Trimma kolsyrepistol.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade tidigare en egendomlig period bland många andra när jag samlade på replikor av riktiga pistoler i kolsyreutförande.Någon gör sina modiga 200m/s vilket jag förstått är den lagliga maxgränsen.Men hur gör jag om jag vill ha mer malle i skiten utan att den ska detonera i handen.Om det överhuvudtaget är möjligt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är inte utgångshastigheten som avgör lagligheten, utan anslagsenergin.
Automatiska och halvautomatiska vapen får ha max 1 Joule mätt 1 meter från mynningen.
Vapen där mantelrörelse krävs (oavsett drivmedel) får ha max 10 J.
Anslagsenergin beräknas utifrån hastighet och kulvikt.

Det enklaste sättet att öka trycket i din kolsyrepicka är att öka fjäderförspänningen till hammaren, alternativt minska fjäderförspänningen till ventilen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För några år sen när jag sysslade med airsoft så låg gränserna på 3 respektive 10 joule, ändrat nyligen?
Tänk på att så fort du passerar lagliga gränsen så blir vapnet licenspliktigt och du gör dig skyldig till lagbrott.
Att sen risken för att bli kontrollerad är minimal är en annan sak
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
200m/s var den gamla gränsen, som ändrades för 20-25 år sedan (går att kolla upp :) ). Den var mer frikostig om man tex körde med 9mm luftvapen :D
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För några år sen när jag sysslade med airsoft så låg gränserna på 3 respektive 10 joule, ändrat nyligen?
Tänk på att så fort du passerar lagliga gränsen så blir vapnet licenspliktigt och du gör dig skyldig till lagbrott.
Att sen risken för att bli kontrollerad är minimal är en annan sak
Det var 1 J när jag pysslade med airsoft, och det var jättejättemånga år sedan.
Dom kanske har höjt?

Tyckte det var tillräckligt otrevligt att bli träffad av 1J...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det var 1 J när jag pysslade med airsoft, och det var jättejättemånga år sedan.
Dom kanske har höjt?

Tyckte det var tillräckligt otrevligt att bli träffad av 1J...

Ser ut så. Enligt polisen för någon månad sedan:

Effektbegränsade vapen
Effekten för ett skjutvapen bestäms utifrån kulans/ampullens/projektilens vikt och hastighet. Effekten mäts i joule och gränsen för ett effektbegränsat vapen går vid 10 joule, uppmätt fyra meter från pipans mynning (så kallad anslagsenergi). Gränsen för helautomatiska vapen är 3 joule.


https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Paintballskytte/
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
3 & 10j är de lagliga gränserna.

De flesta airsoft-tabellerna vill se 1j vid anslag. Med olika säkerhetsavstånd etc.

Men trimma inte din luftbössa. Ta jägarexamen och köp en .22a
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
3 & 10j är de lagliga gränserna.

De flesta airsoft-tabellerna vill se 1j vid anslag. Med olika säkerhetsavstånd etc.

Men trimma inte din luftbössa. Ta jägarexamen och köp en .22a

- Det där var ju inte svar på min fråga, o jag vill helst upp i 10 J. som är den lagliga gränsen. (det är en semi-automatisk kolsyrepistol)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Det där var ju inte svar på min fråga, o jag vill helst upp i 10 J. som är den lagliga gränsen. (det är en semi-automatisk kolsyrepistol)

Nu vet jag inte hur gastrycket regleras i din CO2-pistol.

Det enklaste är väl att du plockar sönder den, räknar ut hur den fungerar, och ändrar de komponenter som behövs för att för att höja till tex 9J.

Annars är det ju så att gastrycket över CO2-vätska ligger på vid
0 grader C 34 bar
10 grader C 44 bar
20 grader C 56 bar
30 grader C 71 bar
Så håll pistolen varm så höjs CO2 trycket.
Sedan finns ju möjlighten att koppla pistolen till en gasflaska med en gas med högre tryck än CO2
men då ökar nog risken att du tex får pistolen att explodera i handen.
Mindre bra.
Hur är handkirurgin där du då kommer hamna ?
En bekant kapade ett finger när han jobbade med snickerier i Malmö. Trots det saknades ca 1 cm av fingret som hyveln tagit lyckades man sätta tillbaks det på MAS(?) och han fick "normal rörlighet i fingret. Men nerverna fick dom inte ihop. Så han har ingen känsel i det. Tror det var pekfingret.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
*informativ text*

- Jag undrar just om det finns några utbytbara komponenter för en gaspicka?
En CO2-patron med mer kapacitet/klipp i hade ju varit optimalt, men koppla på en extern flaska...njaäää.
Hålla vapnet varmt, ja men det är en temporär åtgärd som måste till varje gång inför skjutning. Hade hoppats på permanent effekthöjning om det gått.

Fingrarna vill jag inte riskera...inte minst för tjejens skull :rolleyes:
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag tror mitt svar slank in ofärdigt.

