Overkliga verkstadspriser

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Och om man inte fick offerten skriftligt utan muntligt över telefon? Vad jag menar är att det kan vara svårt att välja en rimlig verkstad. Finns ofta inte så många att välja mellan i närmiljön. Ofta får man inget definitivt pris på förhand.
Sen tror jag polisen skiter fullständigt i sånt med
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Argumentering vet jag inte, det var ett scenario. Det går ju att ändra det och räkna och se vart man landar naturligtvis. Som jag skrev innan, det är ju möjligt att säsongsarbetare är vanligt, då ser ju siffrorna kanske annorlunda ut.

Med säsongare behöver du ha högre marginal istället, eftersom du knappast lägger ner verksamheten helt under vintern. Då måste stålarna in över säsongen täcka vad det kostar att hålla igång resten av säsongen.

Osv osv. Finns säkert tusen olika upplägg på det här.

Jag kommer nog att investera i en saltbil nu, jösses bara jobba 4 dar under vintern och ta betalt för 2080 timmar:yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man får väl se till att säsongsanställa personal, eller är man ensam så kanske man får stänga under vintern och istället jobba som liftskötare i Sälen eller skoterreparatör eller takskottare.
Själv tar jag min semester runt januari för att då är det lugnast hos mig. Det handlar om att man måste anpassa sig.

Ja. Varför halveras inte priset på liftkort och stugor i fjällen? Det är ju snordyrt i svenska backar. Rena ockerpriser. För att inte tala om restauranger och skiduthyrning.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja. Varför halveras inte priset på liftkort och stugor i fjällen? Det är ju snordyrt i svenska backar. Rena ockerpriser. För att inte tala om restauranger och skiduthyrning.

Nu är du bra långt ute i gräset och rullar, att jämföra dessa är som att ställa priset för Dart och Golf mot varandra.


Hatar golf men kan förstå att det kan kosta lite.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är du bra långt ute i gräset och rullar, att jämföra dessa är som att ställa priset för Dart och Golf mot varandra.


Hatar golf men kan förstå att det kan kosta lite.

Säsong som säsong. Många anläggningar drar in sin årsinkomst under just säsong. Likväl golfbanor. Dart funkar året runt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Säsong som säsong. Många anläggningar drar in sin årsinkomst under just säsong. Likväl golfbanor. Dart funkar året runt.

Nej du tänker helt galet nu faktiskt, ja eller helt i eget intresse.

Som sagt saltbil, glasskiosk, sommarfik, trädgårdsmästare, strandvakt, kanotuthyrare, mm mm.

Du tror på allvar att alla dessa inte gör nått annat för att få året att gå ihop?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej du tänker helt galet nu faktiskt, ja eller helt i eget intresse.

Som sagt saltbil, glasskiosk, sommarfik, trädgårdsmästare, strandvakt, kanotuthyrare, mm mm.

Du tror på allvar att alla dessa inte gör nått annat för att få året att gå ihop?


God vän kör snösväng. Sist vi pratade om detta (vintras såg det ut såhär ) 800:- +moms per tim (maskin & fö)och så jourdebitering 12000:- till 20000+moms per ställe. Han har 22st ställen att ploga.
420/h+moms för nattkörning utöver det ovanstående.

Grannen hyr ut skidor 5mån/år. Övrig tid kör han hoj på Europas banor i rent nöjessyfte och drar runt med husbilen med tanten sin.


Egenintresse, inte så farligt faktiskt. Som sagt, verkstadsjobb är hobby som bekostar min andra hobby. Inga stora summor alltså. Tänker mest på de som kör heltid. Visst kan man säsongsanställa men hur bra mek får du då? Många vill ju helst ha tillsvidare på årsbasis så då blir det åt bilhållet de söker sig när de blivit lite varma i kläderna och fått lite mekvana




Med reservation för dåligt minne
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
God vän kör snösväng. Sist vi pratade om detta (vintras såg det ut såhär ) 800:- +moms per tim (maskin & fö)och så jourdebitering 12000:- till 20000+moms per ställe. Han har 22st ställen att ploga.
420/h+moms för nattkörning utöver det ovanstående.

Grannen hyr ut skidor 5mån/år. Övrig tid kör han hoj på Europas banor i rent nöjessyfte och drar runt med husbilen med tanten sin.


