Tips inför uppkörning i Örebro

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Hej alla glada
Börjar bli dags för en annan att ta den åtråvärda A-lappen.
Kör upp om ca 2 veckor, nu till min fråga.

Bor i Karlstad men det är dåligt med tider inom rimlig framtid så blev bokning i Örebro. Har kört bil ett par ggr i Örebro men inte mer (haft B-kort i 18 år...)

Nu är det ju så att det inte ska spela någon roll vart man kör upp såklart om man är väl förberedd MEN finns det något speciellt att tänka på i Örebro?

Typ klassiskt kuggområde med dolda utfarter, luriga placeringar av vägmärken osv. :va

Tips mottages tacksamt :bow
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Nu vet jag inte hur det ser ut numera, men när jag körde upp så utgick vi från Ytongbanan strax utanför Kumla. Där körde man manöver och sen fortsatte man med lite åktur genom Kumla och lite landsväg. Numera kanske man kör i Örebro också?

Hamnar du i centrala Örebro och kör så skulle jag nog tippa om att hålla koll på trädgårdsgatan, som just nu är delvis avstängd pga att de rivit upp vägen, samt korsningen Rudbecksgatan/Trädgårdsgatan där de fått nåt dille om att bara ha en fil rakt fram i ena riktningen (ut från stan, kommandes på Rudbecksgatan).

Hertig Karls Allé har ett trafikljus som är lite lustigt på det sätt att man kan få rött för att svänga "mitt i svängen" så att säga. Den allén har ju färdriktningarna avdelad av en mittremsa, och när man då ska svänga vänster så finns det ett till rödljus.

Kika google maps för att få mer överblick över dessa platser. Andra får väl fylla i med "fällor" också, då jag nog inte har sån koll på dem ändå.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En sak som är allmänt i Örebro är att ingen jävel hört talas om högerregeln. Så, kör inte likadant som alla andra bara för att de gör det, för då blir du sannolikt kuggad.

Annars är det väl HK Allé och korsningen på Rudbecksgatan som nämnts här ovan. Speciellt den där korsningen har jag fortfarande svårt att fatta varför man inte får köra rakt i högerfilen, med tanke på att det är två filer även efter korsningen. Helt ologiskt.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Förarprovskontoret verkar ha flyttat från Tunnlandsgatan så det här inlägget är sannorlikt inte relvant längre.


Uppkörningen börjar (nog) på Örebro Motorstadion vid flygfältet. Lågfartsbanan lutar lite med start och mål uppe i backen. Det kan kanske rulla på lite för fort om man inte är med och bromsar. För en laglig 125:a är accelerationssträckan lite för kort för att komma upp i 90 vid bromsprovet. De sa innan att det inte spelade någon roll om han inte kom upp i exakt 90 bara de hörde att han gav allt.

En av "eleverna" får göra sin uppkörning från motorstadion och in till Trafikverket i Örebro. Övriga får/måste ta sig in till stan på annat sätt. Har du hojen på släpkärra så brukar det gå bra att parkera bil och släp på Willys bredvid Trafikverket.

När min son körde upp förra året var han den enda som hade registreringsbeviset med sig. En hade ingen legitimation och blev avvisad direkt.
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Om ni måste ha glasögon när ni kör så ta det mer er. Kommer man med linser får man inte köra upp. Hände en kille i Skåne.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Om ni måste ha glasögon när ni kör så ta det mer er. Kommer man med linser får man inte köra upp. Hände en kille i Skåne.
Aldrig hört talas om det. Jag har själv linser, och så hade även en till i min uppkörningsgrupp. Är väl ändå säkrare och bättre med linser än glasögon att köra i. Märklig inspektör ni hade isf
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Om ni måste ha glasögon när ni kör så ta det mer er. Kommer man med linser får man inte köra upp. Hände en kille i Skåne.
Med tanke på att det står på körkortstillståndet att man får ha både linser och glasögon på när man kör så låter det konstigt. Hade själv linser på uppkörningen och det var inga problem.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Som sagt, kör Hertig Karls allé ett par gånger och titta. Förutom trafikljusen "i mittremsan" så kan vänstersväng i korsningarna Hertig Karls allé/Karlslundsgatan och Hertig Karls allé/Västra Nobelgatan vara bra att testa. Åker det in för många bilar/MC åt gången blir det totalstopp och ingen kan svänga. :rock

Det kan även vara bra att åka lite inne på väster i området mellan Hertig Karls allé och Västra bangatan. Finns en hel del enkelriktade gator där som kan vara luriga, sen får du öva på högerregeln också. Jag spenderade större delen av min uppkörning i dessa områden :crash

Vänstersväng på landsväg brukar många få göra på Karlslundsgatan i riktning mot Garphyttan vid infarten mot Lindbacka bruk. Där har du även möjlighet att svänga in höger och vända om det inte är lämpligt att svänga vänster just då :tummenupp
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Jättetack för alla tips i tråden!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ok. kanske jag som missförstod. Även den bäste hör fel ibland ;)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Annars är det väl HK Allé och korsningen på Rudbecksgatan som nämnts här ovan. Speciellt den där korsningen har jag fortfarande svårt att fatta varför man inte får köra rakt i högerfilen, med tanke på att det är två filer även efter korsningen. Helt ologiskt.

