Istället för JB Weld?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fel tråd men ändå kanske inte.

Söker ett lim mellan metall o gummi som tål hög värme 200+grader måste laga ett motorfäste som sitter mellan en fläktkyld cylinder och fäste.

Jb,n vill inte vara med jb,n sitter som fn i gummit men vill inte vara med riktigt i fästet på cylindern, original fästet hade någon typ av vulkning mellan metall o gummi.


Mvh

De va underligt JB satt i gummi men inte metallen :va De låter svårt att hitta ett lim för detta ändamål för de låter som hög belastning då de är ett motorfäste.
Går de de inte göra våldsam förankring i metalldelen typ borrhål som J-ben får ankra fast sig i mekaniskt? Om de är möjligt är de bästa metoden jag brukar göra så på alla extrema ställen där de inte sitter så bra i själva ytan. De går tillockmed få fast jB weld i fet abs plast om man kan borra förankringshål som de får jäsa igenom till andra sidan plasten. De blir som Kemisk metall popnitning,,, de gäller såklart alla hårda limsorter.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
De va underligt JB satt i gummi men inte metallen :va De låter svårt att hitta ett lim för detta ändamål för de låter som hög belastning då de är ett motorfäste.
Går de de inte göra våldsam förankring i metalldelen typ borrhål som J-ben får ankra fast sig i mekaniskt? Om de är möjligt är de bästa metoden jag brukar göra så på alla extrema ställen där de inte sitter så bra i själva ytan. De går tillockmed få fast jB weld i fet abs plast om man kan borra förankringshål som de får jäsa igenom till andra sidan plasten. De blir som Kemisk metall popnitning,,, de gäller såklart alla hårda limsorter.

Absolut värt att pröva. Brukar borra i m3,or som extra förankring när jag plastar om vevhus o det blir tjocka lager.

Men original är det limmat/vulkat med någon svart gegga som sitter noe såinni bara fn det är svårt att få det o lossna med roterande stålborste på rondellen..

Är oso fundersam på varför JB,n släpper från stålbrickan ytan är filad med grova revor o noggrant tvättad..

Mikro vibrationer från detonationer i cylindern i kombination med värmen kan ju vara en möjlighet.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Liquisol gummilim kan ev funka men jag är skeptisk till hur de sitter i stålet. JB med förankringshål är nog bäst.
Annars är liquisol grymt till gumminsug och kabelgenomförningar genom motorblock och laga vacumförgasares trottelmembran samt täta flotörpackningar som läcker de tål bensin och olja. Man hittar liquisol på närmsta mack eller mekonomen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gummi fästet är så gammalt att vulklimmet mellan gummi o stål garanterat är TRI baserat då är det extremt värmetåligt.. tyvärr är alla TRI baserade gummi vulk lim total förbjudna sedan många år pga att folk som lagade transportbandet fick cancer i parti o minut.

Talade med en bekant far som har jobbat med detta o det finns inga likvärdiga lim i dag bara kompromisser som är bra på en sak.

Min kvantitet är 1 liter som jag fattade så där faller det.

Loctite extrem repair kan vara en möjlighet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tillverka och sveta fast ett fäste där du kan pressa in en neoprenbussning. Du kommer inte att hitta något som "limmar" på det vis du vill.

Har tänkt den tanken men neopren bustningen kan max vara 25*25mm.

Har sett någonstans att man tydligen kan köpa 2k neopren o gjuta egna bussningar men jag har inte lyckats finna någonstans att köpa detta.

Någon som vet var? Ebay?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Trådlyft här, men belzona 1111 ska ju vara den mest etanolbeständiga epoxin. Kan dock inte hitta annat än i typ 2 kg förpackning. Finns det att få tag på i smått, eller finns det någon annan epoxi som tål E85?

Ok, prövar igen, efter att moddlaren raskt trådkapade mitt trådlyft... ;)

Söker alltså etanolbeständig epoxi till försäljning i Sverige, i lite mindre förpackning (max 50-100 g).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sorry för trådkapningen.

