Ts250x tråd

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
hej heter sam och har en ts250x 1988.

så trevlig hoj o köra,mkt nöjd me den.

något baserad på Suzuki rm1984. fast egentligen en helt egen hoj.

men min fantasi var att göra en cross 100% lansväg och då e denna< perfect object tänkte jag...
men så lätt are inte......

ni som har Suzuki ts250x skriv här va ni vet och kan så alla oss kan dela på det :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Länge sedan jag sålde min men jag öppnade upp luftfilterboxen, la en 2 mm spacerplatta under cylindern och svarvade av toppen som kompensation så att förbränningsrummet gick ner i cylindern. Allt detta för att höja överströmmarna.
Borrade två mindre hål(kanske 8 mm) bak på kolven så att de ansluter mot insuget/bakre överströmmaren.
Minns inte om jag slipade nåt i cylindern men med största sannolikhet slipade jag nog nåt.

Behöll först originalljuddämparen eftersom jag inte ville ha den allt för högljudd på gatan men när jag fick lite för mycket av polarna med XR600 så slängde jag även på ljuddämparen från en crosshoj. Den gjorde en jäkla skillnad.
Skillnaden mot 600:eek:r märktes väl eg bara när vi körde med dubbdäck på älven och polarnas hojar varvade ur på högsta växeln men jag fick ligga på fyran och rent av gå ner till 3an ibland. Efter byta av ljuddämpare så kunde även jag ligga på 5an och det säger väl ganska mycket om hur mycket den gav.

Gamla ägaren hävde ur sig en rad superlativ och såg ut som en fågelholk när han provkörde den senare.

Behöll ljuddämparen när den såldes eftersom det var originalet till min dåvarande crosshoj. Nästa ägare fattade inte vad jag gjort utan tog bort den tjocka packningen under cylindern varvid kolven slog i toppen. Varvid han även fick bearbeta toppen. Sedan tyckte han den var slö och skickade in cylindern till portning.

Någon enstaka gång har jag funderat på att köpa en igen men när man börjar titta på alternativen så inser jag att jag hellre köper en 250 eller 300 EXC.

Jag funderade på större förgasare eller att montera pipan från en cross på min TS lät bli eftersom jag dels var rädd för bränsleförbrukningen och dels ljudnivån. Det var ju trots allt en hoj för gatan och jag hade bättre leksaker för skogen och crossbanan.
 

Bifogat

  • TS250X_88.jpg
    TS250X_88.jpg
    315.7 KB · Visningar: 127
Last edited:

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
va ere för åsmodell? gul fans väl bara utomlands 1984 nåt. 84 0ch 88 är inte samma motor på.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
din modifiering av ts250 verkar något avanserat, du kan din 2t va :)

va lite inne på att montera 1984 rm250 cylinder på hojjen.

vet du hur man vet att avgas spjäll motorn funkar som den ska (typ ypvs)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
din modifiering av ts250 verkar något avanserat, du kan din 2t va :)

va lite inne på att montera 1984 rm250 cylinder på hojjen.

vet du hur man vet att avgas spjäll motorn funkar som den ska (typ ypvs)

Minns inte hur det var på TS men ofta kan man öppna någonstans så man ser att det rör sig när man varvar upp, sen hör du servot och har du haft isär cylindern så gäller det ju och veta att man har monterat ihop det rätt.
Skulle säga att 4 av 5 gamla crosshojar äldre än 5 år har felmonterade avgasportar, det är i alla fall min erfarenhet av att meka gamla motorer.

Skippa cylinderbytet, det är inte där du hittar majoriteten av hästarna på din TS.