Jag chansar på att din co2 pistol fungerar med en hammare mot en ventil som har en returfjäder / motståndsfjäder.

För att maximera utgångshastigheten vill du ha gas bakom kulan hela vägen ur pipan.
Du vill också ha så snabb gasexpansion som möjligt.

Det är de 2 sakerna du får jobba med. Bearbeta ventilen för att ge en kraftigare / snabbare gasexpansion bakom kulan under en längre tid.

Men plocka isär och fotografera ventiler etc så kan man nog svara bättre :)

Mer tryck är inte lösningen. Saker går sönder då!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Men plocka isär och fotografera ventiler etc så kan man nog svara bättre :)

Mer tryck är inte lösningen. Saker går sönder då!

- Den här pickan är gedigen från början till slut o byggd av Sig Sauer själva, alltså ingen kopia av annan tillverkare. Samma vikt som originalet dessutom. Kanske den inte är så känsligt för tryckökning då, tänker jag.

-
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
56 bar skiter i om SIG-arms tillverkat :)
Helt oreglerat kommer saker gå sönder.
Få grejjerna riktigt täta och se över ventilerna! Det är där "the magic" händer på din pickadoll.

Är det rundkulor? :) 4.5mm?

Jag tror det finns en guide på tuben.

"Sig Sauer 4.5mm improve performance" borde funka att söka
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det ett tag sedan jag läste på om kolsyrepistoler, någon modell kunde man få bättre fjutt i genom att porta upp en av portarna på, men det var vid långsamma enkelskott.

Sköt man snabba serier blev pickan för kall och förmodligen bildades frost förträngningar i gaskanalerna och man tappade istället effekt efter ett par skott.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har en Crosman 2240, världens mest modd-vänliga kolsyrepicka. Som precis allt annat så är halva nöjet att hålla på och klå och köpa grejer till den. Det var kul ett tag men det går ganska fort att slå i taket för prestanda med CO2. Rätt ovärt att trimma faktiskt. Drar mycket gas för lite ökning i hastighet.

Nu använder jag den mest för att jaga husflugor med utan diaboler. Mycket lättare att blåsa skallen och vingar av dem än att jaga efter med smälla eller tidning :)
Ja, jag vet att det inte är bra att torr-avfyra men jag har så mycket krutvapen att leka med nu så jag bryr mig inte om den pajar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Sköt man snabba serier blev pickan för kall och förmodligen bildades frost förträngningar i gaskanalerna och man tappade istället effekt efter ett par skott.

- Jepp, när jag drar semi-auto-serier så kyls pipan såpass att det blir eldavbrott.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är absolut möjligt att trimma en kolsyrepistol. Mekanismen för den är liknande den som sitter i reservoar pickor och bössor som man laddar med tryckluft från dykartub. Ett reservoargevär kan man utan vidare trimma så att det går att skjuta igenom en 2tum4 regel.
Nackdelen med att trimma den är att gasåtgången ökar rejält. Det är inte så att den ökar med 10% för 10% ökning. Snarare att du halverar antalet möjliga skott för några procents ökning av utgångshastigheten.
För kolsyrepistoler så har man dessutom nackdelen att den är kraftigt temperaturkänslig vilket betyder att ju mer du trimmar den desto med kyla får du i pistol och kolsyrepatron vilket direkt sänker trycket.
Det gör att om du skjuter fler än ett skott så ändras trycket ganska kraftig och därmed ändras utgångshastigheten rejält. Resultatet är att du får en picka som får helt olika kulbana på första skottet jämfört med det fjärde skottet.
Du får med andra ord en picka som sprider kulorna ganska markant.

Dvs det är fullt möjligt att trimma rätt ordentligt även med en kolsyrepicka men var beredd på att börja handla kolsyrepatroner i ICA kasse och glöm bort att kunna skjuta mer än ett skott om du ska förvänta dig att träffa någonting. Summa summarum. Det är inte värt det att trimma en kolsyrepicka i någon högre grad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Jag undrar just om det finns några utbytbara komponenter för en gaspicka?
En CO2-patron med mer kapacitet/klipp i hade ju varit optimalt, men koppla på en extern flaska...njaäää.
Hålla vapnet varmt, ja men det är en temporär åtgärd som måste till varje gång inför skjutning. Hade hoppats på permanent effekthöjning om det gått.

Fingrarna vill jag inte riskera...inte minst för tjejens skull :rolleyes:

Annars är en extern flaska rätt påt ! :D
Här är en med snits påt !
https://www.imdb.com/title/tt0477348/

Men flaskan på ryggen som en dykare och slang till pickadollen är du väl förberedd ! Men det kan vara bra med säkerhetsventil som begränsar trycket.....på ett T på slangen.
CO2 ger max ca 70 bar, lufttub på ryggen med tryck tex 80 bar begränsning och en liten droppe eter (startgas) i bakänden på diabolen och det händer saker.
Provade med eter i luftgeväret. Verkade bli klart bättre puff !
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top