Overkliga verkstadspriser

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tack för återkopplingen till ämnet. Och nä Han tvingades säkert inte, men det är ocker och det är taskigt.

En vanlig människa i Sverige ska Kunna lämna in hojen utan att bli uppskörtad
Därför är det bra med trådar i diverse forum vad som är ett normalt pris.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
jepp någon har betalt 8500 för att få styrlager bytt... det är säkert jätte dyrt, jag vet inte. det vi ej heller får glömma var att denna någon valde att lämna in mc för detta jobb trots detta priset... två slutsatser av detta drar jag..
1. person kollade med olika verkstäder om kostnad. och denna verkstad var billigast även det är mycket pengar...
2. person valde att lämna in mc utan att kolla med andra verkstäder och betala detta pris...

oavsett vilket alternativ som är rätt så har person själv valt av egen fri vilja att lämna in mc. ganska säker på att det skedde av egen fri vilja helt utan hot och tvång och våld...

Jag tycker att du har fel, det kan vara så att personen i fråga inte kan utföra jobbet själv eller har tillgång till meck möjligheter, då är personen tvungen att lämna in hojen. Personen kanske inte har någon i sin umgängeskrets som kan det heller med andra ord så blir denna person tvungen att lämna in sin hoj, tror du på fullt alvar att han/hon väljer att betala 8500:- det här är inte dyrt det är att lura folk, att ta så pass mycket betalt är inte försvarbart. Jag tror inte du hade diskuterat på samma sätt om du hade varit i denna situation, det är inge svårt att skita när arslet är fullt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag tycker att du har fel, det kan vara så att personen i fråga inte kan utföra jobbet själv eller har tillgång till meck möjligheter, då är personen tvungen att lämna in hojen. Personen kanske inte har någon i sin umgängeskrets som kan det heller med andra ord så blir denna person tvungen att lämna in sin hoj, tror du på fullt alvar att han/hon väljer att betala 8500:- det här är inte dyrt det är att lura folk, att ta så pass mycket betalt är inte försvarbart. Jag tror inte du hade diskuterat på samma sätt om du hade varit i denna situation, det är inge svårt att skita när arslet är fullt.

inte för jag vet vad skita har med detta att göra.
men jag förstår din poäng med att personen kanske inte kan göra jobbet själv. men det är ju ej det som diskuteras heller...utan verkstadspriser... så, återigen... personen har fri vilja och säkerligen kunskapen att jämföra priser mellan verkstäder själv. jag förstår ej heller vad personer i umgängeskretsen har med att kolla pris på reparation hos olika verkstäder att göra.



känner att jag måste förtydliga för folk som ej verkar besitta läsförståelse.
jag försvarar ej verkstäder som har hutlösa priser eller timdebiteringar. det jag säger är att om man vill lämna in mc för reparation på verkstad och tycker priset är dyrt. kolla med andra verkstäder om pris på samma reparation och jämför verkstäder mellan... och jämför INTE verkstad med vad billigaste delar på nätet och göra själv hemma i garaget...
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
inte för jag vet vad skita har med detta att göra.
men jag förstår din poäng med att personen kanske inte kan göra jobbet själv. men det är ju ej det som diskuteras heller...utan verkstadspriser... så, återigen... personen har fri vilja och säkerligen kunskapen att jämföra priser mellan verkstäder själv. jag förstår ej heller vad personer i umgängeskretsen har med att kolla pris på reparation hos olika verkstäder att göra.



känner att jag måste förtydliga för folk som ej verkar besitta läsförståelse.
jag försvarar ej verkstäder som har hutlösa priser eller timdebiteringar. det jag säger är att om man vill lämna in mc för reparation på verkstad och tycker priset är dyrt. kolla med andra verkstäder om pris på samma reparation och jämför verkstäder mellan... och jämför INTE verkstad med vad billigaste delar på nätet och göra själv hemma i garaget...

