att påverka med ord.
Min uppfattning är att ordval betyder mycket, och hata är verkligen Semtex i språklådan.

Behövdes det här?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ovanligt att en kvällsblaska söker klick. /Ignore på den va? :fakta

Nej, det är inte så enkelt att bara noncha det man tycker är dumt.
Ord har ett värde, och genom att fronta med "hata" så har man tagit till ett av det tyngst värdeladdade orden som finns.

fast det är ju lite dumt att sprida en sådan artikel, som så uppenbart är till för att spela på folks svaga sidor med starka ord för att dölja ett klent budskap när det i slutändan BARA är till för att få visningar och klick vilket generar pengar som i sin tur skapar mer sånt skit.

Hade varit tekniskt bättre om du gett fan i att länka och postat screenshots av det hela :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nej, det är inte så enkelt att bara noncha det man tycker är dumt.
Ord har ett värde, och genom att fronta med "hata" så har man tagit till ett av det tyngst värdeladdade orden som finns.

Hat förblindar, fördummar och river ner murar inom människor och bygger istället upp dom mellan oss - individer eller grupper.

Utan att man tänker på det så gör en sådan här spya att somliga kommer ett steg närmare att hata på riktigt.

"Till och med tidningen skrev..." och plötsligt känns det inte så fel längre att stänga vägen för någon - provocera fram den där olyckan man kan skylla på "klantig motorcyklist", kanske tillochmed känns rimligt att öppna förardörren lite - bara för att markera.

"Alla hatar ju..." ...och så inbillar man sig att man har ett outtalat stöd för sitt agerande.


Jag anser att ord har betydelse. Jag upplever att det går att påverka med ord.
Min uppfattning är att ordval betyder mycket, och hata är verkligen Semtex i språklådan.

Behövdes det här?


Vad vill du ha fram med ditt inlägg:va

Hata enligt SOl och WIKI "tycka mycket illa om; må dåligt vid någons närvaro". det får man väl göra?

Jag använde ordet fel i en tråd för inte alls länge sen, men som du säger är ordval viktigt men jag tar nog mer illa upp av att bli kallad idiot eller efterbliven vilket kastas efter oss konstant.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
fast det är ju lite dumt att sprida en sådan artikel, som så uppenbart är till för att spela på folks svaga sidor med starka ord för att dölja ett klent budskap när det i slutändan BARA är till för att få visningar och klick vilket generar pengar som i sin tur skapar mer sånt skit.

Hade varit tekniskt bättre om du gett fan i att länka och postat screenshots av det hela :)



Har uppdaterat förstainlägget genom att lägga på Unvis-prefix på URLen, men eftersom det är en sida man skall klicka sig fram igenom så funkar det inte genomgående.
Därför valde jag ut den sidan som handlar om oss motorcyklister.
Den är förövrigt illustrerad av en hoj i stadstrafik.
...som man lagt rörelseoskärpa på för att det skall se ut som det går riktigt jävla fort.


Vad vill du ha fram med ditt inlägg:va

Hata enligt SOl och WIKI "tycka mycket illa om; må dåligt vid någons närvaro". det får man väl göra?

Jag använde ordet fel i en tråd för inte alls länge sen, men som du säger är ordval viktigt men jag tar nog mer illa upp av att bli kallad idiot eller efterbliven vilket kastas efter oss konstant.

Ja, men vad enstaka individer, eller forumfånar använder sig av för epitet och hur dom formulerar sig i upprörda situationer eller i hastigt mod är upp till dem - och ofta säger det mer om dom själva än någonting annat.

Men när en en stor tidning, en av de två stora, använder "hatar" i ett så lösligt sammanhang så anser jag att det förskjuter det mesta av språkets värde.
Det finns företeelser beskrivna i texten av David Jakobsson som även jag stör mig på, men hata...?
Det reserverar jag för den dag jag skall dra ut i strid och måste suggerera mig själv att tro på det vettiga i att ta någon annans liv. Men i vardagstrafiken?

Och ärligt talat? Hur stort vårproblem kan det vara med motorcyklister som verkligen kraschar in i andra bilar i köerna? Det hela är trams, men det är trams som presenteras på ett sätt som riskerar att baxa värderingar åt ett håll som inte är till gagn för oss oskyddade trafikanter.

