Overkliga verkstadspriser

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag mekar nästan allt själv, så det blir sällan besök hos lokala handlaren. Men häromdagen såg jag någon som påstod sig ha bytt styrlager för 8.500,- på en liknande hoj som jag har.

Det lät helt bizzart så jag mailade Yamaha i Haninge, som berättar att samma operation hos dem kostar 2000 i delar samt 4h x1125kr/timme, dvs 4500 i arbete, tot ca: 6500,-:skrämd

Hur är det möjligt att betala så mycket pengar??

Jag fick en komplett sats med märkeslager i en söt liten låda, greasetub och klistermärke i brevlådan från UK, för 380 spänn inkl frakt, och bytte själv, inte helt utan krångel men uthärdligt.

När jag betalde 2000,- för kamremsbyte, ventilkoll och packboxar i USD gaffeln en gång, så var det rena kapet i jämförelse.

De kan ju inte skylla på säsongsbaserade inkomstbortfall för de har ju alla slags fordon att skruva på i verkstaden, timdebiteringen är ett skämt.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Jag mekar nästan allt själv, så det blir sällan besök hos lokala handlaren. Men häromdagen såg jag någon som påstod sig ha bytt styrlager för 8.500,- på en liknande hoj som jag har.

Det lät helt bizzart så jag mailade Yamaha i Haninge, som berättar att samma operation hos dem kostar 2000 i delar samt 4h x1125kr/timme, dvs 4500 i arbete, tot ca: 6500,-:skrämd

Hur är det möjligt att betala så mycket pengar??
Jag brukar bara dra kortet och se glad ut.

Jag fick en komplett sats med märkeslager i en söt liten låda, greasetub och klistermärke i brevlådan från UK, för 380 spänn inkl frakt, och bytte själv, inte helt utan krångel men uthärdligt.

När jag betalde 2000,- för kamremsbyte, ventilkoll och packboxar i USD gaffeln en gång, så var det rena kapet i jämförelse.

De kan ju inte skylla på säsongsbaserade inkomstbortfall för de har ju alla slags fordon att skruva på i verkstaden, timdebiteringen är ett skämt.
Om du kan göra det billigare, starta en verkstad och konkurrera ut dom.

Märkesverkstad och orginaldelar kostar.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja man blir lite fattig om man inte kan det själv, samma sak om man är tvungen att ta in en firma för att kladda upp nytt kakel i badrummet för 3500 i timmen, varför har vi inte ROT på hojreparationer?

Ja jag skulle aldrig betala dom pengarna för något av tjänsterna men sen finns det dom med 2 tummar i varje handflata som är tvingade till det och jag lider med dom.

En arbetskamrat skulle få bytt 14 fönster i en 70talsvilla, arbetet skulle kosta 55,000:- dvs ca 4000/fönster, ja jösses..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När man börjar räkna på vad det kostar så är priserna ofta inte så orimliga. Visst, 1125:-/H är en hel del pengar men förutom lön och sociala avgifter till mekanikern ska det betala hyra för lokalerna, inköp/avskrivning på oftast dyra specialverktyg, utbildning/certifiering av anställda, administration/ekonomi, etc etc. Vet att i min bransch (konsult) så räknar man att varje anställd i snitt behöver dra in ca en mille, och då är lönekostnaderna bara drygt hälften av plus att kostnader för fasta inventarier är låg. Att du själv gör det "gratis" är ju ganska irrelevant i sammanhanget.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja man blir lite fattig om man inte kan det själv, samma sak om man är tvungen att ta in en firma för att kladda upp nytt kakel i badrummet för 3500 i timmen, varför har vi inte ROT på hojreparationer?

Ja jag skulle aldrig betala dom pengarna för något av tjänsterna men sen finns det dom med 2 tummar i varje handflata som är tvingade till det och jag lider med dom.

En arbetskamrat skulle få bytt 14 fönster i en 70talsvilla, arbetet skulle kosta 55,000:- dvs ca 4000/fönster, ja jösses..
En granne fick en offert på 55k för att montera ett IKEA-kök. Känns ju rimligt, det handlar ju säkert om 12-14 stommar och ett par högskåp. :rolleyes:
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Betala och var glad att nån vill göra skiten för en Pisslön.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är inte här upproret startar, inser jag nu. Nu ska jag göra en banderoll och sätta upp den på stängslet utanför butiken. Jag lovar att höra av mig när jag tvingat ned alla verkstäder på knä, med löfte om halvering av priserna.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
När man börjar räkna på vad det kostar så är priserna ofta inte så orimliga. Visst, 1125:-/H är en hel del pengar men förutom lön och sociala avgifter till mekanikern ska det betala hyra för lokalerna, inköp/avskrivning på oftast dyra specialverktyg, utbildning/certifiering av anställda, administration/ekonomi, etc etc. Vet att i min bransch (konsult) så räknar man att varje anställd i snitt behöver dra in ca en mille, och då är lönekostnaderna bara drygt hälften av plus att kostnader för fasta inventarier är låg. Att du själv gör det "gratis" är ju ganska irrelevant i sammanhanget.

