Intercom för mig + tjejen

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Som jag skrev tidigare i tråden så är jag sjukt nöjd med packtalken. Den har inte varit helt problemfri men det har med all sannolikhet berott på att en i gänget fortfarande kör med sin g9x och ansluter genom en av oss via DMC bridge. När han väl uppgraderar så borde det lösa sig. Jag vill också påpeka att strulet har sträckt sig till knastrande ljud, inga bortkopplingar eller liknande som min g9x gjorde i tid och otid så det är fortfarande en förbättring mot hur det var tidigare.

Jag körde lite i helgen och synkade upp med folk (som har packtalk) längs vägen. Eftersom alla var med i samma pack sen tidigare så räckte det att de slog igång sin packtalk när de åkte hemifrån. När gruppen väl kom inom räckhåll så anslöt dem till varandra automagiskt och allt var frid och fröjd, inget strul med att behöva stanna för att para och ringa upp och ha sig. Bara tuta och köra. :Bugar

Det enda negativa jag har att säga om packtalken hittills är att ljudvolymen när man lyssnar på musik samtidigt som man är med i en DMC-grupp (parallel audio streaming) är lite för låg. Det är säkert en feature för att man ska kunna höra talet från alla andra utan att behöva sänka musiken, men jag hade föredragit om den sänkt volymen på musiken under tal och sen höjt igen när folk slutat prata. Kör man bara med ljudstreaming så lär det inte vara några volymproblem men det kan ju vara så att man vill snacka med någon lite då och då.

Edit: Det går visst att ändra på musikvolymen under samtal om man går in i ljudinställningar i appen. Inte helt kasst ändå.
 
Last edited:

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Jag har en fråga till er som har scala system. Jag har beställt packtalk nu och undrar ifall music streaming funktionen endast funkar med scala produkter eller funkar det mot andra bluetooth intercom? Tänkte beställa en billig intercom från Kina till passageraren
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
hjälp sökes :Bugar

Polaren gillar inte utanpåliggande intercom men jag har för avsikt att övertala honom...:7peta

Sena 20s ser klumpigare/större ut än packtalk/smartpack från scala så det är väl dem det står emellan.
All den kapacitet som packtalk innehar, lär vi nog inte nyttja så det räcker "nog" med smartpack, å andra sidan så handlar det om 500:- extra för packtalk duo som det ser ut just nu, vilket är 250:- var. För att få DMC bridge så kan det nog vara värt...

Men en fråga kring DMC bridge, jag antar att det inte ska förväxlas med Cardo gateway (även kallat universal intercom i många lägen), eller har jag fått det lite om bakfoten?

Dvs, DMC bridge är en teknologi där en BT enhet kan anslutas till packtalk medans Cardo gateway är en teknologi där en icke packtalk intercom kan anslutas. Måste denna icke packtalk, exempelvis sena 3s, ha universal intercom för att detta ska lira via Cardo gateway? Då 3s inte har detta så är lösningen att 3s ansluts via DMC bridge istället?

Tanken är att min vinst från en tävling, dvs sena 3s, ska flyttas över till sambons hjälm och jag ska ha en enhet som kan lira med sambon och polaren. Syrran och hennes kille kör någon interphone-variant och det blir väl att jag kör lite med dem också, men då ansluts jag som en icke interphone då de också har universal intercom.

Svar/Idéer/Tankar/Synpunkter/Åsikter etc? :va
 
Last edited:

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Vi är ett gäng som har kört Scala G9x och det är precis som du säger, ett förbannat meck om man är fler som ska länka med varandra. A ska länka till B och C, C till D osv. Så vi uppgraderade till Packtalk den här säsongen och än så länge har vi hunnit med en tur där vi var 6 pers. Vilken jävla skillnad. :banana

Bara att synka ihop alla packtalks till ett "pack" och sen är det klart. Om några i gruppen åker före så kan de fortfarande prata med varandra och kvarvarande i långsamma gruppen hänger även de kvar och kan prata sinsemellan. När den långsammare gruppen väl sluter upp med den snabba gruppen igen så synkas allt automatiskt och vips så kan alla prata med alla igen. Inget pillande med att ringa upp till höger och vänster för att någon lyckades fastna vid ett rödljus utan det sker helt attematiskt.

Mig veterligt så är Cardo än så länge ensamma med DMC-lösningen men Sena borde inte vara långt efter. Om planerna finns att köra med flera andra förare som även de kan köra DMC (Scala Packtalk/Smartpack) så är valet lätt: Scala alla dagar i veckan.

Om det däremot bara gäller dig (TS) och tjejen eller eventuellt någon till så vet jag inte riktigt om det går att motivera en DMC-enhet så då kanske Sena är att föredra, då de ska vara snäppet bättre än G9x.


Vi har också smått börjat lacka ur på G9x - Kanske ska man fundera på att uppgradera och köpa packtalk. De sista turerna har det varit mer än lovligt meckigt för oss med. Ofta funkar det inte alls. Har vi tur så funkar det att ansluta till en person i gänget.