3M gör mycket bra lim o dyligt detta är alkohol resistent o bör inte vara besvärlig att få tag på..

3M ScotchWeld DP105
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sorry för trådkapningen.

3M gör mycket bra lim o dyligt detta är alkohol resistent o bör inte vara besvärlig att få tag på..

3M ScotchWeld DP105

Ingen fara med trådkapningen.

Ja, den verkar rimlig, har du egen erfarenhet av den med alkohol? Ska ha det till att täta en tank så måste tåla konstant exponering.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Biltemas stålepoxy testade jag i e85 bad för 2 eller tre år sedan de va helt resistent mot den soppan. Epoxyn fick ligga i e85 bad i flera veckor med ingen som helst åverkan på den. Epoxyn användes sedan till att täta e85 soppatanks lock där man sänker ner bränslepumpen. De håller tätt än. Men obs jag vet inte eller tror Biltema bytt levrantör sedan dess så nu kan jag inte lova att de klarar e85.
Jb weld låg också i bad då och de blev som tuggummi.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxi-2000035421
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Biltemas stålepoxy testade jag i e85 bad för 2 eller tre år sedan de va helt resistent mot den soppan. Epoxyn fick ligga i e85 bad i flera veckor med ingen som helst åverkan på den. Epoxyn användes sedan till att täta e85 soppatanks lock där man sänker ner bränslepumpen. De håller tätt än. Men obs jag vet inte eller tror Biltema bytt levrantör sedan dess så nu kan jag inte lova att de klarar e85.
Jb weld låg också i bad då och de blev som tuggummi.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxi-2000035421

Ok, låter som att jag får göra ett litet test. Kan tyvärr inte hitta moddlarens 3m-produkt nära tillhands.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, låter som att jag får göra ett litet test. Kan tyvärr inte hitta moddlarens 3m-produkt nära tillhands.

De är värt att testa Biltemas epoxy för jag pratade nyss med kompisaren som använder den ny Biltemaepoxyn överallt där de är e85 kontakt. De funkar perfekt de läcker inte i runt tanken där han plastat genomförningar. Men obs han har inte gjort flera timmar/veckortets på ny epoxyn som han gjorde med den äldre sorten!Han sa även att de inte får röra sig i limskarven för då börjar de läcka men nde förstår man ju.
Jag har provat extremt många märken av epoxy i samband med tanktätning och "nästan" alla har fuktat lite igenom epoxyn i sig självt. Även Plastic paddings speciella tanktät som den heter fuktar ! Biltema epoxyn den äldre klarade även bensin test i flera veckor och de gör även JB.

OBS prova inte Biltemas epoxy i insug på motorer för de gjorde kompisaren mot min inrådan. Han plastade en BMW topp som skulle sitta på en 750hk motor (jag ididotförklarade honom). Den kördes bara en bänkning och max 1 timme innan motorn revs av annan anledning. Epoxyn hade släppt på många ställen ca 30% var som bortblåst. Men då ska man veta att han fuskade med förankring också ( jag indioförklarade honom för det också). Han slipade bara med roterande fil,,inge borrgropar eller hullingslipade gropar i ytan. Jag tror JB skulle ha släppt också med så dålig förankring. Men hursom så skulle jag inte plasta insug med Biltema för de klarar inte hög temp heller och draghållfastheten (limförmågan) är inte i närheten av JB.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De är värt att testa Biltemas epoxy för jag pratade nyss med kompisaren som använder den ny Biltemaepoxyn överallt där de är e85 kontakt. De funkar perfekt de läcker inte i runt tanken där han plastat genomförningar. Men obs han har inte gjort flera timmar/veckortets på ny epoxyn som han gjorde med den äldre sorten!Han sa även att de inte får röra sig i limskarven för då börjar de läcka men nde förstår man ju.
Jag har provat extremt många märken av epoxy i samband med tanktätning och "nästan" alla har fuktat lite igenom epoxyn i sig självt. Även Plastic paddings speciella tanktät som den heter fuktar ! Biltema epoxyn den äldre klarade även bensin test i flera veckor och de gör även JB.