Jag som en händig lekman har bytt fönster och med samma förutsättningar (standardmått, inget stort behov av plåtslagare eller snickare) och det sista fönstret satt monterat och klart på 2 timmar. så du kan gärna förklara vilka specialtigersågar, specialdrevning, specialbottenlist och specialskruvar hantverkarna använder?
Ja priset var givetvis utan körning och ev merkostnader.

Och ja jag tror det blev noggrannare gjort än en hantverkare på ackord.

Ja när det gäller MC så krävs det ofta specialverktyg men dom behöver inte räknas hem på ett jobb! och en verkstad som offererar 4 timmar på ett styrlagerbyte borde enligt mig se sig om efter bättre meckar faktiskt då dom har alla specialverktyg som krävs. säger inget om timpengen då dom har som du säger massor av runtomkrinkostnader som skall in var månad.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Men så här är det ju med allt tyvärr, jämför med bilen. Det här får jag när jag ska göra stora servicen själv, tändstiften, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, olja och plugg med bricka. Kotnad 1300:- beställt över nätet, det är ingen skit olja det är den tillverkaren rekommenderar samt tändstiften och oljefilter. 45 min senare är bilen servad , bara att nolla indikatorn och stämpla boken, ja jag har egen stämpel:hihi 7800:- ska märkes verkstad ha för detta dom trodde inte på att jag kunde få tag på grejerna för detta pris så jag slog vad med dom , jag vann och sparade 310 kr för sido blinkers. :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Men så här är det ju med allt tyvärr, jämför med bilen. Det här får jag när jag ska göra stora servicen själv, tändstiften, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, olja och plugg med bricka. Kotnad 1300:- beställt över nätet, det är ingen skit olja det är den tillverkaren rekommenderar samt tändstiften och oljefilter. 45 min senare är bilen servad , bara att nolla indikatorn och stämpla boken, ja jag har egen stämpel:hihi 7800:- ska märkes verkstad ha för detta dom trodde inte på att jag kunde få tag på grejerna för detta pris så jag slog vad med dom , jag vann och sparade 310 kr för sido blinkers. :)

det du bör hålla i huvudet är att verkstaden gör betydligt mer saker än bara byter dessa delar på en service....

detta gäller alla i denna tråden... ska ni jämföra så jämför äpplen och äpplen.. inte äpplen och gurkor som vissa redan gjort...
sen finns det säkert dom som tar duktigt betalt. men åk till annan verkstad då eller jämför med anna verkstad.
du kan aldrig jämföra verkstadspris med vad du handlar delarna till billigaste pris på nätet och gör själv...


EDIT. brukar betala runt 1500kr för service hos auktoriserad verkstad på mina hojar....
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
det du bör hålla i huvudet är att verkstaden gör betydligt mer saker än bara byter dessa delar på en service....

detta gäller alla i denna tråden... ska ni jämföra så jämför äpplen och äpplen.. inte äpplen och gurkor som vissa redan gjort...
sen finns det säkert dom som tar duktigt betalt. men åk till annan verkstad då eller jämför med anna verkstad.
du kan aldrig jämföra verkstadspris med vad du handlar delarna till billigaste pris på nätet och gör själv...


EDIT. brukar betala runt 1500kr för service hos auktoriserad verkstad på mina hojar....

Mmmmm, jag vet vad man gör på verkstaden jobbat på min morbrors så mig lurar du inte:hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det går pga att det finns så fruktansvärt mycket människor helt utan talang som ändå tjänar hem en ofantligt hög lön av någon oförklarlig anledning.

En annan grej är ju att det "uppfunnits" en massa certifieringar och marknadsregleringar, som du i princip _köper_ för att kunna tala om får kunden att du är värd mer pengar. Auktoriserad märkesverkstad, ehum, certifierad för våtrum, ehum, certifierad vvs-montör, harkel. En hoj blir generellt inte svårare att meka med för att man går från honda till yamaha, till sucka, osv. Inte behöver du vara något geni för att kladda ihop ett tätskikt heller, eller för att stöpsla ihop en skithusstol.
Inom bygg dras detta ofta av försäkringsbolagen, fordonsverkstäder är det ofta tillverkarna. Men målet är att reglera marknaden, och trots marknadsföringen knappeligen till konsumentens fördel, utan självklart går det ut på att de rika skall få fortsätta göra pengar.