Vad är det du säger :död det är ju verkstadspriset jag talar om, att det är helt galet dyrt och att det är oförsvarbart. Jag säger även att personen kanske är tvungen att lämna in hojen för att han/hon inte har dessa kunskaper eller möjligheter, då ingår väll umgängeskrätsen eller??. Om personen hade haft mig som polare hade jag gjort det åt honom gratis och då hade han sluppit kostnaden, är du heeeeelt eller är det bara vissa delar som saknas. Det är inge svårt att skita när arslet är fullt är ett utryck som betyder att du har så innehelvete med pengar att det är lätt att betala, det blir svårt att skita ut pengarna om arslet är tomt.
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Jag håller med om att priserna ibland är väldigt väl tilltagna men man har ju möjlighet att boka arbetet där det är billigast. Jag har några polare som åker 35 mil enkel för att serva sina ögonstenar o de sparar 1000 till 1500 mot den lokala meken. Jag själv har inte tiden att göra det o samtidigt så vill jag ha kvar en märkesmek i närheten så jag betalar lite mer.
Sen är det ju så att en verkstad på mindre orter har mindre omkostnader o kan då hålla lägre pris mot de som har högre omkostnader (hyror löner osv)
En viktig sak för mig är att mekarna är seriösa. Jag vill inte hamna i trubbel i högre farter.
Servar det jag kan o det jag inte kan lämnar jag bort.

Sen att ägaren glider runt i en fiat punto spelar ingen roll.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vad är det du säger :död det är ju verkstadspriset jag talar om, att det är helt galet dyrt och att det är oförsvarbart. Jag säger även att personen kanske är tvungen att lämna in hojen för att han/hon inte har dessa kunskaper eller möjligheter, då ingår väll umgängeskrätsen eller??. Om personen hade haft mig som polare hade jag gjort det åt honom gratis och då hade han sluppit kostnaden, är du heeeeelt eller är det bara vissa delar som saknas. Det är inge svårt att skita när arslet är fullt är ett utryck som betyder att du har så innehelvete med pengar att det är lätt att betala, det blir svårt att skita ut pengarna om arslet är tomt.

:glömdet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
EDIT - Jag skrev fel antal arbetsdagar per år först, har ändrat det och räknat om.

En mek som har en lön på 25000 spänn före skatt kostar firman ca 33000 spänn i månaden, ca 396 000 spänn om året.

Faktisk arbetstid på ett år - ca 220 dagar.

396 000 spänn delat på 220 är 1800 spänn. Dvs hur mycket meken behöver fakturera i snitt per dag för att bära sina egna kostnader (alltså ingen vinst till firman än).

Låt oss höfta till att man räknar med att han har 80% beläggning i snitt (vilket jag personligen tror är högt), och jobbar 8-timmarsdagar.

Då behöver timpriset ligga på 300 spänn i timmen exkl moms bara för att han ska bära sina egna kostnader. Med moms blir det 375 kronor.

Lägre beläggning = högre timpris. Och sen ska vi försöka tjäna lite pengar till firman också. Och peta ut gemensamma kostnader för lokaler, verktyg, overheadkostnader som administrativ personal m.m.

Är nog inga problem att landa i att man måste ta runt 600-800 spänn i timmen inkl moms för att det ska vara lönt att öppna verktygslådan.

Sen har vi parametrar som - hur mycket jobb finns att debitera för off-season (under förutsättning att han är anställd tv och inte bara har säsongsanställning), vilka priser går att ta där, osv osv.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
EDIT - Jag skrev fel antal arbetsdagar per år först, har ändrat det och räknat om.

En mek som har en lön på 25000 spänn

Och det ärdet du hamnar, ja om nu inte verkstan ligger i skyffladyngemåla men där finns å andra sidan inga hojar. Bara traktorer. Konkurrensen är med Scania, Pon, Mercedes. Lokala MB firman tar olika debitering på nissanbilar, kontra på MB. Det är lite intressant, i samma kassa
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Och det ärdet du hamnar, ja om nu inte verkstan ligger i skyffladyngemåla men där finns å andra sidan inga hojar. Bara traktorer. Konkurrensen är med Scania, Pon, Mercedes. Lokala MB firman tar olika debitering på nissanbilar, kontra på MB. Det är lite intressant, i samma kassa

Och som sagt - med en beläggning på 50% så närmar vi oss 600 spänn i timmen inkl moms bara för att gå plus minus noll på meken.