Jag upplever att vi får allt mindre yta att röra oss på i trafiken, och i samhället.
Jag upplever att de vi har emot oss har fått en förnyad kraft, och jag upplever att bilister i allt högre utsträckning struntar i att visa oss den hänsyn som krävs gentemot en oskyddad trafikant.

En sådan här drapa som Expressen levererade blir en liten, liten byggkloss i allt det som tränger bort oss från vägarna.

Jag tycker det behöver uppmärksammas.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har uppdaterat förstainlägget genom att lägga på Unvis-prefix på URLen, men eftersom det är en sida man skall klicka sig fram igenom så funkar det inte genomgående.
Därför valde jag ut den sidan som handlar om oss motorcyklister.
Den är förövrigt illustrerad av en hoj i stadstrafik.
...som man lagt rörelseoskärpa på för att det skall se ut som det går riktigt jävla fort.




Ja, men vad enstaka individer, eller forumfånar använder sig av för epitet och hur dom formulerar sig i upprörda situationer eller i hastigt mod är upp till dem - och ofta säger det mer om dom själva än någonting annat.

Men när en en stor tidning, en av de två stora, använder "hatar" i ett så lösligt sammanhang så anser jag att det förskjuter det mesta av språkets värde.
Det finns företeelser beskrivna i texten av David Jakobsson som även jag stör mig på, men hata...?
Det reserverar jag för den dag jag skall dra ut i strid och måste suggerera mig själv att tro på det vettiga i att ta någon annans liv. Men i vardagstrafiken?

Och ärligt talat? Hur stort vårproblem kan det vara med motorcyklister som verkligen kraschar in i andra bilar i köerna? Det hela är trams, men det är trams som presenteras på ett sätt som riskerar att baxa värderingar åt ett håll som inte är till gagn för oss oskyddade trafikanter.

Jag upplever att vi får allt mindre yta att röra oss på i trafiken, och i samhället.
Jag upplever att de vi har emot oss har fått en förnyad kraft, och jag upplever att bilister i allt högre utsträckning struntar i att visa oss den hänsyn som krävs gentemot en oskyddad trafikant.

En sådan här drapa som Expressen levererade blir en liten, liten byggkloss i allt det som tränger bort oss från vägarna.

Jag tycker det behöver uppmärksammas.

Som vanligt från dig! ett bra svar som förklarar vad du var ute efter.

Jag köper det med hull och hår efter ditt utvecklande.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är jävligt dum artikel. Han försöker skriva nån form av underhållande skräp men resultatet blir inte roligt, bara idiotiskt.
Det vore till exempel en annan sak om alla bilister kände till att det är tillåtet för motorcyklar att köra mellan filerna vid köbildning. Men nu känner inte alla bilister till det. Frågan är om NÅGON bilist känner till denna regel. Därav detta fenomen att vi titt som tätt blir hindrade genom att en (stillastående) bil svänger ut halvannan meter bara för att sätta stopp för oss. Han hade kunnat passa på att upplysa om det. Hade vart lite så där storsint mitt i dravlet.

Istället så spär idioten på expressen på med att "hata mc som kör mellan filerna". Skojigt.
Dessutom ska bilister hata cyklister och tänka "de ska fan lära sig trafikreglerna". Jätteroligt.
Vidare ska bilister hata småbarn på cykel om de halkar efter föräldrarna. Gu' vad kul.

Det handlar inte om moral; det handlar om intelligens.
Ska det vara så jävla svårt för en betald journalist.

För när det där hatet han uppmuntrar till går över i handgripligheter ute i trafiken, så går det snabbt över till akut dödsfara för det utvalda offret.
Vad ska jag ta ur högen... Jo, minns en gång för ett gäng år sen. Jag trampcyklade i Vaxholm. Jag råkade cykla in på en enkelriktad gata mitt i byn, en sån där ganska smal, 30-skyltad, men ändå så att bilar hade plats att parkera längs gatan. Det var inte trångt för en bil och en cykel att mötas. Men så får jag möte med en bil. Bilföraren vill upplysa mig om mitt fel, och det gör han genom att svänga mot mig och trampa på gasen.
Det finns kanske många här som tycker han gjorde rätt. Jag är mest glad över att jag inte fick hjärtstopp av nära-döden-chock.