Jag tror inte att jag skulle klara mig utan intercom nu när jag provat - Men tekniken i G9x:en är INTE användarvänlig och definitivt inte färdigutvecklad. Man vill att det ska funka lika smidigt som packtalken verkar funka.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Då ska du nog ta dig en seriös funderare på packtalk, under förutsättning att du lyckas lura med dig resten av gänget också. Räckvidden är lite sämre än G9x men det faktum att den kopplar upp attematiskt och att den alltid ansluter via den som är närmast gör att det inte uppfattas som något jätteproblem. Som intercomsystem funkar det felfritt (än så länge) och precis som man tycker att ett intercomsystem borde funka.
 
Last edited:

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Jag slog till med Scala Packtalk duo tillsammans med en polare. Har anslutit med DMC och även testat att koppla bt-intercom med sambon´s sena 3s.

Det roliga är att man hellre fipplar runt med knapparna och lär sig genom att testa, istället för att läsa manualen :rofl Dock blir det väl bättre och enklare med appen i tellen, när jag väl installerar den :tungan

Dock var det helt klart värt att byta ut högtalarna mot koss porta pro lurar :musik och tanken är att vi testar enheterna med någon tur denna vecka.
 

Croa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
Kiruna
Hoj
08 Yamaha FZ6S
Om man som jag, enbart har behov av att kunna vara uppkopplad mot en person, kunna svara i tel och lyssna på musik/FM.
Vilket kit bör man då satsa på?

Det enda extra ordinära som jag kan tänkas kräva är att det gärna får ha en vettig räckvidd och hyfsat batteri.
Samt att jag gärna vill att om den tappar kontakten med den andra enheten att den automatiskt kopplar upp när den är inom räckhåll.

Sugen på Scala Packtalk men känns som att jag kanske kan komma billigare undan med något annat, då den egentligen erbjuder mer än vad jag behöver.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Då ska du nog ta dig en seriös funderare på packtalk, under förutsättning att du lyckas lura med dig resten av gänget också. Räckvidden är lite sämre än G9x men det faktum att den kopplar upp attematiskt och att den alltid ansluter via den som är närmast gör att det inte uppfattas som något jätteproblem. Som intercomsystem funkar det felfritt (än så länge) och precis som man tycker att ett intercomsystem borde funka.

Är Packtalk ny teknik eller bara färdigutvecklad produkt som G9x inte är ?

G9x har fungerat fruktansvärt dåligt under Europa semester. Hade 3 st G9x och alla har funkat dåligt. Så det blev en slumpvis intercom större delen av resan.

Vi ropa "call intercom" till vi blev hesa -.-
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Är Packtalk ny teknik eller bara färdigutvecklad produkt som G9x inte är ?

G9x har fungerat fruktansvärt dåligt under Europa semester. Hade 3 st G9x och alla har funkat dåligt. Så det blev en slumpvis intercom större delen av resan.

Vi ropa "call intercom" till vi blev hesa -.-
Om jag inte minns helt fel så är "Call intercom" för G9x ett snabbkommando som kopplar ner anslutningen igen efter någon minuts tystnad. Det är inte så att det var precis det som hände er? För att bibehålla anslutningen konstant måste man väl ringa upp med knapparna?

Men gällande Packtalk så har vi haft noll sådana problem. Vi bildade ett "pack" i våras när vi köpte dem och that's it, det enda vi gör nu är att slå igång dem när vi ska ut och åka. De kopplar ihop sig med varandra automatiskt när man kommer inom räckhåll och funkar hur smidigt som helst.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Men gällande Packtalk så har vi haft noll sådana problem. Vi bildade ett "pack" i våras när vi köpte dem och that's it, det enda vi gör nu är att slå igång dem när vi ska ut och åka. De kopplar ihop sig med varandra automatiskt när man kommer inom räckhåll och funkar hur smidigt som helst.

Låter bra, precis som intercom var menat och funka från början : ) Låter som dom lyckats
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det som inte sagts här är att till Packtalk går alla inställningar, ihopparning etc att göra via en app i mobilen
 

Batterimannen

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899 Panigale
Jag och frun köpte Packtalk för några veckor sedan på rea. Verkar vara fina grejor. Massor av funktioner men man behöver ju inte använda allt. Appen i mobilen är kanon. Brusreduceringen verkar funka bra. Jag har en vansinnigt högljudd Monster 1200 och den jag pratade med hörde inte att jag satt på hojen..
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Jag kan inte rekommendera Sena 20S.
Skiten är inte vattentät. Det har ingen IP-klassning (till skillnad från packtalk) och Sena marknadsför det endast som "vattentåligt".
Senast jag hamnade i regn så klarade det sig i 40 min tills jag gick gå på motorvägen. Det tog 5 min sedan stängde det av sig.
Jag skakade vatten ur skiten i flera dagar efteråt och det tog en vecka+ innan det gick att få liv i skräpet.
Det går att läsa om på Senas eget forum samt på revzilla där det finns x antal kundrecensioner.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hör GPS-instruktionerna i hjälmen = Supernice.
Jag kör med Garmin Monterra och Garmins support är dum i huvudet.
Jag kan lyssna på mp3 hur länge som helst men om jag kör en ruttningsinstruktion så kopplar min Garmin bort bluetooth efter att det inte sagts något på ca 30 sekunder och jag måste in i menyerna och initiera enheterna mot varandra för att få igång dom efter varje tyst period, Garmin hävdar att det måste vara så enligt Bluetooth protokollet.

Scala Rider är det inget fel på den rekommenderar jag alla att köpa
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top