Jag kan ju förstå om man som verkstadsägare vill basera lönen på faktureringen så långt möjligt. Kanske är så det funkar, jag har ingen insyn i branschen. Verkar ju vanligt att kombinera ex hoj med båt eller nåt annat, det ger ju en hint om hur knepigt det är att få ihop ekonomin med bara en verksamhet.
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Tack vare sossepacket och fackförbunden kostar det skjortan att ha människor anställda. En tusenlapp i timmen ink moms är inte mycket att debitera i en säsongsberoende verksamhet för någon lat gubbe som ska åtnjuta fackliga rättigheter och fast lön året runt.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
EDIT - Jag skrev fel antal arbetsdagar per år först, har ändrat det och räknat om.

En mek som har en lön på 25000 spänn före skatt kostar firman ca 33000 spänn i månaden, ca 396 000 spänn om året.

Faktisk arbetstid på ett år - ca 220 dagar.

396 000 spänn delat på 220 är 1800 spänn. Dvs hur mycket meken behöver fakturera i snitt per dag för att bära sina egna kostnader (alltså ingen vinst till firman än).

Låt oss höfta till att man räknar med att han har 80% beläggning i snitt (vilket jag personligen tror är högt), och jobbar 8-timmarsdagar.

Då behöver timpriset ligga på 300 spänn i timmen exkl moms bara för att han ska bära sina egna kostnader. Med moms blir det 375 kronor.

Lägre beläggning = högre timpris. Och sen ska vi försöka tjäna lite pengar till firman också. Och peta ut gemensamma kostnader för lokaler, verktyg, overheadkostnader som administrativ personal m.m.

Är nog inga problem att landa i att man måste ta runt 600-800 spänn i timmen inkl moms för att det ska vara lönt att öppna verktygslådan.

Sen har vi parametrar som - hur mycket jobb finns att debitera för off-season (under förutsättning att han är anställd tv och inte bara har säsongsanställning), vilka priser går att ta där, osv osv.

Skulle säga att du fortfarande räknat för lågt - även efter edit.

Om jag förstått det rätt har du bara räknat på arbetsgivaravgiften men du har ju även

- Semesterersättning ca 12-13% på brutto - ja de ska tydligen ha betalt för att inte göra nånting..?
- Sjuklön - X antal % - ja, jag vet, helt sjukt, se till att du anställer frisk personal annars blir det dyrt...
- OB- & övertidsersättning - dubbla pengarna om du går in en lördag för att komma ikapp under sommaren - galet..!
- Pensioner - ytterligare X antal % på brutto - ja de ska till och med ha betalt när de slutat jobba...
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Skulle säga att du fortfarande räknat för lågt - även efter edit.

Om jag förstått det rätt har du bara räknat på arbetsgivaravgiften men du har ju även

- Semesterersättning ca 12-13% på brutto - ja de ska tydligen ha betalt för att inte göra nånting..?
- Sjuklön - X antal % - ja, jag vet, helt sjukt, se till att du anställer frisk personal annars blir det dyrt...
- OB- & övertidsersättning - dubbla pengarna om du går in en lördag för att komma ikapp under sommaren - galet..!
- Pensioner - ytterligare X antal % på brutto - ja de ska till och med ha betalt när de slutat jobba...

Jag drog fram siffran via första bästa googleträff för beräkningar, så det är högst troligt att det ska vara högre ja.

För de som tror det är billigt med personal kan man gå in här och knacka in sin lön och ålder och få veta den verkliga utgiften - https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad-en-anstalld-kostar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant att många argumenterar för att man ska kunna tjäna pengar för hela årets uppehälle under bara några sommarmånader.

