Startproblem ktm 625 sxc

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Hojen startar alltid på 1-2 kickar, men när jag ska starta med startmotorn får jag ingen gnista. Trycker jag in decompen lite, ja då kommer gnistan igen. Enligt mitt tycke så handlar det om dålig kontakt någonstans så inte tändsystemet får ström när startmotorn tar all ström. Har gått igenom allt känns det som men hittar ej felet. Batteriet är nytt så där är ej felet. Ibland kan hon starta med startmotorn men det är ytterst sällan. Någon som har en bra ide om var felet kan sitta?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur är konditionen på batteriet?

Har varit me om liknande när batteriet inte är i bästa kondition... Är typ att strömmen går till att dra runt motorn å inte räcker till gnista... Startar utan problem på kicken...
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Batteriet är i bra skick. Provade även med bilbatteri men samma sak ändå. Hur smörjer man upp autodekompen då? Jag är bilmekaniker men aldrig sysslat med hojjar innan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När de inte stratar på elstarten brukar de bero på för dålig snurr på startmotorn. De kan bero på dåligt batteri och de är inte säkert de duger med att hjälpa batteriet genom at sätta startkablar från ett bilbatteri. De kan även bero på halvslut startmotor.
Man kan dock hjälpa startmotorn på ett enkelt sätt,,,tryck in den manuella decompen på styret medans du kör startmotorn,,håll inne handtaget under de första 2-3 motorvarven och släpp sedan ut decompen relativt sakta medans du fortfarande kör startmoto. Den starttekniken fick man göra på alla Husaberg förr i tiden och även på motorer där man satt in trimkam utan autodecomp.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ingen som vet hur man fixar/justerar autodekompen?

De går inte justera eller smörja upp autodecompen man får kolla så alla rörliga delar ser osliten ut och byta ut delar som ser misstänkta ut. Allt sitter på kammen och de är inte lätt avgöra om den funkar som den ska.
Lättaste sättet att avgöra om decompen inte slår ut alls är om motorn går svintungt över tdc läget. De tar tvärstopp om decompen inte slår ut. Om decompen hakat upp sig i utfällt läge så går de bra att kicka och de är bra snurr på startmotor men motorn startar inte.
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Ja komp är det, efter 1-2 kickar får man allt ta en paus och vila benet om den inte startat. Startmotorn drar runt motorn utan problem, men som sagt så blir det ingen gnista när jag använder startmotorn. Men när hon väl startat så går hon som en klocka.
Får väl riva ner den i helgen och kolla igenom allt då.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja komp är det, efter 1-2 kickar får man allt ta en paus och vila benet om den inte startat. Startmotorn drar runt motorn utan problem, men som sagt så blir det ingen gnista när jag använder startmotorn. Men när hon väl startat så går hon som en klocka.
Får väl riva ner den i helgen och kolla igenom allt då.

Nej nej du ska inte behöva riva i kammen och decompen om den går runt snabbt på startmotorn. Decompen låter helt riktig av de du beskriver.
Vilket märke på batteri köpte du? Man måste köpa ett bra märke de duger inte men biltema eller annat billigt batteri. Vill man vara säker på att ha ärliga cca (cold cranking amp) så köper man ett Yuasha batteri för de ger bästa startström.
Du kan prova lägga på startkablar från ett bilbatteri och startar den då är de garanterat för klen cca på batteriet.
Prova även hjälpa igång den genom att hålla inne decompen på styret någ sekund och släpper ut den samtidigt som du kör startmotorn.
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Har provat startkablar men samma fel ändå. Håller jag in decompen och drar runt den så startar den ibland men blir lätt jävulska avgassmällar då. Men kan ta ett tag att starta om jag gör så. Kicken är alltid första eller max andra sen e hon igång. Tar jag bort tändstiftet så har jag gnista men sätter jag dit det så försvinner den när jag kör med startmotorn. Har även dragit extra jord men det hjälpte inte heller. Jag har ett nytt batteri, inköpt på Claessons motor i Bromölla som ska va till denna hojen. Kommer inte ihåg vilket märke men kan nog va Yuasha då jag tycker mig känna igen det.
 
Last edited:

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Nu idag provade jag att dra kablar direkt från bilens batteri direkt till startmotorns + och satte - direkt på motorn. Resultatet är som med cykelns batteri. Startmotorn drar runt motorn utan problem men startar ej. Fäller ut kicken och hon startar på första kicken. Blir snart dum i huvet på detta felet...:smasha:huvet:huvet:huvet
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Ingen mer som har hjärnan på full kapacitet idag och har några bra ideer innan jag skänker skiten till den lokala tiggaren utanför coop?:mad::huvet:huvet
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Får filma i helgen. Ligger ju iväg och jobbar om vardagarna i lastbilen. Men tycker den går runt lika bra som den alltid gjort
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funderar på om du inte har fel eller kortis omkopplaren till startknappen?
Har haft fel på en hoj me den typen av omkopplare där de är en knapp för start å en för att döda den...Den satt på en exc modell... Vilken modell på omkopplare har du?
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Har en ovanför startmotorknappen vid gasrullen och en bredvid tutknappen på vänster sida. Men hade det vart dom skulle det ju inte heller gått att kicka igång henne.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har en ovanför startmotorknappen vid gasrullen och en bredvid tutknappen på vänster sida. Men hade det vart dom skulle det ju inte heller gått att kicka igång henne.

Va har du att förlora att prova en annan startknapp?

Sxc delar mycke av elsystemet me exc modellen..
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top