När det finns...liksom...ljustuta.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
What does it feel like?
Ett historiskt exempel är om den där dödsdömde.
Han hade sökt nåd. Ett telegram skickades från högre ort: "Benådas, ej avrättas". Men telegrafen råkade sätta kommat fel, så telegrammet löd felaktigt: "Benådas ej, avrättas".
Ja, vilken betydelse kan ord ha när till och ett kommatecken kan betyda liv eller död?

Franska revolutionen. Varför halshöggs Ludvig XVI och Marie Antoinette? Man kan med fog påstå att Ludvig saknade politisk och verbal skärpa. Han kunde inte ställa sig upp och hålla ett vettigt tal, eller sända ut skriftliga dekret som på något vis kunde påverka situationen. Han fattades såväl tankar som ord, och blev ett hjälplöst offer. Marie Antoinette, däremot, ägde verkligt skarpsinne, men vaknade försent. När hon väl vaknade både talade och skrev hon med sådan kraft att motståndet vacklade. Men, som sagt, det var för sent. I händelsernas kärna - alltså att den urgamla monarkin kunde störtas och en republik skapas - låg orden, orden, orden. Den som ägde dem vann också slaget. Och så kunde helt nya samhällskick skapas över hela Europa.

Behöver man ens nämna Hitler?
Tyskland, landet med så väldigt många stora tänkare, vetenskapsmän, författare, kompositörer, konstnärer. Vad fick denna stora kulturnation att sjunka så lågt? Ja, i ett svagt skede och i politisk och ekonomisk kalabalik så dök mannen med orden upp. Orden ledde till maktposition, maktpositionen gjorde statskupp möjlig, resten känner alla till. Ord, ord, ord.

Och hur starka - och på vilket sätt sporrade de inte engelsmännen att kämpa på! - är inte Churchills ord till nationen inför kommande tyska anfall:
'I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat.'
'We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender'

Vad har Shakespeare för betydelse i världshistorien? Strindberg? Homeros, Platon, Aristoteles, Sofokles? Freud? Hur känner vi till de här människorna överhuvudtaget? Hur kan vi veta så mycket om Leonardo da Vinci? Hur kunde Einstein förändra hela vår grundsyn på universum och naturlagarna? Var det inte därför att han i vetenskapliga tidskrifter publicerade några artiklar innehållande en massa o r d ? Hade Tadao Baba kunna designa ur-bladen 1992 om han varit illiterat? Vad skiljer oss - förutom betydligt större och mer avancerade hjärnor - från djuren? Till vilken nytta vore en extremt avancerad hjärna om dess tankeförmåga inte kunde uttrycka sig lika avancerat?
Vi vet ju att djur har visat sig ha en hel del olika läten med vilka de verkar kunna kommunicera med varandra. Som jämförelse innehåller svenska akademiens ordlista 126.000 ord. Engelska Oxford Dictionary 170.000 ord. Det är lite mer än 10-20-30 olika läten.

Vad jag egentligen vill säga med mitt überförlånga ordkräkande inlägg är att din post är lite macho-rolig, kanske. Viking och allt det där. Men samtidigt, kom igen...
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Samma dravel som vanligt i trafiksammanhang där olika grupper med hjälp av t ex media spelas ut mot varandra.Somliga som vill bli ledda in i fållan oavsett vad tar kanske till sig det hela medans den andra gruppen som vanligt ler lite ironiskt över dumheterna.Har råkat ut för många väldigt hjälpsamma trafikanter i trafiken men varför skrivs det aldrig något om dessa !?.Kommer fortfarande att köra emellan bilar på hojen vid köbildning fram till t ex stop / rödljus när jag nu har möjlighet till detta till skillnad mot när jag sitter i en bil.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett riktigt säkert vårtecken är väl annars att Aftonhoran, Ex-pressen, valfritt Bonnierpropagandaorgan eller annan skvallerkanal tar fördummningen av den svenska befolkningen till nya höjder med allehanda lågkvalitativa artiklar och topplistor som knappast skrivits av en utbildad journalist, utan snarare av någon sommarjobbande stenkastande vänsteraktivist som råkar vara ledig från sina Folkhögskolestudier.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
hmmm det finns altså folk som fortfarande läser den där skittidningen........
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte just säga det, VEM är så jävla dum att man slänger bort sin dyrbara tid på att läsa kvällstidningar?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
...tycker mig känna igen temat från någon tråd här på SH, men inte har väl vi sjunkit så lågt som kvällstidningarna?