Öppna luftfilterboxen och byt ljuddämpare så kommer du nog vara ganska nöjd. Alltså inte hela pipan utan bara dämparen längs bak, du hittar nog nån gammal crossdämpare för en femhundring som du kan fylla med ny ull för ytterligare en hundring.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
och.......eftersom jag bor i Norrbotten så måste man visst ha en snöskoter säger dom. Detta var 1996. Sagt och gjort så drog jag iväg för att köpa en sån. Men, råkade istället springa på "Two Stroke mans" gamla TS där den stod med saluskylt och blängde på mig "skit i det där mattkörandet, köp mig och du har mycket roligare". Hur jag än försökte kika på den där snöskotern så drog sig min blick på TS:en

Sur var hon hemma när jag rattade in den tvåhjuliga snöskotern. Motorn var nyrenoverad och med den flängde jag runt bland skoterspåren, varvade ibland körandet med 97:an till Luleå och skoterspår tillbaka till Boden. Undrar hur många gånger jag fick bära den från när det blev lite för många vägval för en med liten hjärna. Rakt ut i lösnön mer än en gång. Tung blev den i alla fall. Grymt kul och den funkade alldeles utmärkt under dessa år.
Metervis med filmrullar hade man ju haft idag om detta, men....det var ju innan GoPros tid!

Så började min vinterkörandekarriär för dryga tjugio år sedan. Efter den så så har snöskoterkörandet inte varit ett dugg intressant. Vinterhojarna har kommit och gått och idag kör jag offrod-/äventyrshoj på sommaren och R1 på vintern :)

vintersuzuki.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
och.......eftersom jag bor i Norrbotten så måste man visst ha en snöskoter säger dom. Detta var 1996. Sagt och gjort så drog jag iväg för att köpa en sån. Men, råkade istället springa på "Two Stroke mans" gamla TS där den stod med saluskylt och blängde på mig "skit i det där mattkörandet, köp mig och du har mycket roligare". Hur jag än försökte kika på den där snöskotern så drog sig min blick på TS:en

Sur var hon hemma när jag rattade in den tvåhjuliga snöskotern. Motorn var nyrenoverad och med den flängde jag runt bland skoterspåren, varvade ibland körandet med 97:an till Luleå och skoterspår tillbaka till Boden. Undrar hur många gånger jag fick bära den från när det blev lite för många vägval för en med liten hjärna. Rakt ut i lösnön mer än en gång. Tung blev den i alla fall. Grymt kul och den funkade alldeles utmärkt under dessa år.
Metervis med filmrullar hade man ju haft idag om detta, men....det var ju innan GoPros tid!

Så började min vinterkörandekarriär för dryga tjugio år sedan. Efter den så så har snöskoterkörandet inte varit ett dugg intressant. Vinterhojarna har kommit och gått och idag kör jag offrod-/äventyrshoj på sommaren och R1 på vintern :)

vintersuzuki.jpg

Tror du den lever än? Har du kvar regnumret så kan man ju kolla.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
Minns inte hur det var på TS men ofta kan man öppna någonstans så man ser att det rör sig när man varvar upp, sen hör du servot och har du haft isär cylindern så gäller det ju och veta att man har monterat ihop det rätt.
Skulle säga att 4 av 5 gamla crosshojar äldre än 5 år har felmonterade avgasportar, det är i alla fall min erfarenhet av att meka gamla motorer.

Skippa cylinderbytet, det är inte där du hittar majoriteten av hästarna på din TS.

Öppna luftfilterboxen och byt ljuddämpare så kommer du nog vara ganska nöjd. Alltså inte hela pipan utan bara dämparen längs bak, du hittar nog nån gammal crossdämpare för en femhundring som du kan fylla med ny ull för ytterligare en hundring.

ok men då måste förgasaren bestyckas fetare eller hur? vet du vilka munstycken man kan stoppa i förgasaren?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ok men då måste förgasaren bestyckas fetare eller hur? vet du vilka munstycken man kan stoppa i förgasaren?

Ja, och särskilt om du öppnar luftfilterboxen så måste du bestycka upp.

Nej, såna detaljer kommer jag inte ihåg. Om jag minns rätt så var det någon udda variant av munstycke i den där förgasaren som inte gick att köpa men det passade med nåt annat vanligt mikuni-munstycke.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
har nämligen en 84 rm250 I delar,varför inte ta den fuggen och passa in I insuget. den lär va fet inställd om man sager så.:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top