Egenintresse, inte så farligt faktiskt. Som sagt, verkstadsjobb är hobby som bekostar min andra hobby. Inga stora summor alltså. Tänker mest på de som kör heltid. Visst kan man säsongsanställa men hur bra mek får du då? Många vill ju helst ha tillsvidare på årsbasis så då blir det åt bilhållet de söker sig när de blivit lite varma i kläderna och fått lite mekvana




Med reservation för dåligt minne

Man kan inte göra statistik av två anekdotiska exempel.

De jag känner som skottar snö vintertid jobbar för heltid även under sommaren, de flyttar bara traktorn till grusgropen eller vägbygget.

De som hyr ut skidor här i krokarna brukar även sälja skidor och vi pratar alltså om sportbutiker som på sommaren säljer joggingskor och trampcyklar.

Har träffat några säsongsarbetare genom åren men de flesta är sådana som är säsongsanställda och sedan lever på akassa den andra halvan av året. Några andra känner jag som tar några månaders semester utomlands där det är billigt vanligen Thailand men de jobbar arslet av sig under säsongen och jobbar säkert fler årstimmar än medelsvensson under de månader de jobbar.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Som macken jag jobbade på i Norge. Hade att olje fat i verkstan. Från castrol" alltså det stod castrol på fatet". Som han bara fyllde på med nån billigare olja. Alla skall luras
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Som macken jag jobbade på i Norge. Hade att olje fat i verkstan. Från castrol" alltså det stod castrol på fatet". Som han bara fyllde på med nån billigare olja. Alla skall luras
Från USA:
Jag har ju en Goldwing, också förutom de andra, och deltar i deras US-forum.
En man hade fått en faktura på "däckbyte bak" (exkl däck) på USD 440..ca SEK 3800.
Efter diskussion (kunden skrev "I was unarmed..") sänktes det till USD 330.
För säkerhets skull hade meken monterat båda bromspadsen på samma sida om skivan så det tillkom ett skivbyte också ovanpå allt...
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Från USA:
Jag har ju en Goldwing, också förutom de andra, och deltar i deras US-forum.
En man hade fått en faktura på "däckbyte bak" (exkl däck) på USD 440..ca SEK 3800.
Efter diskussion (kunden skrev "I was unarmed..") sänktes det till USD 330.
För säkerhets skull hade meken monterat båda bromspadsen på samma sida om skivan så det tillkom ett skivbyte också ovanpå allt...

Fast för att byta däck på en guldvinge behövs extraordinära resurser ?:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Som en verkstad som sambon anlitade som inte bytte oljefiltret, utan bara fyllde på mer olja (utan att tömma ur den gamla, så det var väldigt mycket för mycket olja), inte kollade kylarvätskan, och av någon suspekt jävla anledning lossade hjulbulten bak och drog inte åt den efter sig?
Märkesverkstad, de hade koll minsann!

Farsan lämnade hans frus bil för Service på Märkesverkstad.
Dom bytte filtret och installerade även en automatisk filterdemonterare som tyvärr var felkalibrerad så den gick igång efter 5 mil.. :Bugar:brinnerup
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Intressant att många argumenterar för att man ska kunna tjäna pengar för hela årets uppehälle under bara några sommarmånader.

I min värld så får man söka sig annan sysselsättning när det inte är säsong.

Jag tror faktiskt att det är ganska mycket så det ser ut om man pratar om MC-meckar.
Verkstaden vill säkerligen behålla sin personal så att dom har samma personal som dom är rimligt säkra på att dom kan sin sak.
Då är det fast anställning som gäller. Det medför att man måste ta ut ett pris så att man under dom högbelagda perioderna kan dra in pengar som räcker för att täcka upp för tappet som man får under lågbelagda perioder. Sen får meckarna under perioderna med låg beläggning ägna sig åt andra saker som att inventera lager eller annat men det är ju väldigt svårt att dra in massor av pengar om det inte är några som kommer med hojarna och vill ha dom servade eller reparerade. Det är ju egentligen samma med MC försäljningen. Det säljs ju enormt lite motorcyklar under vinterhalvåret men det är knappast ett hållbart koncept att lägga ner butiken varje höst. och sedan starta en ny varje vår.

Att rekrytera och lära upp personal kostar helt enkelt så mycket att det inte är ett hållbart alternativ att ha den personalomsättningen som blir resultatet av att försöka säsongsanställa i för hög grad. Man kanske kan ha en andel av personalen säsongsanställda men likväl måste man ju ha kvar lokalerna för att ha någonstans att hålla till när nästa säsong kommer.