Min ärliga åsikt: Det är jävligt viktigt att se "bra" ut på facebook och visa hur man stöder allt och alla men innerst inne har egoismen blivit enormt stark i Sverige. Då går liknande artiklar hem hos det "mindre bemedlade" folket.

Vägar är till för att leka på och har man inte barnasinnet kvar har man betydligt större problem...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Word!


Vad jag egentligen vill säga med mitt überförlånga ordkräkande inlägg är att din post är lite macho-rolig, kanske. Viking och allt det där. Men samtidigt, kom igen...

Ord!
Och massor av dem, i rätt ordning och allt.

Världshistorien är full av ord som fått avgörande betydelse genom att dom kombineras, fraserats och presenterats på rätt sätt vid rätt tillfälle.
De bästa, och de mest skrämmande finns bevarade för efterföljande generationer att beundra och analysera.

Knölpåkar i skallen som förändrat världshistorien? Not so much.


Men, läskigare är de små, omärkliga orden som sakta vrider perspektiv.
När man plötsligt börjar kalla saker och ting för något dom inte är.
Alla ställer inte upp på förändringen som följer av värdeglidningen på ett ord, men man tvingas till slut underkasta sig när det blir för tungt att stå emot.

1984 är en roman som bör läsas om med mellanrum på något decennium eller så.
Den demonstrerar skrikande tydligt ords betydelse, och hur viktiga dom är den som vill styra och kontrollera ett skeende. ...och en befolkning.
Jag vet ingen roman som skapat så många nya ord och fraser, som sedan tagit sig över till vardagsspråket.

En aktuell illustration på myndigheters försök att med nyspråk(!) vända på våra uppfattningar är Trafikverkets
desperata försök att i debatten namna om fartkamerorna till "Trafiksäkerhetskameror".
Glädjande nog verkar denna kväljande eufemism inte accepterats i samhället - en fartkamera är fortfarande en fartkamera, utom i officiell text från Trafikverket.
Det ser ut som en tanke att det är just kameraövervakning från storebrorssamhället som gör att detta försök att vrida värderingar med uppenbart nyspråk går i stöpet.
Det finns hopp om mänskligheten trots allt.



Ja, det finns fortfarande folk som läser de stors tidningarna.
Kanske därför de benämns "de stora"...?
Färre tror på det som skrivs i dem, men alltför många sväljer alltför mycket av det som står där - okritiskt.
David Jakobsson var förövrigt på Teknikens Värld tidigare.
Ingen stjärna direkt, men det finns värre.


"tycka illa om, ogilla, stör sig på, irriterar, föraktar, avskyr"

Det finns hur mycket beskrivningar som helst hitom "hatar".
Vad finns det bortanför? Kan någon komma upp med ett starkare ord än "hatar" i sammanhanget?

Pensionärer som litar mer på hastighetsmätaren i bilen än på de små siffrorna i GPSen - skall jag hata dem?

Förare som momsar, and then some: hata?

Folk som tagit hojen när jag måste köra bil: värda mitt hat?


Vad skall jag ta fram för känsla när det verkligen gäller något?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Ändamålsglidning är mycket farligt, jag inbillar mig t.ex att historiens folkmord börjat som elaka gliringar som bara eskalerat utan att gemene person förstod när gränsen passerades.

Denna text är från år 2000, nu är fildelning vad jag vet ett överspelat ämne för alla utom APB men den är ändå intressant att läsa.
För er som inte minns eller inte kan läsa ordentligt: Ulrica Messing var alltså minister vid tillfället.

http://wwwc.aftonbladet.se/noje/0012/02/ladda.html
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top