I min värld så får man söka sig annan sysselsättning när det inte är säsong.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Intressant att många argumenterar för att man ska kunna tjäna pengar för hela årets uppehälle under bara några sommarmånader.

I min värld så får man söka sig annan sysselsättning när det inte är säsong.

Argumentering vet jag inte, det var ett scenario. Det går ju att ändra det och räkna och se vart man landar naturligtvis. Som jag skrev innan, det är ju möjligt att säsongsarbetare är vanligt, då ser ju siffrorna kanske annorlunda ut.

Med säsongare behöver du ha högre marginal istället, eftersom du knappast lägger ner verksamheten helt under vintern. Då måste stålarna in över säsongen täcka vad det kostar att hålla igång resten av säsongen.

Osv osv. Finns säkert tusen olika upplägg på det här.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
inte för jag vet vad skita har med detta att göra.
men jag förstår din poäng med att personen kanske inte kan göra jobbet själv. men det är ju ej det som diskuteras heller...utan verkstadspriser... så, återigen... personen har fri vilja och säkerligen kunskapen att jämföra priser mellan verkstäder själv. jag förstår ej heller vad personer i umgängeskretsen har med att kolla pris på reparation hos olika verkstäder att göra.



känner att jag måste förtydliga för folk som ej verkar besitta läsförståelse.
jag försvarar ej verkstäder som har hutlösa priser eller timdebiteringar. det jag säger är att om man vill lämna in mc för reparation på verkstad och tycker priset är dyrt. kolla med andra verkstäder om pris på samma reparation och jämför verkstäder mellan... och jämför INTE verkstad med vad billigaste delar på nätet och göra själv hemma i garaget...

Och vad gör man när man får ett pris av verkstaden när man lämnar in, och när man hämtar ut har priset tredubblats? Har varit med om det själv. Lätt att säga att man ska vägra att betala, dra det vidare, ringa konsumentverket etc. Men när meken sitter på dina prylar som du vill ha ut så är det inte så mycket annat val än att betala, ifall du inte vill åka hem utan hoj.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Och vad gör man när man får ett pris av verkstaden när man lämnar in, och när man hämtar ut har priset tredubblats? Har varit med om det själv. Lätt att säga att man ska vägra att betala, dra det vidare, ringa konsumentverket etc. Men när meken sitter på dina prylar som du vill ha ut så är det inte så mycket annat val än att betala, ifall du inte vill åka hem utan hoj.

det man gör är att man betalar priset man fick från början plus 10% som är max vad som får skilja från offert. allt över det är olagligt. under förutsättning att verkstad ej tagit kontakt med kund och fått godkännande på merkostnader.
vägrar verkstad acceptera detta så bara ring polis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Argumentering vet jag inte, det var ett scenario. Det går ju att ändra det och räkna och se vart man landar naturligtvis. Som jag skrev innan, det är ju möjligt att säsongsarbetare är vanligt, då ser ju siffrorna kanske annorlunda ut.

Med säsongare behöver du ha högre marginal istället, eftersom du knappast lägger ner verksamheten helt under vintern. Då måste stålarna in över säsongen täcka vad det kostar att hålla igång resten av säsongen.

Osv osv. Finns säkert tusen olika upplägg på det här.

Man får väl se till att säsongsanställa personal, eller är man ensam så kanske man får stänga under vintern och istället jobba som liftskötare i Sälen eller skoterreparatör eller takskottare.
Själv tar jag min semester runt januari för att då är det lugnast hos mig. Det handlar om att man måste anpassa sig.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
det man gör är att man betalar priset man fick från början plus 10% som är max vad som får skilja från offert. allt över det är olagligt. under förutsättning att verkstad ej tagit kontakt med kund och fått godkännande på merkostnader.
vägrar verkstad acceptera detta så bara ring polis.

Och om man inte fick offerten skriftligt utan muntligt över telefon? Vad jag menar är att det kan vara svårt att välja en rimlig verkstad. Finns ofta inte så många att välja mellan i närmiljön. Ofta får man inget definitivt pris på förhand.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top