Det är väl samma logik som de använt när de föreslagit att smalna av trädgårdsgatan - få bort bilarna från centrum. Med tanke på att korsningen är stans tredje(?) mest trafikerade, och dessutom mest i den riktningen som de begränsat framfarten, så blir det ju än mer tokigt.

Som sagt, kör Hertig Karls allé ett par gånger och titta. Förutom trafikljusen "i mittremsan" så kan vänstersväng i korsningarna Hertig Karls allé/Karlslundsgatan och Hertig Karls allé/Västra Nobelgatan vara bra att testa. Åker det in för många bilar/MC åt gången blir det totalstopp och ingen kan svänga. :rock

+1 på den. Tänk på blockeringsregeln, till skillnad mot alla andra.

En till sak - om du får åka i rondellen vid sjukhuset så ska det noteras att vänstersväng är tillåten i båda körfälten, iaf när man kommer från alnängsgatan.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Jag ska också göra uppkörning i örebro, nu den 18:de

En av "eleverna" får göra sin uppkörning från motorstadion och in till Trafikverket i Örebro. Övriga får/måste ta sig in till stan på annat sätt. Har du hojen på släpkärra så brukar det gå bra att parkera bil och släp på Willys bredvid Trafikverket.

Så vadå? Jag måste alltså förstå åka till Motorstadion, sen själv förflytta min MC till Trafikverket?

- - - Updated - - -

En annan fråga... Vad är det för papper jag måste ha med mig? Regbevis? ID? något mer?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jag ska också göra uppkörning i örebro, nu den 18:de



Så vadå? Jag måste alltså förstå åka till Motorstadion, sen själv förflytta min MC till Trafikverket?

- - - Updated - - -

En annan fråga... Vad är det för papper jag måste ha med mig? Regbevis? ID? något mer?

exakt. du kör manövern på motorstadion och sen trafikdelen inne i stan vid trafikverket. såvida du inte är föste man att köra trafikdelen då utgår man ifrån motorstadion.

ID och regbevis räcker, polaren fick slå på reg nr på mobilen för att bevisa att cykeln hade rätt antal kw då han glömde sina papper förra året så det ska också vara okej.

privatister får va ja vet inte möjligheten att värma upp på manöverbanan. så jag och polaren tog med koner och värmde upp innan han körde upp. så har ni några koner så finns det plats att köra på några km ifrån motorstadion där banan är markerad på marken. skicka pm om ni vill veta vart det ligger. ( vet dock inte hur det ser ut där nu, dom hade massa kabelrullar stående där i höstas så det kanske inte går att köra där längre)

glöm inte att kläder och skydd ska va godkända annars blir de inte mycket åka av. lycka till!
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Jag kör ju upp 8:15 så då är jag kanske den första för dagen.... Får nästan ringa dit och fråga dem. Varför kan de inte ge ut sån information direkt i ett brev bara? Man måste typ gå ryktesvägen till MC-kortet, till och med hur man kör står ju inte i körkortsboken. Lite sjukt. Jaja.

Jag har inte hittat CE-märkningen på mina byxor vilket oroar mig lite. Är inte helt säker på att de officiellt är godkända. Dom är väldigt gedigen kvalitet och kostade en slant, så jag tänkte inte annat än att de skulle vara godkända. Tror ni de kollar? Ska nog sy fast en fejk isånnafall. lol
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
du är knappast själv där, dom brukar köra 3-4 pers åt gången. så man får vänta på varandra när man kör både manövern och trafikdelen. tror inte att dom kollar jeans såvida de inte står typ levis på dom. säg bara att det är kevlarjeans. (du bör inte använda dem om de inte är kevlarförstärkta)
det dom är hårda på är ryggskydd, skor och hjälm så klart.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
verkar vara dålig info till privatister. men måste kolla upp allt själv. kommer tydligen folk som ska köra upp och har inte en aning om att man ska köra manöverbanan :D
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Jag ska också göra uppkörning i örebro, nu den 18:de



Så vadå? Jag måste alltså förstå åka till Motorstadion, sen själv förflytta min MC till Trafikverket?

- - - Updated - - -

En annan fråga... Vad är det för papper jag måste ha med mig? Regbevis? ID? något mer?

Jag lyckades få en återbuds tid i Karlstad redan på tisdag så dessvärre ses vi inte.
Nu är det bara att tagga och nöta hög och lågfartsbanan tills ögonen blöder.

Lycka till den 18:e
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top