Det är ju egentligen lika inom konsultbranschen. Vi måste hela tiden ha några som sitter på bänken som är redo att ta uppdrag när kunderna hör av sig och dom personerna ska ju också ha lön och det resulterar i att vi som sitter ute på uppdrag måste dra in tillräckligt med pengar för att vi skall kunna behålla dom som vi har som är standby. För under en given period är det alltid några som sitter standby. Inte samma personer men alltid några.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker att du har fel, det kan vara så att personen i fråga inte kan utföra jobbet själv eller har tillgång till meck möjligheter, då är personen tvungen att lämna in hojen. Personen kanske inte har någon i sin umgängeskrets som kan det heller med andra ord så blir denna person tvungen att lämna in sin hoj, tror du på fullt alvar att han/hon väljer att betala 8500:- det här är inte dyrt det är att lura folk, att ta så pass mycket betalt är inte försvarbart. Jag tror inte du hade diskuterat på samma sätt om du hade varit i denna situation, det är inge svårt att skita när arslet är fullt.

Det är en sak att man kanske måste lämna in för att man inte kan göra själv.
Men det innebär inte att du måste lämna in den på den dyraste verkstaden.

Om man bara kollar en verkstad och sedan lämnar in där så har man ju accepterat priset.

Om man har kollat på flera verkstäder och alla tar lika mycket betalt så är sannolikheten ganska stor att det jobbet faktiskt kostar att utföra för att det är krångligt eller reservdelarna är dyra. Då kan man knappast anklaga någon för ocker.

I det första fallet så kan det kanske vara frågan om ocker men om man inte kollat med fler verkstäder så har man uppenbarligen inte brytt sig om att försöka hitta någon som gör det för ett billigare pris. Jag har själv vid något tillfälle valt att åka till en annan kommun för att lämna in hojen för att jag fick ett bättre pris där. Lite krångligare med resan ja. Tveklöst men det var ett val jag gjorde.

Det är inte alla som kan göra saker själva men alla kan faktiskt kolla upp priset på en reparation eller service på mer än en verkstad. Mig veterligen så kan alla moderna telefoner ringa till fler än en verkstad.
Och mig veterligen så kan dom flesta lämna en hoj på valfri verkstad för att den var lite billigare. det kanske ligger lite mer olämpligt till men för dom flesta går det faktiskt att lösa genom att åka buss eller få hjälp av en kompis som åker med och kan skjutsa hem när man lämnat hojen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror faktiskt att det är ganska mycket så det ser ut om man pratar om MC-meckar.
Verkstaden vill säkerligen behålla sin personal så att dom har samma personal som dom är rimligt säkra på att dom kan sin sak.
Då är det fast anställning som gäller. Det medför att man måste ta ut ett pris så att man under dom högbelagda perioderna kan dra in pengar som räcker för att täcka upp för tappet som man får under lågbelagda perioder. Sen får meckarna under perioderna med låg beläggning ägna sig åt andra saker som att inventera lager eller annat men det är ju väldigt svårt att dra in massor av pengar om det inte är några som kommer med hojarna och vill ha dom servade eller reparerade. Det är ju egentligen samma med MC försäljningen. Det säljs ju enormt lite motorcyklar under vinterhalvåret men det är knappast ett hållbart koncept att lägga ner butiken varje höst. och sedan starta en ny varje vår.

Att rekrytera och lära upp personal kostar helt enkelt så mycket att det inte är ett hållbart alternativ att ha den personalomsättningen som blir resultatet av att försöka säsongsanställa i för hög grad. Man kanske kan ha en andel av personalen säsongsanställda men likväl måste man ju ha kvar lokalerna för att ha någonstans att hålla till när nästa säsong kommer.

Det är ju egentligen lika inom konsultbranschen. Vi måste hela tiden ha några som sitter på bänken som är redo att ta uppdrag när kunderna hör av sig och dom personerna ska ju också ha lön och det resulterar i att vi som sitter ute på uppdrag måste dra in tillräckligt med pengar för att vi skall kunna behålla dom som vi har som är standby. För under en given period är det alltid några som sitter standby. Inte samma personer men alltid några.

Eller så får mecken stå halvtid i butiken vintertid och kassapersonalen får stå för att vara säsongsanställd.

Sen kanske ägaren får ta sin semester i januari, mecklaren i februari och kassörskan i december...

Eller så får mecklaren reparera snöslungor på vintern.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top