MC-ID - krav på dokumentation?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Jag har köpt en hoj som är lätt kraschad, men som av försäkringsbolaget är klassad som skrotad och kan där med inte återregistreras.

Ramnumret är dock inte kryssat (vilket det kanske borde vara?).

Nu funderar jag på om jag istället för att bara använda den för reservdelar istället skulle bygga rejshoj av skrotet i framtiden, och vad som då gäller för att jag ska kunna få ett MC-ID på den?

Har köpt den av en kille som i sin tur köpte den av försäkringsbolaget, och det fanns ingen dokumentation med hojjen när jag köpte den. Ett köpekontrakt kan vi fixa om det skulle hjälpa.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Den jag spontant kommer att tänka på Du ska kontakta är Hans Brånalt http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/MC-ID/

Tack, ska maila honom och fråga.

Om du går till följande länk kan du läsa om, reg bes ombygg, hoj utan papper, mindre ändringar på helhets typad hoj som kom 2011 och folk tror att man inte får ändra på sin hoj. Inga problem alls:http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/

Har läst länken men jag är inte riktigt med...
Menar du att jag åter skulle kunna registreringsbeiktiga den som ombyggd och kunna använda den på gata?
Att man får bygga om hojar vet jag, men denna är ju "skrotad" ur registret.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hej, Ja precis du har ju inga papper och den är skrotad. Du kan regga in den igen du har ju"lagat och moddat hojen" ring och snacka med dom så får du svaren.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej, Ja precis du har ju inga papper och den är skrotad. Du kan regga in den igen du har ju"lagat och moddat hojen" ring och snacka med dom så får du svaren.

Oh ja!
Precis som det var tänkt - försäkringsbolaget väljer att skrota sin hoj, uppdrar åt en handlare att sköta det praktiska.
...och sedan missar någon där att verkligen kryssa ramnumret.

Givetvis är det då fritt fram för någon klåfingrig jävel att försöka dra nytta av denna tabben och försöka få in hojen i registret igen. Givetviiis!

Inte en sekund ägnas åt att grunna över hur det var tänkt att det skulle fungera.
Inget eget ansvar att få denna delikata hantering att fortsätta fungera för nästa generation som vill ta sig in på racebanorna.

Samma tjafs varje eller vartannat år - "hur gör jag för att tvinga in min skrotade hoj tillbaka i registret igen?"


Det är en ynnest att få köpa en komplett, rullande hoj att göra banräser av!
Bästa sättet att tvinga försäkringsbolagen till att sluta släppa hela hojar ifrån sig är att
fortsätta försöka återregistrera deras skrotade hojar.

Det kan inte vara svårt att förstå - om man bara klarar att lägga två tankar till varandra.



Om du går till följande länk kan du läsa om, reg bes ombygg, hoj utan papper, mindre ändringar på helhets typad hoj som kom 2011 och folk tror att man inte får ändra på sin hoj. Inga problem alls:http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/

Läste du verkligen i det du länkade till?

Checklista - Renovera ett gammalt fordon från skrot till att det kan användas på vägarna. Den här checklistan gäller i normalfallet. Detta är generella punkter!

•Ett fordon som har skrotats efter 1 juli 2007 kan inte registreras i Sverige.


Men det klart - det är ju "normalfallet" och generella punkter.
En TrickyDick har säkert något bra knep att gå förbi det med.
Inga problem alls...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top