Det är ju inte så att mekanikern som fixar jobbet åt dig täljer guld med kniv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja precis man kollar inget extra, om du har tur så kollar man felkoderma sen sparkar man ut bilen fort som fan.

Som en verkstad som sambon anlitade som inte bytte oljefiltret, utan bara fyllde på mer olja (utan att tömma ur den gamla, så det var väldigt mycket för mycket olja), inte kollade kylarvätskan, och av någon suspekt jävla anledning lossade hjulbulten bak och drog inte åt den efter sig?
Märkesverkstad, de hade koll minsann!
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En arbetskamrat skulle få bytt 14 fönster i en 70talsvilla, arbetet skulle kosta 55,000:- dvs ca 4000/fönster, ja jösses..

Med tanke på att farsgubben som är van snickare räknar att det tar absolut max 30min per fönster (med _allt_) är timpenningen rätt bra där. Verktygen man behöver går väl på vad, ~5000kr? Men större delen av dessa pengar går ju att återanvända måååånga gånger.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Inte riktigt sanningen. Gå in till en märkesverkstad och be att få se checklistan med de punkter som skall kontrolleras på en service. Att vissa märken dessutom drar in ditt cert om verkstaden missat något tre gånger innebär att de flesta seriösa håller sig till vad som skall göras. Visst att saker och ting är dyrt, men oftast finns det en förklaring till det.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Som en verkstad som sambon anlitade som inte bytte oljefiltret, utan bara fyllde på mer olja (utan att tömma ur den gamla, så det var väldigt mycket för mycket olja), inte kollade kylarvätskan, och av någon suspekt jävla anledning lossade hjulbulten bak och drog inte åt den efter sig?
Märkesverkstad, de hade koll minsann!

Ja,så är majoriteten av verkstäderna och dom få som verkligen gör sitt jobb får ta skit hela tiden. De blir ifrågasatta hela tiden, Om dom gjorde sitt jobb så skulle inte man behöva åter besök under hela året. Men äldsta bil är från 08 och det jag bytt i delar förutom vanliga Riktiga servicear är bromskivor samt belägg. Gör man det som ska göras havererar inte biljäveln , som du skrev man byter inte oljefilter vilken jävla katastrof.
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Inte riktigt sanningen. Gå in till en märkesverkstad och be att få se checklistan med de punkter som skall kontrolleras på en service. Att vissa märken dessutom drar in ditt cert om verkstaden missat något tre gånger innebär att de flesta seriösa håller sig till vad som skall göras. Visst att saker och ting är dyrt, men oftast finns det en förklaring till det.

Ja visst som på bra bil i Kungsängen där en mekaniker slutade och det låg kupéfilter och oljefilter från golv till tak i hans skåp. Riktigt fina servicear, det var ju jobbigt att byta så han drog bara oljepluggen. Fyllde på med ny olja och sket i kupéfilter, för det måste du skruva ner en hel del på vissa modeller vid byte. :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte riktigt sanningen. Gå in till en märkesverkstad och be att få se checklistan med de punkter som skall kontrolleras på en service. Att vissa märken dessutom drar in ditt cert om verkstaden missat något tre gånger innebär att de flesta seriösa håller sig till vad som skall göras. Visst att saker och ting är dyrt, men oftast finns det en förklaring till det.

Ja, gubben som äger firman skall åka sprätans AMG, bo i dyraste kvarteret i en vulgär villa med pool, semestra i monaco och ha två 60+ fots princess stå i en asfet hall, då han ju aldrig använder dem, för de är ju fräsiga att skryta om i baren på golfklubben.

Och det är klart han gör det om han kan, vem av oss skulle inte vilja ha sådana möjligheter?

MEN, det är vi som kunder som reglerar vad som är rimligt. Vilka marginaler vi, som kollektiv, är beredda att betala för.
Någon sade att de tycker synd om de som "måste" hosta upp trots hutlösa priser. Inte jag, jag blir mer förbannad på dem som gnäller om att det är för dyrt, men sen bara pröjsar ändå i stället för att göra lite efterforskning och lösa det på annat håll.
Dessa mesar förstör marknaden _totalt_ för oss andra. Är något för dyrt, sluta köp, annars kommer det ju självklart att fortsätta vara för dyrt, ENKELT.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top