OBS prova inte Biltemas epoxy i insug på motorer för de gjorde kompisaren mot min inrådan. Han plastade en BMW topp som skulle sitta på en 750hk motor (jag ididotförklarade honom). Den kördes bara en bänkning och max 1 timme innan motorn revs av annan anledning. Epoxyn hade släppt på många ställen ca 30% var som bortblåst. Men då ska man veta att han fuskade med förankring också ( jag indioförklarade honom för det också). Han slipade bara utan där de plastades med roterande fil,,inge borrgropar eller hullingslipade gropar i ytan. Jag tror JB skulle ha släppt också med så dålig förankring. Men hursom så skulle jag inte plasta insug med Biltema för de klarar inte hög temp heller och draghållfastheten (limförmågan) är inte i närheten av JB.

Ok. Tanken (!) är att jag ska ha det för att täta en röranslutning mellan två tanksidor så att båda sidor dränerar till bensinkranen. Det är denna produkten vi pratar om, yes?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxi-2000035421

Jag använde för övrigt en äldre variant av kemisk metall (tror från Btema), den typen där man knådar ihop två olika korvar till en för att täta en liten spricka i en statorkåpa. Den har hållit över 1500 mil utan att ha påverkats synbart överhuvudtaget och då har den ju legat i oljebad mest hela tiden.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok. Tanken (!) är att jag ska ha det för att täta en röranslutning mellan två tanksidor så att båda sidor dränerar till bensinkranen. Det är denna produkten vi pratar om, yes?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/stal-epoxi-2000035421

Jag använde för övrigt en äldre variant av kemisk metall (tror från Btema), den typen där man knådar ihop två olika korvar till en för att täta en liten spricka i en statorkåpa. Den har hållit över 1500 mil utan att ha påverkats synbart överhuvudtaget och då har den ju legat i oljebad mest hela tiden.

Ja de är den epoxyn jag menar. De va bra att veta att knådbara Biltema klarar olja jag har en sådan Biltema förpackning men har inte provat den än.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu kan Ts inte göra bonmek denna gången.

Men vanlig hårdtvål tål bensin diesel olja e85 man hyvlar helt enkelt hådtvål o täcker hålet o sedan glasfiber spackel över som håller tvålen på plats..

Detta funkar superbra på bil bränsletankar om det nu finns några som inte har plast idag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja de är den epoxyn jag menar. De va bra att veta att knådbara Biltema klarar olja jag har en sådan Biltema förpackning men har inte provat den än.

Har nu testat denna, förvisso i ren etanol (rödsprit) och inte E85, men borde vara likvärdigt? Slutsatsen är iaf att den INTE tål etanol, utan blir mjuk, gummiaktig och spröd efter bara ca 24 h nedsänkt i etanolbad. Testade också med ett bad i ren bensin och det verkar den tåla bättre.

Finns en annan kemisk metall från Biltema som jag också hade tänkt testa men den var tyvärr slut i butiken jag var i.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/kemisk-metall-2000019604
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har nu testat denna, förvisso i ren etanol (rödsprit) och inte E85, men borde vara likvärdigt? Slutsatsen är iaf att den INTE tål etanol, utan blir mjuk, gummiaktig och spröd efter bara ca 24 h nedsänkt i etanolbad. Testade också med ett bad i ren bensin och det verkar den tåla bättre.

Finns en annan kemisk metall från Biltema som jag också hade tänkt testa men den var tyvärr slut i butiken jag var i.
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/kemisk-metall-2000019604

De va bra test men synd den va sämre än tidigare Biltema epoxy. Vi väntar med spänning på nästa biltema test.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kul test och att ni även delar med er av resultatet. E85 är väl 85% etanol och resten bensin.

När det gäller JB weld är jag imponerad. Jag lagade en högtryckstvätt som spruckit isär. Just den delen jag limmade ihop utsätts för högt vattentryck, 150 bar är maskinen på och jag är väldigt imponerad över att det hållit (3 år sedan). Trodde verkligen inte det men det sparade mig ett antal tusenlappar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top